Ervaringen met Zyprexa

olanzapine

Psychose (68 meningen)
Schizofrenie (16 meningen)
Onrust (9 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (2 meningen)

04-12-2022 | Man | 48
Autisme
Ander medicijn gekregen toen ik kwam mopperen over de bijwerkingen. Arts in kwestie schrok ook dat ik het al zo lang gebruikte (10+ jaar).

27-01-2022 | Man | 37
Psychose
Verschillende heftige psychoses gehad door autisme en hevige werkdruk bij slechte werkgever. Bij crisis dienst beland. Kreeg zyprexa 5 mg voorgeschreven. Dosering liep op tot 17,5. Heeft lang geduurd voordat het wat rustiger in m'n hoofd werd. Ook stemmen die er lang doorheen kwamen. Na ongeveer anderhalf jaar last van alvleesklier ontsteking. Nu al 4x gehad en is beslist[lees meer...] geen pretje.Een van de zeldzame bijwerkingen. Daarom ook afbouwen via apotheek Transvaal die per 0,5 en 1mg kan maken. Nu op 13 mg. Ik bouw per maand een halve af. Het kan misschien wel wat sneller omdat het goed gaat. Het is een noodzakelijk kwaad deze middelen maar soms is het niet anders.

17-04-2021 | Vrouw | 52
Depressief
Ik gebruik al 25 jaar seroxat in. Begin dit jaar raakte ik echter ernstig depressief in combinatie met burnout. Ik kreeg zyprexa 5mg erbij om te kunnen slapen en ter ondersteuning. Het helpt me goed. Net als anderen heb ik meer eetbehoefte. Dat vind ik niet zo erg . Waar ik wel heel veel last van heb is een hele droge mond en keel en extreem droge huid en handen. Wat ik er[lees meer...] ook op smeer het helpt niet. Het voelt alsof ik van binnen uitdroogt. Komt dit door zyprexa en gaat dit over?

20-03-2019 | Man | 49
Schizoaffectieve stoornis
Ik gebruik Zyprexa al meer dan een jaar nu afgebouwd van 10 naar 5mg. Ik ben wat vergeetachtiger en heb aandachtsstoornissen ook last van verminderd libido en erectiestoornis(verharding in penis sinds een maand heb hiervoor afspraak bij uroloog maar weet niet of dit verband houd met zyprexa)

20-08-2018 | Man | 33
Autisme
Voor mijn prikkelgevoeligheid krijg ik Zyprexa (Olanzapine). Medicijn werkt goed, maar er zitten ook vervelende bijwerkingen aan. Bijwerkingen: Enorme gewichtstoename, droge mond, plasproblemen, vergeetachtig, afgevlakte gevoelens.

22-01-2018 | Man | 35
olanzapine (10mg)
Heb eigenlijk nog niet veel over dit middel te melden

13-08-2017 | Man | 29
Schizoaffectieve stoornis
Eet gezond en blijf bewegen. Ik had veel last van vreetbuien en meer moeite met bewegen. Het hielp mij wel uit mijn manie

12-03-2017 | Man | 44
olanzapine (5mg)
In de lente van 2015 kreeg ik bij mijn bipolaire stoornis enorme angsten. Ik durfde mijn bed niet meer uit te komen, geen interesse meer in het leven, staarde van in mijn bed naar het plafond en hoopte dat ik geen foute dingen zou doen zoals zelfmoord. Toen kreeg ik van mijn psychiater Olanzapine 5mg, na 3 weken was ik een ander persoon maar nu 2 jaar verder ben ik 14 kg[lees meer...] bijgekomen en merk ook lichte borstvorming. Niet leuk voor een man van 44 jaar, een buik en borsten hebben. Onlangs gestopt gedurende 3 weken en 12 kg kwijt op die tijd maar de 4de week opnieuw angsten en onzekerheden. Zou graag alternatief vinden maar blijkbaar heel moeilijk met mijn bipolaire stoornis en angstpsychose.

11-01-2017 | Man | 31
Psychose
Heb in 2007 een psychose gehad, en kreeg toen Zyprexa. Eerst een lange tijd 10mg, maar toen t na een tijd wat beter ging, is dit afgebouwd naar 5mg. Had toendertijd t gevoel dat mn gevoel gedempt werd op de hogere doseringen. Kwam ook een tiental kilo aan. Verder geen echt negatieve effecten, behalve meer slapen. Nu jaren later heb ik een tijd lang 5mg gebruikt als basis d[lees meer...]osering. Lager resulteert in psychotische klachten. Op 5mg is t goed te doen, maar zonder Zyprexa heb ik veel meer zin in dingen doen en heb ik meer contact met mn gevoel. Zyprexa vlakt wel af. Heb een tijdje op 2.5mg gezeten, maar dat leidde helaas tot een nieuwe psychose. Zit nu alweer 2 jaar op 12.5mg, en dan merk je de afvlakking wel heel erg. Ben nu aan t overstappen op Dogmatil, om wat meer energie te krijgen. Mijn ervaring met Zyprexa is dat t bijwerkingenprofiel vrij redelijk is, behalve het aankomen en het slapen. De demping beschouw ik maar als normaal voor anti psychotica, maar is wel fors.

24-11-2016 | Man | 19
olanzapine (15mg)

15-02-2016 | Man | 50
olanzapine (2,5mg)
Bipolaire stoornis
Pas op = Paardenmiddel! Sinds enkele jaren bijna helemaal afgebouwd, omdat ik ook onder lichte dosering van 2,5 MG niet goed kan functioneren en zwaar depressief wordt van het gebruik. Het middel helpt goed als ik manie op voel komen (door slaapgebrek). Ik gebruik dan maximaal 2,5 MG gedurende maximaal 2 dagen. Deze relatief lage dosering helpt me om goed te slapen, maar [lees meer...]kan er verder niet veel bij doen. Langer gebruik dan 2 dagen triggert bij mij depressie, ik heb jarenlang lifechart bijgehouden en kwam er zo achter dat de hoeveelheid Zyprexa heel veel invloed heeft op mijn deressieve gevoel, depressie ging ook niet weg. Blij dat ik bijna helemaal zonder kan. Farmacie wordt hier niet rijk van, maar werkt goed voor mij.

19-08-2015 | Man | 24
Psychose
Na een korte (acute) psychose is mij tijdens mijn verblijf Zyprexa toegediend. Eerst 5 mg en na toevoeging van ADD-medicatie opgehoogd naar 10 mg. Werkte op zich naar behoren en haalde me na 4 dagen al uit mijn psychose. Door de zeer onderdrukkende sufmakende bijwerking en wat sombere gedachtes ben ik geswitcht naar 2 mg risperdal. Ook dit middel heeft zo zijn bi[lees meer...]jwerkingen, maar vlakt iets minder af en is wat gebruiksvriendelijker. Voor de mensen die zyprexa slikken: doe dit enkel kortstondig, want het risico op diabetes wordt hier behoorlijk mee verhoogd. Momenteel nog wel veel angst, maar hiervoor krijg ik andere medicatie.

25-07-2015 | Man | 40
olanzapine (20mg)
Schizofrenie
deze medicatie helpt mij om enige rust in mijn hoofd te krijgen, en niet weer in pschychose te belanden. ben wel veel aangekomen en heb frequente eetbuien door deze medicatie. auditieve hallucinaties zijn nog wel aanwezig, daar wel minder. ook is het een heftig medicijn en bij gebruik voel ik me een zombie, heel versuffend.

21-07-2015 | Man | 50
olanzapine (2,5mg)
Psychose
Tussen 2004 en 2010 heb ik 4 psychoses gehad. Na de eerste 2 psychoses ben ik te snel gestopt met de zyprexa en kwam de psychose weer terug. Het middel werkt op zich goed het is veel rustiger in mijn hoofd, ik slik nu sinds 2010 de laagste dosis 2,5 Mg p/d. Het geeft echter ook sluimerende bijwerkingen, zoals sterke afvlakking van gevoel, het maakt je behoorlijk futloos en[lees meer...] passief verder is mijn libido sterk vermindert. De gewichtstoename valt bij mij wel mee, zo'n 10kg, daar ik regelmatig sport. Verder geeft het mij een sterk gevoel van onverschilligheid alsof je bijna niets meer echt raakt. Ik ben er nu wel klaar mee en wil met dit middel stoppen. Ik zoek nu mensen die zorgvuldig hebben afgebouwd en ben erg benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt. Ik zou het fijn vinden als je het op deze site zou willen delen. Ik vind het trouwens vreemd dat de fabrikanten van deze medicijnen niet verplicht zijn om daar een protocol voor te maken. Groetjes Tony

07-06-2015 | Vrouw | 41
olanzapine (15mg)
Ik hoor stemmen en daar helpt het wel iets bij om te verminderen naar ben in korte tijd 12 kilo aangekomenen en heb nu een buik en dat had ik nooit. Vorige gelet op. Mijn eten en veel gesport en bewogen en alsnog 2 kilo erbij. Dat is wel een behoorlijke nare bijwerking.

19-03-2015 | Vrouw | 46
Bipolaire stoornis
Zyprexa is een zeer krachtig middel. Het heeft een tijdje goed gewerkt maar toen de generika kwamen moest ik steeds meer gaan slikken om hetzelfde effect te krijgen. Ook ben ik tijdens het gebruik erg veel aangekomen en ik bleef ook maar aankomen. Op een gegeven moment heb ik mijn behandelaar gezegd dat ik dit middel om die reden niet meer wilde slikken. Ook was ik van Zy[lees meer...]prexa altijd wat down, werd er toch ook een beetje depressief van doordat het erg verdoofd.