ziekte

Autisme

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor autisme

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: autisme

Dipiperon

23-06-2020 | Man | 14
pipamperon

Sertraline

14-06-2020 | Vrouw | 21
sertraline
Autisme
is lang geleden geweest dat ik het gebruikte was toen ook 16 jaar oud, merkte er niks van.

14-06-2020 | Vrouw | 21
Autisme
slik dit al sinds mijn 17e 1 keer per dag 2 tabletten van 400mg retard (langwerkend), in combinatie met topiramaat en fluoxetine. ben nu 21 en kan er niet mee stoppen momenteel. heb autisme, ptss en depressie. bijwerkingen die ik ervaar zijn dat ik vaak erg tril, soms ongecontroleerde bewegingen maak ik verlies soms n beetje mn balans als ik opsta. ik slik het nu al zo la[lees meer...]ng dat ik niet echt weet of ik er duf van wordt. het valt me op dat weinig mensen hier net als ik 800mg per dag ervan slikken.

24-05-2020 | Vrouw | 18
Autisme
Ik gebruik risperidon 1mg nu ongeveer een half jaar. Het bevalt me goed. In de eerste weken een paar bijwerkingen zoals moe zijn, neerslachtig zijn, enorme honger. Dit verdween. Ik gebruik het voor autisme en ocd. Ik had hiervoor veel last van onrust. Door de risperidon is dit verdwenen. Ik ben heel tevreden met het medicijn. Werkt snel met weinig bewerkingen!

Concerta

29-04-2020 | Vrouw | 45
Autisme
Tegen overprikkeling en ADD/ADHD klachten maar vooral conflicten en overprikkeling naast de onrust die andere middelen als bijwerking geven naast afvlakking, akatasie en verergering tics en ASS dwang en drang, nu weer start Concerta 18mg ophogen naar hogere dosering in komende weken. Eindelijk weer eerste dosering start Concerta 18mg met ophogen dosering in komende weken[lees meer...], nu van alle andere psycho farmaca af, dus geen anti psychotica meer of anti depressiva, stemmingstabillisoteren. Na 17 jaren geworstel is het zover!

Zyprexa

20-04-2020 | Man | 40
Autisme
Super fijn medicijn, dempt mijn onrust, kan beter tegen prikkels, geen heftige bijwerkingen, geen sufheid, voel me super stabiel en in staat te functioneren op werk, slaap vele malen beter, nauwelijks angst of stressklachten meer, vlakt me ook niet af, voel me juist 'normaal' door deze medicatie. Na jarenlange 'onrust in mn hoofd' nu baan in de IT, vrienden, eigen apt, be[lees meer...]n in balans door de olanzapine, heb overzicht...

Seroquel

12-01-2020 | Vrouw | 25
Autisme
Ik heb autisme, al mijn hele leven. Daarbij komt ook veel angst en paniek kijken, met name als de dag vordert. Ik woon alleen, maar zodra er mensen om mij heen zijn heb ik veel last van angst en paniek, mijn andere diagnose is dan ook sociale fobie. Ook had ik door mijn autisme en veel gepest zijn veel last van achterdocht, als onbekende mensen op straat lachen of ook m[lees meer...]aar het woord autisme(of grapjes maken over aparte mensen) had ik contstant het gevoel dat ze het over mij hadden. Ik kan ook niet te lang buiten blijven, ik ga even naar de winkel en vlucht dan naar huis, waar ik thuis met gigantische hoofdpijn en stress kom. Ik moet dan altijd even slapen, anders lukte het huishouden en/ of koken niet meer. Ik stond anders echt onder hoogspanning. Ik heb dit al mijn hele leven, zeker wel vanaf mijn 12e. En heb ook en diagnose autisme. Ik vind het heel gezellig met andere mensen te zijn, en heb ook hele goede contacten met familie, maar het is vaak erg moeilijk om te communiceren en het kost mij heel veel energie, ik ben vaak doodmoe als ik even naar de winkel ben geweest bijv. Vroeger moest ik na school ook altijd even liggen van de hoofdpijn. Op den duur werd de overprikkeldheid aan het einde van de dag zo erg dat ik niet meer in slaap kon vallen en meerdere keren per nacht wakker werd, ik had ook erg depressieve en suicide gedachten omdat ik veel meegemaakt heb in mijn leven naast het feit dat ik autisme heb. Ik was altijd fel tegen medicijnen net als mijn ouders. Snap ik wel, medicijnen kunnen nadelig zijn voor de ontwikkeling van een kind. Tot ik de huisarts een keer uitgebreid sprak, dat ik het zat was, om altijd maar overspannen te raken van normale activititeiten. Ook wilde ik weer gewoon kunnen slapen. Die middag gebeurde er een klein wonder, ik nam quetiapine 50 mg en ik voelde hoe mijn lichaam een stukje lichter werd, er viel een last van mij af, ik vergeet dit nooit meer, alsof deze overprikkeldheid van mijn autisme compleet verdween. Op den duur bleek 50 mg niet genoeg en heb ik 100 gekregen, vlak voor het slapengaan. Ik was zo overdonderd van het feit dat mijn leven ooit nog zo rustig en prettig kon worden, ik kon goed naar een ander luisteren en rustig op een ander reageren, bijvoorbeeld in de winkel, wat normaal nooit lukte door autisme. Ik ben ben erg blij geweest met de serequel, alleen schrok ik heel erg want ik kwam 2 kg per week aan, terwijl ik juist graag sport, alles op de fiets doe, een heel huishouden run enzovoort. Ik eet veel groenten en fruit. Uiteindelijk ben ik 15 kg aangekomen en paste mijn kleding niet meer. Ik ging in de weken van het gebruik wel naar de sportschool kracht training, maar toch bleef ik aankomen. Ik vind dit oneerlijk want vroeger viel ik hier juist heel snel van af. Na wat eigen wetenschappelijk onderzoek op internet over gewichtstoename en antipsychotica kwam ik tabellen tegen, die aangaven welke antipsychotica waarschijnlijk het minste gewichtstoename zou geven. Ik ben van surinaamse afkomst en mijn bmi is nu na de gewichtstoename van 15 kg, 31, dat was voor mij ook een argument om over te stappen naar een andere antipsychotica. Wij hebben veel suikerziekte in de familie. Ik heb dit wetenschappelijk overzicht, met gewichtstoename i.c.m. antipsychotica uitgeprint en meegenomen naar mijn psychiater. Ik heb gevraagd om over te stappen op aripiprazol. Ik heb dit nu een paar dagen(ik begin met 2.5 mg en misschien komen we op 5 mg) en kan nog niet beoordelen of dit even goed werkt als de serequel. Ik ga weer proberen 3x per week te sporten (kracht training) in combinatie met een eiwitrijk dieet. Ik hoop dat het nu wel werkt, want met serequel was afvallen bijna onmogelijk. Ik vind dat psychiaters het beste een middel moeten voorschrijven met de minste gewichtstoename, er zijn veel onderzoeken hiernaar gedaan.... Dus mijn advies is: als je serequel voorgeschreven krijgt, probeer eerst kritisch te zijn naar de dokter waarom je geen andere antipsychotica krijgt, misschien word je straks wel 15 kg zwaarder? Ik ken heel veel mensen, die wel 10-20 kg zijn aangekomen door antipsychotica, ik vind echt dat hier meer aandacht voor moet zijn. Anders ben je nog verder van huis. Ik hoop dat je wat hebt gehad aan mijn review. Fijne dag,

Oxazepam

oxazepam
Autisme
Doet meestal wat er van verwacht wordt. Geeft meestal na wakker worden nog enige tijd een hemelse rust in mijn hoofd. Werkt beduidend slechter als de spanningen groot zijn.

Dexamfetamine

dexamfetamine
Autisme
Mijn al drukke hoofd werd opgejaagd tot orkaankracht. Kon me soms zelfs niet eens meer bewegen, terwijl ik mij daar wel degelijk van bewust was.

Methylfenidaat

Autisme
Pogingen om mijn concentratie te verbeteren lukten niet door de zware bijwerkingen zoals migraine en geen eetlust meer.

Cisordinol

zuclopentixol
Autisme
Idee was om mijn hoofd rustiger te krijgen, maar dat sloeg bij lage dosering al sterk door in een continue versuft gevoeld de hele dag.

Olanzapine

Autisme
Gaf enige rust in mijn hoofd. Geen effect op het slapen, ook niet met het incidenteel verdubbelen van de dosering.

Haloperidol

haloperidol
Autisme
Doet niets om het slapen te verbeteren. Eerste periode maakte het mijn hoofd iets rustiger, maar na verloop van tijd werkte het meer blokkerend dan helpend.

Autisme
Ik slaap al jaren zeer slecht tot niet. Dit middel zou moeten helpen bij slapen. Helaas doet het dat niet tot nauwelijks. Ook door de bijwerking van spierstijfheid, waardoor ik mij dwangmatig ga rekken en strekken en mijn ledematen beweeg terwijl ik eigenlijk zou moeten slapen qua gevoel op dat moment. Ook wakker worden is doffe ellende, dat kost heel veel tijd.

Paroxetine

24-12-2019 | Vrouw | 40
paroxetine
Autisme
Begonnen met Paroxetine bij een ernstige postnatale depressie. Kreeg enorme onbeheersbare eetbuien van Paroxetine, maar deze bijwerkingen verdwenen toen ik het voor slapengaan ben beginnen innemen. Wonder boven wonder heeft Paroxetine een grandioos effect op mijn autisme. Ik ben nu vrijwel normaal, heb ik het idee en heb ineens een normaal leven gekregen. Om overprikkeli[lees meer...]ng te bestrijden woonde ik eerst in een bos en dan nog had in dagen nodig om bepaalde prikkels een plek te geven. Met Paroxetine kon ik terug naar de stad verhuizen en kan ik een redelijk goed nacht- en dagritme aanhouden.

Medikinet

15-11-2019 | Vrouw | 25

Amfexa

21-10-2019 | Vrouw | 43
dexamfetamine
Autisme
Slik al jaren naar tevredenheid dexafetamine. Nu sinds kort amfexa gekregen, omdat dexafetamine niet meer geleverd mocht worden. Op zich geen probleem als het hetzelfde is en hetzelfde zou werken. Helaas bleek deze overstap voor mij een ramp. Heb twee weken amfexa gebruikt met een gigantische crisis tot gevolg. Terwijl ik al twee jaar stabiel was dankszij de dexafetamin[lees meer...]e. Ik kan wel janken. Had ik eindelijk een medicijn dat goed werkte, krijg ik er een medicijn voor terug waardoor ik mijzelf volledig kwijt raakte. De bijwerkingen waren namelijk niet misselijk. Ten eerste ging mijn gemoedstoestand in no time de verkeerde kant op. Waar ik in het begin alleen nog maar iedereen afblafde vanwege de hoofdpijn en de pijn in mijn gewrichten, gingen na een paar dagen gebruik mijn gedachten en gemoedstoestand helemaal de verkeerde kant op. Ik kreeg suïcide gedachten die ik al heel lang niet meer heb gehad. Daarnaast allemaal uitslag op mijn rug en ontzettend pijnlijke gewrichten. Liet zelfs pannen uit mijn handen vallen, omdat ik geen kracht meer had in mijn polsen. Verder continu koud en geregeld blauwe handen. Na twee weken van gebruik amfexa gestopt op advies van mijn psychiater en na een paar dagen zonder geen suïcide gedachten meer, geen hoofdpijn meer, geen gewrichtspijn meer en de uitslag op mijn rug wordt al minder. Voor mij geen Amfexa meer. Werkt voor mij als vergif. Nu alleen kijken wat nu. De psychiater is voor mij bezig om te kijken hoe nu weer toch dexafetamine te krijgen. Toe nu toe zonder resultaat. De apotheek wil het niet leveren, vanwege boetes die ze zouden kunnen krijgen als ze het wel leveren. Wil de dexafetamine ook wel zelf betalen. Helaas toe nu toe zonder resultaat. Het is gek makend, dat iets wat goed werkte niet meer geleverd mag worden. Heb het gevoel dat ik weer terug ben, waar ik was voor de dexafetamine. Wordt er radeloos van.

11-09-2019 | Vrouw | 24

Abilify

11-09-2019 | Vrouw | 24
aripiprazol
Autisme
Na heel wat verschillende middelen te hebben geprobeerd eindelijk het juiste middel gevonden. De eerste paar dagen was ik behoorlijk suf na inname en had ik contant hitteaanvallen, echter is dit na 4 a 5 dagen compleet verdwenen. Nu ervaar ik rust en werkt het middel als een soort filter. Ik kan meer aan op een dag en raak minder snel totaal overprikkeld. Ook helpt het me [lees meer...]om dingen uit te voeren en actiever te zijn! Van aankomen heb ik geen last, zoals veel mensen wel schrijven over antipsychotica’s. Ik moet er wel bij vermelden dat ik nog nooit ben aangekomen van geen enkel medicijn. Hele opluchting. Ik raad dit middel zeker aan!

Venlafaxine

28-08-2019 | Vrouw | 33
venlafaxine
Autisme
Deed niets voor mijn autisme en chronische depressie. Kwam veel aan in gewicht. Al met al wogen de nadelen zwaarder dan de voordelen.

Wellbutrin XR

28-08-2019 | Vrouw | 33
bupropion
Autisme
Ik heb heel lang Venlafaxine geslikt, en super veel aangekomen! Nu las ik dat veel mensen van dit medicijn afvallen? Ik merk wel dat ik minder eetlust heb, maar hoe snel moet je gaan merken dat je begint af te vallen met dit medicijn? Ik slik het nu bijna 2 weken. Kan nog niet echt zeggen of het helpt. Wel de eerste paar dagen bijwerkingen gehad, maar nu niet meer. H[lees meer...]ad hoofdpijn, droge mond (nog steeds wel), slechter slapen, maag en darm klachten. Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven...

Strattera

30-07-2019 | Vrouw | 10
atomoxetine
Autisme
Onze dochter kon zich slecht concentreren, nooit was haar werk af en ze was erg gefrustreerd (uit zich in agressief gedrag) vooral na een dag school omdat ze heel erg last had van prikkels. In overleg met de kinderarts en kinderpsychologe zijn we gestart (na een lange weg overigens van therapieën en een bijna ontwricht gezin) met de strattera. De eerste 2 dagen waren echt[lees meer...] vreselijk, onze dochter lag in bed als een soort zombie en wij waren erg verdrietig dat wij haar dit hadden aan gedaan. Maar na 2 dagen was dat over en ging het heel goed. Nu zijn wij tevreden over deze medicijnen de eetlust is wel echt lastig omdat we alles uit de kast moeten halen om haar te laten eten en ze is ook afgevallen in het begin waardoor wij daar wel zorgen over hadden. Maar ze wordt goed in de gaten gehouden door onze arts en zelf wil ze absoluut niet stoppen omdat ze zich echt beter voelt. Inmiddels hebben wij sinds kort ook de diagnose autisme voor onze dochter gekregen dit verklaard een heleboel samen met deze diagnose en de strattera hopen we op een zo goed mogelijke voor ons meisje.

Seroquel

09-07-2019 | Man | 23
Autisme
Al bij 25mg zonodig goed bij onrust vanwege autisme. Krijg dit naast de abilify. De onrust is anders echt niet te doen. Hierbij word ik rustig van. Werkt ook goed bij toevallige lusteloosheid. Een fijn medicijn ter aanvulling op mijn medicijngebruik.

04-07-2019 | Vrouw | 44
Autisme
Ik gebruik dit medicijn zo'n 4,5 jaar en heb al een aantal jaren last van extreme vermoeidheid. Hierdoor heb ik een slaapstoornis ontwikkeld waardoor ik wanneer ik niet hoef te werken, zo'n 12-13 uur per nacht slaap. En nog altijd moe. Ik ga nu afbouwen want hoewel het heerlijk is zonder dwangneurose en smetvrees, daar zijn andere medicijnen voor, maar ga het eerst zonder [lees meer...]proberen

01-06-2019 | Vrouw | 26
Autisme
Door mijn autisme, heb ik slaapproblemen. Mijn hoofd blijft doordraaien. De quetiapine zou mij moeten helpen. Tot nu toe, helpt het wel met in slaap komen, maar helaas slaap ik niet diep genoeg. Hierdoor hersteld mijn lichaam zich niet.

04-05-2019 | Vrouw | 40
Autisme
Van olanzapine 2,5 overgestapt naar risperidon 1mg. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik pas 3 weken bezig ben maar bijwerkingen vallen nog tegen. (Ondanks dat mijn lichaaolanzapine.m al gewend was aan antipsychoticum uit dezelfde groep) Ben erg misselijk waardoor gewichtsverlies. En ‘smorgens zeer vroeg wakker. Dit laatste kan echter ook komen door wegvallen olanzapine. We[lees meer...]llicht gaf deze meer slaapzucht dan de risperidon. Spannend of ik ermee door kan gaan... Maar positief: ik ben véél opgewekter dan bij de olanzapine, en lijk ook daadwerkelijk iets minder slaap nodig te hebben. Is nog even afwachten wat mijn ritme op termijn gaat worden.

Olanzapine

04-05-2019 | Vrouw | 40
Autisme
20 jaar olanzapine gebruikt door vermoedens van psychose (bleek later zware overprikkeling te zijn door autisme). Wisselend 5 of 2,5mg gebruikt naargelang overprikkeling. Voldeed wel, maar na stoppen bleken de bijwerkingen zwaarder geweest dan gedacht: (Merk je na 20 jaar niet meer) grotere slaapzucht en gewichtstoename. Psychiater meldde dat er specifiekere alternatieven[lees meer...] zijn die daardoor minder bijwerkingen geven en toch hoger gedoseerd kunnen worden. Ik slik nu risperidon en krijg er nog een antidepressivum bij. Merkte na beëindigen olanzapine een enorme opgewektheid: ook afvlakking is blijkbaar erger geweest dan ik zelf gemerkt heb.

Haldol

25-04-2019 | Man | 37
haloperidol
Autisme
Ik slik dit vanwege de werking voor autisme (minder prikkels ervaren). Ik ben nu veel minder moe einde van de dag en ben niet meer bexig met alles nog in bed verwerken (wakker liggen). In lage dosis is het een goed medicijn

Methylfenidaat

13-04-2019 | Man | 49

Venlafaxine

22-03-2019 | Man | 32
venlafaxine
Autisme
Ik ben Autistisch (Asperger) heb daarbij ook ADHD en een depressie en angst/paniekstoornis. Via mijn specialist heb ik Venlafaxine 225 mg voorgeschreven gekregen en dit helpt mij bij de depressie en angst en paniekaanvallen. Ik heb er geen last meer van dankzij dit medicijn in combinatie met de juiste therapie. Ik ben mijn specialist dankbaar hiervoor, want mijn leven ziet[lees meer...] er nu kleurrijker uit hierdoor. Wat ook fijn is, dat ik totaal geen last heb van bijwerkingen met dit middel.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2409)
Depressie (1961)
Angst & paniekstoornis (1862)
Hoge bloeddruk (1366)
Blaasontsteking (973)