Ervaringen met Wellbutrin XR

bupropion

duizeligheid oorsuizen slapeloosheid

Chronische depressie (42 meningen)
Psychische klachten (30 meningen)
Stoppen met roken (3 meningen)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

29-03-2021 | Vrouw | 38
ADHD
Ik gebruik nu ruim een jaar wellbutrin ivm adhd en depressie. De eerste 6 weken had ik veel bijwerkingen, sindsdien nergens meer last van en ik voel me zo goed dat ik soms vergeet dat ik adhd heb. Afgelopen winter ook voor het eerst lachend doorgekomen en zelfs de corona crisis weet ik goed te verdragen. Zonder deze medicatie was de kans reëel dat ik in deze omstandighede[lees meer...]n stikdepressief en suicidaal zou zijn geraakt. Ik ben nog steeds erg tevreden met dit medicijn.

04-02-2021 | Vrouw | 41
ADHD
Ik slik deze medicatie voor mijn ADHD om me beter te kunnen concentreren. Ik merk daar geen verbetering, helaas wel erg last van de bijwerkingen. En vind die onrust en depri gevoelens erg naar en beïnvloed mijn opvoeden met de kids en communicatie met andere. Ik ben meer moe en mopperig.

03-11-2020 | Vrouw | 46
Chronische depressie
Na twintig jaar SSRI's en vijf jaar zonder medicatie werd de depressieve stemming weer dermate ernstig dat medicatie noodzakelijk werd. Ik heb dan m.n. last van een totaal gebrek aan levensmotivatie en lig voornamelijk op bed. Ik heb de Wellbutrin zelf geselecteerd in samenwerking met mijn huisarts vanwege de werking op het dopamine-systeem (motivatie en beloningsgevoel). [lees meer...] Het duurde bijna acht weken voordat mijn stemming veranderde, terwijl ik wel behoorlijk wat bijwerkingen had (buikpijn, hoofdpijn, nerveus). Maar nu kan ik niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben. Ik voel me eindelijk weer mezelf, na jaren tobben. Ook is mijn gevoel niet afgevlakt, wat ik bij SSRI's wel altijd had. Nog een voordeel: geen sexuele bijwerkingen. Wil je dit middel proberen, houd er dan rekening mee dat het behoorlijk wat tijd kost voor het merkbaar effectief is. Het is de moeite waard om vol te houden! Het is denk ik minder geschikt als je de neiging tot angstigheid of manie hebt.

03-04-2024 | Man | 30

oorsuizen

Hallo ik ben sinds 1 week van 150 mg naar 300mg gegaan Ben energieker .. empathischer .. ik vind mezelf terug Nu heb ik wel oorsuizen maar ook een oorprop. Ik weet dus nog niet van wat het precies komt. Wat doet wellbutrin met je testosteron? Ik hoorde verhogen? Ik voel me hier goed mee en geraak geminste terug uit mijn bed en aan het werk. Ik neem dit samen met deanxit.[lees meer...] Ik wacht nog even af

24-03-2024 | Man | 40
bupropion (300mg)
Heel subtiel, 1ste weken wel heftige nachtmerries gehad. Ik heb meer zin en energie in alles. Tuurlijk nog wel Is wat slechte dagen maar kan ellendige gedachten veel eerder loslaten. Soms stop ik omdat ik denk dat het noks doet maar na 2 a 3 weken pak ik het dan toch weer op omdat ik dan weer merk wat het doet.

25-01-2024 | Vrouw | 54
Psychische klachten
Gebruik dit medicijn voor mn depressie en add 150 mg Bij verhoging naar 300mg een soort van heftige hoofdpijn (migraine) Dus weer verlaagd naar 150mg

17-09-2023 | Vrouw | 42
ADHD
Da's niet door het nieuwe medicament dat ge u ellendig voelde maar zeker omdat ge dat antidepressivum gestopt was. Psychofarmaceutische geneedmiddelen zijn namelijk altijd zeer verslavend (daardoor had ge dat slecht gevoel, want afbouwen of stoppen is meestal bijna onmogelijk omdat ze zo verslavend zijn fysisch en geestelijk. Dat moet ge zeker niet onderschatten. Vandaar d[lees meer...]at meeste ook levenlang worden voorgeschreven. Stopt ge ermee dan krijgt ge serieuze ontwenningsverschijnselen).

14-09-2023 | Vrouw | 42
Overspannen/burn-out
Neem al 14 jaar Sipralexa voor mijn angststoornis waardoor ik deze vrij goed onder controle heb maar door bijkomende problemen met depressie en volledig geen energie meer te hebben 7 jaar geleden heb ik Wellbutrin 300 bij gekregen van mijn psychiater. Dit voor energie te geven. Dit heeft me wel enorm geholpen om te functioneren. Als ik het medicijn te laat inneem ‘s ochten[lees meer...]ds dan heb ik slapeloosheid ‘s nachts dus neem het rond 10u in. Heb vóór Sipralexa en Wellbutrin ook paroxetine gebruikt maar dit kon ik niet meer verdragen plots na enkele jaren. Venlafaxine had geen effect bij mij.

21-07-2023 | Man | 41
ADHD
Ik kreeg eerst bupropion een paar maanden. Daarvan kreeg ik elke dag hoofdpijn. In de avond moest ik vaak iets innemen hiervoor. In het begin kort slapen. De eerste week was echt vreselijk. Ik voelde mij echt heel erg opgejaagd en onrustig en slecht in mijn hoofd. Verder had ik een droge mond ook. Dit merk is echt een heel ander verhaal. Ik heb nergens last van. Misschien[lees meer...] is het wel een placebo. Het is in ieder geval een verademing om nu Welltrubin te krijgen. Wat ik heel fijn vind is dat dit medicijn mij niet afvlakt en mijn libido er gewoon is. Het maakt mij niet perse rustiger denk ik, maar ik kan mij nu urenlang focussen op gamen, lezen of gitaarspelen. Echt actiever dan normaal ben ik niet. Ik word ook nog steeds snel boos. Pieker ook nog. Maar het is gewoon beter dan alle andere middelen. Het is niet slecht voor mijn lichaam. Mijn hartslag is normaal en eetlust ook en ik voel mij gewoon mezelf.

18-07-2023 | Vrouw | 41
bupropion (150mg)
Ik ben begonnen met bupropion, omdat ik mijn sertraline af wil bouwen. Ik heb weinig bijwerkingen gehad, ik ben een stuk rustiger. Ik heb twee jonge kinderen en raak minder gefrustreerd (waar ik eerst snel kon ontploffen) Ik merk dat mijn hoofd wat meer geordend is.

29-05-2023 | Vrouw | 32
Chronische depressie
Eindelijk iets gevonden wat werkt voor mij! Ik ben elke dag dankbaar en verbaasd over hoeveel meer energie ik heb. Ik kan veel meer aan en herstel ook sneller na vermoeidheid/overprikkeling.

01-05-2023 | Vrouw | 37
Psychische klachten
Ik voel mij helderder van geest en dagelijkse taken gaan mij makkelijker af. Ik heb meer concentratie en doorzettingsvermogen, aan het eind van de dag constateer ik meer uit de dag te hebben gehaald ,wat mij echt een goed gevoel geeft! Bijvoorbeeld In de supermarkt voel ik mij op mijn gemak en kan de producten beter vinden zonder overspoeld te worden door van alles. De[lees meer...] lichte piep in mijn oor als bijwerking valt daarbij in het niets. Ik kan weer lange gesprekken voeren zonder daarna helemaal moe te worden. Sociaal gezien heb ik meer zin om met vrienden af te spreken, tijdens werk gaat het communiceren mij makkelijker af. En geen middag dutjes meer! Waardoor ik mij levendiger voel. Voorheen voelde ik mij vaak een spons die te veel opnam en waardoor ik snel uitgeput en overspoeld was, maar met deze medicijnen voel en zie ik op verschillende fronten echt een goede verbetering! Super fijn om weer levendig de dag door te komen!

02-04-2023 | Man | 42
Psychische klachten
Ik slik nu bijna een half jaar bupropion tegen angsten, maar het lijkt wel dat het er alleen maar erger van wordt. Ook zit ik inmiddels al een maand in een behoorlijke dip/depressie. Ik ben zo lamlendig, ik wil alleen maar slapen (Wat niet lukt ook al ben ik doodop), ik heb 0 energie. Ik heb besloten te gaan stoppen. Dus komende tijd afbouwen en dan ga ik het over [lees meer...]een andere boeg gooien, namelijk microdosing. Ik hoop zo dat dit positieve effecten zal hebben. Reguliere medicijnen helpen simpelweg niet of onvoldoende (paroxetine. venlafaxine niets helpt)

17-01-2023 | Man | 29
bupropion (300mg)
Na een hoop vooral negatieven ervaringen te hebben gelezen wilde ik ook graag mijn verhaal doen. Ik ben nu 29 jaar en heb toen ik 15 was Ritalin geslikt voor mijn ADHD voor een jaar. Na een lange tijd ben ik enkele maanden terug begonnen met opnieuw Methylfenidaat (Ritalin) slikken. Dit werkte voor mij op proffesioneel vlak goed alleen merkte ik dat ik alsnog veel depressi[lees meer...]eve klachten had. Ook was ik zwaar verslaafd aan roken en vooral blowen. Dit maakte mijn leven benoemswaardig slechter en had veel moeite dit te veranderen. Voor de drie benoemde klachten werkt dit middel voor mij perfect. Ik heb geleerd dat ik het consistent op dezelfde tijd moet innemen en anders moodswings en probleem met slapen krijg. Alsnog vind ik dit zeker het wel waard, ik heb weer veel meer motivatie om mijzelf bij elkaar te rapen en bij geheel gestopt met blowen en gebruik af en toe een vape met nicotine. Ook is mijn drang naar andere drugs sterk verminderd. (de combinatie is ook zeker niet aan te raden ivm hartkloppen etc) Ik kan nog steeds een beetje wazig in de middag worden maar merk dat dit vooral na het ophogen van mijn dosis is. Het enige wat ik echt vervelend vind is dat ik veel meer en viezer ben gaan zweten. Hier ben ik nog op zoek wat ik hier tegen kan doen, maar ik zie dit als een netto positief.

17-12-2022 | Vrouw | 46
Chronische depressie
ik slik dit middel nu zo'n 3 a 4 maanden. Eerdere anti-depressiva ( paroxetine, fluoxetine, efexor)werkten niet. Die werkten ook op de serotonine. Deze bupropion dus op dopamine en ik heb het idee dat ik iets minder depressief ben door dit middel. Als ik terug kijk op mijn leven, dan heb ik ook weinig plezier in dingen gehad als ik mezelf vergelijk met anderen. Doordat bu[lees meer...]propion iets werkt en op de dopamine hormoon werkt heb ik ook het idee dat ik gewoon te weinig dopamine aanmaak en daardoor minder enthousiast reageer op dingen, geluk gevoel ervaar. Ook heb ik altijd gezegd dat ik absoluut niet verslavingsgevoelig ben. Dit zegt mij ook iets. Ik ben dus blij dat ik nu een antidepressiva heb gevonden die iets werkt. Tuurlijk is het geen wonder middel. Het veranderd je situatie niet, dus enige mate van depressieve gevoelens heb ik nog wel en dat zal waarschijnlijk ook wel zo blijven zolang mijn leven niet veranderd

25-10-2022 | Vrouw | 24
bupropion (150mg)
Ik had eerst concertageprobeerd voor mijn ADHD klachten, maar na een aantal weken gebruik merkte ik weinig effectiviteit en had ik wel last van blijvende vervelende bijwerkingen. Toen heeft mijn huisarts bupropion voorgeschreven, ook omdat een van de concerta bijwerkingen een verergering van mijn depressieve klachten was. Natuurlijk had ik gegoogled naar dit medicijn aange[lees meer...]zien ik er nog nooit van gehoord had. Ik was best bang om te beginnen na het lezen van de hoeveelheid heftige bijwerkingen mensen in de eerste weken hadden. Gelukkig heb ik nu na 5 weken gebruik eigenlijk nog steeds zeer weinig en milde bijwerkingen gehad. Eigenlijk alleen de eerste twee weken wat constipatie en lichte slapeloosheid. Ook had ik wat sneller last van tremors als ik niet op tijd genoeg gegeten had. Maar al die bijwerkingen gingen ook weer voorbij en waren niet extreem vervelend. Ik merk qua effectiviteit een lichte verbetering in mijn gemoedstoestand, wat mij ook helpt bij motivatieproblemen door ADHD. Ik ga wel nog vragen of ik een hogere dosis kan proberen, misschien dat het dan effectiever is. Maar ik ben blij dat ik het geprobeerd heb ondanks de negatieve ervaringen van anderen met dit medicijn.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum