Ervaringen met Risperidon

Bij  AutismeX

Psychose (12 meningen)
Onrust (6 meningen)
Psychische klachten (4 meningen)
Schizofrenie (1 mening)

Bojan Nikolik (14-03-2015)

10-10-2023 | Man | 12

31-12-2020 | Vrouw | 33
Autisme
Ik gebruik 1 mg Risperidon voor mijn autisme, prikkels en overprikkeling. Het heeft me echt gered. De geluiden waar ik eerst veel last van had, doen me niets meer. Heeft geen effect meer op me. Ik ben sinds het gebruik niet overprikkeld geraakt. Ik kan het leven weer aan! Wel merk ik dat ik minder gedachtes heb en minder kan dagdromen. Geen libido meer heb. Ik val er heerl[lees meer...]ijk van in slaap en slaap eindelijk weer goed.

17-11-2020 | Man | 11
Autisme
Onze zoon gebruikt het ivm psychoses, gewelddadige aanvallen naar zichzelf en anderen, depri en nog meer. Hij heeft o.a Autisme en Adhd. Deze medicatie heel lang uitgesteld maar toch mee moeten beginnen omdat hij steeds meer psychotische aanvallen kreeg. Hij voelt zich een stuk beter, verwond zichzelf niet meer en heeft bijna geen geweldige aanvallen meer. Het belangri[lees meer...]jkste is dat hij zich goed voelt en kan functioneren. Groot nadeel is wel gewichtstoename. Hij eet gezond en beweegt maar is helaas toch wel wat kilo’s aangekomen. Inmiddels is het stabiel maar zodra hij maar iets teveel suiker binnen krijgt vliegen er nog meer kilo’s bij. Hij was altijd veel te dun dus hij kan het hebben maar jet ging veel te snel. Hij kreeg gewoon putjes. Die zijn nu gelukkig weg maar het vergt wel wat disipline. Gelukkig werkt de medicatie verder goed voor hem

24-05-2020 | Vrouw | 18
Autisme
Ik gebruik risperidon 1mg nu ongeveer een half jaar. Het bevalt me goed. In de eerste weken een paar bijwerkingen zoals moe zijn, neerslachtig zijn, enorme honger. Dit verdween. Ik gebruik het voor autisme en ocd. Ik had hiervoor veel last van onrust. Door de risperidon is dit verdwenen. Ik ben heel tevreden met het medicijn. Werkt snel met weinig bewerkingen!

11-09-2019 | Vrouw | 24

04-07-2019 | Vrouw | 44
Autisme
Ik gebruik dit medicijn zo'n 4,5 jaar en heb al een aantal jaren last van extreme vermoeidheid. Hierdoor heb ik een slaapstoornis ontwikkeld waardoor ik wanneer ik niet hoef te werken, zo'n 12-13 uur per nacht slaap. En nog altijd moe. Ik ga nu afbouwen want hoewel het heerlijk is zonder dwangneurose en smetvrees, daar zijn andere medicijnen voor, maar ga het eerst zonder [lees meer...]proberen

04-05-2019 | Vrouw | 40
Autisme
Van olanzapine 2,5 overgestapt naar risperidon 1mg. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik pas 3 weken bezig ben maar bijwerkingen vallen nog tegen. (Ondanks dat mijn lichaaolanzapine.m al gewend was aan antipsychoticum uit dezelfde groep) Ben erg misselijk waardoor gewichtsverlies. En ‘smorgens zeer vroeg wakker. Dit laatste kan echter ook komen door wegvallen olanzapine. We[lees meer...]llicht gaf deze meer slaapzucht dan de risperidon. Spannend of ik ermee door kan gaan... Maar positief: ik ben véél opgewekter dan bij de olanzapine, en lijk ook daadwerkelijk iets minder slaap nodig te hebben. Is nog even afwachten wat mijn ritme op termijn gaat worden.

03-01-2019 | Vrouw | 43
Autisme
Ik gebruik deze medicijnen omdat ik ASS heb en dwangstoornissen. Ik ben veel rustiger in mijn hoofd door Risperidon

15-05-2018 | Vrouw | 25
Autisme
Ben zelf best tevreden over het medicijn. De werking is goed, je hebt minder last van dwang gedachtes of handelingen. Je hebt van veel dingen minder last maar dat komt omdat je als het ware gewoon zwaar verdoofd rond loopt. Je bent er wel maar je bent er niet. Automatische piloot en je denken is verstoord doordat je gedachtes niet meer van jezelf zijn. Daardoor lijken je e[lees meer...]igen gedachtes ‘verdwenen’ maar het is eigenlijk gewoon tijdelijk plat gelegd. En soms is dat ook precies de bedoeling. Maar of het goed is op lang termijn, is ten tweede. Scooter of auto rijden is niet mogelijk doordat je zicht is vetraagd het is gewoon gevaarlijk. Je evenwicht is ook niet stabiel dus je moet ook uit kijken met trappen lopen want de kans dat je mis stapt is groot. Ben zelf ook aangekomen van het medicijn wel 8 kilo. Waardoor dat precies komt weet ik niet maar sinds ik dit medicijn gebruik heb ik vaak last van obstipatie. Maar dat is voor ieder misschien verschillend. Ik raad het aan als een tijdelijke optie het zal niet goed zijn als je dit middel je hele leven zal slikken. Je mist dan teveel mooie dingen. Wens iedereen die dit medicijn gaat gebruiken veel sterkte en geef nooit op; er is altijd licht aan het eind van de tunnel ook al is het nog zo donker.

29-12-2017 | Vrouw | 23
Autisme
Doordat mijn zorgverzekering vanaf 2017 geen aripiprazol (ik gebruikte 3 mg) meer vergoedde, moest er worden gezocht naar een alternatief. Ik reageer behoorlijk heftig op nieuwe medicatie. Eind 2016 hebben we geprobeerd aripiprazol af te bouwen, maar (mede door stress) kon ik in de afbouw periode 2 weken niet meer praten. Vervolgens weer begonnen met slikken. In januar[lees meer...]i ben ik over gegaan op Risperidon (0,25mg) en stond onder strenge toezicht, door mijn reacties op medicatie. Ik heb werkelijk waar geen seconde last gehad van de overgang. Naar mijn weten heb ik ook geen storende bijwerkingen gehad, op extreem aankomen na. In een driekwart jaar tijd ben ik 25 kg aangekomen. Verder geen last ergens van gehad. Nu ben ik een week zonder medicatie en is te kort om te oordelen over bijwerkingen van afbouwen, tot nu toe nergens last van.

18-03-2017 | Man | 42
Autisme
Dit werkt erg goed bij mensen met autisme er komt weer rust in mijn hoofd al gebruik ik een lage dosering 1 Mg toch werkt het goed. Krijg weer meer energie en ben minder snel moe

27-01-2017 | Man | 37

10-04-2016 | Vrouw | 9
risperidon (2mg)
Autisme
mijn dochter van 9 is sinds 1 februari gestart met risperidon ivm autisme en daarbij horende overprikkeling. langzaam opgehoogd tot 2 mgr. echter toen constant last van hoofdpijn en gevoel niet lekker te zijn. gelijktijdig met de start kreeg ze last van dwanggedachten (die nu vanavond zo heftig zijn dat ze alleen nog maar kan huilen dat ze het niet aankan). dosering verlaa[lees meer...]gd op eigen initiatief naar 1 mgr. klachten blijven hetzelfde. gedrag en prikkelbaarheidheid blijven hetzelfde. ten einde raad zijn we. wat een rotmiddel. woensdag gesprek met de kinderpsychiater. dit kan zo niet. iemand toevallig dezelfde ervaring. ik hoor het graag

28-07-2015 | Man | 32
Autisme
Toen ik het middel kreeg, vroegen in de instelling hoor je wel eens stemmen, ik had per ongeluk ja gezegd, niet wetende dat voor mensen met dit soort problemen was. Ik heb een lange weg met hulpverleners gemaakt, die arts is van verhogen met medicatie en de andere weer niet. Ik zelf merk bij deze medicatie dat ik toename van agressie hierdoor heb gekregen en met wisselend[lees meer...] weer denk zoal van regen naar een onbewolkte dag in een aantal uur tijd dat dit middel mij onrustiger maak van binnen. Elke arts zal dit niet toegeven, of ze verklaren dat dit niet te bewijzen is, dan zeggen ze de artsen: "dit middel is juist daar voor om de onrust weg te nemen." Ik vind het belangrijk of er meer mensen zijn die zich bij mij willen aansluiten. Aan de hand van de statistieken en onderzoeken kunnen misschien ook een verband zien tussen temperatuurverschillen met de hersenactiviteit en volle maan, wat nadelige gevolgen heb, naast dit medicijn!

04-04-2014 | Man | 28
Autisme
Mijn zoon van 28 kreeg dit middel van de huisarts omdat de psychiater bij de diagnose al had aangegeven dat Risperdal zou kunnen helpen bij zijn autisme en dan vooral de angst die er bij hoort. Nou het werkte zeker. Alle remmingen vielen weg. Hij vertelde dat niets hem nog interesseerde. Zelfs in het verkeer zag hij geen gevaar. Kreeg zelfs bijna een auto ongeluk omdat hi[lees meer...]j wel zag dat een auto voorrang had maar hij vond het niet nodig te stoppen. Wij hebben hem gevraagd geen auto te besturen zolang hij Risperdal gebruikte. Hierop verminderde mijn zoon zelf de dosis van een half mg naar een kwart mg maar toch bleef de apathie. Wat doet dit middel dan wel niet bij een normale dosis van 4 mg per dag? Na twee maanden is hij gestopt (de huisarts weet het nog niet) want met dit middel kan hij niet functioneren. Voor tijdelijk, zeg enkele weken, is het een goed middel. Zeker om even rust te krijgen van remmingen en angst of om iemand, die niet goed kan uitleggen wat voor emoties hij heeft, zich te laten uiten.

12-11-2013 | Man | 30
Autisme
Hallo allemaal, ik heb een stoornis binnen het autistisch spectrum (Asperger) en een vorm van ADHD. Daar krijg ik Concerta voor. In de avond heb ik echter wel vaker last van onrust in mijn lijf. Zeker nu ik sinds enkele dagen weer een 2e hond erbij heb (eentje is vorige maand overleden) is het soms erg druk in huis. Overdag red ik het prima met de Concerta maar s' av[lees meer...]onds heb ik niks om op terug te vallen. Op aanraden van de huisarts heb ik toen Risperdal (Risperidon) bij genomen. Nu weet ik wel dat 1 dag erg weinig tijd is om een zinnig oordeel te plaatsen, maar wilde wel mijn eerste bevindingen kenbaar maken. De apotheker zei dat ik 1 tablet (2mg) in moest nemen tussen 1600 en 1800u indien ik een rustige avond wilde. Dat is ook de tijd dat Concerta grotendeels is uitgewerkt. Ik heb het tabletje om 1645u ingenomen. Om 1815u viel ik prompt in slaap op de bank tot 2015u. Eenmaal wakker geworden ging mijn nieuwe hond er met mijn schoen vandoor. Stelde niks voor maar zorgde bij mij voor een paniekaanval. Heb flink zitten janken omdat het me allemaal te veel was geworden. Na een geruststellend telefoongesprek met een hele lieve vriendin ben ik weer tot rust gekomen en ben vervolgens naar bed gegaan. Ik heb geslapen tot 0715u. Ik heb drie hele intensieve en lange dromen gehad die ik me nog steeds kan herinneren. Tussen de dromen ben ik kortstondig wakker geworden. In de ochtend voelde ik me mentaal uitgerust maar een beetje een raar gevoel in mijn maag. Ik heb toen wat fruit gegeten, een kopje thee gedronken en twee sneetjes brood (zonder iets erop) gegeten. Ook heb ik een multivitamine supplement ingenomen en twee Spiruline-tabletjes gepakt alsmede mijn Concerta-tablet. Vervolgens ben ik met de honden eruit gegaan en voelde een stuk minder spanning als de dag ervoor. Ik voelde nog steeds een rust in mijn lijf en ik maakte me ook niet meer druk om kleine dingetjes. De rest van de dag is goed gegaan. Lekker naar buiten geweest, even een stukje met de brommer gereden om een boodschap te doen en vanavond nog een uur met de honden eruit. Heb rond 2030u weer een Risperidon gehad, dus een half uur geleden. Ik hoef nergens meer naar toe en kruip zo lekker onder de wol. Ben benieuwd hoe het verder gaat. Als er nog hele gekke dingen gaan gebeuren zal ik het hier nog wel vermelden, maar als jullie niks meer horen hebben de pilletjes goed geholpen. Ze zijn ook niet voor chronische inname bedoeld; ik heb een voorraad van 14 dagen.