ISO 27001

ziekte

Autisme

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor autisme

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Zyprexa 1 3
Fluanxol 1 4
Lyrica 1 4
Gabapentine 1 5

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: autisme

05-01-2019

Autisme

ik ben een tijdje geleden met aripiprazol 1 mg om mee te beginnen tegen prikkels die ik krijg door mijn autisme. ik voelde helemaal niets toen mij werd gezegd dat ik naar de 1,5 mg moest gaan. pas toen ik op 2 mg kwam kreeg ik last van heftige dromen, hoofdpijn, misselijkheid, etc. maar het hielp nog steeds niet tegen mijn prikkels. toen werd gezegd dat ik naar de 2,5 mg [lees meer...]moest gaan, maar de eerste dag op 2,5 mg was alles behalve fijn. ik was de hele dag misselijk en duizelig en voelde me net een zombie. heb de volgende dag gewoon weer 2 mg genomen waar ik het beter op deed ook al was het ook niet ideaal. ben nu aan het overwegen om te stoppen met dit medicijn.
03-01-2019

Risperidon (risperidon)
Autisme

Ik gebruik deze medicijnen omdat ik ASS heb en dwangstoornissen. Ik ben veel rustiger in mijn hoofd door Risperidon
30-12-2018

Autisme

Via de specialist Risperdal voorgeschreven voor mijn Autisme. Tot nu toe bevalt het aardig, het helpt mij om beter de dag door te komen. Slapen gaat ook veel beter en kan de prikkels beter verwerken. Geen bijwerkingen verder.
22-12-2018

Autisme

hallo, ik heb autisme en waarschijnlijk ook add. ik ben met wellbutrin 150 mg begonnen 26 oktober 2018 elke morgen 1 tablet. ik begon al de eerste dag last van bijwerkingen te krijgen, voelde me vooral heel erg wazig, ook wel wat hyperactief alsof ik heel veel energie had, en dan weer wat moe, en soms wat angstig, maar na een paar dagen werkte het wel. ik heb het vo[lees meer...]ornamenlijk voor de drukte en chaos in mn hoofd, ik denk altijd te veel en dat is zo goed als weg nu. maar ik besloot om toch naar de 300 mg te gaan en daar begon ik mee op 17 november 2018. ook weer dezelfde bijwerkingen gehad maar deze werkt wel nog beter op mn klachten, ook slapen gaat veel beter als voor de medicatie want dat was ook echt vreselijk. maar ik heb nu wel sinds 23 novemer last van mn keel. ik heb 2 weken lang een brok in mn keel gehad alsof er wat in zat en keel schrapen. heb toen van de dokter codeine fosfaat gekregen en na een a twee dagen was de brok in de keel weg maar het schrapen niet, na enkele dagen maar gestopt met de codeine want het hielp toch niet. nu heb ik nog steeds last van mn keel schrapen en een hese stem, zit geen slijm bij en voel me ook vaak heel moe en snel buiten adem. zou het miss komen door de wellbutrin? ik moet 31 december naar de dokter maar wilde vragen of meer mensen dit hadden?
19-12-2018

Citalopram (citalopram)
Autisme

In het verleden ook al 2x geslikt voor enkele jaren. In augustus had ik afgebouwd en vertrouwde ik erop, dat ik nu zonder verder kon, omdat de startredenen niet meer aan de orde waren. Niets bleek minder waar. Door het autisme heb ik ook depressies en mijn doodswens stak zeer snel de kop op en werd sterker. Toch maar weer aan een lichte dosering pilletjes en binnen 7 dagen[lees meer...] ging het alweer een stuk beter. Hoop net dit scherpe randje eraf te houden. Eerder ook op 20 en 30 mg gezeten, toen waren de eerste weken niet grappig zeg maar.... Nu niet aan de orde en blij dat ik weer meer aankan en de doodswens weg is.
09-11-2018

Autisme

eerste week van inname lastig in mijn hoofd, duizeligheid, hoofdpijn Mijn neuroloog had me verteld dat dit een stimulerend middel is, het maakt veel eenvoudiger: vb koken; vroeger kon ik geen eten op tafel zetten dat ofwel koud was of aangebrand, nu ging dit zonder probleem. De eerste paar jaar overheesten de voordelen tegenovefr nadelen, maar nu, na een 4tal jaar lijkt [lees meer...]dit eerder omgekeerd. Ik voel me neerslachtig, hartkloppingen, vlug zweten, beetje paranoïa zelfs. Ik ging naar een stomatoloog voor mijn bruxisme (klemmen) dat een enorme spierspanning teweeg brengt. Die schreef me valium voor van 5mg; maar ik voel totaal geen effect, zelfs nog meer slaapproblemen wat ik heel vreemd vind, ook moet ik van een andere neuroloog Trazodone bijnemen, ik vrees dat een beetje teveel van het goede is. ik heb dus voor mezelf besloten om de wellbutrin af te bouwen, op eigen initiatief... En op mij was de bijwerking van het vermageren niet van toepassing; integendeel, ik kwam op die periode 10 kg bij.
03-10-2018

Orap (pimozide)
Autisme

Het medicijn was in mijn tienertijd door de huisarts voorgeschreven als prikkeldemper en emotieregulator, maar verloor gedurende mijn jongvolwassen leven zijn werkzaamheid. Ik ben toen onder begeleiding van een psychiater van het RIAGG overgestapt op een combinatie van Seroxat (Paroxetine) en Risperdal (Risperidon). Om deze medicijnen te kunnen gaan gebruiken, moest ik ee[lees meer...]rst ruim twee weken van de Orap afzijn; pas wanneer de nog in mijn bloed aanwezige sporen van Orap volledig waren afgebroken in mijn lichaam mocht ik beginnen met de nieuwe pillen. Ik gebruik Risperdal (3mg) en Seroxat (20mg) nog steeds naar volle tevredenheid (okt 2018).
03-10-2018

Autisme

Ik gebruik het middel, op een (alleszins redelijke) sterkte van 3 mg, al zo'n 14 jaar, om de prikkelverwerking te reguleren. Daar werkt het bij mij uitstekend voor. Wel ben ik in die 14 jaar naar schatting zo'n 20 kilo aangekomen, omdat mijn stofwisseling wat is vertraagd en mijn trek in eten is toegenomen. Als ik het pilletje een avond vergeet in te nemen, dan slaap ik [lees meer...]lichter en korter en heb ik ook zeer levendige dromen die ik nog lang kan navertellen. Een dag later, als ik het pilletje weer inneem, dan slaap ik meteen weer prima (lees langer en dieper, met minder droomactiviteit). Ik gebruik het middel succesvol in combinatie met Seroxat (Paroxetine), dat ik neem tegen somberheid. Hoewel de fabrikant van het medicijn dit sterk ontraadt - zie bijsluiter - en de huisarts het ook niet propageert, drink ik gewoon alcohol, zij het matig (een paar glazen in het weekend). De werking van Risperdal zou verhoogd worden door het gebruik van alcohol, maar dat kan ik bevestigen noch ontkennen, omdat ik niet weet hoe je dat zou moeten merken. Ik word sinds 2 jaar pro-actief gecontroleerd (d.m.v. huisartsconsult en bloedonderzoek) op de aanwezigheid van overgewicht- en medicatie-gerelateerde valkuilen zoals verhoogde bloedsuiker-, vet-, cholesterol- en leverwaarden en verstoorde schildklier- en nierwerking. Met mij is verder nauwelijks iets aan de hand, maar met name de leverwaarden waren recent wat verhoogd; een echo bevestigde dat het om een vervetting van de lever gaat. De aandoening wordt deels door de Risperdal veroorzaaakt, en deels doordat ik nogal kan genieten van lekker eten. Voor mij wegen de nadelen en de bijwerkingen niet op tegen de voordelen van de Risperdal, dus tot mijn huisarts ooit anders oordeelt, blijf ik het voorlopig naar volle tevredenheid gebruiken.
20-08-2018

Zyprexa (olanzapine)
Autisme

Voor mijn prikkelgevoeligheid krijg ik Zyprexa (Olanzapine). Medicijn werkt goed, maar er zitten ook vervelende bijwerkingen aan. Bijwerkingen: Enorme gewichtstoename, droge mond, plasproblemen, vergeetachtig, afgevlakte gevoelens.
16-08-2018

Autisme

Heb deze medicatie 2,5 week genomen. Niet voor depressie maar voor overprikkeling bij autisme. Hoofdpijn en niet kunnen slapen viel mee. Maar in de 2e week begonnen de akelige dromen en zweetaanvallen. Ook huiduitslag en ontstoken mond. Ook begon ik behoorlijk bozig en agressief te worden. Kreeg snachts een compleet verwarde periode van een uur , wist niet waar ik was, [lees meer...]wie ik was, of het dag of nacht was, doodeng. Besloten om per direct te stoppen want medicatie waarbij ik van het padje raak gaat zijn doel ver voorbij.
08-08-2018

Autisme

Wanneer ik overprikkelt raak, dan kan ik wat psychotische klachten ontwikkelen. Olanzapine helpt om dit tegen te gaan, zodat ik beter kan functioneren in het dagelijkse leven. Eerst gestart met 5 mg daarna verhoogd naar 10 mg. Tien milligram was te hoog, toen is de dosering weer verlaagd naar 7,5 mg. Dit werkt voor mij het beste. Op vijf milligram merkte ik al gauw dat het[lees meer...] effect minder was en op tien werd ik te suf waardoor ik nergens zin meer in had. Het medicijn werkt goed, echter heb ik wel sterk het idee dat ik hier heel mijn leven aan vast zit. Eenmaal eraan begonnen en met de gewenning kom je er niet zomaar vanaf. Verder qua bijwerkingen ben ik wel behoorlijk aangekomen. Dat zit me soms wel dwars, maar door te sporten probeer ik het een beetje in de hand te houden.
04-08-2018

Autisme

Kreeg 1 maand geleden een psychose, hierdoor moest ik opgenomen worden in een psychiatrisch-kliniek. Op de afdeling schreef de psychiater het middel ‘ Haldol ’ voor. Dit werkte compleet averechts bij mij en zat vol met bijwerkingen. Kreeg er een dikke kop van en werd er ook soms duizelig van. Toen ik mijn ovrede uite over het middel, stelde de psychiater ‘ Zyprexa (Olanzap[lees meer...]ine) ‘ voor. In het het begin dacht ik, wat voor verschil zal dit nou weer uitmaken ze zijn allemaal het zelfde volgens mij. Nou dat heb ik gemerkt! Gestart met Olanzapine 5 mg en daarna verhoogd naar 10 mg, omdat tien net effe wat effectiever was. Weinig bijwerkingen behalve een toename van eetlust en dus ook aankomen. Al met al ben ik aardig tevreden, het werkt echt en los van het feit dat het me (psychose) vrij laat, merk ik dat het ook goed werkt voor mijn autisme. Kan beter met alle daagse zaken omgaan, veel minder prikkels en stress. Ik heb wel het geluk dat ik regelmatig sport, maar heb wel gemerkt dat je door dit medicijn zwaarder wordt. Door het sporten heb ik dit gedeelte onder controle. Dus kan ik Olanzapine anderen aanraden? Ik zou zeggen probeer het, veel beter dan Haldol in ieder geval ! Ik kan hiermee wel leven zeg maar..
01-08-2018

Autisme

Olanzapine 5 mg. Helpt goed om prikkels te dempen. Kom ook sneller in slaap.
30-07-2018

Autisme

Werkt goed om de symptomen te onderdrukken. Je komt wel snel aan.
28-07-2018

Autisme

angst en autistische klachten. medicijn werkt wel aardig. heb geen last meer van slapeloosheid. bijwerking: enorme gewichtstoename en een suf afgvlakt gevoel. verder doet het medicijn wat het doen moet.
14-07-2018

Autisme

wegens autisme en angstklachten neem ik dit medicijn in. het werkt eigenijk prima voor mij tot nu toe. veel minder angstig en veel minder gepieker. wel ben ik in een korte periode snel aangekomen. heb vaak zin in iets zoetigs te eten en te drinken. voel me wel ongemakkelijk over het plotselinge aankomen in gewicht. volgende week heb ik daarvoor een afspraak bij de diëtiste[lees meer...].
06-07-2018

Autisme

In het begin last van lichte bijwerkingen zoals een suf gevoel, dit ging na een paar weken over. Ben wel tevreden met dit medicijn, het helpt om mijn autistische klachten draagbaar te maken. Heb wel constant na het slapen bij het opstaan telkens een extreem droge mond, dat is wel echt minder. Doordat deze medicatie verder goed werkt met minimale bijwerkingen, ben ik voor[lees meer...]lopig van plan het door te zetten.
01-07-2018

Autisme

in het begin was ik wat huiverig om een antipsychotica middel te gebruiken, nou ben ik mijn psychiater dankbaar dat hij mij olanzapine heeft voorgeschreven. kan nou beter omgaan met mijn autisme en dingen beter relativeren. heb niet echt last gehad van bijwerkingen, behalve in het begin een wat suf gevoel en een droge mond.
27-06-2018

Autisme

door mijn autisme loopt mijn emmer snel vol. bij de specialist geweest en die stelde dit middel voor. eerst was ik wat huiverig ervoor, nou ben ik blij dat ik ermee gestart ben.
22-06-2018

Autisme

Dit jaar is bij mij ASS vastgesteld. Alles viel eindelijk na jaren op zijn plek. Voor het vele piekeren en moeilijk in slaap komen, krijg ik nu Olanzapine 10 mg. Dit werkt erg goed voor mij. Wel ben ik in korte tijd behoorlijk aangekomen. Ik kan dit middel zeker aanraden, het haalt de scherpe kantjes eraf als het ware. Hou er wel rekening mee dat je qua gewicht snel aankom[lees meer...]t.
17-06-2018

Autisme

Autisme/ADHD: Dit middel werkt goed op het gedachte-proces dat soms als een motor draait. Daarbij werkt het bij mij ook goed, om de prikkels beter te kunnen verdragen. Verder geen ernstige bijwerkingen. Wel had ik in de eerste 2 weken last van een tijdelijke bewegingsstoornis. Dit is na 2 weken gelukkig weer over gegaan. Heb van nature al een een behoorlijke eetlust, d[lees meer...]it is door de Olanzapine wel versterkt. Heb een paar dagen na slaapgebrek wat psychotische klachten gehad. Door dit middel ben ik goed hersteld hiervan.
31-05-2018

Autisme

Ik heb het 3 jaar geslikt. Per maand heb ik 1mg afgebouwd. Ik ben nu al 2 maanden zonder. Ik voel me na zoveel jaar weer lekker fit. Deze chemische troep is niet aan te raden (zie bijwerkingen). Naar mijn mening is het het gezondste om te leven met zo min mogelijk chemische troep. Psychologen duwen je helemaal vol met chemische rotzooi.
15-05-2018

Risperidon (risperidon)
Autisme

Ben zelf best tevreden over het medicijn. De werking is goed, je hebt minder last van dwang gedachtes of handelingen. Je hebt van veel dingen minder last maar dat komt omdat je als het ware gewoon zwaar verdoofd rond loopt. Je bent er wel maar je bent er niet. Automatische piloot en je denken is verstoord doordat je gedachtes niet meer van jezelf zijn. Daardoor lijken je e[lees meer...]igen gedachtes ‘verdwenen’ maar het is eigenlijk gewoon tijdelijk plat gelegd. En soms is dat ook precies de bedoeling. Maar of het goed is op lang termijn, is ten tweede. Scooter of auto rijden is niet mogelijk doordat je zicht is vetraagd het is gewoon gevaarlijk. Je evenwicht is ook niet stabiel dus je moet ook uit kijken met trappen lopen want de kans dat je mis stapt is groot. Ben zelf ook aangekomen van het medicijn wel 8 kilo. Waardoor dat precies komt weet ik niet maar sinds ik dit medicijn gebruik heb ik vaak last van obstipatie. Maar dat is voor ieder misschien verschillend. Ik raad het aan als een tijdelijke optie het zal niet goed zijn als je dit middel je hele leven zal slikken. Je mist dan teveel mooie dingen. Wens iedereen die dit medicijn gaat gebruiken veel sterkte en geef nooit op; er is altijd licht aan het eind van de tunnel ook al is het nog zo donker.
08-04-2018

Autisme

Aripriprazol hielp bij mij niet om rust te krijgen in mijn hoofd. Terwijl dat seroquel wel lukte. Daarintegen had Aripriprazol geen bijwerkingen en seroquel veel.
08-04-2018

Seroquel (quetiapine)
Autisme

Ik gebruik Seroquel (200 mg) voor chaos veroorzaakt door autisme en ptss. Het helpt me orde te krijgen in mijn hoofd en ik kan beter presteren sinds ik dit gebruik. Heb alleen wel veel last van de bijwerkingen dus mijn psychiater en ik hebben afgesproken dat ik tussen de 100 mg en 200 mg mag kiezen wat ik gebruik. Als het wat slechter gaat 200 mg en als het wat beter gaat[lees meer...] 100 mg. Dit is zeer bijzonder bij dit medicijn, maar het is wel de enige AP die mij helpt.
30-03-2018

Methylfenidaat (methylfenidaat)
Autisme

Was vaak en veel te veel overprikkeld, te veel dingen die door mijn hoofd heen gingen, waardoor ik meerdere keren compleet instortte. Was in zombie mode. Hierdoor kon ik heel vaak helemaal niks meer doen, laat staan werken. Dankzij dit medicijn is mijn hoofd nu rustig, kan mij beter concentreren, ben alert, heb meer energie. Op het werk zien ze nu een totaal ander pers[lees meer...]oon. S'nachts slaap ik nu door, voorheen, zolang als ik mij kan herinneren, sliep ik bijna geen enkele nacht door. Ik ben heel blij dat ik toch de stap heb genomen om medicijnen te gaan slikken. De eerste paar dagen was ik af en toe duizelig, dat is nu niet meer het geval. Enige nadelige bijwerking die ik wel wil melden is de afgenomen eetlust, heb vooral problemen met het avondeten. De normale portie aardappels kan ik niet meer weg werken, krijg de groente en vlees nog wel naar binnen, maar zit gewoon heel snel vol. Voordeel van de verminderde eetlust is dat ik nog amper chips, koekjes, chocola eet, heb er gewoon geen trek in.
13-03-2018

Citalopram (citalopram)
Autisme

Ik heb autisme i.c.m. PDS. Dit is voor mij een zeer goed medicijn aangezien het me helpt me rustig te houden en minder spanningen en angst te beleven. Ik voel me licht verdoofd op een positieve manier. Door de bijwerkingen de eerste twee weken moest ik even heen. Ik heb de eerste week op bed gelegen en de tweede week vanuit huis gewerkt. Ik had vooral veel last van hoofdpi[lees meer...]jn, buikklachten, misselijkheid en duizeligheid. Na die 2 weken ging het een stuk beter en nu heb ik alleen nog continue last van constipatie wat echt wel vervelend is. Maar daar kun je zelf wel wat aan doen door gezond te eten en te bewegen. Verder elke dag lichte hoofdpijn, maar dat weegt niet op tegen de spanningen en angsten die ik hiervoor had. Ik zou het medicijn zeker aanraden aan anderen met vergelijkbare klachten.
13-03-2018

Sertraline (sertraline)
Autisme

Na twee jaar Paroxetine te hebben geslikt, ben ik overgestapt naar Sertraline. In verhouding had Sertraline veel minder bijwerkingen. Na vier maanden Sertraline gebruikt te hebben ben ik in overleg met mijn huisarts en behandelaar weer gaan afbouwen, omdat ik vond dat ik zonder antidepressiva kon. Ik heb geen last gehad van afkickverschijnselen! Ik was hier van tevoren[lees meer...] erg bang voor, maar ik heb me nog nooit zo goed gevoeld. Ik ben nu drie maanden AD-vrij en ik wil niet anders meer. Ik kan Sertraline aanraden aan mensen die veel bijwerkingen ervaren van Paroxetine. Ik had veel eerder willen overstappen!
04-03-2018

Autisme

vanwege autisme en dat ik meer rust in mijn leven nodig had. zodat ik minder ging piekeren. heeft het me erg geholpen het haalden echt de scherpe randjes overal van af. ben er ook maar 1 kg van bijgekomen. ik slikte eerst 1 mg nu nog maar 0,5
22-02-2018

Dipiperon (pipamperon)
Autisme

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2029)
Depressie (1676)
Angst & paniekstoornis (1459)
Hoge bloeddruk (1147)
ADD (550)
Depressiviteit (519)
Astma (461)
Angststoornis (454)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!