Ervaringen met Priadel

Zyprexa (200 meningen)
Risperdal (174 meningen)

29-12-2010 | Vrouw | 53
Bipolaire stoornis
Jaren met depressie's geleefd/overleefd. Na een hevige manische periode in 2005 eindelijk diagnose gesteld. Mbv langdurige therapie en nieuwe medicijnen (lithium/antidepressivea) nu een rustig leven. Saai soms, maar ben stabiel,kan mn pittige baan weer aan en voel me goed. Medicijntrouw en je houden aan leefregels (niet drinken,geen dope, stress vermijden) en regelmatig ee[lees meer...]n goed gesprek met een aardige psychiater houden me nu op de been. Wel vreemd, mn zorgverzekeraar vergoedt geen lithium, gaat van mn eigen risico af. Hebben anderen ook die ervaring?

25-07-2010 | Man
Bi-polair II rapidcycling
Algehele tevredenheid goed. Het helpt mij voornamelijk tegen de manie. Daarnaast slik ik nog Citalopram ter onderdrukking van depressieve episode. Gezamenlijk werkt dit goed, waarbij niet zozeer de frequenties, maar wel de duur van de episode en de mate waarin zeer positief ontwikkeld zijn. De bijwerkingen zijn bij mij trillende handen, moeheid, droge mond, gewichtstoename[lees meer...] en soms ernstige misselijkheid na inname. Ben wel erg blij met onder andere dit medicijn !

01-05-2010 | Vrouw
Bipolaire stoornis 1 met rapid cycling
Gebruik lithium voor bipolaire 1 sttonis met rapid cycling. Lithium houd mij niet stabiel. Schiet regelmatig door. Voorheen depakine gebruikt en dat was helemaal een ramp. Binnenkort ga ik het samen met Abilify slikken om stabieler te worden. Bijwerkingen bij mij zijn erg veel dorst, droge mond, trillen van de handen en gevoelsafvlakking. Vooral de laatste vind ik vresel[lees meer...]ijk. Zelfs tijdens de trouwdag van mijn dochter voelde ik weinig. Heel vervelend, maar niets aan te doen. De kwaal is erger dan de bijwerkingen.

29-06-2009 | Vrouw
Bipolaire stoornis
Weinig bijwerkingen. Na een paar dagen werd ik al rustig en helder. Ik slik het nu ongeveer 8 jaar. Bijwerkingen op lange termijn zijn vlakheid, weinig enthousiasme voor dingen, moeheid en trilhanden. Hier erger ik me soms aan maar als ik ga minderen komt de depressie en onrust terug en weet ik weer waar ik het voor slik. Ik ben over het algemeen tevreden over dit medicij[lees meer...]n.

13-11-2023 | Vrouw | 59
Psychische klachten
Lithium kan een goed geneesmiddel zijn. Gaas deed dit medicijn niet wat ik eindigende verwachte. Ik had veel last van de bijwerkingen.

04-01-2020 | Man | 80
Bipolaire stoornis
Alles goed, maar de PRIJS is 100% duurder geworden (klopt dat?)

09-09-2018 | Vrouw | 60
Stemmingswisselingen
Priadel helpt mij al jaren heel stabiel te blijven. Dosis is verminderd. Soms jeukende huid. Gewichtstoename ondanks stoppen met frisdrank. Verminderde lustgevoelens.

10-05-2018 | Vrouw | 61
lithium (2,5)
Ik heb sinds 30 jaar last van recidiverende depressies en nu (2018) pas tref ik een specialist die op het idee komt om mij priadel voor te schrijven. Al na 2 weken was mijn somberheid over, kwam mijn gevoel voor humor terug en was mijn algehele gevoel van welbevinden verbeterd.

20-06-2016 | Man | 57
Bipolaire stoornis
Na eerdere behandeling met Depakine (en ontkenning van de diagnose) zelf gekozen voor Lithium (Priadel). Ik was bang dat ik met sporten en dus transpireren last zou krijgen van bijwerkingen. Ik ben hierin gerustgesteld door mijn behandelaar. Naast medicatie heb ik ook mijn werkbelasting aangepast en inzicht gekregen in de signalen van mijn lichaam die aangeven dat ik aan e[lees meer...]en grens zit. Na het starten voel ik mij al 3 jaar zeer prettig. Geen depressies en ook geen (hypo)manieën. Mijn gevoelsleven is eerder verbeterd dan afgevlakt. Het enige nadeel is dat mijn fijne motoriek soms wat minder is. Vooral in handen: Bv het eten van soep met een lepel. Samengevat kan ik zeggen dat ik een gemotiveerde gebruiker ben. Was ik er maar eerder aan begonnen.

31-05-2015 | Vrouw | 36
Manisch-depressieve stoornis

30-08-2013 | Vrouw | 27
Bipolaire stoornis
Ik slik nu ruim anderhalf jaar Priadel en mijn leven is in zeer positieve vorm veranderd! Ik verzand niet meer in de depressieve periodes, soms enkel wat moe of afgevlakt (meestal omdat ik de avond ervoor wat pinten heb gedronken, voorheen bestonden katerige dagen uit emotionele uitputtingen). De manische buien heb ik nog steeds, zij het wat minder heftig en ik v[lees meer...]erlies de controle niet (geen gekke acties meer). Heerlijk! Want laten we eerlijk zijn, die manische buien zijn best leuk! En nu dus zonder negatieve gevolgen. Verder gaat het prima met nieren en schildklieren, geen tremors of gewichtstoename. Komt wellicht door de lage dosering: 800 mg/dag. Zoals eerder genoemd drink ik nog steeds alcohol. Ik weet het, wordt afgeraden. Heb wel opnieuw mijn grenzen moeten verkennen. Bij te veel drinken, ben ik een paar dagen apathisch. Nu drink ik veel spaatjes rood tussendoor en is er niets aan de hand. Mijn libido is niet verminderd of toegenomen., althans niet door de Priadel. Daar was ik wel bang voor. Slechts 1 nadeel: Ik ben vergeetachtiger geworden. Is wat onhandig. Ik wens iedereen met die verrekte stemmingswisselingen een zelfde medicijn+fijne uitwerking toe. Sterkte...

23-04-2012 | Vrouw | 26
Bipolaire stoornis
Ik ben nu een maand bezig met het slikken van Priadel. In het begin heb ik zo nu en dan wat buikkrampen gehad, dit was na 2 weken over. Nu nergens meer last van. Ik voel me helder en stabieler. Fijn! Niet dat ik volledig vlak ben, de hyper buien komen niet meer, dit behoudt zich tot gewone vrolijkheid. In plaats van dat ik doorschiet in een dip, word ik gewoon moe. I[lees meer...]k hoop wel dat dat nog wat bij trekt. Zo nu en dan ben ik wat vergeetachtig, maar dat is het dan ook wel. Ik ben oppervlakkiger, waardoor ik een stuk beter functioneer. Geen ellendige wisselingen meer en geen gedachten stroom. Dit had ik al veel eerder moeten doen. Ik vind het een aanrader!

19-10-2011 | Man | 33
lithium
In het Kort; werkt goed, geen rare klachten, zeer tevreden. alleen een droge mond, en veel plassen.

22-01-2011 | Man | 50
Zeer gecomplceerd.
Dit is hetzelfde als lithiumcarbonaat!? zie bloedspiegel meten. Bij jicht niet gebruiken i.v.m hoge bloeddruk! bijwerking

05-11-2010 | Vrouw
Bipolaire stoornis (1)
Sinds gister hoor ik ook bij de club. Ben gister bij de psychiater geweest in t CWZ, Nijmegen. Van haar Priadel voorgeschreven gekregen. Ik lithium en bipolair! Heftig! En nu lees ik al jullie reacties, bijwerkingen en ervaringen, pfff nog heftiger. Ben benieuwd naar de werking, t verloop en mijn bijwerkingen. Als ik maar niet kilo's aankom. Dat lijkt me echt vreselijk[lees meer...]. Ook bijwerkingen als afgevlakte emoties hoop ik niet te krijgen. Ben benieuwd. M'n vraag aan jullie, levert t verbetering op tav je werk? Ik zat nl. in n verbetertraject en de evaluatie daarvan is nu vooruit gezet na de diagnose en de medicatie. Is jullie concentratie bijv beter. Ik werd op m'n werk zelfs brutaal en bemoeizuchtig genoemd? Ik zou over de top reageren waardoor ik dus niet meer geinteresseerd overkwam wat juist wel mn bedoeling was! Herkent iemand dit ? Vervelende was vooral dat ik alle opmerkingen die ik kreeg of verwijten zoals ik t beter kan noemen zelf niet door had. Ook zit ik met financiële problemen en was veel boos waardoor ik ruzie kreeg met vriendinnen terwijl ik nooit ruzie heb of snel boos wordt. Erg vervelend om daardoor vriendinnen kwijt te raken. Hopelijk hersteld dit nu ik weet waar ik al 6 jr naar opzoek ben :) ! Mochten jullie trouwens nog tips en trucs hebben dan hoor ik t graag !!! Groetjes !

16-07-2010 | Vrouw
Manisch-Depressief
Ik neem Priadel al 15 jaar...ik heb 2x een psychose gehad. ik ben Manisch_depressief vandaar dat ik al zo lang priadel inneem. In het begin waren er best veel bijwerkingen maar dat word minder. Ik heb wel nog steeds last trillende handen en beweegende mond. Dat is best wel een vervelende bijwerking maar liever dit als een psychose.