Stemmingswisselingen (4 meningen)

Manisch-depressieve stoornis

09-02-2015 | Vrouw | 27

30-08-2013 | Vrouw | 27
Bipolaire stoornis
Ik slik nu ruim anderhalf jaar Priadel en mijn leven is in zeer positieve vorm veranderd! Ik verzand niet meer in de depressieve periodes, soms enkel wat moe of afgevlakt (meestal omdat ik de avond ervoor wat pinten heb gedronken, voorheen bestonden katerige dagen uit emotionele uitputtingen). De manische buien heb ik nog steeds, zij het wat minder heftig en ik v[lees meer...]erlies de controle niet (geen gekke acties meer). Heerlijk! Want laten we eerlijk zijn, die manische buien zijn best leuk! En nu dus zonder negatieve gevolgen. Verder gaat het prima met nieren en schildklieren, geen tremors of gewichtstoename. Komt wellicht door de lage dosering: 800 mg/dag. Zoals eerder genoemd drink ik nog steeds alcohol. Ik weet het, wordt afgeraden. Heb wel opnieuw mijn grenzen moeten verkennen. Bij te veel drinken, ben ik een paar dagen apathisch. Nu drink ik veel spaatjes rood tussendoor en is er niets aan de hand. Mijn libido is niet verminderd of toegenomen., althans niet door de Priadel. Daar was ik wel bang voor. Slechts 1 nadeel: Ik ben vergeetachtiger geworden. Is wat onhandig. Ik wens iedereen met die verrekte stemmingswisselingen een zelfde medicijn+fijne uitwerking toe. Sterkte...

08-05-2013 | Man | 28
Bipolaire stoornis
Ik gebruik dit middel nu een half jaar. In het begin was ik vooral heel bang voor de bijwerkingen (nierfalen op lange termijn), daar ben ik niet meer zo mee bezig. Ik neem de wereld om me heen anders waar dan eerder (verwerking van visuele prikkels is anders) en dat vind ikzelf wel vervelend. Verder heb ik niet echt last van bijwerkingen. In het begin wilde ik de sympt[lees meer...]omen van de depressie ook nog weleens zien als de bijwerkingen van lithium (moeheid, vlak affect). Je moet vooral even geduld hebben. En vooral in het geval van depressie moet je ook zelf aan het werk om je leven op de rails te zetten - de medicatie ondersteunt maar doet niet alles.

20-01-2013 | Vrouw | 66
Bipolaire stoornis
Sinds 2001 heb ik de diagnose bipolair. Ik slikte tot zo'n twee jaar geleden lithium en sinds twee jaar Priadel. Ik werd van lithium altijd al misselijk. Mijn apotheker maakte het voor mij in capsules. Na enige tijd toch weer maagklachten. Priadel leek aanvankelijk een oplossing, maar ik heb nu weer (ernstige) maagklachten. Maagonderzoek levert niets op. 'A-typische klacht[lees meer...]en' zegt de MDL arts. Nu voor second opinion bij AMC. Is nog afwachten. Wie herkent zich hierin? Ik heb al maagbeschermers. En wat kan ik doen als ik een dag (of meer) geen Priadel kan slikken omdat ik steeds moet overgeven? Alvast dank voor uw reactie!

23-04-2012 | Vrouw | 26
Bipolaire stoornis
Ik ben nu een maand bezig met het slikken van Priadel. In het begin heb ik zo nu en dan wat buikkrampen gehad, dit was na 2 weken over. Nu nergens meer last van. Ik voel me helder en stabieler. Fijn! Niet dat ik volledig vlak ben, de hyper buien komen niet meer, dit behoudt zich tot gewone vrolijkheid. In plaats van dat ik doorschiet in een dip, word ik gewoon moe. I[lees meer...]k hoop wel dat dat nog wat bij trekt. Zo nu en dan ben ik wat vergeetachtig, maar dat is het dan ook wel. Ik ben oppervlakkiger, waardoor ik een stuk beter functioneer. Geen ellendige wisselingen meer en geen gedachten stroom. Dit had ik al veel eerder moeten doen. Ik vind het een aanrader!

30-12-2011 | Vrouw | 62
Bipolaire stoornis
In het begin ben ik qua gewicht aangekomen. Verder had ik geen klachten, maar na zoveel jaren kreeg ik enrstige bijwerkingen zoals het niet kunnen schrijven en typen, mijn lichamelijke functies waren aangetast, de nieren, lever, mijn zicht, mijn horen, mijn geest was troebel na zoveel jaren. Na veel te zijn afgevallen was dit ernstig. Met het stoppen is alles weer hersteld[lees meer...]. De internist is tevreden en de psychiater ook. Toch, zou ik dit medicijn nooit aanraden zonder een degelijk cognitief-gedragstherapie die jaren moet duren. In mijn eerste jaren kwamen en gingen hulpverleners zodat ik nooit mijn optimal resultaat had. Totdat ik een goede hulpverlener had die lang met mij bezig was. Nu ben ik heel tevreden en content zonder lithium. Wél heb Zyprexa waar ik goed bij voel omdat ik hoogsensitief ben. Ik vind dat het meest aangeleerd gedrag is van jongs af aan en dat je moet blijven werkien aan je gedachten die je gevoelens sturen!!!

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (566) - Antibiotica - penicillines breedspectrum