Ervaringen met Citalopram

citalopram

Chronische depressie (62 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (25 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)
Psychische klachten (11 meningen)
Sociale fobie (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

23-07-2022 | Vrouw | 25
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik ben een maand geleden begonnen met 10 mg Citalopram van Aurobindo, omdat ik al jaren kamp met een seks en liefdesverslaving en daarnaast dwanghandelingen heb. Er werd in mijn directe omgeving wel gelijk geconcludeerd dat ik helderder uit mijn ogen keek, ook had ik een euforisch gevoel de eerste week, maar ook afgewisseld met extreme vermoeidheid, veel slapen en moeite [lees meer...]met functioneren. In samenspraak met de huisarts is mijn dosis verhoogd naar 20 mg. Ik moet zeggen: De eerste dagen euforie en extreme opgewektheid, 's Ochtends wordt ik wakker met een gevoel: Yes, weer een nieuwe dag, iets wat ik jarenlang was verloren, maar naarmate ik inspanning heb verricht of mijn dagelijkse dingen heb gedaan, wordt ik extreem moe. Ik slaap heel veel, ik heb echt hel gevoel dat ik zoveel slaap moet inhalen. Ik trek makkelijk meer dan 8 uur slaap en ik slaap dan gerust 's Middags ook nog. Mijn dwanghandelingen zijn nu na 2 weken 20 mg al aanzienlijk minder. Ik kan mijn dag opstarten zonder 10x mijn handen te wassen. Wel heb ik nog steeds moeite om naast mijn werk, ook nog mijn leven, zoals het huishouden bijv. op orde te hebben, omdat ik nu het liefst altijd slaap. Enerzijds omdat mijn lichaam het nodig heeft, anderzijds: omdat ik weet na iedere slaap, weer een stap dichterbij mentale genezing. Ik droom veel, lucide dromen had ik altijd al, maar nu lijken de dromen nog levendiger. Wel heb ik regelmatig last van hoofdpijn, een zijde van het hoofd met uitstraling naar mijn oor aan de rechterkant, prikkende ogen, spanning in hals, misselijkheid, maar ik ben toch ook een spanningseter en hallucinaties. Vanwege mijn floaters die ik al mijn leven heb, kan ik evengoed dingen met mijn ogen dicht zien, maar mijn hallucinaties lijken nu heviger en als ik mijn ogen nu dicht doe, voelt het alsof ik mij in een andere wereld begeef. Pijn en steken in mijn borsten, hartkloppingen, trillende handen en een pijnlijke beknellende knoop in mijn maag heb ik soms, maar dat heb ik er allemaal voor over om weer een normaal leven te leiden en niet op zoek te zijn naar dingen die zover buiten mijzelf liggen. Ik kan emoties nu al veel beter handelen, mijn emotionele filter is weer terug en die was voorheen heel ver te zoeken. Ik ben in staat nu om mijn gedachten; bijvoorbeeld als ik aan een onbeantwoorde liefde denk, te verdringen en mijn seksuele gevoelens in toom te houden. Ik kan nu na één orgasme tevreden zijn, terwijl ik voorheen superveel moest doen van mijzelf maar nooit een tevreden gevoel had. Al met al ben ik nu al een ander mens en dan gebruik ik de 20 mg nog maar twee weken. Ja, ik ben hoopvol over de toekomst!

23-07-2022 | Vrouw | 38
citalopram (30mg)
Obsessieve-compulsieve stoornis
Samen met ADHD heb ik een dwangstoornis (dwanggedachtes) Ik ben op 2 maart 2022 met dit medicijn begonnen en had er een hard hoofd in, bang voor toename van angst of juist helemaal geen effect. Maar wat ben ik blij dat ik toch ben begonnen ik heb totaal geen bijwerkingen in het begin alleen iets meer zweten snachts en dromen maar echt minimaal. Ik ben zoooo blij met dit m[lees meer...]edicijn het heeft echt mijn leven positief veranderd ik leef weer, ik ben er weer, zit niet meer dagenlang te piekeren in mijn hoofd. Ik ben zeer dankbaar voor dit medicijn. Ik ben blij dat dit bestaat en het heeft mijn leven echt gered.

10-02-2020 | Vrouw | 22
Obsessieve-compulsieve stoornis
Bij vergeten van de inname krijg ik heftige ontwenningsverschijnselen. Verder zouden bijwerkingen kunnen zijn moeilijker tot orgasme komen, minder goed kunnen multitasken dan voorheen.

13-10-2018 | Man | 24
Dwangstoornis
Citalopram is een mild medicijn dat verlichting brengt bij angst en dwang problematiek. Het neemt de angst en dwang niet weg, maar zorgt ervoor dat angst- en dwanggedachten te behappen zijn. 1-6 weken: veel bijwerkingen (hoofdpijn, misselijk, onrust, paniek, seksueel). Na 6 weken: het middel begint te werken en de bijwerkingen verdwijnen. Het starten met Citalopram[lees meer...] kan moeilijk zijn door de bijwerkingen. Deze bijwerkingen verdwijnen vanzelf. Voor de mensen die reviews achter laten na twee weken: geef het middel een kans en evalueer het medicijn na minimaal drie maanden.

10-10-2018 | Man | 33
Dwangstoornis
Ik heb een dwangstoornis en voel me daarnaast depressief en leeg. Ben 16 dagen geleden begonnen met eerst 3 dagen 10 mg en tot nu 20 mg. Op dit moment merk ik dat ik mij alleen maar slechter angstiger en leger voel. Moet heel veel huilen en slaap slecht, mijn dagen worstel ik door.. in de avond voel ik mij iets beter, slapen doe ik maar een paar uurtjes dan word ik wakker [lees meer...]en begint het weer. Ik loop ook bij een Psycholoog en Psychiater doe CGT dit moet gaan helpen maar ik kan het niet opbrengen ander gedrag te vertonen het oude zit er zo in geslepen. Mijn dwang lijkt alles kapot te maken, dit is tot nu toe nog niet zo.. maar ik zie het afbrokkelen, relatie, werk, familie het maakt me ontzettend angstig. Weet iemand na hoe lang ik resultaat kan verwachten en de angst minder gaat worden, ik ben op.

17-10-2017 | Man | 40
citalopram (30mg)
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik heb wat input nodig. ben mn medicatie weer beetje terug ah opbouwen nu ongeveer 1.5 week, maar voel mij heel onrustig... veel meer angst en dwang... kan moeilijk relativeren en zie alles moeilijk en lastig. Zeker de ochtenden zijn moeilijk, het wakker worden en opstarten. Kom dit nog goed? wil weer rust.

06-04-2017 | Man | 67
Obsessieve-compulsieve stoornis
Vanaf okt. 2010 gebruikte ik 40mg citalopram op advies van de psychiater wegens onrust en angsten gepaard gaande met dwanghandelingen en gedachten. De eerste jaren had ik veel baat bij dit medicijn, knapte zienderogen op, was vrolijk en stond positiever in het leven, zonder veel bijwerkingen, alleen in het begin als je lichaam moet wennen aan dit medicijn, wat normaal is[lees meer...]. maar na mijn pensioen in april 2014, dacht ik dat nu het moment was om af te bouwen, maar deze poging hield ik niet lang vol, maar de laatste 2 jaar kreeg ik ontzettend veel last van bijwerkingen, zoals nachtzweten, nare dromen, droge mond, huiduitslag en duizeligheid. Had het gevoel, dat ik nu echt een overdosis had, omdat mijn leven in rustiger vaarwater is gekomen, wandel iedere dag gemiddeld 2 uur per dag met mijn hond, die mij rust en plezier brengt, werkt positief op het gemoed van de mens. Om die redenen ben ik sinds begin feb. 2017 weer begonnen met afbouwen, de eerste maand van 40 naar 30mg, merkte nog geen verschil, nu zit ik sinds 4 weken op 20mg. met ontwenningsverschijnselen, zoals concentratieproblemen, licht gevoel in mijn hoofd, slecht slapen en wazig zien, gelukkig duurde dit maar een aantal dagen. Nu voel ik me rustiger en niet meer zo opgefokt en druk in mijn hoofd. Blijf nu voorlopig op 20 mgr., totdat ik misschien helemaal ga stoppen na 1 of 2 jaar.

16-12-2015 | Vrouw | 22
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik heb dit medicijn 2 jaar geleden voorgeschreven gekregen en ben tot nu toe zeer positief! Ik heb ze gekregen voor depressie drangneigingen en angsten. Ik zat eerst op 30 mg, maar toen ik na een jaar erge last kreeg van dwang en drangklachten zijn we opgehoogd naar 40mg. Mijn klachten zijn bijna helemaal verdwenen en ik leef nu zonder de heftige angsten en straatvrees. I[lees meer...]k durf meer en ik heb alleen nog een beetje tics. De dwanggedachten komen soms op, maar verdwijnen vrijwel meteen weer en geven me niet het verschrikkelijke gevoel wat ik er voor de 40 mg van kreeg. Mijn sociale leven is er op voor uit gegaan. Ik ben zelfstandiger. Afentoe wel wat dipjes, maar dat hoort ook gewoon bij me (heb ook borderline). Ze zijn minder heftig dan voorheen iig. Ik gebruik ook wellbutrin voor mijn adhd en dat gaat naar mijn mening ook goed samen met de citalopram. Ik heb wel als bijwerking dat ik meer ben gaan eten. En ik zweet veel meer. Die 2 zijn heel lastig zeker omdat ik al overgewicht heb. Maar die neem ik voor lief. Hiervoor slikte ik 4 jaar prozac en daarmee kreeg ik wel veel. Bijwerkingen, dus vergeleken met andere antidepressiva vind ik dat citalopram weinig bijwerkingen heeft. Wel werd mij verteld dat citalopram niet de bijwerking heeft van het vele eten. Helaas had ik dat wel. Maar van de wellbutrin krijg ik een gebrek aan eetlust, dus dat compenseert de boel mooi. Citalopram is mijn wondermiddel!