ziekte

Psychose

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor psychose

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: psychose

Dogmatil

05-05-2022 | Vrouw | 57
sulpiride
Psychose
Ik neem dit medicijn reeds 4dagen, sulpride 50mg, stress op de maag, dat helpt bij mij niet

18-04-2022 | Man | 38
Psychose
Zyprexa wordt altijd als eerste opgestart in de psychiatrie en dan achteraf word bekeken met psychiater en hoofdverpleegkundige om om te switchen of niet. Slikklachten en opgehoopt gele slijmen in de keelholte vooral in de nacht om verstikking te krijgen. Maar overdag was ik terug de oude gezonde geest. Jammer voor die slijmen in de keel,.dus kreeg ik achteraf seroquel met[lees meer...] directe afgifte.

12-04-2022 | Man | 26
Psychose
Heb een eenmalige psychose gehad en zit nu vast aan een Zorgmachtiging. Ik kan zo niet leven ik kan absoluut niet stil zitten, ik moet meer dan 10uur per dag lopen. Mijn ogen bewegen steeds dus ik kan niks leuks kijken (alsof dat al niet mogelijk was doordat ik niet meer stil kon zitten) ik ben stijf en ook beef ik ook eens. Dit is echt VRE-SE-LIJK ik ben bang dat dit nog [lees meer...]jaren gaat duren voordat de Zorgmachtiging beindigd word. Ik heb echt alles gelezen over de Zorgmachtiging en denk dat het om het ernstig nadeel gaat. Momenteel ben ik bezig om het ernstig nadeel weg te schrappen door te werken en altijd met familie en vrienden te zijn. (Mijn ernstige nadelen zijn zelf verwaarlozing en maatschappelijk teloorgang) ik ben WOEST aangezien ik alleen een Zorgmachtiging heb gekregen omdat ik een eenmalige psychose heb gehad en aan het vasten was voor God. De enige uitweg die ik zie is zelfmoord maar ik ben bang als het niet lukt.. Wat een pijn..

11-04-2022 | Man | 42
Psychose
Om een reden gek geworden, weet zelf ook niet waarom. Het medicijn hielp daartegen. Als ik ermee stopte kwamen de klachten terug. Toch was ik na ca. 1 jaar weer ok. Ik gebruik het medicijn nu al 8 maanden niet meer. Voel me weer als vroeger maar met een hoop herinneringen aan gekke dingen die ik dacht en deed.

06-03-2022 | Vrouw | 33
Psychose
Zeer ernstige bijwerkingen gehad van dit medicijn, effectief tegen acute psychose. Na toediening kon ik de eerste dagen niet lopen, hierna stijve spieren. Menstruatie bleef uit, gewicht nam toe, erg moe, duizelig en coördinatie problemen, denken vertraagd, cognitieve problemen, gedragsverandering en apathie. Van een energieke extraverte jonge vrouw, was ik na toedienen van[lees meer...] dit medicijn opeens stil, teruggetrokken en apathisch. Kon alleen maar stil voor mij uit staren. Mijn omgeving herkende mij niet meer. Had geen emoties meer, totaal afgevlakt. Ook geen energie of motivatie om maar iets te ondernemen. Nu vernam ik van de hulpverlening dat dit mogelijk negatieve symtomen waren, echter na afbouw en stoppen met dit medicijn verdwenen al mijn klachten als sneeuw voor de zon. Ik ben weer volledig mijzelf. Wel heb ik mij jarenlang beperkt gevoelt.

27-02-2022 | Man | 50
Psychose
Ik gebruik het tegen psychotische stoornis en de onrust en angst die daarbij komen. De drukt en storm in mijn hoofd. Ik zit dus niet in een psychose. het helpt mijn hoofd rustiger te krijgen en de angst te minderen, ik denk minder en minder dieper door en dat helpt te voorkomen dat ik doordraai qua angstige gedachten en dergelijke. Het maakt ook iets slaperiger, het is[lees meer...] licht sederend, maar natuurlijk dosisafhankelijk. Ik lees wel eens dat mensen het verafschuwen en er voor waarschuwen, maar denk maar eens na over hoe erg een psychose hebben is, dat wil je te allen tijde voorkomen. Ik ervaar nauwelijks bijwerking, af en toe lichte stijfheid in de kaken, maar ik krijg akineton erbij tegen de bewegingsonrust. Ik zal het zeker niet afraden of aanraden, het is zo persoonsgebonden. Ga niet af op wat je op internet leest, dus gebruik ook mijn verhaal niet als reden om het wel of niet te doen. Overleg met een goede arts, probeer het en schrijf alle bijwerkingen op en weeg dat op tegen de nadelen. verder kan je altijd nog besluiten om af te bouwen en / of te stoppen. sterkte iedereen!

20-02-2022 | Vrouw | 38

Xeplion

15-02-2022 | Man | 24
paliperidon
Psychose
Dit is een vreselijk medicijn. Ik wil niemand ontmoedigen, maar na drie maanden na de laatste injectie kan ik nog steeds niet goed sociaal functioneren. Alles komt langzamerhand terug, maar het is een tergend lange weg. Ik heb nog steeds niet mijn eigen persoon terug. Neem het als het kan niet en kies voor een ander antipsychoticum. Het is namelijk vreselijk, hoe lang xepl[lees meer...]ion in je lichaam blijft zitten, hoe langzaam het eruit gaat. Ik vind het onbegrijpelijk dat dit middel gebruikt wordt... Het maakt je kapot. Toch wil ik tegen eenieder die dit gebruikt willen zeggen (alles gaat terugkomen)... Ik deel je pijn!

01-02-2022 | Man | 37
Psychose
Gebruik sero niet voor jaren want dan kan je een delier krijgen en overlijden. Dan heeft sero geen vat meer om de psychose af te remmen. Dus kan je de vrije keuze maken, bvb . een andere antipsychotica vragen aan je huisarts, als uw huisarts er tenminste verstand en ervaring mee heeft. Je kan ook een neuroloog pschychiater erover bespreken.

30-01-2022 | Man | 38
Psychose
Enorm veel nadelen dan voordelen

30-01-2022 | Man | 38
Psychose
Gevaarlijke neuroleptica, niet te verklaren.

27-01-2022 | Man | 37
Psychose
Verschillende heftige psychoses gehad door autisme en hevige werkdruk bij slechte werkgever. Bij crisis dienst beland. Kreeg zyprexa 5 mg voorgeschreven. Dosering liep op tot 17,5. Heeft lang geduurd voordat het wat rustiger in m'n hoofd werd. Ook stemmen die er lang doorheen kwamen. Na ongeveer anderhalf jaar last van alvleesklier ontsteking. Nu al 4x gehad en is beslist[lees meer...] geen pretje.Een van de zeldzame bijwerkingen. Daarom ook afbouwen via apotheek Transvaal die per 0,5 en 1mg kan maken. Nu op 13 mg. Ik bouw per maand een halve af. Het kan misschien wel wat sneller omdat het goed gaat. Het is een noodzakelijk kwaad deze middelen maar soms is het niet anders.

Semap

21-01-2022 | Man | 48
Psychose
Eerder haldol. Om in stress periode rustig te worden, minder woede en denken werkt het goed. Om elke week te gebruiken is handiger dan haldol. Haldol is me onvrijwillig gegeven dagelijks. Ik ben toen op acemap geattendeerd door goede begeleider. Ik zat vast door een vechtende buurjongen waardoor ik stress en psychose kreeg, mede door politieoptreden.

21-01-2022 | Man | 41
Psychose
In oktober 2021 draaide ik helemaal door Waarschijnlijk achteraf gezien leed ik al een jaar aan depressie maar ik zag dat niet het ging steeds slechter en was zwaar verslaafd aan hasj en rookte veel . Waardoor in vaak thuis ruzie kreeg met vrouw en kinderen. Ik ging ook steeds minder vaak naar huis . Bleef rond hangen om te blowen. Dit werkt steeds ergens ik ervaarde o[lees meer...]ok erge stress van alles werk, privé leven. Ik bleef maar doorgaan tot dat mijn vaders plots kwam te overlijden. Dat was bij mij de druppel en draaide ik helemaal door alle remmen waren los gebruikte veel meer dan normaal ik at helemaal niks . Kreeg ook het gevoel achtervolgd te worden en bespioneerd. En het gevoel dat iedereen het op mij gemunt had. En dat ik de wereld moest redden . Ik was altijd al een gezond man die wel meerdere keren per week sex had met mijn vrouw zeker 3/5 x per week . Na 12 jaar huwelijk dus waren zeer actief . Toen ik de psychose kreeg na veel aandringen van hulpverleners heb ik toch maar ingestemd met de medicijnen en begon ik aan 10mg zyprexa De eerste 3 weken ging het langzaam goed . Voelde me beter en rustiger en kreeg weer zin in eten en de rust was weer terug gekeerd . Maar na 1maand zyprexa 10mg te gebruiken. Was ik erg slaperig en Wou alleen maar slapen toen gaven ze me abilify 15mg daar was ik idd niet meer moe van maar kreeg ik andere bijwerkingen rusteloze benen dit was vreselijk . Daarna weer gestopt na 14dageb en moest ik zyprexa 5mg gaan gebruiken sinds dien is het helemaal slecht gedaan voelde me erg somber , en moest alleen maar denken en wordt daar onrustig van. En de bijwerkingen waar ik probleem. Mee had was dat lust problee geen zin in sex, mijn vrouw vond dit erg frustrerend want ik had gewoon geen zin . Na 2 weken 5mg te hebben gebruikt ben ik dan naar de huisarts geweest met de vraag waarom ik me zo slecht voel zei was van mening om hem te verhogen naar 10 en toen kwart er meer bijwerkingen bij . Na weer 15 dagen ben ik helemaal in 1 x gestopt met zyprexa . Na 2 dagen begon ik wat meer te praten . Maar in die Week had ik dus geprobeerd om sex te hebben maar dat lukte gewoon helemaal niet en ik kreeg weer een knap in me hoofd en heb ik een heel naar gevoel en soort trauma en denk ik steeds het komt nooit meer goed ik slaap ook niet- meer in mijn bed ik lig op de bang ik probeer die kamer te vermijden omdat ik bang ben voor het probleem. En ik voel mij heeel heel erg onrustig en ik wordt helemaal gek van alle gedachten die ik krijg en ervaar de symptomen van droge mond en ogen is weg ik praat meer maar ik voel me heeeeel slecht . Slaap al 14 dagen niet gepind helemaal niet maar ik wil echt niet terug beginnen aan het medicijn. Hoop dat iemand hier zich zelf in herkent in mijn verhaal en misschien hun ervaring met mij willen delen . Komt dit nog goed ga ik me ooit normaal voelde. En hoelang duurt dit

02-01-2022 | Man | 42
Psychose
Krijg bastend hoofdpijn en agressie buien van dit medicijn. sla me hoofd zowat kapot. Problemen zijn niet opgelost, maar erger geworden!

22-11-2021 | Man | 52
Psychose
Hevige pijnen in nek schouders en hoge rug. Neem orap nu 25 jaar. Na röntgenfoto MRI , pijnpoli etc. Blijkt het echt in het brein en centraal zenuwstelsel te zitten. Kan soms m’n bovenlichaam niet dragen. Wie herkent dit?

Aripiprazol

04-11-2021 | Man | 29
Psychose
Sinds ik dit medicijn gebruik heb ik last van verstopte darmen . Ik kan niet meer poepen. Ook heb ik veel hoofdpijn en moet ik kwijlen. Ik neem deze medicatie onder dwang.

15-10-2021 | Man | 23
Psychose
Ik had een psychose door overmatig speed gebruik en er werden mij haldol-injecties verplicht. Plots na de eerste spuit voelde ik een overmatige drang om te bewegen en te rennen (en dat in een isolatiecabine...). Ik heb in totaal zes spuiten gehad en gelukkig hoeft het nu niet meer. Extreem veel last van rusteloze benen, tot zover, dat een busreis of film er niet inzat of h[lees meer...]eel ongemakkelijk/ondraaglijk was. Stil zitten kon ik niet; het gaat nu gelukkig steeds beter. Ook deed het niet veel goeds voor de stemming. (neurotransmissie in het brein wordt geremd...), echter, het enige positieve is dat ik uit mijn psychose ben gekomen en, nu ik het op dit punt ook niet meer hoef, stabiel ben en psychose-vrij ben. Als je kunt kiezen uit antipsychotica kun je naar mijn mening, door de heftige bijwerkingen, beter niet voor haldol kiezen. Neem of kies dan voor olanzapine of iets vergelijkbaars. Oja, om niet te vergeten, ik ben een jongeman die gezond leeft... maar door dit spul hem niet meer omhoog kreeg (en lastig krijgt... 3 weken terug was mijn laatste injectie). Het leven was er volledig uit- nadat ik geen erectiemiddel mocht van de 'dokter' dit maar op de zwarte markt gaan kopen. Zo kon (en kan) ik toch seksueel actief zijn. Ik vind het geen verstandige keus van de dokter om mij dit niet voor te schrijven, maargoed. De haldol ontnam de 'zin' in vrijen echter niet. Maar leven was nergens te bekennen. Voor mij, als het goed is, nooit meer halperidol.

08-10-2021 | Man | 21
Psychose
1e keer was ik 19 jaar en ze Begonnen me meteen olanzapine 25 mg te geven heel raar. Ik werd in 3 weken van 70 kilo naar 85 kilo. Na 2 maanden woog ik 100 kilo en toen wist ik van psychiatrie slaagt nooit in deze wereld. Ik was meteen gestopt met medicatie misschien maximaal 3 maanden medicatie gebruikt en nu gaat het al jaren uitstekend. Ik raad je aan om kort medicatie t[lees meer...]e slikken uit ervaring omdat je lichaam en je bloed er aan gaan wennen (net als een slaappil te lang gebruiken zorgt er voor afhankelijk te worden van een pil) Geloof het beste is snel herstellen snel afbouwen zodat het niet te veel in aanmerking komt met je bloed. Want wanneer het in je bloed zit geloof ga je er heel je leven van afhankelijk zijn. Gelukkig leef ik mijn ouwe leven weer ben weer afgevallen naar het normaal en de mensen om me heen steunde me in alles wat ik deed omdat ze vertrouwen in me hadden.

01-09-2021 | Man | 48
Psychose
Ik drank olanzapine / zyprexa voor jaren , ik heb heel slechte ervaring met deze soort medicaties ik kreeg namelijk alle klachten en bijwerkingen ervan , meer dan wat in de bijsluiter staat. Door dit medicatie door droge mond keel en neus (een van de bijwerkingen) in dit geval mond, ben ik bijna mijn tanden kwijt door droge mond en je krijgt cariës door altijd droge mond. [lees meer...]Een maand geleden ben ik ziek van geworden en direct mee gestoppen en nu heb ik allemaal rare klachten en vaak heel moe en benauwdheid, ik raad mensen af om syntetiese medicatie te nemen , ze doen meer kwaad dan goed. Ik ben nu zieker geworden door dit medicatie en ik weet niet wat ik heb.

Priadel

08-08-2021 | Vrouw | 54
lithium
Psychose
Ik gebruik Priadel nu sinds april 2021 verplicht ZM. Ik ervaarde in begin veel bijwerkingen, zoals gewichtsafname, trillen over hele lichaam en metaalsmaak. Ik had een veel te hoge dosering, nu verlaagd naar 400mg en gaat beter. Wat ik wel sinds kort ervaar is, hoe leg ik dat uit, mij raar in mijn hoofd voel, alsof mijn hersenen verdoofd zijn. Hierdoor vergeetachtig, er[lees meer...]g moe en concentratieproblemen en angstig. Wel gebruik ik hiernaast quetiapine om in te slapen wellicht veroorzaakt dit ook deze klachten. Ik ga in overleg met psychiater als hij terug is van vakantie.

Cisordinol

06-08-2021 | Man | 23
zuclopentixol
Psychose
Drang om te lopen heel de dag kan niet stilzitten het heeft me geholpen uit mijn psychose te komen maar het dempt niet de stemmen in mijn hoofd wat een rot medicijn is de cisordinol gebruik het nu al 6 a 7 maanden en ben nog steeds psychotisch...

04-06-2021 | Man | 73
Psychose
Had last van angst en paniekaanvallen. \gebruiktte benzodiazepinen,maar dat leidt een eigen leven...en enorme afhankelijkheid, vermoeidheid ook. Orap is een heel flexibel middel. \ook geen afhanlelijkheid \je kan err zo mee stoppen \wel lusteloosheid en minder zin in vrijen,maar dat heeben al dei middelen, behalve xanax \ alprazolam, daar word je boterheet van...daar kan [lees meer...]geen popper tegen op....lol...

Dogmatil

03-05-2021 | Vrouw | 41
sulpiride
Psychose
Ik ben er niet heel tevreden over maar het is voor de medicatie met de minst erge bijwerkingen.

07-04-2021 | Vrouw | 39
Psychose
De eerste 8 jaar werkte het prima, daarna werd ik vaak slaperig. Heb nog wel soms last van angsten en soms lichte wanen, maar geen visuele of auditieve hallucinaties meer gehad. Ik zou er graag mee stoppen maar werd toen ernstig depressief, terwijl ik daar voorheen nooit last van heb gehad. Dus ben ik het blijven slikken.

Risperidon

03-04-2021 | Man | 32
risperidon
Psychose
Psychose gehad en gebruik dit middel om dit te voorkomen, eerst een tijd haloperidol gehad maar werd hier erg moe van. Nu al jaren tevreden met risperidon het helpt mij en geeft rust maar ik wordt er niet moe van. Ik hoop nooit meer psychose te hebben want mijn psychoses hebben zeer erge gevolgen gehad.

25-02-2021 | Man | 39
Psychose
Omdat ik regelmatig psychoses had heb ik gekozen voor medicatie met weinig bijwerkingen en viel mijn keuze op acemap, ik kreeg een lage dosering en dat beviel me goed. Nu ben ik gedwongen opgenomen en wilde men mijn medicatie aanpassen, uiteindelijk is besloten om geheel tegen voorschriften twee keer per week 20mg voor te schrijven en dat heb ik gedurende 5 maanden geslik[lees meer...]t, nu heb ik suikerziekte en ik kan niet uitsluiten dat de medicatie daar invloed op heeft gehad. Volgens mijn behandelaar is dat niet het geval. Het liefst zou ik stoppen met deze medicatie maar ik word ertoe gedwongen het te blijven gebruiken.

25-02-2021 | Vrouw | 40
Psychose
Na een stressgerelateerde psychose (een jaar geleden) verschillenden medicaties genomen: quetiapine, invega, abilify en zyprexa. Invega heeft me uit de psychose gehaald. Ik kreeg hiervan te veel bijwerkingen: moeilijk stappen, beven, moeilijk schrijven,... Daarna in overleg met psychiater abilify en zyprexa geprobeerd. Ook deze medicatie gaf me te veel bijwerkingen. Ik had[lees meer...] het gevoel dat ik mezelf niet meer kon zijn. Ik kon niet meer van het leven genieten en maakte geen plezier meer. Mijn levenskwaliteit daalde enorm. Ik voelde me een kasplant worden. Mensen zagen rondom mij dat ik leed onder de medicatie: weinig betrokkenheid, wazige blik, stil,... In overleg met de psychiater mag ik ondertussen stoppen met de medicatie omdat ik de psychose wel rationeel kan bekijken nu en zeker op tijd zou ingrijpen bij een herval. Sindsdien gaat het mentaal stukken beter met me en kan ik terug van het leven genieten. Ik raad dus aan om te blijven opkomen voor jezelf indien je te veel last hebt van de bijwerkingen van de medicatie.

06-02-2021 | Vrouw | 42
Psychose
Ik heb in de twee jaar dat ik haldol gebruik al veel onrust gehad. Na een jaar had ik een vervelende knipper. Die trok weer weg. Na twee jaar zag mijn nieuwe psychiater dat ik gezichtstrekkingen had. Die heb ik al heel lang. Hij schreef me artane voor. Daar had ik steeds meer van nodig om het schudden te onderdrukken. Nu hebben ze me op lithium gezet en de haldol gestopt. [lees meer...]De artane heb ik ook gestopt. Het schudden en draaien en knikken met mijn hoofd is heel heftig. Het is heel veel heftiger geworden en nog niet gestopt nu ik haldol gestopt heb.

Zypadhera

06-01-2021 | Man | 38
Psychose
Ik zou alleen adviseren om deze medicatie voor maximaal 8 weken te gebruiken. Ik heb het medicijn meer dan 1 jaar onder dwang gebruikt. Het was vreselijk. Gelukkig ben ik er af gekomen.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2748)
Depressie (2203)
Angst & paniekstoornis (2190)
Hoge bloeddruk (1573)
Blaasontsteking (1159)