ziekte

Autisme

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor autisme

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: autisme

30-07-2019

Strattera (atomoxetine)
Autisme

Onze dochter kon zich slecht concentreren, nooit was haar werk af en ze was erg gefrustreerd (uit zich in agressief gedrag) vooral na een dag school omdat ze heel erg last had van prikkels. In overleg met de kinderarts en kinderpsychologe zijn we gestart (na een lange weg overigens van therapieën en een bijna ontwricht gezin) met de strattera. De eerste 2 dagen waren echt[lees meer...] vreselijk, onze dochter lag in bed als een soort zombie en wij waren erg verdrietig dat wij haar dit hadden aan gedaan. Maar na 2 dagen was dat over en ging het heel goed. Nu zijn wij tevreden over deze medicijnen de eetlust is wel echt lastig omdat we alles uit de kast moeten halen om haar te laten eten en ze is ook afgevallen in het begin waardoor wij daar wel zorgen over hadden. Maar ze wordt goed in de gaten gehouden door onze arts en zelf wil ze absoluut niet stoppen omdat ze zich echt beter voelt. Inmiddels hebben wij sinds kort ook de diagnose autisme voor onze dochter gekregen dit verklaard een heleboel samen met deze diagnose en de strattera hopen we op een zo goed mogelijke voor ons meisje.
09-07-2019

Autisme

Al bij 25mg zonodig goed bij onrust vanwege autisme. Krijg dit naast de abilify. De onrust is anders echt niet te doen. Hierbij word ik rustig van. Werkt ook goed bij toevallige lusteloosheid. Een fijn medicijn ter aanvulling op mijn medicijngebruik.
04-07-2019

Autisme

Ik gebruik dit medicijn zo'n 4,5 jaar en heb al een aantal jaren last van extreme vermoeidheid. Hierdoor heb ik een slaapstoornis ontwikkeld waardoor ik wanneer ik niet hoef te werken, zo'n 12-13 uur per nacht slaap. En nog altijd moe. Ik ga nu afbouwen want hoewel het heerlijk is zonder dwangneurose en smetvrees, daar zijn andere medicijnen voor, maar ga het eerst zonder [lees meer...]proberen
01-06-2019

Autisme

Door mijn autisme, heb ik slaapproblemen. Mijn hoofd blijft doordraaien. De quetiapine zou mij moeten helpen. Tot nu toe, helpt het wel met in slaap komen, maar helaas slaap ik niet diep genoeg. Hierdoor hersteld mijn lichaam zich niet.
04-05-2019

Autisme

Van olanzapine 2,5 overgestapt naar risperidon 1mg. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik pas 3 weken bezig ben maar bijwerkingen vallen nog tegen. (Ondanks dat mijn lichaaolanzapine.m al gewend was aan antipsychoticum uit dezelfde groep) Ben erg misselijk waardoor gewichtsverlies. En ‘smorgens zeer vroeg wakker. Dit laatste kan echter ook komen door wegvallen olanzapine. We[lees meer...]llicht gaf deze meer slaapzucht dan de risperidon. Spannend of ik ermee door kan gaan... Maar positief: ik ben véél opgewekter dan bij de olanzapine, en lijk ook daadwerkelijk iets minder slaap nodig te hebben. Is nog even afwachten wat mijn ritme op termijn gaat worden.
04-05-2019

Olanzapine (olanzapine)
Autisme

20 jaar olanzapine gebruikt door vermoedens van psychose (bleek later zware overprikkeling te zijn door autisme). Wisselend 5 of 2,5mg gebruikt naargelang overprikkeling. Voldeed wel, maar na stoppen bleken de bijwerkingen zwaarder geweest dan gedacht: (Merk je na 20 jaar niet meer) grotere slaapzucht en gewichtstoename. Psychiater meldde dat er specifiekere alternatieven[lees meer...] zijn die daardoor minder bijwerkingen geven en toch hoger gedoseerd kunnen worden. Ik slik nu risperidon en krijg er nog een antidepressivum bij. Merkte na beëindigen olanzapine een enorme opgewektheid: ook afvlakking is blijkbaar erger geweest dan ik zelf gemerkt heb.
25-04-2019

Haldol (haloperidol)
Autisme

Ik slik dit vanwege de werking voor autisme (minder prikkels ervaren). Ik ben nu veel minder moe einde van de dag en ben niet meer bexig met alles nog in bed verwerken (wakker liggen). In lage dosis is het een goed medicijn
13-04-2019

Methylfenidaat (methylfenidaat)

22-03-2019

Autisme

Ik ben Autistisch (Asperger) heb daarbij ook ADHD en een depressie en angst/paniekstoornis. Via mijn specialist heb ik Venlafaxine 225 mg voorgeschreven gekregen en dit helpt mij bij de depressie en angst en paniekaanvallen. Ik heb er geen last meer van dankzij dit medicijn in combinatie met de juiste therapie. Ik ben mijn specialist dankbaar hiervoor, want mijn leven ziet[lees meer...] er nu kleurrijker uit hierdoor. Wat ook fijn is, dat ik totaal geen last heb van bijwerkingen met dit middel.
22-03-2019

Autisme

Ik ben Autistisch (Asperger) heb daarbij ook ADHD en een depressie en angst/paniekstoornis. Via mijn specialist heb ik Quetiapine (Seroquel) 200 mg voorgeschreven gekregen en dit helpt mij bij de prikkelverwerking en de prikkels te dempen, maar ook bij het in en door slapen. Ik ben mijn specialist dankbaar hiervoor, want mijn leven ziet er nu kleurrijker uit hierdoor. Wat [lees meer...]ook fijn is, dat ik totaal geen last heb van bijwerkingen met dit middel.

Autisme

Wegens Autisme krijg ik Seroquel 150 voor de prikkelverwerking en het in en door slapen. Dit slaat goed aan en heb verder geen last van bijwerkingen. Top middel voor mij.

Autisme

Wegens Autisme een depressie en angst/paniekstoornis neem ik Venlafaxine 225 mg in. Het heeft mij echt geholpen, ik lijk weer de oude en mijn leven terug te krijgen. Top medicijn en ben mijn specialist zeer dankbaar. Geen bijwerkingen.

Autisme

Wegens Autisme neem ik Quetiapine 150 mg in. Dit helpt bij de prikkelverwerking en het inslapen en doorslapen. Geen bijwerkingen. Zeer tevreden over dit medicijn.

Autisme

Ik gebruik 50 mg Seroquel i.v.m. mijn Autisme. Dit helpt mij om de prikkels beter aan te kunnen en zaken beter los te kunnen laten. Ook werkt het goed om in slaap te komen en door te slapen. Geen last van vervelende bijwerkingen of iets dergelijks.

Autisme

Ik gebruik 50 mg Seroquel i.v.m. mijn Autisme. Dit helpt mij om de prikkels beter aan te kunnen en beter zaken los te laten. Ook werkt het goed om in slaap te komen en door te slapen. Geen last van vervelende bijwerkingen of iets dergelijks.

Tegen prikkels
05-03-2019

Tegen prikkels
18-02-2019

Autisme

Autistisch met daarbij een forse depressie een GAS, sociale angststoornis en paniekstoornis. Hiervoor krijg ik Venlafaxine 225 mg voorgeschreven gekregen. Voorheen 150 mg. Ik ervaar dat de klachten afnemen en de scherpe radnjes eraf gaan. Qua bijwerkingen merk ik nauwelijks wat. Voorheen andere (AD) gebruikt dat was 1 en al bijwerkingen met dit middel is dit niet het geval[lees meer...]. Zeer tevreden mee!
27-01-2019

Autisme

Wegens Autisme met daarbij PTSS een zware depressie en paniek-sociale angststoornis krijg ik Venlafaxine (Efexor) 75 mg voorgeschreven gekregen. Het helpt goed om de scherpe randjes van de klachten eraf te halen en maakt je langzaam een nieuw mens. De bijwerkingen duurde bij mij maar een paar dagen, niets ernstigs.
05-01-2019

Aripiprazol (aripiprazol)
Autisme

ik ben een tijdje geleden met aripiprazol 1 mg om mee te beginnen tegen prikkels die ik krijg door mijn autisme. ik voelde helemaal niets toen mij werd gezegd dat ik naar de 1,5 mg moest gaan. pas toen ik op 2 mg kwam kreeg ik last van heftige dromen, hoofdpijn, misselijkheid, etc. maar het hielp nog steeds niet tegen mijn prikkels. toen werd gezegd dat ik naar de 2,5 mg [lees meer...]moest gaan, maar de eerste dag op 2,5 mg was alles behalve fijn. ik was de hele dag misselijk en duizelig en voelde me net een zombie. heb de volgende dag gewoon weer 2 mg genomen waar ik het beter op deed ook al was het ook niet ideaal. ben nu aan het overwegen om te stoppen met dit medicijn.
03-01-2019

Autisme

Ik gebruik deze medicijnen omdat ik ASS heb en dwangstoornissen. Ik ben veel rustiger in mijn hoofd door Risperidon
30-12-2018

Risperdal (risperidon)
Autisme

Via de specialist Risperdal voorgeschreven voor mijn Autisme. Tot nu toe bevalt het aardig, het helpt mij om beter de dag door te komen. Slapen gaat ook veel beter en kan de prikkels beter verwerken. Geen bijwerkingen verder.
22-12-2018

Autisme

hallo, ik heb autisme en waarschijnlijk ook add. ik ben met wellbutrin 150 mg begonnen 26 oktober 2018 elke morgen 1 tablet. ik begon al de eerste dag last van bijwerkingen te krijgen, voelde me vooral heel erg wazig, ook wel wat hyperactief alsof ik heel veel energie had, en dan weer wat moe, en soms wat angstig, maar na een paar dagen werkte het wel. ik heb het vo[lees meer...]ornamenlijk voor de drukte en chaos in mn hoofd, ik denk altijd te veel en dat is zo goed als weg nu. maar ik besloot om toch naar de 300 mg te gaan en daar begon ik mee op 17 november 2018. ook weer dezelfde bijwerkingen gehad maar deze werkt wel nog beter op mn klachten, ook slapen gaat veel beter als voor de medicatie want dat was ook echt vreselijk. maar ik heb nu wel sinds 23 novemer last van mn keel. ik heb 2 weken lang een brok in mn keel gehad alsof er wat in zat en keel schrapen. heb toen van de dokter codeine fosfaat gekregen en na een a twee dagen was de brok in de keel weg maar het schrapen niet, na enkele dagen maar gestopt met de codeine want het hielp toch niet. nu heb ik nog steeds last van mn keel schrapen en een hese stem, zit geen slijm bij en voel me ook vaak heel moe en snel buiten adem. zou het miss komen door de wellbutrin? ik moet 31 december naar de dokter maar wilde vragen of meer mensen dit hadden?
19-12-2018

Citalopram (citalopram)
Autisme

In het verleden ook al 2x geslikt voor enkele jaren. In augustus had ik afgebouwd en vertrouwde ik erop, dat ik nu zonder verder kon, omdat de startredenen niet meer aan de orde waren. Niets bleek minder waar. Door het autisme heb ik ook depressies en mijn doodswens stak zeer snel de kop op en werd sterker. Toch maar weer aan een lichte dosering pilletjes en binnen 7 dagen[lees meer...] ging het alweer een stuk beter. Hoop net dit scherpe randje eraf te houden. Eerder ook op 20 en 30 mg gezeten, toen waren de eerste weken niet grappig zeg maar.... Nu niet aan de orde en blij dat ik weer meer aankan en de doodswens weg is.
09-11-2018

Autisme

eerste week van inname lastig in mijn hoofd, duizeligheid, hoofdpijn Mijn neuroloog had me verteld dat dit een stimulerend middel is, het maakt veel eenvoudiger: vb koken; vroeger kon ik geen eten op tafel zetten dat ofwel koud was of aangebrand, nu ging dit zonder probleem. De eerste paar jaar overheesten de voordelen tegenovefr nadelen, maar nu, na een 4tal jaar lijkt [lees meer...]dit eerder omgekeerd. Ik voel me neerslachtig, hartkloppingen, vlug zweten, beetje paranoïa zelfs. Ik ging naar een stomatoloog voor mijn bruxisme (klemmen) dat een enorme spierspanning teweeg brengt. Die schreef me valium voor van 5mg; maar ik voel totaal geen effect, zelfs nog meer slaapproblemen wat ik heel vreemd vind, ook moet ik van een andere neuroloog Trazodone bijnemen, ik vrees dat een beetje teveel van het goede is. ik heb dus voor mezelf besloten om de wellbutrin af te bouwen, op eigen initiatief... En op mij was de bijwerking van het vermageren niet van toepassing; integendeel, ik kwam op die periode 10 kg bij.
03-10-2018

Orap (pimozide)
Autisme

Het medicijn was in mijn tienertijd door de huisarts voorgeschreven als prikkeldemper en emotieregulator, maar verloor gedurende mijn jongvolwassen leven zijn werkzaamheid. Ik ben toen onder begeleiding van een psychiater van het RIAGG overgestapt op een combinatie van Seroxat (Paroxetine) en Risperdal (Risperidon). Om deze medicijnen te kunnen gaan gebruiken, moest ik ee[lees meer...]rst ruim twee weken van de Orap afzijn; pas wanneer de nog in mijn bloed aanwezige sporen van Orap volledig waren afgebroken in mijn lichaam mocht ik beginnen met de nieuwe pillen. Ik gebruik Risperdal (3mg) en Seroxat (20mg) nog steeds naar volle tevredenheid (okt 2018).
03-10-2018

Risperdal (risperidon)
Autisme

Ik gebruik het middel, op een (alleszins redelijke) sterkte van 3 mg, al zo'n 14 jaar, om de prikkelverwerking te reguleren. Daar werkt het bij mij uitstekend voor. Wel ben ik in die 14 jaar naar schatting zo'n 20 kilo aangekomen, omdat mijn stofwisseling wat is vertraagd en mijn trek in eten is toegenomen. Als ik het pilletje een avond vergeet in te nemen, dan slaap ik [lees meer...]lichter en korter en heb ik ook zeer levendige dromen die ik nog lang kan navertellen. Een dag later, als ik het pilletje weer inneem, dan slaap ik meteen weer prima (lees langer en dieper, met minder droomactiviteit). Ik gebruik het middel succesvol in combinatie met Seroxat (Paroxetine), dat ik neem tegen somberheid. Hoewel de fabrikant van het medicijn dit sterk ontraadt - zie bijsluiter - en de huisarts het ook niet propageert, drink ik gewoon alcohol, zij het matig (een paar glazen in het weekend). De werking van Risperdal zou verhoogd worden door het gebruik van alcohol, maar dat kan ik bevestigen noch ontkennen, omdat ik niet weet hoe je dat zou moeten merken. Ik word sinds 2 jaar pro-actief gecontroleerd (d.m.v. huisartsconsult en bloedonderzoek) op de aanwezigheid van overgewicht- en medicatie-gerelateerde valkuilen zoals verhoogde bloedsuiker-, vet-, cholesterol- en leverwaarden en verstoorde schildklier- en nierwerking. Met mij is verder nauwelijks iets aan de hand, maar met name de leverwaarden waren recent wat verhoogd; een echo bevestigde dat het om een vervetting van de lever gaat. De aandoening wordt deels door de Risperdal veroorzaaakt, en deels doordat ik nogal kan genieten van lekker eten. Voor mij wegen de nadelen en de bijwerkingen niet op tegen de voordelen van de Risperdal, dus tot mijn huisarts ooit anders oordeelt, blijf ik het voorlopig naar volle tevredenheid gebruiken.
20-08-2018

Zyprexa (olanzapine)
Autisme

Voor mijn prikkelgevoeligheid krijg ik Zyprexa (Olanzapine). Medicijn werkt goed, maar er zitten ook vervelende bijwerkingen aan. Bijwerkingen: Enorme gewichtstoename, droge mond, plasproblemen, vergeetachtig, afgevlakte gevoelens.
16-08-2018

Autisme

Heb deze medicatie 2,5 week genomen. Niet voor depressie maar voor overprikkeling bij autisme. Hoofdpijn en niet kunnen slapen viel mee. Maar in de 2e week begonnen de akelige dromen en zweetaanvallen. Ook huiduitslag en ontstoken mond. Ook begon ik behoorlijk bozig en agressief te worden. Kreeg snachts een compleet verwarde periode van een uur , wist niet waar ik was, [lees meer...]wie ik was, of het dag of nacht was, doodeng. Besloten om per direct te stoppen want medicatie waarbij ik van het padje raak gaat zijn doel ver voorbij.
08-08-2018

Olanzapine (olanzapine)
Autisme

Wanneer ik overprikkelt raak, dan kan ik wat psychotische klachten ontwikkelen. Olanzapine helpt om dit tegen te gaan, zodat ik beter kan functioneren in het dagelijkse leven. Eerst gestart met 5 mg daarna verhoogd naar 10 mg. Tien milligram was te hoog, toen is de dosering weer verlaagd naar 7,5 mg. Dit werkt voor mij het beste. Op vijf milligram merkte ik al gauw dat het[lees meer...] effect minder was en op tien werd ik te suf waardoor ik nergens zin meer in had. Het medicijn werkt goed, echter heb ik wel sterk het idee dat ik hier heel mijn leven aan vast zit. Eenmaal eraan begonnen en met de gewenning kom je er niet zomaar vanaf. Verder qua bijwerkingen ben ik wel behoorlijk aangekomen. Dat zit me soms wel dwars, maar door te sporten probeer ik het een beetje in de hand te houden.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2169)
Depressie (1781)
Angst & paniekstoornis (1615)
Hoge bloeddruk (1244)
Acne/puistjes (853)