Psychose (62 meningen)
Schizofrenie (16 meningen)
Onrust (7 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)

20-03-2019 | Man | 49
Schizoaffectieve stoornis
Ik gebruik Zyprexa al meer dan een jaar nu afgebouwd van 10 naar 5mg. Ik ben wat vergeetachtiger en heb aandachtsstoornissen ook last van verminderd libido en erectiestoornis(verharding in penis sinds een maand heb hiervoor afspraak bij uroloog maar weet niet of dit verband houd met zyprexa)

20-08-2018 | Man | 33
Autisme
Voor mijn prikkelgevoeligheid krijg ik Zyprexa (Olanzapine). Medicijn werkt goed, maar er zitten ook vervelende bijwerkingen aan. Bijwerkingen: Enorme gewichtstoename, droge mond, plasproblemen, vergeetachtig, afgevlakte gevoelens.

22-01-2018 | Man | 35
olanzapine (10mg)
Heb eigenlijk nog niet veel over dit middel te melden

13-08-2017 | Man | 29
Schizoaffectieve stoornis
Eet gezond en blijf bewegen. Ik had veel last van vreetbuien en meer moeite met bewegen. Het hielp mij wel uit mijn manie

12-03-2017 | Man | 44
olanzapine (5mg)
In de lente van 2015 kreeg ik bij mijn bipolaire stoornis enorme angsten. Ik durfde mijn bed niet meer uit te komen, geen interesse meer in het leven, staarde van in mijn bed naar het plafond en hoopte dat ik geen foute dingen zou doen zoals zelfmoord. Toen kreeg ik van mijn psychiater Olanzapine 5mg, na 3 weken was ik een ander persoon maar nu 2 jaar verder ben ik 14 kg[lees meer...] bijgekomen en merk ook lichte borstvorming. Niet leuk voor een man van 44 jaar, een buik en borsten hebben. Onlangs gestopt gedurende 3 weken en 12 kg kwijt op die tijd maar de 4de week opnieuw angsten en onzekerheden. Zou graag alternatief vinden maar blijkbaar heel moeilijk met mijn bipolaire stoornis en angstpsychose.

11-01-2017 | Man | 31
Psychose
Heb in 2007 een psychose gehad, en kreeg toen Zyprexa. Eerst een lange tijd 10mg, maar toen t na een tijd wat beter ging, is dit afgebouwd naar 5mg. Had toendertijd t gevoel dat mn gevoel gedempt werd op de hogere doseringen. Kwam ook een tiental kilo aan. Verder geen echt negatieve effecten, behalve meer slapen. Nu jaren later heb ik een tijd lang 5mg gebruikt als basis d[lees meer...]osering. Lager resulteert in psychotische klachten. Op 5mg is t goed te doen, maar zonder Zyprexa heb ik veel meer zin in dingen doen en heb ik meer contact met mn gevoel. Zyprexa vlakt wel af. Heb een tijdje op 2.5mg gezeten, maar dat leidde helaas tot een nieuwe psychose. Zit nu alweer 2 jaar op 12.5mg, en dan merk je de afvlakking wel heel erg. Ben nu aan t overstappen op Dogmatil, om wat meer energie te krijgen. Mijn ervaring met Zyprexa is dat t bijwerkingenprofiel vrij redelijk is, behalve het aankomen en het slapen. De demping beschouw ik maar als normaal voor anti psychotica, maar is wel fors.

24-11-2016 | Man | 19
olanzapine (15mg)

15-02-2016 | Man | 50
olanzapine (2,5mg)
Bipolaire stoornis
Pas op = Paardenmiddel! Sinds enkele jaren bijna helemaal afgebouwd, omdat ik ook onder lichte dosering van 2,5 MG niet goed kan functioneren en zwaar depressief wordt van het gebruik. Het middel helpt goed als ik manie op voel komen (door slaapgebrek). Ik gebruik dan maximaal 2,5 MG gedurende maximaal 2 dagen. Deze relatief lage dosering helpt me om goed te slapen, maar [lees meer...]kan er verder niet veel bij doen. Langer gebruik dan 2 dagen triggert bij mij depressie, ik heb jarenlang lifechart bijgehouden en kwam er zo achter dat de hoeveelheid Zyprexa heel veel invloed heeft op mijn deressieve gevoel, depressie ging ook niet weg. Blij dat ik bijna helemaal zonder kan. Farmacie wordt hier niet rijk van, maar werkt goed voor mij.

19-08-2015 | Man | 24
Psychose
Na een korte (acute) psychose is mij tijdens mijn verblijf Zyprexa toegediend. Eerst 5 mg en na toevoeging van ADD-medicatie opgehoogd naar 10 mg. Werkte op zich naar behoren en haalde me na 4 dagen al uit mijn psychose. Door de zeer onderdrukkende sufmakende bijwerking en wat sombere gedachtes ben ik geswitcht naar 2 mg risperdal. Ook dit middel heeft zo zijn bi[lees meer...]jwerkingen, maar vlakt iets minder af en is wat gebruiksvriendelijker. Voor de mensen die zyprexa slikken: doe dit enkel kortstondig, want het risico op diabetes wordt hier behoorlijk mee verhoogd. Momenteel nog wel veel angst, maar hiervoor krijg ik andere medicatie.

25-07-2015 | Man | 40
olanzapine (20mg)
Schizofrenie
deze medicatie helpt mij om enige rust in mijn hoofd te krijgen, en niet weer in pschychose te belanden. ben wel veel aangekomen en heb frequente eetbuien door deze medicatie. auditieve hallucinaties zijn nog wel aanwezig, daar wel minder. ook is het een heftig medicijn en bij gebruik voel ik me een zombie, heel versuffend.

21-07-2015 | Man | 50
olanzapine (2,5mg)
Psychose
Tussen 2004 en 2010 heb ik 4 psychoses gehad. Na de eerste 2 psychoses ben ik te snel gestopt met de zyprexa en kwam de psychose weer terug. Het middel werkt op zich goed het is veel rustiger in mijn hoofd, ik slik nu sinds 2010 de laagste dosis 2,5 Mg p/d. Het geeft echter ook sluimerende bijwerkingen, zoals sterke afvlakking van gevoel, het maakt je behoorlijk futloos en[lees meer...] passief verder is mijn libido sterk vermindert. De gewichtstoename valt bij mij wel mee, zo'n 10kg, daar ik regelmatig sport. Verder geeft het mij een sterk gevoel van onverschilligheid alsof je bijna niets meer echt raakt. Ik ben er nu wel klaar mee en wil met dit middel stoppen. Ik zoek nu mensen die zorgvuldig hebben afgebouwd en ben erg benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt. Ik zou het fijn vinden als je het op deze site zou willen delen. Ik vind het trouwens vreemd dat de fabrikanten van deze medicijnen niet verplicht zijn om daar een protocol voor te maken. Groetjes Tony

07-06-2015 | Vrouw | 41
olanzapine (15mg)
Ik hoor stemmen en daar helpt het wel iets bij om te verminderen naar ben in korte tijd 12 kilo aangekomenen en heb nu een buik en dat had ik nooit. Vorige gelet op. Mijn eten en veel gesport en bewogen en alsnog 2 kilo erbij. Dat is wel een behoorlijke nare bijwerking.

19-03-2015 | Vrouw | 46
Bipolaire stoornis
Zyprexa is een zeer krachtig middel. Het heeft een tijdje goed gewerkt maar toen de generika kwamen moest ik steeds meer gaan slikken om hetzelfde effect te krijgen. Ook ben ik tijdens het gebruik erg veel aangekomen en ik bleef ook maar aankomen. Op een gegeven moment heb ik mijn behandelaar gezegd dat ik dit middel om die reden niet meer wilde slikken. Ook was ik van Zy[lees meer...]prexa altijd wat down, werd er toch ook een beetje depressief van doordat het erg verdoofd.

22-12-2014 | Vrouw | 34
Onrust
Tijdens gebruik van Setraline kon ik niet meer slapen en werd ik daar heel moe & onrustig van. Toen heb ik tijdelijk Zyprexa voorgeschreven gekregen. De laagste dosering. Het hielp in de eerste instantie wel om te kunnen slapen, maar het gaf ook bijwerkingen zoals aankomen (binnen een week al paar kilo), enorme eetlust (continue trek in alles wat los & vast zat) en sliep o[lees meer...]ok heel raar/schrikkerig. Kreeg rare gevoelens. Ik wilde er dus ook graag zsm vanaf. Toen is er besloten dat de dosering van Sertraline van 100 mg naar 50 mg zou gaan. Dat hielp, ik kon weer slapen. Ik heb toen in een paar dagen de Zyprexa afgebouwd, eerst het pilletje gehalveerd en toen helemaal gestopt. Ik heb daar geen nare effecten van gemerkt. Het voelde juist beter en ik sliep eindelijk na maanden weer normaal :)

15-11-2014 | Vrouw | 44
olanzapine
Hoi, ik ben MS-patient. Ik heb de oorzaak van MS bij mij gevonden: Efexor, antidepressiva. Zelfs neuroloog, dokter weet het niet. Enfin, nu neem ik ander antidepressiva, zonder gaat niet dus het is afwachten hoe het verder gaat. Ik wil mijn leven leefbaar houden. Nu neem ik sinds 2 maanden Zyprexa. Ik weet niet of het goed of slecht is. Ik ben wel bang van al die pillen [lees meer...]nu. Als zelfs dokters dat niet weten wat de gevolgen zijn van langdurig gebruik. Het enige dat ik nu doe is luisteren naar mijn lichaam.

08-11-2014 | Man | 18
olanzapine
Ik heb het middel op mijn 11de gekregen en tot mij n 17e gebruikt. (ik had toen veel minder vanwege mijn leeftijd,ik had eerst 5 en toen 2,5 mg) Ik wilde enkele maanden geleden stoppen,even het ging goed maar toen al gauw een stuk minder goed. via via opnieuw voorgeschreven gekregen en ik slik nu sinds 2 weken 10 mg en om mijn bloedsuikerspiegel op peil te gebruiken slik [lees meer...]ik nog wat homeopatische middelen. Verder nergens last van,je moet alleen leren eten met je hoofd en proberen om minder op je hongergevoel te letten door afleiding te zoeken,dan gaat die drang naar eten (bij mij tenminste) vrij snel weg. Zorg dus dat je naast het slikken van de medicatie genoeg afleiding hebt.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (433) - Antibiotica - penicillines breedspectrum