Ervaringen met Priadel

Zyprexa (200 meningen)
Risperdal (174 meningen)

04-09-2022 | Vrouw | 28
Bipolaire stoornis
Ik ben erg blij dat dit middel bestaat. Van ieder medicijn hoor je altijd horror verhalen, maar lithium werkt gewoon goed. Voor mijn psychoses kreeg ik seroquel voor geschreven ( een antipsychoticum) Maar hier werd ik zeer depressief van, en mijn schildklier functie ging erg achteruit. In combinatie met eetbuien ben ik toen flink aangekomen. Toen ben ik de seroquel af g[lees meer...]aan bouwen en begonnen aan lithium (1000mg) en er is een wereld voor mij open gegaan. Ik voel me niet meer depressief, ik ben gewoon echt weer mezelf.

14-10-2020 | Vrouw | 26
Bipolaire stoornis
Ik heb een bipolaire stoornis type II met Ultra Rapid Cycling. Dit middel is voor mij een echte uitkomst geweest. Na een jaar stuiteren tussen manieën en zware depressies werd ik eindelijk stabiel. De inwerkperiode is wel erg lang, ik kan rustig zeggen dat ik pas na +/- een jaar gewend was aan het middel en deze optimaal werkte. Ik heb hier uiteindelijk nog Depakine bij no[lees meer...]dig omdat Lithium niet afdoende is. Ik ben zo'n 15 kg aangekomen in de periode dat ik aan de Lithium ging, maar niet alles kan ik toeschrijven aan het medicijn. Het helpt in ieder geval niet. Schildklier moet duidelijk harder werken door Lithium. Ik heb soms trilhanden waardoor soep eten enigszins uitdagend word. Dit vormt voor mijzelf echter niet zo'n groot (sociaal) probleem. Ik zat eerst op een hoge therapeutische waarde maar schoot na inname door naar bijna-toxisch waardoor ik nu op een lage therapeutische waarde moet zitten. Lithium is zeker geen paracetamolletje en heeft kan extreem vervelende bijwerkingen hebben maar voor mij wegen die in ieder geval wel op tegen de nadelen voor wanneer ik het middel niet zou nemen.

18-10-2019 | Vrouw | 20
Bipolaire stoornis
Het is moeilijk om af te vallen. Probeer dan om een lange tijd het zelfde gewicht te houden. Suikervrije drankjes en fruit tussendoor, en drie gezonde maaltijden, voldoende beweging. Als dat niet voldoende werkt een diëtist raadplegen. Ben zelf een aantal maanden rond hetzelfde gewicht. In de bijsluiter staat dat je stofwisseling kan veranderen. Schildklier kan trager [lees meer...]gaan werken. En je kan vocht vasthouden.

28-10-2018 | Vrouw | 49
lithium (400mg)
Ik ben erg tevreden over priadel. Het heeft mij snel uit mijn depressie gehaald. Venlafaxine hielp niet meer. Geen bijwerkingen gehad. Ik gebruik 1000 mg per dag.

11-08-2018 | Vrouw | 33
Bipolaire stoornis
Ik slik nu bijna 4 maanden Priadel. In het begin had ik het gevoel dat het weinig deed, maar nu ik wat verder ben en terugkijk merk ik dat het zeker beter gaat. Ik heb geen depressieve en manische episoden meer gehad. Ik ben absoluut niet vlak, maar de extremen zijn er wel vanaf. Het scheelt ook dat ik probeer stress te vermijden, want dat blijft wel een trigger voor mij.[lees meer...] Ik voel me goed en mijn partner geeft aan dat het echt een verademing is. Voorheen wist hij niet wat te verwachten als hij thuiskwam uit het werk en dat heeft hij nu helemaal niet meer.

16-09-2017 | Man | 53
Bipolaire stoornis
Priadel kan ik zonder maagbeschermers te gebruiken innemen. (Bij Camcoliet kon dit niet, vreselijk misselijk). Priadel wordt geheel vergoed, de andere lithium niet. Lithium waarde = 0,74 bij 0,85 voel ik me nog stabieler. Maar op deze manier heb ik nog speling voor de jaarlijkse mindere periode na oud&nieuw en kan ik 100 mg erbij nemen zonder dat mijn waarde te hoog wordt[lees meer...]. Ik doe bloedcontrole minimaal 4x per jaar en/of bij doserings wijziging.

18-02-2015 | Vrouw | 49
Chronische depressie
Na 30 jaar depressieve episodes en vele antidepressiva die niet werkten, was ik met priadel binnen een maand van mijn ernstige depressie af. Nu al ruim een jaar stabiel.

09-02-2015 | Vrouw | 27

10-11-2014 | Vrouw | 59
Depressiviteit
ik gebruik Priadel al bijna 25 jaar. Het heeft mij goed geholpen. Ik wilde het niet levenslang gebruiken en ben er in totaal 3 keer mee gestopt. Na het stoppen ging het 'n half jaar goed en dan werd ik weer steeds depressiever en begon ik weer met de Priadel. Nu ben ik al jaren overtuigd van zijn goede werking voor mij. Dit hele jaar gaat het minder goed. Er is ook vana[lees meer...]lles gebeurd, maar dat is achter de rug en nog steeds schiet ik héél snel in de stress en alles kost veel moeite. Van de huisarts heb ik nu een verwijzing naar de GGZ. Ik wil de Priadel zeker niet kwijt, maar een informatief gesprek om te kijken wat er mogelijk is en of bepaalde stofjes in de hersenen wel in balans zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

08-05-2013 | Man | 28
Bipolaire stoornis
Ik gebruik dit middel nu een half jaar. In het begin was ik vooral heel bang voor de bijwerkingen (nierfalen op lange termijn), daar ben ik niet meer zo mee bezig. Ik neem de wereld om me heen anders waar dan eerder (verwerking van visuele prikkels is anders) en dat vind ikzelf wel vervelend. Verder heb ik niet echt last van bijwerkingen. In het begin wilde ik de sympt[lees meer...]omen van de depressie ook nog weleens zien als de bijwerkingen van lithium (moeheid, vlak affect). Je moet vooral even geduld hebben. En vooral in het geval van depressie moet je ook zelf aan het werk om je leven op de rails te zetten - de medicatie ondersteunt maar doet niet alles.

20-01-2013 | Vrouw | 66
Bipolaire stoornis
Sinds 2001 heb ik de diagnose bipolair. Ik slikte tot zo'n twee jaar geleden lithium en sinds twee jaar Priadel. Ik werd van lithium altijd al misselijk. Mijn apotheker maakte het voor mij in capsules. Na enige tijd toch weer maagklachten. Priadel leek aanvankelijk een oplossing, maar ik heb nu weer (ernstige) maagklachten. Maagonderzoek levert niets op. 'A-typische klacht[lees meer...]en' zegt de MDL arts. Nu voor second opinion bij AMC. Is nog afwachten. Wie herkent zich hierin? Ik heb al maagbeschermers. En wat kan ik doen als ik een dag (of meer) geen Priadel kan slikken omdat ik steeds moet overgeven? Alvast dank voor uw reactie!

03-10-2012 | Vrouw | 47
Veel aangekomen. Trillende handen

04-06-2012 | Man | 60
lithium
Na 13 jaar staat er ineens een melding over "gevaarlijke invloed op de rijvaardigheid". Is het medicijn veranderd? Of zijn de criteria aangescherpt.

30-12-2011 | Vrouw | 62
Bipolaire stoornis
In het begin ben ik qua gewicht aangekomen. Verder had ik geen klachten, maar na zoveel jaren kreeg ik enrstige bijwerkingen zoals het niet kunnen schrijven en typen, mijn lichamelijke functies waren aangetast, de nieren, lever, mijn zicht, mijn horen, mijn geest was troebel na zoveel jaren. Na veel te zijn afgevallen was dit ernstig. Met het stoppen is alles weer hersteld[lees meer...]. De internist is tevreden en de psychiater ook. Toch, zou ik dit medicijn nooit aanraden zonder een degelijk cognitief-gedragstherapie die jaren moet duren. In mijn eerste jaren kwamen en gingen hulpverleners zodat ik nooit mijn optimal resultaat had. Totdat ik een goede hulpverlener had die lang met mij bezig was. Nu ben ik heel tevreden en content zonder lithium. Wél heb Zyprexa waar ik goed bij voel omdat ik hoogsensitief ben. Ik vind dat het meest aangeleerd gedrag is van jongs af aan en dat je moet blijven werkien aan je gedachten die je gevoelens sturen!!!

27-08-2011 | Man | 54
Manisch despressief
Ik slim het ruim 18 jaar . Eigenlijk Ben ik best tevreden ik zit echter met een enorm probleem ! ALS ik een weekendje weg ga of na een vakantie he ik altijd een enorme terugval (depressie) ALS ik weer mien were oppak. Echt heel kloten! Nu denk ik als er dens goed over na denk dat he misschien met alcohol te maken heeft? Ik drink Dan uiteraard meer Dan normaal! Heeft iemand[lees meer...] hier toevallig ooh ervaring mee? Gr th

17-08-2011 | Vrouw | 63
Bipolaire stoornis
In 2010 heb ik een lithiumintoxicatie gehad, waarvoor ik gedurende 16 dagen ben opgenomen op een psych. afdeling. Tevens is door mijn interniste (nefrologe) geconstateerd dat mijn nieren nog maar voor 50% werken, volgens haar door het gebruik van lithium. In overleg met mijn psychiater ga ik de lithium afbouwen in 3 maanden. Ik hoop dat alles goed gaat en dat ik geen teru[lees meer...]gval zal krijgen. Zijn er nog andere mensen die lithium hebben afgebouwd?