Ervaringen met Zyban

bupropion

Stoppen met roken (65 meningen)

26-11-2018 | Man | 67
bupropion (150mg)
Ik kreeg last van mijn vaten in mijn benen en koude voeten (zgn. etalageziekte). Huisarts bezoek met ontstoken dikke teen. Enfin na dit proces adviseerde huisarts: doe jezelf een groot plezier en stop met roken. Hierover nagedacht en plan opgemaakt om met roken te stoppen. Binnen een half jaar 3x gestopt en opnieuw 3x weer begonnen met roken. Dit dilemma aan mijn huisarts [lees meer...]voorgelegd en onderling overeen gekomen om zijban te slikken. En nu ben ik 2,5 maand rookvrij, heb geen rookbehoefte en voel me goed gezond. T.a.v. de etalageziekte : ik beweeg dagelijks en bouw een betere conditie op. Is echter nog niet wat het zijn moet.

25-09-2018 | Vrouw | 41
Stoppen met roken
25 Sigaretten per dag, 22 jaar lang, genoeg is genoeg zo zat ik vorige week bij de huisarts. Gemotiveerd om te stoppen maar ik wilde ook hulp. Kennissen zijn gestopt met behulp van Zyban, dus die wilde ik ook. Na een intake met de praktijkondersteuner het recept gekregen. Direct woensdag 19-7 begonnen met 150mg in de ochtend, en gisteren maandag op de 6e dag dosis ver[lees meer...]dubbeld, in de middag nogmaals 150mg. Echter, afgelopen zondag, dus op de 5e dag van het gebruik van Zyban heb ik niet meer gerookt! Het is heel bizar maar de 'trek' is weg en het paniekerige gevoel van IK MOET ROKEN of MIJN SIGARETTEN ZIJN BIJNA OP, dat heb ik niet meer. Het enige wat ik voel is een soort van blij gevoel, de hele dag, en helaas ook nacht. Want slapen doe ik heel erg slecht. Ook voel ik me opgejaagd, maar ik neem het voor lief, gaat vanzelf weer weg denk ik. Maar liever een paar weken slecht slapen dan een leven lang nog roken. Lijkt wel een reclame praatje maar voor mij is Zyban een wondermiddel, dit had ik nooit verwacht.

06-02-2018 | Vrouw | 30
Stoppen met roken
Hoihoi heb un vraag ik heb behoorlijk hoofpijn sinds ik met zyban ben begonnen iemand er nog last van ? Gaat dat wel weg of blijf dat moet er ook toe zeggen was verslaaft aan energie drank ma ook gelijk mee gestop iemand tips

30-12-2017 | Man | 53
Stoppen met roken
Ik was totaal niet gemotiveerd maar dacht: ik kijk wel. * dagen geslikt zonder te stoppen (zoals aangegeven) op dag 9 een half vol pakje van Nelle zware shag boven op de prullenbak gelegd zodat ik dat makkelijk weer kon terugpakken. De volgende ochtend ben ik gewoon begonnen met het uitstellen van het peuk opsteken: eerst naar de w.c., eerst koffie, eerst email bekijken en[lees meer...]z. 1e dag denk je elke seconde, de 2e dag elke 10 sec. de 2e week 1 keer per minuut enz enz. Ik vond het een stuk makkelijker met Zyban.

18-10-2017 | Man | 35
Stoppen met roken
Ik kreeg de Zyban voorgeschreven via mijn huisarts. Afgelopen maandag (18-10-17) begonnen met 150 mg. De volgende dag de volgende ingenomen en merkte meteen een soort van alertheid. Mensen om mij heen vonden mij lacherig en vroegen; gaat het wel goed met je? Ja hoor was mijn antwoord. 's Middags met mijn rijinstructeur over gehad dat ik begonnen was met het slikken van Zyb[lees meer...]an en gevraagd; is het wel verstandig om te rijden, aangezien er wel een gele sticker op de verpakking zit? Mijn rijinstructeur zei: Wij kijken even hoe het gaat, mocht het niet gaan stop je meteen. In principe ging het goed, maar ik voelde mij er toch niet lekker bij. Ik ben naar huis gebracht en had na de tijd ook nergens meer zin aan. Snel maar iets besteld en na het avondeten werd ik zo moe, dat ik echt dacht ik wil slapen om 18:00 uur. Ik keek in de spiegel en het eerste wat mij opviel waren mijn rode ogen. Ik dacht bij mijzelf, nu ga ik eventjes voor een uurtje in bed liggen en dan sta ik uitgerust weer op. NOT! Ik heb dwars door de wekker heen geslapen (overkomt mij nooit) en werd niet eerder wakker dan 21:30 uur. Ik werd ook nog eens gedesoriënteerd wakker en zag beelden voor mij (hallucinaties) die je niemand toe wenst, daarnaast werd ik héél emotioneel en had moeite om uit bed te komen. Ik zakte haast in elkaar en voelde mijn hele lichaam tintelen, was duizelig en had enorme hoofdpijn. Vanmorgen nadat ik bijna twaalf uren in mijn bed had gelegen, stond ik op als een zombie en normaal gesproken heb ik dat alleen als ik de griep heb. Ik heb vandaag mijn huisarts direct gebeld en aangegeven dat ik er mee STOP! Wat een rotzooi en dan zoveel bijwerkingen in twee dagen. Vandaag had ik nog een paar kleine naweeën en die heb ik verholpen door veel water te drinken, bewegen en vooral veel fruit te eten.

04-01-2017 | Man | 56
Stoppen met roken
Ik nam zyban a rato van een dosis per dag om na 14 dagen te verdubbelen. Onmiddellijk na de verdubbeling hevige jeuk in de vingers en handen. Ik ben ook gevoelig voor bepaalde penicilines. Door zyban terug te brengen naar een dosis per dag bleef de jeuk weg en door een langere aanloop -2 maanden- ben ik toch nog kunnen stoppen met roken. Naast zyban nam ik atorvastatine, e[lees meer...]mconcor, brilique en asaflow. Da dag dat ik echt besloot te stoppen (na 3 raadplegingen bij de tabakologe) startte ik met gehalveerde 16mg nicotinepleisters. Dit heb ik slechts een week gedaan want ik kon niet slapen. Na 5 dagen had ik al een dag waar ik pas 's avonds aan een sigaret dacht. Nooit gedacht dat het zou lukken, want eigenlijk rookte ik omwille van lichte dosissen weed (wiet) die ik toevoegde. Al bij al was de nicotine bijzaak. Nu 3 maanden gestopt Ik mis de marihuana soms wel, maar toch blij dat het voorbij is, na 30 jaar én 1000 keer nooit-langer-dan-3-dagen-gestopt. :-)

02-09-2016 | Vrouw | 48
Stoppen met roken
Oke........hier komt een heel verhaal. Maar alsjeblieft neem even de tijd om het te lezen. Zoals 80% van de rokende Nederlanders wilde ik ook heel graag stoppen met roken. Kreeg last van een rokershoestje, af en toe ademhalingsproblemen...ik ben klaar met dat roken! Maar tja..ik had al wat falende stoppogingen achter de rug. Maar nu was ik zo stellig, nu wil ik er vanaf v[lees meer...]oordat het te laat is en ik nog meer klachten ga krijgen. Ik maakte een afspraak bij de huisarts en melde mij aan bij het Stoppen met Roken programma van de praktijk. De huisarts schreef mij ook Zyban voor, om mij de eerste paar weken op weg te helpen. Ik helemaal blij! NU gaat het mij lukken! Ik begon met Zyban op maandag 22 augustus (1 tablet per dag) Tijdens die eerste week voelde ik me wat suf en zag er in de loop van die week steeds meer opgeblazen uit en voelde mij nou niet echt top. Op donderdag 25 augustus waren mijn sigaretten op. Ik was zo gemotiveerd om te stoppen dat het tegen mijn gevoel inging om nog nieuwe sigaretten te kopen. Ik stopte dus! En het viel mij alles mee, of die pillen nu al echt werkten?? Maar goed, ik blijf ze toch maar gebruiken voor de zekerheid. Zondag 28 augustus, twee pillen per dag (volgens de bijsluiter) Maandagavond 29 augustus om half twaalf s'avonds op de bank; ik voelde mij helemaal niet goed worden...nijging tot flauwvallen, duizelig, ademhalingsproblemen, misselijk en heel angstig...ik ging naar bed, in de hoop dat ik door te liggen mij beter zou gaan voelen. Dat was helaas niet zo. Mijn man zei; dit gaat niet goed zo...we bellen de huisartsenpost (jeetje wat voelde ik mij afschuwelijk) In de hoop dat ze door de telefoon zouden zeggen, ga maar rustig slapen, komt door de Zyban, is morgen weer over...belde ik de huisartsenpost. Maar de arts in het ziekenhuis vertrouwde het helemaal niet. Hij wilde dus dat ik zo snel mogelijk naar het ziekenhuis kwam. Daar aangekomen, bloeddruk meten; veel te hoog. Hartslag te snel, hartfilm gemaakt; op het eerste gezicht niets bijzonders. Maar de arts wilde er zeker van zijn dat er geen hartinfarct al had plaats gevonden of zou kunnen plaatsvinden. (alle symptomen wezen namelijk op een hartinfarct). Er werd een ambulance gebeld, ik moest naar een ander ziekenhuis gebracht worden waar een Cardioloog en een Longarts aanwezig waren. Daar aangekomen werd ik de hartbewaking opgereden. Direct volgden allerlei onderzoeken en even later werd er nog bloed naar het lab gestuurd voor onderzoek (ze kunnen drie uur nadat er iets gebeurd zou kunnen zijn, alles zien aan het bloed) Na een uur kwamen de artsen met de uitslag....helemaal niets aan de hand, hart goed, longen goed, geen vaatvernauwing of bloedpropjes, geen trombose of iets wat in dergelijke richtingen zou kunnen wijzen. In de tijd dat mijn bloed naar het lab was hebben de artsen Zyban uitgezocht. En waardoor lag ik nu op de hartbewaking? Precies...de bijwerkingen van Zyban! Dus mijn advies; begin niet aan die troep! Ik wil geen rotzooi meer in mijn lijf en ook geen gif van sigaretten meer. TIP! Lees het boek ; Nederland STOPT! met ROKEN van Pauline Dekker / Wanda de Kanter. Echt een heel goed boek! De Zyban heb ik de volgende dag teruggebracht naar de apotheek. Ik kan het zonder medicijnen en samen met het Stoppen met Roken boek en mijn man als coach (hij heeft het boek ook gelezen om mij te kunnen begrijpen) gaat het mij lukken om gezond te leven en te genieten. Nu, vier dagen na het gebeurde, voel ik mij weer kiplekker!

04-04-2015 | Vrouw | 54
Stoppen met roken
Ik heb Zyban 10 jaar geleden gebruikt. Maar ben na een week gestopt omdat ik de bijwerkingen te ernstig vond. Ik had een suf gevoel en mijn bewegingen waren vertraagt!

25-03-2015 | Vrouw | 58
Stoppen met roken
Vier jaar geleden ben ik met volle tevredenheid gestopt met roken dmv Zyban. Anderhalf jaar geleden weer aan het roken gekomen en meteen weer Zyban gebruikt. Beide keren ben ik gestopt met mijn eigen medicatie tegen depressie. De eerste keer ging moeiteloos, alsof ik een pepermuntje slikte. Geen bijwerkingen en op de 14de dag gestopt. Helaas ging het de tweede keer in pre[lees meer...]cies dezelfde omstandigheden helemaal mis! Ik voelde me angstig, ziek en erg depressief en moest ermee stoppen. Toch wil ik het nog een keer proberen., maar ik zie er nu erg tegenop. Vreemd hoe een medicijn ineens zo anders kan "werken" Toch geef ik de moed niet op, ik weet immers dat het kan! Mijn mening (sterretjes) is gebaseerd op de eerste keer.

31-12-2014 | Vrouw | 47
Stoppen met roken
na ongeveer 30 jaar roken,nu 5 weken gestopt. Zonder Zyban lukte dit niet. Bijwerking obstipatie;soms 3 dagen niet naar de wc,opgeblazen gevoel. Maar neem ik voor lief;rook in ieder geval niet meer !!

27-12-2014 | Man | 48
Rookverslaving
Volgens recept ingenomen, ben 17 dagen geleden begonnen en nu 10 dagen rookvrij, je moet er wel achter staan maar het helpt mij ontzettend goed !

28-10-2014 | Vrouw | 50
Stoppen met roken
De eerste week 1 per dag ging prima dacht ik, de tweede week 2 per dag dat is mij 3 dagen gelukt en raakte iedere dag verdrietiger en huilbuien , dus gestopt met zyban en bevalt prima, ook gestopt met roken en eigenlijk valt het wel mee soms denk ik o ja nu zou ik gerookt hebben maar de behoefde om er echt 1 op te roken nee dt is er niet meer.

08-09-2014 | Vrouw | 26
bupropion
Naar aanleiding van mijn depressieve klachten en verschillende cognitieve therapieen gevolgd te hebben. Gestart met bupropion 150mg. Ik vond het erg eng om te beginnen met een medicijn dat effect heeft op je psyche. Ik was erg bang om een zombie te worden. Nu een half jaar later, merk ik dat ik wel nog wisseling van stemmingen heb maar het piekt niet meer zo erg als voorhe[lees meer...]en

01-09-2013 | Vrouw | 43
Stoppen met roken
Ik had twee jaar geleden een poging om te stoppen met roken gedaan met behulp van Zyban. Door andere medische redenen moeten stoppen. Ik had toen behalve wat misselijkheid geen enkele bijwerking. Dus dacht ik nu weer een poging te doen met behulp van Zyban. De eerste week 1 tablet ging prima, alleen tikkie misselijk. Vanaf de eerste dag dat ik er twee per dag moest nemen w[lees meer...]as ik hondsberoerd! Misselijk, heel erg duizelig, verhoging, hoofdpijn en geen eetlust. Dus ik ben gestopt... Het was echt niet te doen. Ik heb nu 24 uur geen Zyban op maar nog steeds wat duizelig. Ik heb geen idee waarom ik er de vorige keer goed tegen kon en nu helemaal niet. Ik ga nu 48 uur niets nemen en dan proberen met 1 tablet per dag verder te gaan. Ik hoop dat het lukt anders zal ik het cold Turkey moeten doen...

27-07-2013 | Man | 60
Stoppen met roken
wat een bijwerking mijn lichaam zit grotendeels onder de rode vlekken met daarbij erge jeuk, ook moet u eens kijken op internet; in Engeland is dit middel al nauwelijks meer gebruikt

30-06-2013 | Vrouw | 48
bupropion
geen enkel effect op rookstop