Ervaringen met Wellbutrin XR

bupropion

Chronische depressie (42 meningen)
Psychische klachten (30 meningen)
Stoppen met roken (3 meningen)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

12-10-2017 | Vrouw | 44
Overspannen/burn-out
Ik stapte over van sipralexa naar wellbutrin, omdat ik van sipralexa eetbuien en altijd maar een hongergevoel had. Men zei mij dat wellbutrin veel minder bijwerkingen had. Er werd opgebouwd tot 300 mg en heel eventjes naar 450 mg. Toen ik doorkreeg dat mijn prikkelbaarheid ongekend extreem werd, hebben we weer afgebouwd naar 300 mg. Maar mijn geheugenproblemen bleven. Dit [lees meer...]was vrij ernstig: op mijn werk kon ik steeds moeilijker kleine zaken onthouden, maar de omgeving dekte dit toe met dat het te maken had met ouder worden (nu 44 jaar). Ik ben nu in april 2017 gestopt en mijn kort én lang termijn geheugen zijn sinds september onverwacht terug beter aan het worden: oef! Erger nog is dat tijdens de afbouw ik zelfmoord wou plegen: op donderdag verminderde ik en op zondag wou ik mij van kant maken. De dag daarna keek ik letterlijk terug naar hoe ik zondag dacht en kon ik mij niet meer inbeelden waarom er toen zo'n druk stond om dood te willen zijn. Zéér beangstigend vond ik dit, want het liet me niet los: ik wou dood en maakte alles in gereedheid. Tot tweemaal toe heb ik dit scenario meegemaakt. Gelukkig viel mijn frank nadien dat het met de afbouw te maken had. Dan ben ik beginnen afbouwen met 25 mg ipv 150 mg of 75 mg ... ik verwittigde mijn achterban en er werd dubbel gewaakt over het opkomen van zelfdodingsverlangens én acties als we de wellbutrin verlaagde. Het staat dan wel in de bijsluiter: 'opgelet voor suïcidale verlangens' maar op dat moment heb je daar niets aan! Je wil dood en dàt heeft je in de ban. Het is iets chemisch en niét iets van jezelf terwijl je wél denkt dat jij het bent die dood wilt. Je moet het verschil maar weten als patiënt !!

20-09-2013 | Vrouw | 54
Overspannen/burn-out
Heb ongeveer alle bijwerkingen gekregen na enkele dagen te zijn overgestapt van wellbutrin 150naar wellbrutin 300 en heb nu na bijna 3 maanden nog steeds last van erge fluittoon in beide oren die me bijna gek maakt, heb geen enkel positief effect gehad!!!!!!!!!!!!!!!

10-09-2014 | Man | 46
Overspannen/burn-out
Op aanraden van de huisarts voor de 2e x begonnen met welbutrin. De vorige keer ben ik ook begonnen met 150 mg en na twee weken oplaad fase over op de 300. Ik weet nog dat ik na een maand of 3 ben gestopt met het middel omdat ik mijn werk niet meer kon doen. Alles ging langs mij heen en ik kon niets meer onthouden. Ook voelde ik mijzelf enorm afgevlakt. Alleen het stop[lees meer...]pen met roken was positief. Nu ik weer ben begonnen op aanraden van de huisarts (nu twee weken) heb ik enorme last van een benauwd gevoel. Ik heb het gevoel dat ondanks de diepe ademteugen die ik neem ik niet genoeg lucht binnenkrijg. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Hoe Lang duurt dit ongeveer? Ik weet dat ik er vorige keer ook last van had maar dat het toen niet zo lang duurde. Voel me nu iets beter maar kan ook het placebo effect zijn.

14-04-2021 | Man | 34
Overspannen/burn-out
7 jaar geleden door opgekropte emoties en een drukke baan in een burn-out beland waar kort erna een depressie bij kwam. Door cognitieve gedragstherapie, citalopram 10mg en een carrière switch kon ik weer normaal functioneren. In de afgelopen 7 jaar ben ik meerdere malen geswitcht van ssri. Lexapro, Brintelixx etc. Bij alle medicaties kreeg op het gegeven moment een zeer af[lees meer...]gevlakt gevoel en kon ik nergens meer van genieten. Ik voelde mij daardoor in gezelschap ook akward , omdat ik niet intens mee kon genieten met vrienden. Ik voelde me letterlijk een levende dode. 1.5 jaar geleden gestopt met ssri omdat wij graag aan kinderen wilde beginnen en ik dat voor 100% wilde voelen qua emoties. Ben super blij dat ik die keuze heb gemaakt en heb een prachtige zoon van 6 maanden. Heelaas door wederom emotionele frok door iemand, me veel te druk maken in combinatie met het vele werken als barbier ben ik toch weer in een burn-out beland. Nu wil het het oplossen zonder ssri ivm de emotionele afvlakking. Heb samen met de huisarts besloten om te starten met 150mg Bupropion HCI het merk TEVA. Ik zit nu in mijn 3de week en voel mij erg geïrriteerd, opgejaagd, hartkloppingen, emotioneel, prikkelbaar. De medicatie geeft me wel energie en meer helderheid/concentratie. Door de burn-out is mijn lichaam helemaal op maar ik hoop dat de Bupropion mij een zetje geeft in mijn herstel.

05-02-2018 | Vrouw | 44
Overspannen/burn-out
makkelijk in te nemen, duurt alleen lang dat het werkt, 150 mg deed mij niets. na 3 weken 300 mg, eerste paar weken euforie, nu weer mat. Besloten om DEX amfetamine erbij te doen..merk er weinig van

08-02-2015 | Vrouw | 40
Overspannen/burn-out
Nadat ik bijna 2 mnd thuis was en er geen verbetering was in mijn "vermoeidheid" heeft mijn huisarts me 150 Mg voorgeschreven. Na gebruik gedurende ongeveer een maand ondervond ik geen verbetering maar had ook geen bijwerkingen. De dosis is daarna opgetrokken naar 300mg. Dit is nu ongeveer een week geleden. Ik merk een lichte verbetering ( net iets meer energie gedurende[lees meer...] de dag) maar ik wordt nu elke nacht rond 4h wakker en heb sinds 3 dagen last van jeuk op mijn bovenlichaam , hals en hoofd.

14-09-2023 | Vrouw | 42
Overspannen/burn-out
Neem al 14 jaar Sipralexa voor mijn angststoornis waardoor ik deze vrij goed onder controle heb maar door bijkomende problemen met depressie en volledig geen energie meer te hebben 7 jaar geleden heb ik Wellbutrin 300 bij gekregen van mijn psychiater. Dit voor energie te geven. Dit heeft me wel enorm geholpen om te functioneren. Als ik het medicijn te laat inneem ‘s ochten[lees meer...]ds dan heb ik slapeloosheid ‘s nachts dus neem het rond 10u in. Heb vóór Sipralexa en Wellbutrin ook paroxetine gebruikt maar dit kon ik niet meer verdragen plots na enkele jaren. Venlafaxine had geen effect bij mij.

06-03-2018 | Vrouw | 40
Overspannen/burn-out
Fysieke en mentale uitputtingsdepressie met chronische migraine tot gevolg was de diagnose die ik mee kreeg. Ook heb ik ADHD en kenmerken van ASS die sowieso al voor emotionele instabiliteit zorgden. Opstart Welbutrine 150mg. Nadat ik de voorspelde week slapeloosheid had doorstaan was het initieel een openbaring voor mij met deze medicatie. Rust in mijn hoofd en lijf, [lees meer...]gefocust, ondernemend,... de lijst met positieve effecten leek wel eindeloos. Na een tijdje werd de dosis verhoogd naar 300mg. Er werd laag gestart omdat ik altijd heel veel bijwerkingen heb. Opnieuw een weekje slapeloosheid, maar in mindere mate dan bij de opstart met 150mg. Het positieve effect bleef verder. Na ongeveer zes maanden begon het tij te keren en ben ik ermee moeten stoppen. Ik leek wel constant boos en onverdraagzaam te zijn en kreeg geregeld woedeuitbarstingen waar geen rem leek op te staan. De rust en stilte in mijn hoofd was zo extreem geworden dat ik op de duur met moeite een zin kon vormen omdat de woorden gewoon niet in mij opkwamen, ik leek wel geheugenverlies of dementie te hebben ontwikkeld. Niet kon ik onthouden, zelfs de simpelste dagdagelijkse dingen niet. Bij het stoppen hebben deze bijwerkingen nog ongeveer anderhalve maand geduurd. Stilaan werd ik weer kalmer en kon ik terug een normale conversatie voeren.

10-12-2016 | Man | 71
Overspannen/burn-out
In eerste instantie paroxetine gebruikt; hielp niet echt en de kilo's vlogen eraan. Daarna Welbrutin gebruikt. Binnen de kortste keren 18 kg afgevallen. Mijn stemming werd beter, het onrustige gevoel verdween en bergen energie. Enkele bijwerkingen, zoals oorsuizen en onrustige slaap. Het oorsuizen merk je op een gegeven moment niet meer. Voor de onrustige slaap gebruik ik [lees meer...]af en toe temazepan. Ik.gebruik het medicijn nu jaren. Bouw het soms af , als mijn stemming (onrustig gevoel) bouw ik het weer langzaam op. Het op en afbouwen is in overleg gebeurd met de psychiater. Kan geen kwaad . Ik heb er veel baat bij. Dus tijden geen welbutrin, dan weer wel. Dat bevalt mij uitstekend.

22-09-2015 | Man | 55
Overspannen/burn-out
juni 2013, creativiteit en eigen mening mogen hebben op het werk vallen weg. Lusteloosheid en zin in het positieve vallen weg. Gesprekken met psycholoog, psychiater en na inname van medicijn is er duidelijke verbetering in negatief patroon. Werk heropgestart maar overgeplaatst naar andere afdeling waardoor, na enkele maanden, ziekteverschijnselen terug opduiken tot op hede[lees meer...]n.

28-09-2013 | Vrouw | 34
Overspannen/burn-out
eind februari werd een burn-out + uitputtingsdepressie bij me vastgesteld. Ik sliep al maanden nauwelijks en had het enorm lastig om me door een dag te worstelen. Nadat ik een paar maanden thuis was kreeg ik Wellbutrin voorgeschreven omdat ik geen energie had en liefst een ganse dag zou slapen. Eerst kreeg ik 150 mg maar daar had ik weinig verbetering mee, vanaf half ju[lees meer...]ni werd de dosis verdubbeld naar 300 mg en daar had ik na amper twee dagen reeds duidelijke verbetering mee. Ik leek de eerste paar dagen wel een duracell konijn maar dat stabiliseerde vrij vlug naar normale energie. Inmiddels pak ik ongeveer om de twee dagen een tablet van 300 mg heb daarbij meer resultaat dan elke dag 150 mg??? Bijwerkingen heb ik niet gehad behalve die eerste dagen over energiek te zijn.

16-08-2018 | Vrouw | 62
Overspannen/burn-out
Burn-out. Voorgeschreven door een neuroloog. Ik begon met heel veel te vergeten en dacht dat ik leed aan Alzheimer. Ik neem dit in samenwerking (wel 's avonds ) met duloxetine. Ik heb geen enkele last van bijwerkingen gehad