Ervaringen met Zolpidem

Bojan Nikolik (17-05-2015)

28-10-2018 | Vrouw | 34
zolpidem (10mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik gebruik sinds eind 2016 Zolpidem 10 Mg. Deze heb ik voorgeschreven omdat ik niet tot nauwelijks sliep vanwege de angst om te slapen ivm nachtmerries. In eerste instantie werkten deze tabletten zeer snel.. Binnen 10 min liep ik al tegen de muur aan omdat ik niet verwacht had dat deze pillen zo snel zouden werken na verschillende andere tabletten te hebben geprobeerd. Na[lees meer...] een tijd merkte ik verslaving en dat ik niet meer kon inslapen zonder gebruik. Dat heb ik nu nog steeds. Ik denk er soms aan om te stoppen maar dan lig ik hele nachten wakker en dan ga ik toch weer beginnen. Een tijd lang leek de effect ervan te minderen. Zo kon ik steeds langer wakker blijven en had ik het gevoel bij wijze van nog gewoon auto te kunnen rijden. In die tijd slikte ik 2 tot drie stuks voor het slapen gaan. Ik vind het heerlijk om te merken dat ze gaan werken en dan pas naar bed te gaan. Maar eigenlijk zou je gewoon al in bed moeten liggen dus. Daarna ben ik weer terug gegaan naar 10 Mg. Ik had toevallig ook nog Zopiclon 7,5 Mg liggen. Mij werd verteld dat deze dezelfde werking zouden hebben. Maar ik merk dat ik deze beide afwisselend gebruik dat de effectiviteit voor mij hoger lijkt. Tegenwoordig pak ik er nog maar 1 per dag voor het slapen gaan. Elke dag denk ik dat ik gewoon nog bij ben, maar dat is niet zo. Mijn vriend merkt dat aan mij. Ook als ik alleen ben zit ik wel eens onder de blauwe plekken omdat ik blijkbaar toch geen goede coördinatie meer heb. Ik vergeet het uur voordat ik de tablet heb ingenomen. Dan kan ik mij het laatste stuk van een film niet echt meer herinneren. Ook krijg ik veel honger. Ik eet dan een zak chips met gemak op (terwijl ik overdag best een kleine eter ben) en dat herinner ik mij ook pas als ik de aangebroken zak zie liggen. Laatst ging ik mijn nagels lakken kort na inname van de tablet. Ik kan me vaag herinneren dat ik maar bleef strijken met het kwastje om vervolgens de dikke laag weer te verwijderen. Uiteindelijk best grappig. Maar ik kan me voorstellen dat dit ook gevaarlijk kan zijn als je andere dingen gaat doen zonder er adequaat bij te zijn. Herkennen jullie ook wat ik beschrijf? En iemand ervaring met een geslaagde afbouwpoging?

22-10-2019 | Man | 46
zolpidem (10mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Na een moeilijke periode in mijn leven had ik problemen om echt goed te slapen. Huisarts schreef vrij snel zolpidem voor. Inslapen is met zolpidem geen probleem, en 4 uur slapen meestal wel gegarandeerd, maar de kwaliteit van de slaap is bedenkelijk. Na verloop van tijd kon ik, zelfs wanneer ik doodmoe was, niet meer inslapen zonder. Na wat opzoekingswerk over bijwerkingen[lees meer...] en ervaringen van anderen heb ik zelf besloten het gebruik af te bouwen. Geen gemakkelijke klus, maar na 4 maand kan ik enkel met behulp van melatonine al heel goed inslapen en de slaapkwaliteit is al veel beter. Voor mij nooit geen huisarts meer die nog zolpidem voorschrijft.