Autisme

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor autisme

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: autisme

Quetiapine

20-01-2024 | Vrouw | 36
Autisme
Vanwege een autismediagnose en overprikkeling slik ik quetiapine om mijn prikkelverwerking te voorspoedigen. Hierdoor kan ik beter functioneren en ben ik minder vaak moe.

26-10-2023 | Vrouw | 39
Autisme
Na veel wikken en wegen begonnen met 2,5 mg als prikkeldemping. Ik moest er lang over nadenken gezien ik in het verleden verschillende antipsychotica heb geslikt waarbij ik enorm veel last had van bijwerkingen waardoor ik me beperkt voelde. Ik zou nu maar een hele kleine hoeveelheid krijgen en verwacht werd dat de bijwerkingen ook minder zouden zijn. Echter had ik zoveel [lees meer...]last van de bijwerkingen dat ik me wederom een beperkt voelde. Toen naar een halve tablet van 2,5 mg gegaan, gezien de 1 mg tabletten niet vergoed worden voor volwassenen ( bizar !) Nog steeds ervaar ik trillende handen en een onvast gevoel, maar het is acceptabel voor mij. De werking weegt op tegen de bijwerking.

Risperidon

10-10-2023 | Man | 12

Medikinet

13-07-2023 | Vrouw | 19
Autisme
Langwerkende methylfenidaat (Medikinet) voorgeschreven gekregen voor concentratieproblemen en somberheid in combinatie met ASS. Ongeveer een jaar genomen. Ook kortwerkende methylfenidaat en risperidon geprobeerd maar te veel last van bijwerkingen. Medikinet werkte goed om de scherpe randjes eraf te halen en minder overprikkeld te zijn. Mijn stemming was beter omdat ik meer[lees meer...] energie kreeg en minder overprikkeld was. Alleen in het begin last gehad van lichte bijwerkingen zoals hoofdpijn en nervositeit, maar dat ging snel weg. Alleen soms nog last gehad van nervositeit.

Elvanse

20-03-2023 | Man | 24
lisdexamfetamine
Autisme
Reden van gebruik vermoeding add met diagnose autisme. Kort geleden is bekend geworden dat dexamphetamine/lisdexamphetamine kan helpen bij overprikkeling door autisme. Een diagnose add kost veel tijd en geld. Daarom heeft mijn psychiater besloten, op mijn verzoek, om lisdexamphetamine (elvanse) voor te schrijven. Start 30mg. Effectief voelt een beetje als modafinil maar d[lees meer...]an toch anders. Verhoogt naar 40mg en ik voel me rustig. Het gekke is, is dat ik niet onrustig voordat de behandeling begon. Mijn psychiater zei dat het waarschijnlijk komt doordat je minder gevoelig bent voor prikkels van je autisme doordat lisdexamphetamine mij een beetje dempt. Goed nieuws want ik zou andere effecten ervaren als ik geen add zou hebben namelijk een uplifting gevoel, soort euforie achtig. Maar niets van dat. Ik ervaar 0 bijwerkingen. 1 dingetje: af en toe voel ik mij social awkward niet anti-sociaal gelukkig maar thats it. Concentreren gaat beter en langer, voel me goed. Alleen ik kan nog wel extra focus gebruiken voor het leren. Daarom ga ik voorstellen om 1x per dag dexamphetamine van 10mg erbij te nemen puur voor het studeren. Mijn kamer is better, voel me beter, kan me beter concentreren ben minder impulsief. Ja dit middel is voor mij gemaakt

Zyprexa

04-12-2022 | Man | 48
Autisme
Ander medicijn gekregen toen ik kwam mopperen over de bijwerkingen. Arts in kwestie schrok ook dat ik het al zo lang gebruikte (10+ jaar).

04-12-2022 | Man | 48
Autisme
Werkt heel goed voor mij. Veel minder last van prikkels. Wel veel last van accomodatieproblemen en ik had ook een nieuwe bril nodig toen de bijwerkingen afgelopen waren (doordat m'n zichtsterkte veranderd is).

Quetiapine

18-11-2022 | Man | 32
Autisme
Ik heb dit mee gekregen omdat serlain 5mg niet voorraadig was, zeer onverantwoord. Ik gooi het meteen in de vuilbak 😡

Olanzapine

13-08-2022 | Vrouw | 26
Autisme
Hi, Wat waren de ontwenningsverschijnselen? Ik zit er zelf over na te denken om met de behandeling te beginnen, maar twijfel. Groet, AC

Olanzapine

28-07-2022 | Vrouw | 41
Autisme
Ik ben begonnen aan deze medicatie omdat ik bij de 10% mensen met asperger behoor die stemmen horen. Eerst 10 mg en nu afgebouwd naar 2 5 mg. Ik ben zeer tevreden over de werking, maar na de nodige behandelingen en therapieen, vind ik het tijd om er helemaal mee te stoppen. De eerste keer dat ik ermee probeerde te stoppen heb ik het te snel afgebouwd. De ontwenningsversch[lees meer...]ijnselen waren verschrikkelijk.

Invega

10-07-2022 | Vrouw | 36
paliperidon
Ik vond invega niet goed . Ik had er bijwerkingen bij spijtig genoeg ☹️

Seroquel

10-07-2022 | Vrouw | 36
Autisme
Ik neem de seroquel XR 200 mg in om de beelden en geluiden die er niet zijn te minderen maar zeer weinig effect spijtig genoeg ☹️ .

Fluoxetine

22-06-2022 | Vrouw | 30
fluoxetine
Autisme
Sinds een half jaar neem ik deze medicatie voor het helpen/tegengaan van mijn kenmerken van autisme (enorme onrust, hele dag blijven nadenken over alles, depressieve gedachten etc). Begonnen met 10 mg, na een maand opgehoogd naar 20 mg en 3 maanden hierna van 20 mg naar 40 mg gegaan. De lage dosering en lange periode van evaluatie heeft mij erg geholpen met het uitzoeken w[lees meer...]at de medicatie nou precies met mij doet. Hierdoor erachter gekomen dat deze huidige dosering voor mij goed werkt. Ik kan beter omgaan met tegenslagen, ben minder snel onrustig bij (voor mij) moeilijke situaties, ik pieker minder (maar kan het nog wel), meer overzicht in mijn hoofd, minder eetbuien doordat ik minder eetlust heb en kan dromen vaker onthouden (wat soms best grappig is). Qua nadelen van fluoxetine is dat het lang duurt voordat het begint te werken en je in begin ook meer bijwerkingen hebt wat voor mij betekende dat ik elke dag hoofdpijn had. Bijwerkingen waar ik nog steeds last van heb zijn kaakklemmen, slecht inslapen en minder zin in sex. Deze nadelen wegen voor mij niet op tegen de vele voordelen. Voorlopig blijf ik deze medicatie innemen. Ik had veel hoofdpijn, - Meer dromen (onthouden), - Minder kunnen slapen.

22-06-2022 | Vrouw | 30
Autisme
3 weken heb ik aripriprazol 2,5 mg voor slapen ingenomen. Volgens arts zou dit helpen bij om alles te verwerken en als bijwerking zou ik er makkelijker door slapen. Beide niets van gemerkt. Voelde mij er niet beter door en ging ook niet beter van slapen. Ik werd tijdens inname van deze medicatie vaker snachts wakker waarbij ik erg wazig zag en soort van schimmen ging zie[lees meer...]n. Heel vaag, eng en creepy. Ook tijdens deze 3 weken 2 keer in bed geplast wat sinds kindertijd nooit is gebeurd. Je schaamt je rot voor iets wat in mijn geval duidelijk door de medicatie kwam. Om deze reden naar paar weken gestopt en nooit weer ingenomen.

Citalopram

21-03-2022 | Vrouw | 23
citalopram
Autisme
Ruim 2 jaar geleden ben ik begonnen met dit medicijn. Dit was om mij te helpen bij dwanggedachten en angst door ASS en mijn hoofd rustiger te maken. Heel eerlijk, de eerste twee weken waren echt goed shit. Ik was echt een hoopje niks en had vrij veel en heftigw bijwerkingen. Ik werd in de nacht in paniekaanvallen en zweet wakker. Ik was ook heel angstig. Na 2 weken ware[lees meer...]n vrijwel alle bijwerkingen weg en na een tijdje begon ik de werking te merken. Ik wil niet meer zonder! De rust in mijn hoofd is merkbaar, ik ben stabieler en minder snel van slag. Het is geen wereld van verschil, maar die 10 mg is perfect als steuntje in de rug. Het enige wat ik als blijvende bijwerking heb is dat ik heftiger droom. Maar geen nachtmerries, dus dat is prima!

Pregabaline

07-03-2022 | Vrouw | 27
pregabaline
Autisme
Begin hier nooit aan! Afkicken word vergeleken met heroïne, ben er al 4 weken doodziek van. Heb opeens stemmingswisselingen, voel me wazig in m'n hoofd, speldenprik gevoel, overal pijn, oververmoeid, ben hondsberoerd de hele dag door, hoofdpijn, ben opeens een heel ander persoon

25-12-2021 | Vrouw | 22
Autisme
Ik slikte dit middel ivm overprikkeling. De prikkels werden wel gedempt, dit was heel fijn. Eerst moest ik het in de ochtend innemen, hier werd ik mega suf en misselijk van. Daarnaast ook veel last van mijn spieren. In overleg met de psychiater heb ik het ‘s avonds ingenomen. Dit werkte beter tegen de misselijkheid en het suffe gevoel. Ik sliep altijd oké en aan één stuk d[lees meer...]oor. Sinds ik het medicijn gebruik heb ik meermaals per week nachtmerries en word ik ook vaak ‘s nachts wakker. Daarnaast ben ik overdag heel erg onrustig en kan ik niet stilzitten. Ook het gevoel van leegte en suïcidale neigingen zijn versterkt. Ik ben nu gestopt en ik voel me weer een beetje mezelf. Dus om een lang verhaal kort te maken, voor de prikkels is dit medicijn top alleen de hoeveelheid bijwerkingen wat het met zich meebrengt weegt daar niet tegenop. Ik ben erg gevoelig voor medicatie door mijn ASS, vandaar de lage dosering.

Risperdal

23-11-2021 | Vrouw | 35
Autisme
Ze hebben me ten onrechte de diagnose autisme gegeven op 16 jarige leeftijd, werd later ook weer ontkracht (ze wisten het niet zeker en hebben toen wel een diagnose gegeven om me een medicijn voor te kunnen schrijven.) mijn ‘klachten’ destijds zijn toe te schrijven aan een narcistische vader, zij hadden baat bij mijn diagnose en medicijnen. Zo kreeg ik de schuld van de en[lees meer...]orm giftige opvoeding waar ik in zat. Als meisje van 16 heb je geen idee wat je voorgeschreven krijgt! de eerste maanden sliep ik bijna overal, ik kon nauwelijks wakker blijven op school, thuis. Ik kwam in een rap tempo aan, op een gegeven moment woog ik 20 kg meer (en ik was altijd een licht meisje). Ik veranderde totaal, vrienden herkende me niet meer. 20 jaar lang heb ik het medicijn geslikt omdat ik er niet vanaf kwam. Dit was voornamelijk toe te schrijven aan de psychiaters en huisartsen, die niet mee wilde werken aan afbouwen. Ik kreeg alleen maar meer medicijnen erbij. Anti depressiva, etc etc. De risperdal bleven ze maar ophogen. Op een geven moment verdween mijn menstruatie voor jaren. Niemand wist wat er aan de hand was, ze zeiden dat het pcos was. achteraf bleek dat mijn prolactine verhoogd was door de risperdal. Uiteindelijk ben ik op eigen houtje gaan afbouwen, wat een hel!! Zwarte bladzijden in mijn leven!! Wat een extreme stress kwam daarbij kijken. Ik kan nog veel meer over deze 20 hel jaren met dit medicijnen vertellen maar dat wordt te veel. Wat ik wil zeggen: NEEM DIT MEDICIJN NOOIT VAN JE LEVEN!!!

11-11-2021 | Vrouw | 15
Autisme
na mijn slechte ervaring met voorgaande medicijnen mocht ik de allerlaagste dosis aripipirazol gaan slikken, maar ik merkte helemaal geen werking. Dosis verhoogd, nog steeds geen werking. Nouja, geen posititeve werking dan want ik werd wel enorm enorm misselijk waardoor ik bijna niks meer at of drank en mezelf er echt toe moest dwingen. ik had ook vaak last van dwanggedach[lees meer...]ten, of indringende gedachten die me ook belemmerden zoals rare ongepaste ideeen over mijn vrienden of ik geloofde dat mijn hele klas mee kon luisteren met mijn gedachten. Kon niet eens meer naar de supermarkt zonder 5 minuten bij het schap te staan om precies de goede zak pasta te pakken omdat mijn familie dan niet om zou komen in een auto-ongeluk. Toen ik stopte met de medicatie waren de bijwerkingen meteen weg.

Dipiperon

11-11-2021 | Vrouw | 15
pipamperon
Autisme
ik ben zelf heel gevoelig voor bijwerkingen, kreeg van alles zelfs op de allerlaagste dosis van risperidon en aripiprazol. Maar dipieron changed the game: ik voel me net zo goed als vroeger toen ik nog een kind was zonder zorgen: ik heb echt het gevoel dat ik terug ben. Ik heb ook geen enkele bijwerking!!! goede werking en geen bijwerkingen, in mijn ervaring de beste uitvi[lees meer...]nding sinds plakband :)

Edronax

01-11-2021 | Vrouw | 45
reboxetine
Autisme
*autisme/add/depressie* Edronax is fantastisch om weer meer overzicht op mijn leven te krijgen, ik geraak voor het eerst in jaren mee met mijn huishouden en ik heb een 'overzichtelijk' hoofd. Het versterkt enorm mijn executieve functies! Wat dat betreft is het écht goud waard, maar ik moest eerst door een periode van erg vervelende nevenwerkingen. De eerste drie weke[lees meer...]n had ik regelmatig hartkloppingen en werd ik 's nachts tientallen keren wakker. Toch voelde ik me wél uitgeslapen. Daarnaast had ik koude tenen en een koude neus (dat is niet erg, maar heel vreemd als je dat anders nooit hebt), dat verdween na een maand of twee. En tenslotte zweetbuien elke keer ik iets eet of iets warm drink, waarbij het zweet over je gezicht, in je nek naar beneden gutst. Heel vervelend! De zweetbuien zijn iets minder, maar blijven wel af en toe de kop opsteken. Positief (toch in mijn geval) is dat het mijn honger- en snoepdrank wat onderdrukt. Ik was 7 kilo kwijt na de eerste twee maanden, daarna bleef ik op dat gewicht. Toch... ik vind de bijwerkingen het allemaal waard! Je moet even doorzetten. Edronax is echt (voor mij althans) mijn grote redder in nood! ps: slik ze best met iets wat een smaakje heeft (melk, koffie, sinaasappelsap) want ze smaken écht vies (naar handontsmetting, volgens mij) :-)

06-08-2021 | Man | 31
Autisme
De abilify werkt heel goed wand ik heb via arts een dna test gedaan via mijn wangslijm op te nemen met water stafjes langs mijn wangen te gaan en heb nu mijn profiel waar staat de medicatie waar ik gevoelig voor ben en ik kan het dellen met huisarts arts apotheek Ik ga nu langzaam, via huisarts mijn medicatie van ochend richting 17.00 opbouwen ik stond al heel lan[lees meer...]g op ochend wand eerst wilden ik afbouwen voor abilfay was dit voor mij geen mogelijkheid want ging even fout maar ik begon weer met 10 mg wand ik stond eerst op 15 mg maar ik was tot 6 mg gekomen ging het mis dus beter om terug te gaan naar abilify 10 mg dat werkt nu wel goed alleen veel jeuk en daar over zij mijn huisarts je kunt van ochend opbouwen naar 17.00 uur dit kon om dat ik een diepe druk vest heb en verwaringsdeken en het diependrukvest uit eintoven staat op internet dat werkt tussen door heel goed diependrukvest en daarom kon in naar 17.00 en snachs dan verwaringsdeken maar om het helemaal af te bouwen abilify 10mg is toch geen opties do 5 augustus 2021 begonnen met opbouw naar 17.00 uur maandag 9 augustus 2021 zit ik dan op 17.00 uur 10 mg abilfy ik hoop dat dan echt mijn jeuk weg trekt ik heb ook nog een plop it van de intertoys onstaat in lang Amerika nu ook in nederland hayp dus ik heb veel hulpmiddelen op de overrbuging tot 17.00 straks innemen na ophoging tot 17.00 uur tekomen ik weet zeeker komt goed om dat het al goed doet 10 mg abilfy alleen jeuk Hopelijk dan weg gaat veder is bij mij abilify 10 mg heelmaal supper oke

Concerta

16-03-2021 | Vrouw | 33
Autisme
Naast mijn Autisme heb ik ook ADD en Depressie. Zonder medicatie ben ik vaak chaotisch en soms heel erg hyper, ik kan mij slecht concentreren en ik kan mij slecht tot dingen zetten, ook voelde ik mij vaak een emotioneel wrak! Ik slik 1x 54MG+18MG Concerta van het merk Janssen en dat werkt geweldig. Ik zou mij geen leven meer in kunnen denken zonder Concerta. Ik heb hie[lees meer...]rvoor de langwerkende methylfenidaat van Mylan geprobeerd. Dit was geen succes! Na veel gesprekken met mijn Psychiater mocht ik dan toch de echte van Janssen proberen en ik ben daar na 2 jaar gebruik nog steeds heel erg gelukkig mee. Tjah je moet er wel zelf voor betalen en niet zo een beetje ook! Maar ik heb het er echt voor over.

Elvanse

lisdexamfetamine
Autisme
Werkt goed. Moe erna en omdat je de hele dag ongeveer gefocused bent en dit medicijn 12 uur werkt en het dan uitgewerkt is is het wel jammer dat je dan niet zoveel concentratie en motivatie hebt en je krijgt het wat koud maar wel beetje transpireren

Oxazepam

oxazepam
Autisme
Werkt fijn alleen heb zelf meer nodig dan 10 mg alleen weeg daar te weinig voor waardoor dat niet zomaar kan

Natriumrisedronaat Mylan Wekelijks

risedroninezuur/ calciumcarbonaat
Autisme
werkt goed alleen snel uitgewerkt en neiging om meer te nemen

Oxazepam

oxazepam
Autisme
Veel onrust en altijd aan het nadenken ook dat ik soms nieteens weet waaraan ik denk.

Methylfenidaat

11-02-2021 | Vrouw | 40
Autisme
Dit middel voorgeschreven gekregen om rust te krijgen in de chaos in mijn hoofd. En om overzicht te vergroten. Het middel werkte heel goed! Rustige gedachten en dat was heerlijk. Groot nadeel was dat het bij mij binnen 3 kwartier uitwerkte en ik me compleet voelde instorten. Hierdoor helaas moeten stoppen. Bij mijn zusje werkt het middel wel zo'n 3 uur en zij is er heel ge[lees meer...]lukkig mee.

Risperidon

31-12-2020 | Vrouw | 33
Autisme
Ik gebruik 1 mg Risperidon voor mijn autisme, prikkels en overprikkeling. Het heeft me echt gered. De geluiden waar ik eerst veel last van had, doen me niets meer. Heeft geen effect meer op me. Ik ben sinds het gebruik niet overprikkeld geraakt. Ik kan het leven weer aan! Wel merk ik dat ik minder gedachtes heb en minder kan dagdromen. Geen libido meer heb. Ik val er heerl[lees meer...]ijk van in slaap en slaap eindelijk weer goed.

Xeplion

08-12-2020 | Vrouw | 25
paliperidon
Autisme
Vrij snel nadat mijn injectie gezet heb, voel ik mij onrustig geen concentratie door hevige hoofdpijn. Als ze de bijwerkingen weg halen zou voor mij beter zijn. Hebben andere mensen ook deze ervaringen?