Ervaringen met Zyprexa

moe wakker worden

Psychose (68 meningen)
Schizofrenie (16 meningen)
Onrust (10 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (2 meningen)

03-06-2013 | Vrouw | 26
Psychose
Omdat ik last heb van een psychose moest ik ingesteld worden op medicatie. Na veel medicijnen geprobeerd te hebben kwam ik eerst bij Risperdal terecht, en dit werkte goed al slikte ik wel een vrij hoge dosering, Maar omdat ik last van vervelende bijwerkingen kreeg slik ik nu zyprexa. Ik slik nog een lage dosering 10 mg en dit wordt langzaam verhoogd naar 15 mg en als dat n[lees meer...]og niet voldoende aanslaat naar 20 mg. Tot nu toe heb ik weinig last van bijwerkingen. Ik merk wel dat het qua denken rustiger wordt in mijn hoofd. Ook slaap ik veel beter. Ik heb weinig tot niet veel moeite om 's morgens mijn bed uit te komen maar het kan zijn dat dit misschien nog komt als ik een hogere dosering krijg. Wel merk ik dat ik veel meer trek heb dan anders. Ik kan wel de hele dag door eten, terwijl ik dat voorheen niet had. Verder heb ik nog nergens last van en ik hoop dat ook dat dit zo blijft. Dus tot nu toe ben ik wel tevreden over het medicijn.

12-05-2013 | Vrouw | 24
olanzapine
Ik heb 2 jaar zyprexa geslikt. In die periode was ik erg afgevlakt in alle emoties. Vrolijkheid was helaas ook een stuk minder. Slapen kon ik opeens als de beste en piekeren deed ik helemaal niet meer. Erg fijn in die tijd. Vroeger altijd voor de wekker wakker en gelijk heel actief. tijdens de zyprexa had ik mijn wekker wel een uur aanstaan voor ik echt op kon staan en dan[lees meer...] nog was ik slaperig. Eerste jaar geen alcohol geslikt aangezien dat je extra slaperig maakte. tweede jaar wel alcohol gedronken en merkte niet heel veel verschil. In die tijd 15 kilo aangekomen. Nu een half jaar zonder de medicijnen en bijna alle kilo's zijn er gewoon automatisch weer weg gegaan. conditie is duizendmaal beter dan met zyprexa. En ik heb niet meer gesport of ander dieet. ook het eten smaakte opeens anders na het stoppen van zyprexa, snoep en andere chemische dingen waren opeens echt vies, wat ik tijdens zyprexa echt gewoon lekker vond. Nu weer gevoel om emoties gewoon te voelen. Achteraf merk ik dat ik vooral de vrolijkheid en blij zijn gevoel erg gemist heb. Had ik in die tijd ook wel, maar nu is het zoveel meer. als of je leeft. veel mensen in mijn omgeving vinden me nu ook erg anders sinds ik gestopt ben met de pillen. stralen benoemen ze dat vaak. Ik was zeker blij dat ik die pillen had in die periode, had niet zonder ze gekund toen en ook goede begeleiding gekregen om zonder te leven.

24-04-2013 | Vrouw | 26
olanzapine
Hoi, Ik slik Zyprexa (2.5 mg) twee jaar tegen angst, achterdocht, slapeloosheid en stemmingswisselingen. Het vlakt gevoelens af, dus ook angstgevoelens, waar ik blij mee ben omdat ik veel minder rusteloos ben. Het jammere is dat het ook vrolijke, enthousiaste gevoelens afvlakt. Ik slaap er goed mee maar heb wel moeite om 's ochtends wakker te worden; het is net alsof i[lees meer...]k uit een diepe tunnel gesleurd moet worden. Ik ben redelijk tevreden omdat ik veel stabieler en meer ontspannen ben maar ik word er wel trager van. Ik denk minder snel, wat er wel voor zorgt dat mijn gedachten niet op hol gaan slaan, maar het is vooral in groepssituaties vervelend omdat ik niet zo snel kan reageren. Je wordt er minder levendig van, dat is het belangrijkste nadeel, maar het werkt wel waar het voor moet werken. Het is overigens de fijnste anti-psychotica die ik ooit heb gehad. Verder geen lichamelijke bijwerkingen, behalve iets meer eetlust maar dat is in mijn geval goed.

16-12-2012 | Vrouw | 57
Schizofrenie
gebruik al 15 jaar zyprexa 15mg. geen psychoses meer. minder gaat echter niet. jammer dan. nauwelijks bijwerkingen, alleen wat gewichtstoename. ben zeer tevreden over zyprexa. slaap er ook prima op. geen enkel probleem voor mij. Ik geniet van het leven!!

03-12-2012 | Vrouw | 58
Schizofrenie
Sinds een jaar of 10 gebruik ik dagelijks 5 mg Zyprexa. Heb daarvoor Orap, Haldol en misschien nog andere middelen gebruikt tegen psychoses. Zyprexa helpt goed. Heb wel mijn gewicht zien toenemen tot nu 87 kg (moet eigenlijk 69 kg wegen). Slaap ook slecht, i.t.t. berichten van andere gebruikers. Verder weinig bijwerkingen, behalve dat ik moeilijk uit bed kom. Maar: heb sin[lees meer...]ds 4 jaar last van ECZEEM. Eerst op mijn handen, nu ook in de liezen en oksels. Het jeukt verschrikkelijk en ik moet zware hormoonzalf gebruiken. Ik ken nog iemand die Zyprexa gebruikt en deze klacht heeft. Zijn er nog meer meldingen daarover? Ik overweeg om toch op een ander middel over te gaan.

30-11-2012 | Vrouw | 24
Depressief
Hallo, Ik gebruik dit medicijn nu een aantal weken laagste dosering werkt prima. Ik slaap er in iedergeval diep van. k'hoop niet dat ik er meer moet van gaan innemen want k'heb gezien wat er dan met je gebeurt. Iedereen succes en sterkte!

20-11-2012 | Vrouw | 44
olanzapine
Ik heb last van vervelende kwaal; een vieze reuk en smaak. Al bijna 21 jaar. Heb er mijn methoden voor ontwikkeld om weer een normale reuk/smaak te hebben (huilen, op m'n knieen hoofd naar beneden, kokhalzen, zodat er vocht in m'n neus komt en weet ik het waar), zodat ik tenminste fatsoenlijk iets kan eten. Heeft veel invloed op m'n humeur. Maar het heeft ook met spanning [lees meer...]te maken. Al met al, dit medicijn werkt gunstig tegen spanning. Ik heb ook Oxazepam. Maar daar had ik steeds meer van nodig. Nu moet ik afbouwen daarmee en dit blijven slikken. En ik slaap weer!!!!!!

07-05-2012 | Vrouw | 25
Psychose
Ik gebruik Zyprexa nu 3 jaar sinds mijn psychose in 2009. Ik begon met 20 mg en heb dat afgebouwd naar 2,5 mg, daarop zit ik sinds een jaar. Het werkt goed tegen mijn psychotische klachten. Ik heb daar namelijk helemaal geen last meer van gehad. Ik functioneer goed, ik studeer en heb goede sociale contacten. Maar toch ga ik Seroquel proberen vanwege de volgende bij[lees meer...]werkingen van Zyprexa: 1. Ik ben MOE. Ik slaap 12 uur en kan 's morgens moeilijk uit bed komen. De rest van de dag ben ik ook moe. Het is zonde van mijn tijd en ik word somber van die moeheid. Het is erg vervelend. Sporten is ook een ramp geworden. Na 1 minuut ben ik volledig uitgeput. Mijn conditie verbetert niet. 2. Ik ben 30 kilo aangekomen. Dit is gebeurt toen ik een hoge dosering had. Ik at meer (veel honger) maar niet alles was aan het hongergevoel te wijten, het is ook gewoon het middel zelf dat ervoor zorgde dat ik aankwam. Met een lage dosering ben ik in 1,5 jaar 6 kg afgevallen, wat heel weinig is omdat ik weinig snoep en veel sport. Dit is voor mij erg frustrerend. 3. Mijn gevoelens zijn afgevlakt. Ik heb geen kriebels meer in mijn buik en seksuele gevoelens zijn erg afgenomen. Ik ga Seroquel in een lage dosering proberen. Dit zou in die mate wel helpen met slapen maar niet al die bijwerkingen geven. Dit zou wat voor mij kunnen zijn omdat toen ik gestopt ben met Zyprexa een maand terug, ik niet goed sliep (ik was wel vrolijker en minder moe gelijk).

09-04-2012 | Vrouw | 37
Bipolaire stoornis
Gebruik sinds kort zyprexa, een week of zes denk ik. Had last van manie en psychose. Viel na het eerste pilletje vrijwel direct in slaap, ben zelf in de keuken in slaap gevallen en gewoon op de grond gekletterd, verder hele weekend geslapen. Nu niet meer zoveel last van slaperigheid, wel 8 kilo aangekomen en afvlakking van gevoel en sociale angst, heb nu de neiging me op t[lees meer...]e sluiten in huis. Maar goed, woensdag afspraak met psychiater, dus maar even alle bijwerkingen bespreken, maar of stoppen erin zit, dat zal wel een brug te ver zijn...

05-04-2024 | Man | 62

moe wakker worden

zeer effectief als je het gebruikt tegen onrust . Je moet wel je tijd nemen om weer wakker te worden . Ook redelijk wat gewichtstoename . Bij mij werkt een dosis lager dan 10 mg niet . Best wel tevreden omdat ik dankzij dit medicijn geen benzo's meer gebruik .

19-08-2023 | Man | 52
olanzapine (20mg)
Onrust
Mijn vriend kreeg tegelijk,zyprexa, zolpidem,seroquel 200mg, diazepam,trazodone. Hij werd een zombie die geen gevoel of rust meer had. Huilde vaak en kon niet slapen. Op het laatste nam hij van dit alles de dubbele dosis om rust te krijgen in zijn hoofd en niet meer zo triest te zijn. Had veel koppijn. Hoe meer hij antidepressiva nam hoe depressiever hij werd. Na 3 jaar me[lees meer...]dicijnen vond ik hem dood in zijn keuken. 52 jaar. Hartstilstand hersenbloeding?wie zal het zeggen. Erg wat dokters voorschrijven.

14-08-2023 | Man | 32
Psychose
Ik vertel het verhaal van mijn zoon door verlies van relatie baan en corona kwam hij in een eenzame spiraal van teleurstellingen Vrienden haakten af want hij was niet zo vrolijk Bij banen via intermediaire bemiddeling was hij steeds net op zijn plek en dan was het werk weer afgelopen dan ga je ook niet echt contacten aan Te lang alleen gaan blowen en piekeren heeft g[lees meer...]eleid tot een psychose Ook hij is nu 10 weken aan een fikse dosis medicijnen wat begin met 20 15 en toen 10 mg olazepine( zyprexa) inmiddels is daar halidol en lorazepam bijgekomen mijn zoon is angstig en bang voor de stemmen Dus alles wat de artsen zeggen doet hij bang voor represailles van de stemmen. Hij klaagde steeds over knapjes in zijn hoofd toen hij al die medicijnen kreeg Ik ga ieder gesprek mee naar binnen nu om in de gaten te houden na waarschuwing van 1 psychiater die ik gesproken heb die zei zorg dat je zoon geen zombie wordt het is zijn eerste psychose hij kan dit keren

16-01-2023 | Man | 64
olanzapine (5mg)
Onrust
13 jaar zyprexa gebruikt in een licht doses (5mg) om dat het helpend kan zijn bij diagnose ASS. Zelf merkte er niets van toen ik het ging gebruiken. Mijn partner wel. 13 jaar gebruikt nooit meer voor een gesprek uitgenodigd door psychiater, huisarts of apotheek m.b.t. dit medicijn. Toen ik stopte merkte dat ik scherpte en bewust zijn terug kreeg en voelde ik me niet meer g[lees meer...]edrogeerd. Eerst een lange manische periode dat werd minder en sloeg om in stemmingswisselingen. Na 2 jaar uiteindelijk weer de oude. Vrij traumatisch ervaring met vertrouwensschade aan medicijn verstrekkers die geen invulling geven aan hun zorgplicht

04-12-2022 | Man | 48
olanzapine (5mg)
Autisme
Ander medicijn gekregen toen ik kwam mopperen over de bijwerkingen. Arts in kwestie schrok ook dat ik het al zo lang gebruikte (10+ jaar).

18-09-2022 | Man | 38
Psychose
Niet kunnen eten slikken. Maar wel vlot drinken zoals cola,water,melk en meer. Gele slijmen in mijn keel vastgeplakt. In de nacht door die gele slijmen in mijn keel was ik aan het stikken,kon amper ademen in de nacht. Moest mijn keel spoelen met lauw of warm water om te felle gele slijmen uit mijn keel weg te krijgen om zuurstof te krijgen. Kon dood geweest zijn door verst[lees meer...]ikking omdat ik blijkbaar allergisch en gevoelig was voor zyprexa. Zyprexa had bij mij één nadeel, verstikking van die gele slijmen en kon dus geen voedsel inslikken maar wel pudding en yoghurt

15-07-2022 | Man | 39
olanzapine (15mg)
Psychose
Ik geloof uw meteen want ik heb die rommel binnen de zorg opgedrongen gekregen