risperidon

Psychose (10 meningen)
Psychische klachten (3 meningen)
Onrust (3 meningen)
Schizofrenie (1 mening)

Bojan Nikolik (14-03-2015)

18-09-2021 | Vrouw | 15
Onrust
ik ben door mijn bouw begonnen met 0,25mg, dus een half 0,5mg tabletje. ik was eerst heel tevreden met de werking, ik voelde me veel rustiger dan normaal en had veel minder last van prikkels. ik kon voor het eerst in mijn leven heerlijk slapen, ik kon gewoon weer normaal nadenken en ik was helemaal tevreden: mijn kwaliteit van leven was beter geworden. ik was alleen soms e[lees meer...]en beetje duizelig, maar dat negeerde ik. omdat ik het zo fijn vond besloot ik met mijn psychiater dat ik een hogere dosis ging nemen. daarna ging het heel snel heel slecht. mijn spieren begonnen pijn te doen en ze werden zwak waardoor ik niet mee kon doen met gym op school, mijn vingers en handen begonnen te trillen waardoor ik niet meer goed kon tekenen (iets waar ik heel erg van geniet), en ik werd soms ineens super duizelig. na 2 weken aan 0,5mg begon ik meerdere keren per dag aanvallen te hebben waar ik dingen ineens groter zag dan ze zijn, of juist kleiner. soms kromp ik zelfs of voelde het alsof mijn armen gigantisch waren, of voelde ik ze helemaal niet meer. ik had dit wel 5 tot 15 keer per dag, en had vaak ook paniekaanvallen omdat het zo enorm eng was. (dit is geen bijwerking die vaak voorkomt echter, ik heb gewoon ongeluk gehad) in 2 weken was mijn hele functioneren naar de klote en heb ik de psychiater aangesproken. eerst zijn we begonnen met afbouwen en volgende week mag ik stoppen. heel jammer, want eerst werkte het echt goed. als ik geen last had gehad van deze rare bijwerking was ik echt tevreden geweest over risperidon. ik ben wel blij dat ik het heb geprobeerd, anders had ik misschien wel hele fijne medicatie gemist. jammer dat er zo enorm veel slechte bijwerkingen zijn

07-05-2021 | Man | 32
risperidon (37,5mg)
Psychische klachten
Hallo Ik ben een man van 32 jaar oud. Door wiet blowen werd ik na 8 jaar paranoide en was mijn agitatie level verhoogd en ben hierdoor in een rm beland van 6 maanden Tegen mijn wil in. Ze hebben mij risperidon injecties voorgeschreven tegen mijn wil in voor 9 maanden lang. Vanaf het begin had ik enorm veel last van de bijwerkingen die late permanent zijn geblev[lees meer...]en. Ik heb dit op tijd aangegeven maar ze hebben de dosering later nog eens verhoogd en zijn hiermee 9 maanden doorgegaan voordat ze ermee stopte. Zo had ik in het begin het gevoel dat ik doodging en voelde mijn hoofd imploderen ik had enorm veel last van mijn seksuele kant en draaide alleen maar door. Had seks nodig en wist niet waarom dit getriggerd werd. Waarschijnlijk werd dit deel in mijn hersenen aangetast. Later zijn er permanente bijwerkingen gebleven zoals van mijn seksuele kant mijn gevoel levenslust en onrust. Ik kan geen zaadlozing meer krijgen en kom dus niet echt meer klaar. Dit heeft enorm veel impact op mij. Mijn gevoel is naar de klote ik voel me erg ijzig krijg snel kippevel en is het alsof me zenuwstelsel gedempt en geprikkeld is. Het is niet te omschrijven hoe ik me voel zo klote. Ik had dit zelf nooit gelooft als ik het niet was geweest. Ik voel me erg num en ben tegelijk erg onrustig. Me levenslust is weg en kan ik alleen nog het noodzakelijke doen en zelfs dat valt erg zwaar. Thuis zitten in mijn eigen bubbel is het enige waar ik me staande hou. Elke dag is een hel. Dit terwijl ik vroeger veel levenslust had veel sporte en me goed voelde gelukkig in het dagelijks leven. Dit is nu totaal weg en word mijn leven overheerst door een klote gevoel die dus moeilijk te omschrijven is. Ijzig. Het is alsof me brein op bepaalde delen kapot is gegaan. Ik heb zelf op internet rondgekeken en heb vooral in amerika verschillende mensen gezien met permanente schade maar erg uitlopend. Hier in de ervaringen kan ik ook niet veel mensen zien die dit ervaren vooral niet zoals ik het ervaar. Ook al wens ik dit niemand toe hoop ik wel een lotgenoot te vinden. Dit omdat mijn omgeving ook erg veel onbegrip heeft en niet begrijpt wat ik meemaak en voel. Ik zou het zelf ook niet geloven. Ik krijg het ze niet uitgelegt en ze pushen me om dingen te doen terwijl het klote gevoel ijzig enorm overheerst en het niet mogelijk is om iets te doen. Dit is mijn ervaring bedankt voor het lezen en heb je soortgelijk iets meegemaak hoop ik dat je hierop reageerd. Groet B.

03-04-2021 | Man | 32
Psychose
Psychose gehad en gebruik dit middel om dit te voorkomen, eerst een tijd haloperidol gehad maar werd hier erg moe van. Nu al jaren tevreden met risperidon het helpt mij en geeft rust maar ik wordt er niet moe van. Ik hoop nooit meer psychose te hebben want mijn psychoses hebben zeer erge gevolgen gehad.

08-01-2021 | Vrouw | 44
risperidon (1mg)
Vroeger nam ik gedurende een aantal jaar Risperidone. Jammergenoeg was ik te koppig om in depressieve periodes de dosis wat te verhogen en kwam ik na al die jaren voor het eerst weer in contact met een psychiater en die raadde me toch een opname aan. Psychoanalyse met als gevolg dat de risperidone werd op nul gezet, als kon aangepakt worden door psychotherapie. Na mijn opn[lees meer...]ame ging ik opneiuw aan het werk. Na zes maanden opnieuw gecrasht met als gevolg bij andere psychiater en opname en start quetiapine. Dit dus nooit meer, na afbouw van die rotzooi ga ik terug als voorheen mijn risperidone innemen, lage dosis en bij aankomende depressie tijdelijk verhogen.

31-12-2020 | Vrouw | 33
Autisme
Ik gebruik 1 mg Risperidon voor mijn autisme, prikkels en overprikkeling. Het heeft me echt gered. De geluiden waar ik eerst veel last van had, doen me niets meer. Heeft geen effect meer op me. Ik ben sinds het gebruik niet overprikkeld geraakt. Ik kan het leven weer aan! Wel merk ik dat ik minder gedachtes heb en minder kan dagdromen. Geen libido meer heb. Ik val er heerl[lees meer...]ijk van in slaap en slaap eindelijk weer goed.

17-11-2020 | Man | 11
Autisme
Onze zoon gebruikt het ivm psychoses, gewelddadige aanvallen naar zichzelf en anderen, depri en nog meer. Hij heeft o.a Autisme en Adhd. Deze medicatie heel lang uitgesteld maar toch mee moeten beginnen omdat hij steeds meer psychotische aanvallen kreeg. Hij voelt zich een stuk beter, verwond zichzelf niet meer en heeft bijna geen geweldige aanvallen meer. Het belangri[lees meer...]jkste is dat hij zich goed voelt en kan functioneren. Groot nadeel is wel gewichtstoename. Hij eet gezond en beweegt maar is helaas toch wel wat kilo’s aangekomen. Inmiddels is het stabiel maar zodra hij maar iets teveel suiker binnen krijgt vliegen er nog meer kilo’s bij. Hij was altijd veel te dun dus hij kan het hebben maar jet ging veel te snel. Hij kreeg gewoon putjes. Die zijn nu gelukkig weg maar het vergt wel wat disipline. Gelukkig werkt de medicatie verder goed voor hem

02-10-2020 | Vrouw | 65
Psychische klachten
Onbegrip, muren van onbegrip, over de bijwerkingen is moeilijk. Dat maakt dat je je eenzaam voelt.

25-09-2020 | Vrouw | 57
Psychose
Na 8 jaar geen psychose gehad met risperidon. Toevallige ontdekking vitamine b12 tekort, met injecties toegevoegd. Bijna alle bijwerkingen verdwenen.

30-05-2020 | Vrouw | 28
risperidon (1mg)
Ik kreeg dit medicijn omdat ik aangaf bij de psychiater niet goed sliep. Ik heb er geen dag beter door geslapen, en voelde me alleen maar ziek. Als ik aangaf aan de psychiater wat ik voor gevoel kreeg als ik te lang wakker lag na het innemen, of in de nacht naar de toilet moest, zei hij simpelweg dat hij de bijwerkingen niet eerder gehoord had en verhoogde zelfs de dosis.[lees meer...] Hij heeft nooit aangegeven waarom ik een antipsychotica kreeg als slaapmiddel, ik heb nooit psychotische klachten gehad. Als ik het middel nam en niet snel genoeg in slaap viel begon alles voor mijn ogen te draaien, en voelde het of ik mij in een wilde achtbaan, of een woeste zee bevond. Ook werd ik enorm misselijk en begon ik te trillen. Als ik wakker werd en naar het toilet wilde moest ik kruipend de trap op en af omdat ik niet op mijn benen kon staan. Daarnaast had ik meer last van mijn epilepsie, voelde ik bijna geen emoties, was ik elke ochtend doodmoe, en ben ik ruim 40 kilo aangekomen zonder dat mijn eetpatroon was veranderd. Ik ben nooit ‘behandeld’ voor mijn problemen, mijn bloed en alle dingen die bijgehouden moesten worden zijn niet een keer gecheckt voor of tijdens de pillen, en het heeft me heel wat jaar en verschillende instanties gekost voor ik iemand vond die zei dat ik mocht afbouwen. Omdat niemand begreep waarom ik de pillen had gekregen. Nu sinds een week gestopt, ik voel me beter dan ooit!

24-05-2020 | Vrouw | 18
Autisme
Ik gebruik risperidon 1mg nu ongeveer een half jaar. Het bevalt me goed. In de eerste weken een paar bijwerkingen zoals moe zijn, neerslachtig zijn, enorme honger. Dit verdween. Ik gebruik het voor autisme en ocd. Ik had hiervoor veel last van onrust. Door de risperidon is dit verdwenen. Ik ben heel tevreden met het medicijn. Werkt snel met weinig bewerkingen!

05-04-2020 | Man | 24
risperidon (2mg)
Psychose
ik kreeg bijna geen lucht door me neus bij inname van dit medicijn. en verder erg onrustig in me benen. volgens mij is dit medicijn niet goed bij autisme. je blijft er echter autistisch van. je kan hierbij beter andere medicijnen nemen zoals seroquel.

05-02-2020 | Vrouw | 55
risperidon (25mg)
ADHD
Ik zal iets over mijn zelf vertellen ik ben 22 jaar werkzaam geweest bij ggz en ik was behandelaar met mensen die slechte ervaringen hadden met dit medicijn. Ik ben via via aan dit middel gekomen om uit te proberen wat het effect heeft op dit medicijn. De gevolgen waren zo erg dat ik een tijdje opgenomen Ben geweest omdat ik mijn zelf niet meer ben. Gevolg baan kw[lees meer...]ijt en een digagnose voor de rest van mijn leven autisme en mcdd met adhd. Mijn leven is complete veranderd doordat ik een steekproef met dit middel deed.

20-09-2019 | Man | 20
Onrust
Medicatie helpt mij wel een beetje om de onrust wat weg te nemen, maar is niet heel effectief. Ik kan in ieder geval wel de dagen enigszins doorkomen. De bijwerkingen zijn erg vervelend en misschien bijna net zo ernstig als het probleem zelf, dus netto schiet ik er niet bijzonder mee veel op. In combinatie met benzodiazepine beter te verdragen.

11-09-2019 | Vrouw | 24

04-07-2019 | Vrouw | 44
Autisme
Ik gebruik dit medicijn zo'n 4,5 jaar en heb al een aantal jaren last van extreme vermoeidheid. Hierdoor heb ik een slaapstoornis ontwikkeld waardoor ik wanneer ik niet hoef te werken, zo'n 12-13 uur per nacht slaap. En nog altijd moe. Ik ga nu afbouwen want hoewel het heerlijk is zonder dwangneurose en smetvrees, daar zijn andere medicijnen voor, maar ga het eerst zonder [lees meer...]proberen

04-05-2019 | Vrouw | 40
Autisme
Van olanzapine 2,5 overgestapt naar risperidon 1mg. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik pas 3 weken bezig ben maar bijwerkingen vallen nog tegen. (Ondanks dat mijn lichaaolanzapine.m al gewend was aan antipsychoticum uit dezelfde groep) Ben erg misselijk waardoor gewichtsverlies. En ‘smorgens zeer vroeg wakker. Dit laatste kan echter ook komen door wegvallen olanzapine. We[lees meer...]llicht gaf deze meer slaapzucht dan de risperidon. Spannend of ik ermee door kan gaan... Maar positief: ik ben véél opgewekter dan bij de olanzapine, en lijk ook daadwerkelijk iets minder slaap nodig te hebben. Is nog even afwachten wat mijn ritme op termijn gaat worden.

Thyrax Duotab (862) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (574) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (526) - Antibiotica - penicillines breedspectrum