Ervaringen met Wellbutrin XR

bupropion

duizeligheid oorsuizen slapeloosheid

Chronische depressie (42 meningen)
Psychische klachten (30 meningen)
Stoppen met roken (3 meningen)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

01-09-2023 | Vrouw | 53
bupropion (300mg)
Ik vind echt jammer dat ADHD hier niet genoemd wordt Vrouwen met ADHD n de overgang krijgen vaak verergering van hun ADHD klachten. Dit soort het lagere oestrogeen spiegel , oestrogeen werkt een beetje als dopamine inde hersenen en als die spiegel bij vrouwen met ADHD vangt dat een beetje het tekort aan dopamine op. Als deze oestrogeen spiegel dus zakt door de overgang[lees meer...] zie je vaak bij vrouwen met ADHD dat ze extreem moe, veel drukker hoofd en bijna niet meer opgang komen , ofwel verergering van de ADHD klachten. Welbutrin is dan een veelgebruikte toepassing en wordt over het algemeen als zeer effectief ervaren. Zou goed In als jullie ADHD als.toepassing toevoegen

28-08-2023 | Vrouw | 63
Psychische klachten
sins het gebruik van bupropion.slecht inslapen en doorslapen nachtmerries. hoofdpijn.piep in hoofd.kreeg voorgeschreven voor mijn adhd.nou erg rustig word ik er niet van.wel wat geconcentreerd. hiervoor slikte ik venlavaxine.werd daar dik van heb nu ook verhoogde suiker.20 kilo aangekomen.

18-07-2023 | Vrouw | 41
bupropion (150mg)
Ik ben begonnen met bupropion, omdat ik mijn sertraline af wil bouwen. Ik heb weinig bijwerkingen gehad, ik ben een stuk rustiger. Ik heb twee jonge kinderen en raak minder gefrustreerd (waar ik eerst snel kon ontploffen) Ik merk dat mijn hoofd wat meer geordend is.

24-06-2023 | Vrouw | 41
ADHD
Ik slikte eerst anti depressieva serataline voor angstoornis Daar ging ik best goed op. Behalve dan voor de adhd klachten. 41 en diagnose gekregen. Serataline stoppen en deze starten. Ik heb me nog nooit zo ellendig en rot gevoeld. Veel huilen, leven niet meer zien zitten en echt downgedachten. Kon niet meer eten. Viel 4 kg af in 3 weken. Compleet mezelf kwijt. H[lees meer...]ele dagen suf. Na 3,5 week gestopt omdat ik echt mezelf totaal kwijt was.

13-06-2023 | Vrouw | 52
Chronische depressie
Voor mij was bupropion een rampzalig middel. Slaapproblemen had ik al, maar met bupropion sliep ik bijna helemaal niet meer. De versnelde hartslag vond ik het het vervelendst. Die was de hele dag vrij hoog, maar 's nachts liep hij zelfs op tot rond de 120. Dan heb je dus continu het gevoel dat je net een flink stuk hebt hardgelopen en slapen lukt dan zeker niet. Deze bijw[lees meer...]erkingen werden eigenlijk pas na een week of 2 erger; de eerste weken had ik weinig last. In week 3 is de dosis opgehoogd van 150 naar 300 mg, omdat ik geen positief effect merkte, en toen werd het pas echt erg. Zelfs als er een positief effect was geweest (voor de depressie) dan was ik nog gestopt want de bijwerkingen waren niet te doen. De spiertrekkingen waren ook best beangstigend. Ik moest van de huisarts eigenlijk afbouwen, maar heb dat niet gedaan, omdat ik me niet kon voorstellen dat ontwenningsverschijnselen erger konden zijn dat de bijwerkingen. Gewoon in 1 keer gestopt, zonder problemen. Deze klachten waren toen zeer snel verdwenen, alleen de opgezette vingers hield nog even langer aan.

29-05-2023 | Vrouw | 32
Chronische depressie
Eindelijk iets gevonden wat werkt voor mij! Ik ben elke dag dankbaar en verbaasd over hoeveel meer energie ik heb. Ik kan veel meer aan en herstel ook sneller na vermoeidheid/overprikkeling.

08-05-2023 | Vrouw | 53
Chronische depressie
Ik kreeg Wellbutrin 150 voorgeschreven omdat ik in depressie raakte na rouw en Citalopram na enkele maanden nog te veel bijwerkingen had. Ook omdat ik last heb van artrose en bij gebruik Citalopram geen ontstekingsremmers gebruikt mogen en je geen libido meer hebt. De eerste paar dagen heel erg ziek. Hele hoge koorts, hoofdpijn, buikklachten. Dacht aan griep, maar kan ook [lees meer...]een probleem met serotonine zijn geweest door de plotse overstap tussen de twee medicijnen. Twee weken afzien. Na drie maanden word ik steeds somberder, zin in leven ebt steeds verder weg. De hitte/zweetaanvallen die ik heb van dit medicijn zijn steeds frequenter en echt heel erg onplezierig. Wel regelmatige stoelgang sinds gebruik van dit medicijn en socialere gevoelens tot zelfs te emotioneel medeleven. Bijvoorbeeld huilen als ik vrachtwagen met biggetjes zie die op weg zijn naar de slachterij.

01-05-2023 | Vrouw | 37
Psychische klachten
Ik voel mij helderder van geest en dagelijkse taken gaan mij makkelijker af. Ik heb meer concentratie en doorzettingsvermogen, aan het eind van de dag constateer ik meer uit de dag te hebben gehaald ,wat mij echt een goed gevoel geeft! Bijvoorbeeld In de supermarkt voel ik mij op mijn gemak en kan de producten beter vinden zonder overspoeld te worden door van alles. De[lees meer...] lichte piep in mijn oor als bijwerking valt daarbij in het niets. Ik kan weer lange gesprekken voeren zonder daarna helemaal moe te worden. Sociaal gezien heb ik meer zin om met vrienden af te spreken, tijdens werk gaat het communiceren mij makkelijker af. En geen middag dutjes meer! Waardoor ik mij levendiger voel. Voorheen voelde ik mij vaak een spons die te veel opnam en waardoor ik snel uitgeput en overspoeld was, maar met deze medicijnen voel en zie ik op verschillende fronten echt een goede verbetering! Super fijn om weer levendig de dag door te komen!

20-04-2023 | Vrouw | 31
ADHD
Mijn psychiater had mij op deze medicatie gezet omdat mijn symptomen van Adhd erger geworden waren. Ondertussen weet ik dat ik ook depressief was. In het begin ging alles goed maar dan kreeg ik angsten als ik naar de supermarkt ging of als ik door een menigte van mensen moest gaan. Niet evident aangezien ik op conventies werk. Het afbouwen is enorm moeilijk. Van 150 na[lees meer...]ar 75 ging enorm vlot maar van 75 naar 37,5 en 0 was echt een hel. Momenteel dag 2 zonder pil maar het minste dat ik mij opjaag heb ik de neiging om het te pakken. Dit is nu maand 4 dat ik afbouw en het is echt moeilijk om ervanaf te geraken. Enkel afbouwen als je absoluut géén stress hebt raad ik persoonlijk aan. Mijn verloofde wist me te zeggen dat deze medicatie gans mijn persoonlijkheid heeft veranderd. Ik ben niet meer zo opgewekt als vroeger. Hopelijk komt dit snel terug eens ik er volledig vanaf ben. Succes aan iedereen die ermee begint.

01-04-2023 | Vrouw | 43
Chronische depressie
Ik krijg alleen de bupropion dus niet de originele wellbutrin, deze zou wel zonder verlengde afgegofte verkijgbaar zijn?! Ik lees hier niemand die over oogklachten klaagt , ik had al last van wazig zien mogelijk door benzodiazepines. Echter deze zijn gelijk bij inname zo versterkt dat een leesbril nodig heb. Het gaf echter wel een oppepend effect waardoor ik meer durfd[lees meer...]e en zin had wat te doen..maar ook moeilijk als er niets te doen is..obstipatie, huilbuien maar ergste de OOGKLACHTEN aub is dit een kortdurende bijwerking? Want kan zo niet functioneren, aub HELP

03-02-2023 | Vrouw | 38
ADD
Dit medicijn gevraagd aan mijn huisarts ivm diagnose ADD ( gesteld door bedrijfsarts, sta op wachtlijst gz), veel piekeren en angsten. Slik nu ongeveer 5 weken 150mg per dag. Merkte na 3 dagen al verschil. Wat een rust in mijn hoofd! Alleen wat suf maar dat is het zo waard! Het lijkt alsof mijn darmen ook rustiger zijn. Ik las veel over gewichtsverlies maar daar merk ik [lees meer...]niks van (helaas;)). Moest na een week naar 300mg, maar merkte dat ik daar echt onrustig van werd. Voelde alsof ik speed had gebruikt (weet niet hoe dat is maar ik ging als een malle op mijn fiets alsof ik de tour de france aankon. Kaken werden ook stijf. Toch maar terug gegaan naar 150. Dit ook genomen ivm depressieve klachten (en stoppen met roken mooie bijkomstigheid). Merk zoveel lichter in mijn hoofd, echt top!! Minder piekeren, alles lijkt milder. Minder behoeften aan roken, hoop dat dat tzt helemaal stopt. Erg tevreden dus. Heeft iemand ervaring met verandering van merknaam? Ik heb het idee dat het anders voelt.

17-12-2022 | Vrouw | 46
Chronische depressie
ik slik dit middel nu zo'n 3 a 4 maanden. Eerdere anti-depressiva ( paroxetine, fluoxetine, efexor)werkten niet. Die werkten ook op de serotonine. Deze bupropion dus op dopamine en ik heb het idee dat ik iets minder depressief ben door dit middel. Als ik terug kijk op mijn leven, dan heb ik ook weinig plezier in dingen gehad als ik mezelf vergelijk met anderen. Doordat bu[lees meer...]propion iets werkt en op de dopamine hormoon werkt heb ik ook het idee dat ik gewoon te weinig dopamine aanmaak en daardoor minder enthousiast reageer op dingen, geluk gevoel ervaar. Ook heb ik altijd gezegd dat ik absoluut niet verslavingsgevoelig ben. Dit zegt mij ook iets. Ik ben dus blij dat ik nu een antidepressiva heb gevonden die iets werkt. Tuurlijk is het geen wonder middel. Het veranderd je situatie niet, dus enige mate van depressieve gevoelens heb ik nog wel en dat zal waarschijnlijk ook wel zo blijven zolang mijn leven niet veranderd

21-11-2022 | Vrouw | 20
ADD
Met 150mg begonnen. Heb ADD en last van depressieve klachten. De 150mg merkte ik weinig van. Opgehoogd naar 300mg. Merkte wat verschil in stemming. Maar lang niet wat ik wou voelen. Concentratie is al minimaal en werd alleen maar minder. Uiteindelijk gestopt om te gaan kijken naar een alternatief.

21-11-2022 | Vrouw | 60
Psychische klachten
Ik nam al een klein jaar Efexor. Maar omdat ik vermoed dat ik ook een aandachtstoornis heb, schakelde ik over op Wellbutrin. De afbouw van Efexor is achter de rug, sinds enkele dagen gebruik ik alleen nog Wellbutrin. Ik heb heel veel bijwerkingen en ik voel me er ronduit slecht bij. Ik hoop dat dit overgaat. Zoniet vraag ik aan de arts om Wellbutrin terug af te bouwen en o[lees meer...]pnieuw Efexor te slikken.

10-11-2022 | Vrouw | 28
ADHD
Deze medicatie 3,5 week geslikt voor ADHD. Eerste weken waren een hel, vooral toen de medicatie nog uitwerkte rond 17u: chaos, overprikkeld, boos, geïrriteerd, slapeloosheid, zweten, hoge hartslag, duizelig. Na 2 weken begon ik depressieve klachten te krijgen. Veel emoties waren afgevlakt waarbij ik geen blijheid meer kon voelen. Somberheid nam toe met irreëel angstigheid[lees meer...] en paniek. Zat hele dag als een zombie voor me uit te staren, door moe en sufheid nergens energie voor. Huishouden kon me verrekken. Kon moeilijk tot geen contact maken met de mensen om me heen. Maar hee, had wel rust in mijn hoofd!🤣 Officieel moet deze medicatie 6 tot 8 weken inwerken, maar dat was het me niet waard omdat het vanaf dag 1 alleenmaar bergafwaarts ging wat betreft bijwerkingen.

25-10-2022 | Vrouw | 24
bupropion (150mg)
Ik had eerst concertageprobeerd voor mijn ADHD klachten, maar na een aantal weken gebruik merkte ik weinig effectiviteit en had ik wel last van blijvende vervelende bijwerkingen. Toen heeft mijn huisarts bupropion voorgeschreven, ook omdat een van de concerta bijwerkingen een verergering van mijn depressieve klachten was. Natuurlijk had ik gegoogled naar dit medicijn aange[lees meer...]zien ik er nog nooit van gehoord had. Ik was best bang om te beginnen na het lezen van de hoeveelheid heftige bijwerkingen mensen in de eerste weken hadden. Gelukkig heb ik nu na 5 weken gebruik eigenlijk nog steeds zeer weinig en milde bijwerkingen gehad. Eigenlijk alleen de eerste twee weken wat constipatie en lichte slapeloosheid. Ook had ik wat sneller last van tremors als ik niet op tijd genoeg gegeten had. Maar al die bijwerkingen gingen ook weer voorbij en waren niet extreem vervelend. Ik merk qua effectiviteit een lichte verbetering in mijn gemoedstoestand, wat mij ook helpt bij motivatieproblemen door ADHD. Ik ga wel nog vragen of ik een hogere dosis kan proberen, misschien dat het dan effectiever is. Maar ik ben blij dat ik het geprobeerd heb ondanks de negatieve ervaringen van anderen met dit medicijn.