Ervaringen met Orap

Pimozide (Orap)

Bojan Nikolik (31-03-2015)

19-10-2009 | Man
pimozide
Angst + depressie vermindert, aandacht+concentratie verbeterd. Ik heb wat meer lak aan de dwanggedachten gekregen. Dankzij dit medicijn kan ik weer goed functioneren. Haast geen bijwerkingen.

13-09-2023 | Man | 51
pimozide (1)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik ben als jong kind bewust getraumatiseerd door een neuroloog om mij meer persoonlijkheden te helpen ontwikkelen als een bruikbare optie van ons brein. Ben er nog sinds een aantal jaar pas enorm dankbaar voor maar vindt geen begrip in mijn omgeving. Ons geheugen is toegankelijk voor elkaar en we zijn geen ziekte maar een voordeel. We mogen met zijn 5en van ons lichaam gen[lees meer...]ieten en onze regels zijn er om te zorgen dat we geen ziekelijk verschijnsel worden. Het is vreemd om te zeggen dat ik het iedereen aanraad ivm de manier hoe we onstaan zijn maar ik ben enorm gezegend met mijn meervoudigheid. Dat ik orap gebruik helpt ons beter na te denken en ik hoop dat het mijn lichaam sterker maakt door te timen met onthoudingsverschijnselen met 2mg diazepam samen. Ik gebruik zelf al langdurig opiaten maar daar staat niet elk van mijn persoonlijkheden achter al horen we ons lichaam wel zeggen hoe graag ons lichaam bruin wil en we willen graag niet onverklaarbare hartstilstand achtig komen te overlijden. Dat wou ik even allemaal zeggen. Fijne dag, veel liefs, veel plezier en rustig aan. Als we elkaar begrijpen komt alles goed. RA

23-10-2021 | Man | 29
pimozide (0,5mg)
Ongeveer een jaar geleden begonnen met een zeer lage dosering Orap (0,5-1 mg) na een zeer instabiele periode met zelfs een randpsychose. Hoewel het mij zeer stabiel maakt, heeft het ook mijn creatieve vermogen en initiatief voor een groot gedeelte bij me weg gehaald. Zelfs depressieve en suicidale klachten van gekregen. Na overleg overgegaan op een stemmingstabilisator (La[lees meer...]motrigine). Hopen dat ik weer de magie terugkrijg in mijn leven!

27-10-2019 | Man | 47
pimozide (1mg)
Heb ongeveer 10 jaar 2 mg per dag gebruikt en dat werkte afdoende. Sinds een maand op aanraden van psychiater opgehoogd naar 3 mg n.a.v. een mindere periode. Dat hielp de eerste paar weken, d.w.z. werd er minder prikkelgevoelig van. Na ongeveer 3 weken raakte ik plotseling in een psychose die 4 dagen aanhield (en ik had al zeker 10 jaar geen psychose meer gehad) en ook w[lees meer...]erd 's nachts slapen onmogelijk vanwege hevige spierkrampen in de benen, kaakpijn, algeheel fysiek onbehagen. Nu probeer ik weer te herstellen door de Orap weer af te bouwen. Dus 2 mg Orap werkte bij mij redelijk, maar die ene erbij, 3 mg werkt averechts inclusief ernstige bijwerkingen.

02-08-2015 | Vrouw | 53
Psychose
Ik heb al een 10 jaren orap in gebruik, maar ben ontzettend in gewicht bij gekomen, tevens moeilijker gaan bewegen met veel pijn, inmiddels heb ik artrose en fybromialgie en angina pectoris. Wie herkent dit?

31-05-2015 | Vrouw | 46
Schizofrenie
stoppen is niet best. weken echt ziek. gestopt omdat ik lichamelijke uitval kreeg. kan haast niet meer lopen. nu na half jaar is mijn afkick gebeuren nog niet over, maar zoals het nu lijkt, blijf ik de rest van mijn leven gehandicapt.

21-04-2012 | Man | 40
pimozide
Ik heb dit medicijn 1 maand gebruikt naast mirtazapine, (wat ik al een tijdje slik, maar afdoende werkt tegen angst en spanningsklachten). Ik moet zeggen in het begin , dat het wat rustiger werd in mijn hoofd, minder gespannen, voelde me zelfs redelijk. Maar naar 2 weken kreeg ik rare bijverschijnselen, zoals trillende lip, oogleden en neusvleugels. Heel irritant. Ben ges[lees meer...]topt met orap , omdat ik denk dat, dat de boosdoener is, maar ben er nu bijna 2 weken vanaf, maar voel me meer gespannen als voor het gebruik en nog steeds nare gezichtstrekjes. herkent iemand dit ook? Binnenkort gesprek met arts, of dit de oorzaak kan zijn, want opzich hielp het voor de kwaal, maar krijg er andere voor terug. Het is kiezen tussen kwaden.

12-01-2011 | Man | 27
pimozide
gemengde tevredenheid over orap. Ben er zo'n zes jaar geleden mee begonnen en vlink aangekomen. Daarnaast werd ik er zeer verslavingsgevoelig van. Helpt wel goed tegen psychose, erg gevaarlijk naar mjin mening met onderliggende depressie omdat je er suf van wordt en dan nog minder doet. wordt er wel rusriger maar vlakt je erg af.

11-05-2010 | Vrouw
Gilles de la tourette
Ik neem dit medicijn nu zo'n 8 jaar voor mijn gilles de la tourette. het bevalt me prima kwa afname van mijn tics. Maar heb vandaag toch maar weer eens de bijsluiter nagelezen en zag hoeveel bijwerking er nog van toepassing zijn. zoals melkvloed op je 17de word je daar niet vrolijk van, gelukkig is dat nu weer verminderd. Maar de toename van stemmingswisselingen ijn bij mi[lees meer...]j van toepassing. Ook schaam ik me dood dat ik nu veel transpireer (eerder weinig tot niet) Ook de vermoeidheid kan ik niet aan wennen of ik na 4 uur per nacht slaap of 12 ik ben en blijf moe. de bijwerkingen worden steeds meer en heftiger. Dat ik nu op het punt sta om te veranderen van medicatie.

07-04-2010 | Man
pimozide
Voor mij een goed medicijn. In de zin van het dat mijn tics wegneemt van het Gille de La Tourette syndroom. Het grote nadeel van Orap vind ik de vermoeidheid die ik ervaar en dat ik regelmatig zaken negatiever zie dan ze in werkelijkheid zijn.

31-01-2009 | Vrouw
Voorkomen van psychose
Dit middel 10 jaar geslikt, er komt een filter voor je.je neemt niet alle signalen meer waar; je wordt er rustiger van, en kunt over het algemeen goed functioneren. Je humeur verslechterd niet! aleen na zolang slikken komen er bij mij bijwerkingen; een soort van parkinsonnisme.mega stijfheid, en bij verandering van 1 naar 2 mg en andersom, hartkloppingen die dan zeker 24 u[lees meer...]ur duren, het is stom dat je die tabletten niet kunt delen; daar moeten ze eens iets aan doen! ook krijg ik verkrampingen bij mond, en een stijve spier bij kaak en keel! toch wil ik dit blijven gebruiken, met daarnaast een middel tegen stijve spieren, maar na het switchen met 2 andere vervelende medicijnen;risperdal en seroquel!!, durf ik het nu even niet aan ,overigens na die twee switch medicijnen heb ik nu nog steeds een mega hoofdpijn! ik hoop dat dit weer overgaat, en probeer dan eerst voorzichtig 1 mg Orap,in de hoop dat ik dan niet zo stijf wordt! orap is een klassiek antipsychoticum maar werkt bij mij wel beter dan die moderne troep!

06-10-2023 | Man | 37
pimozide (1mg)
Net als een ander ook gedwongen inname van Orap via internaat, wat persoon aangaf idd geen wiet gebruiken 2 x gigantische hardkloppingen, zwart zien ed. maar goed na 7 jaar gestopt (ik was toen 12) kreeg zware hartkloppingen en tics in gezicht. Na een paar maanden terug aan de Orap, veel slaap dus verminderde ik de dosis in 2014 zware hartkloppingen, woede aanvallen,[lees meer...] zweten paranoide, Orap had geen werking meer. in 2015 na ca 21 jaar Orap gebruik gestopt, jaren later nog steeds motorieke problemen, licht voelen, spanningen door lichaam, pijnlijke steken borstkas en op hoofd, stijve nek en benen en af en toe dubbele tong, vergeetachtigheid ed. Voor mij nooit meer Orap. Zeker niet aan te bevelen voor langere tijd dit ivm lichamelijke afhankelijkheid.

24-02-2019 | Man | 26
Zenuwachtigheid
Bij mij is vroeger PDD-NOS gediagnosticeerd. Echter, twijfel ik daar aan. Ik merkte dat ik voor veel dingen overgevoelig was (lees hooggevoelig) en ook zenuwtrekjes kreeg. Toen ben ik begonnen met Orap. De eerste jaren heb ik niet of nauwelijks bijwerkingen gekregen. De ticks waren weg, al voelde ik mij soms wel wat benauwd. (soort claustrofobie gevoel naar inname). Nu [lees meer...]ik ernstige RSI klachten heb, denk ik er over naar om te stoppen. Ook heb ik symptomen van priapism (erectie stoornis) Ben nu 26, na mijn 19de zijn deze klachten verergerd. Voel mij vaak duizelig en angstig. Misschien komt dat wel door deze medicatie, vandaar ik er mee wil stoppen. Heb veel concentratieproblemen.

03-10-2018 | Man | 39
Autisme
Het medicijn was in mijn tienertijd door de huisarts voorgeschreven als prikkeldemper en emotieregulator, maar verloor gedurende mijn jongvolwassen leven zijn werkzaamheid. Ik ben toen onder begeleiding van een psychiater van het RIAGG overgestapt op een combinatie van Seroxat (Paroxetine) en Risperdal (Risperidon). Om deze medicijnen te kunnen gaan gebruiken, moest ik ee[lees meer...]rst ruim twee weken van de Orap afzijn; pas wanneer de nog in mijn bloed aanwezige sporen van Orap volledig waren afgebroken in mijn lichaam mocht ik beginnen met de nieuwe pillen. Ik gebruik Risperdal (3mg) en Seroxat (20mg) nog steeds naar volle tevredenheid (okt 2018).

20-09-2014 | Man | 35
Autisme
Ik was een jaar of 15 en kreeg last van allerlei onrust, prikkelbaarheid en angsten, een combinatie van autisme en puberteit zeg maar. De huisarts schreef Orap voor. Ik weet eerlijk gezegd niet meer in welke sterkte, maar ik vermoed 1 mg per dag. Dit heeft gedurende mijn puberteit goed gewerkt, maar als jongvolwassene kwam ik bij een psychiater die erg voor afbouw van dez[lees meer...]e Orap was. Dit zorgde voor problemen. Uiteindelijk kwam ik onder behandeling bij een andere psychiater en die zei dat Orap niet het juiste medicijn was. Na een afbouwperiode van 2-3 weken - dit was verplicht, omdat de werkzame stof Pimozide eerst volledig uit mijn bloed moest zijn - ben ik overgestapt op Seroxat 20 mg om de somberheid te bedwingen. Na een aantal weken kwam daar Risperdal 3 mg bij voor een stukje rust en prikkelreductie. Deze combinatie van medicijnen werkt nog altijd heel goed voor mij.

23-03-2013 | Vrouw | 48
Depressiviteit
Ik heb Orap lang gebruikt omdat ik medicatie nodig had en niet nog eens door een 'hel' van afbouwen / opbouwen wilde gaan. Ik was ingesteld op Orap en wist ook niet goed wat een gepast alternatief voor mij zou zijn. Orap vind ik echt een paardemiddel. Het werkt, dat wel maar een prettig middel is het niet. Behoorlijke bijwerkingen, een 'star' gevoel in mijn hoofd, een 'ma[lees meer...]t' gevoel, emotieloos, een rotmiddel.