Ervaringen met Olanzapine

olanzapine

Bipolaire stoornis (17 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

30-12-2018 | Man | 33
olanzapine (10mg)
Ik heb dit middel tijdens een klinische detox behandeling van GHB voorgeschreven gekregen tegen slapeloosheid, met goede resultaten. Ik had reeds eerdere ervaringen met Olanzapine aan de hand van een vriend die mij wel eens wat tabletten toeschoof. Aanvankelijk begon ik met 20mg wat ik langzaam afgebouwd heb naar 0. Ik sliep hier werkelijk fantastisch op en had naast de al[lees meer...]gemene bijwerking van gewichtstoename geen andere klachten. Ik ben nu ongeveer 3 maanden gestopt en ervaar moeilijkheden. Mijn gewicht gaat maar zeer traag omlaag ( ondanks een gezond voedingspatroon & beweging ) en ben in een depressie geraakt waar ik maar niet uit lijk te geraken. Zelfs sinds een week milde angst. Ik ben nu meer dan een jaar clean van ghb, en vraag mij af of de ongemakkelijkheden die ik ervaar te maken kunnen hebben met het staken van deze medicatie. Iemand hier met soortgelijke ervaringen? En zo ja; Hoelang hielden deze gevoelens van depressie en lusteloosheid aan? Bij voorbaat dank.

06-08-2023 | Vrouw | 50
olanzapine (2,5mg)
Gekregen tegen onrust en slapeloosheid. Daar hielp het goed bij. Sliep weer goed. Wel heel wat kilo's aangekomen die er maar moeilijk weer af gaan. Gehalveerd naar 2.5. Geen probleem. Verder af bouwen gaat helaas niet. In al die jaren heb ik al 7 keer geprobeerd af te bouwen naar 0. Krijg dan vreselijke ontwenningsverschijnselen. Slapeloosheid, maag en darmklachten. Ui[lees meer...]teindelijk neem ik ze toch maar weer. Heftig spul waar je niet meer vanaf komt helaas.

28-10-2020 | Vrouw | 29
olanzapine (2,5mg)
I.v.m. een burn-out en flinke slaapproblemen op advies van de huisarts olanzapine gaan proberen. Je slaapt als een roos op dit middel, alleen ben ik zeker 20 kilo aangekomen in 6 maanden tijd. Ik kreeg een hongergevoel wat niet te stoppen was en mijn stofwisseling is veranderd door het middel. Ook had ik vaker spierspanningen ervan.

08-04-2016 | Vrouw | 35
olanzapine (2,5mg)
Speciaal voor Nancy: Toen ik een halve pil innam van 2,5 mg (dit komt neer op 1,25mg per dag) begon ik makkelijker op gewicht te blijven. Wel kreeg ik toen al meer energie, waardoor ik dus ook makkelijker meer dingen per dag kon doen. Door meer te doen blijf je natuurlijk ook makkelijker op gewicht. Ben nu zo ongeveer een maand vrij van de olanzapine. Het afbouwen was best[lees meer...] wel zwaar. In elke tweede week van de afbouwfase had ik een of twee nachten iets minder slaap, omdat mijn lichaam moest wennen aan het missen van bepaalde stoffen. Ik let nu goed op dat ik 's avonds geen cafeïne en chocola neem en beperk het gebruik van beeldschermen 's avonds. Als ik me hieraan houd en ook trouw ontspanningsoefeningen doe voor ik ga slapen dan lukt het me meestal redelijk goed om in slaap te vallen. Als ik pieker, schrijf ik in mijn dagboek en ook heb ik een vast ritueel voor het slapengaan: mijn handen insmeren met creme. Dit geurtje bedwelmt wat, zodat je ook weer makkelijker slaapt. Het gaat stukje bij beetje de goede kant op. Tegelijkertijd met het stoppen van de pillen ben ik begonnen op de sportschool. Extra beweging helpt ook om beter in slaap te vallen en je piekert ook minder, omdat je afgeleid bent. En met het sporten ben ik ook al ongeveer een kilo lichter geworden in één maand. Ik doe nu twee keer pilates per week, voor de rest nog niks, omdat ik de energie daarvoor nog mis. Deze oefeningen doe ik 's avonds. Het helpt me ontspannen, omdat je bij deze oefeningen je goed moet concentreren. Natuurlijk is het ook weer zo dat twee avonden minder bankhangen ook je gewicht makkelijker op peil houdt. Hopelijk heb je hier wat aan.

08-03-2016 | Vrouw | 35
olanzapine (2,5mg)
Dit middel in 2014 gekregen, omdat ik vanwege angst niet meer kon slapen. Een maand opgenomen geweest. Het middel hielp mij weer aan een dag en nachtritme. Had al eerder willen stoppen, maar dat mocht niet van de arts. Deze bracht de startdosering van 10 mg terug naar 2,5. Omdat de arts vorig jaar augustus 2015 stopte, heeft hij me nog een recept via de huisarts gegeven vo[lees meer...]or 2,5 mg. Per september ben ik zelf begonnen met het halveren van de pillen. Dit ging vijf weken lang zo goed dat ik probeerde er helemaal mee te stoppen, maar dat ging niet goed. Daarom ging ik per oktober 2015 weer over op een halve pil per dag. Dit is dus 1,25 mg per dag. Dit is tot en met februari dit jaar zo goed bevallen dat ik naar de huisarts ben gegaan om te vragen voor een afbouwschema. Ik heb eerst twee weken om de dag een halve pil ingenomen. Dit ging goed. Slik nu sinds een week twee dagen niet en een dag wel. Tot nu toe gaat het goed. Als het goed blijft gaan, mag ik vanaf volgende week zonder. Ik merk nu al dat ik makkelijker op gewicht blijf. Ook lijken mijn emoties weer langzaam terug te komen, al is het bij vlagen. Ter ondersteuning heb ik hulp gezocht bij een psycholoog. Ik zie wel hoe het verder loopt. Ik weet nu in ieder geval dat ik functioneer bij een veel lagere dosering dan de kleinste pil die er is van dit middel. Hopelijk komt de fabrikant met een kleinere dosering, zodat mensen niet zelf met een mesje de pillen hoeven halveren als ze langzaam willen afbouwen. Ik merkte dat ik reeds vijf maanden goed blijf functioneren bij een dosering van slechts 1,25 mg per dag. Ik hoop dat men mensen die hiermee willen stoppen meer begeleiding zou kunnen geven, want het is best lastig hiervan af te geraken. Nu heb ik alles zelf moeten regelen en zelf initiatief moeten nemen omdat de oorspronkelijke specialist niet meewerkte. Uiteindelijk heb ik de eerste stap zelf gezet (halveren). Tegelijkertijd hulp gezocht bij een psycholoog. Sinds vorige maand heb ik hulp van de huisarts met een afbouwschema. Fingers crossed!