Ervaringen met Isotretinoine Capsules

isotretinoine

algemene droogte vermoeidheid spierpijn lage weerstand tegen alcohol hoofdpijn algemene zwakte dubbel zicht verminderd gezichtsvermogen droge lippen

Acne/puistjes (226 meningen)
Rosacea (3 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

15-12-2020 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Ik heb dit product voorgeschreven gekregen nadat lokale middelen en in combinatie met de pil niet werkte. Ging vol vertouwen dit proces in. Het zijn vrij zware medicijnen dus ik verwachte dat het ook wel verandering zou brengen. Helemaal niks dus. Mijn huid ziet er precies hetzelfde uit als toen ik voor het eerst naar de dokter ging met acne problemen. Ik heb 5 maanden ach[lees meer...]ter de rug en zou ik bijna aan mijn voorgeschreven 6 maanden zitten maar ik denk niet dat die ene maand nog verschil gaat maken. 3 maanden heb ik 1 keer daags 20mg gehad en daarna voor 2 maanden 2 keer daags 20 mg, een vrij hoge dosis dus. Bijwerkingen begonnen met droge gebarstte lippen. Erg vervelend maar opzich goed te behandelen. Het ergste kwam toen ik per dag 40mg binnen kreeg en de oogirritatie optrad. Ik ben nu met de medicatie gestopt omdat de irritatie zo erg werd dat zelfs druppels en oogzalf gecombineerd niet het gevoel van een glasscherf in mijn oog tegen gaat. Verder heb ik ook een enorme dip in energie, te linken aan het verhoogd aantal bloedplaatjes. Conclusie, dit product was een lijdensweg zonder uitkomst. Ben benieuwt of ik hierna nog iets kan proberen of dat ik nu maar moet gaan leven met acne.

14-06-2020 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Momenteel gebruik ik isotretroine (per dag 40 mg). Het is nu mijn zevende maand en ik heb nog een maand te gaan. Langer dan 10 jaar last van acne. Ik had gedacht dat de bijwerkingen mee zouden vallen maar dat valt erg tegen. Aan het begin weinig bijwerkingen gehad (droge lippen, ogen en huid) maar met de tijd is dit erger geworden. Het is nu zo heftig (schaafwonden op mijn[lees meer...] armen en benen) dat ik heb besloten om even een paar dagen ermee te stoppen. Desondanks zal ik mijn behandeling afmaken. Helaas heb ik nog steeds last van acne en dit is niet minder geworden. Het positieve is wel weer dat mijn poriën kleiner zijn geworden en dat mijn huid niet meer zo vettig is. Het is belangrijk om veel water te drinken en je gezicht/lichaam elke dag in te smeren met een creme. Voor mijn gezicht heb ik lanettecreme gekregen. Voor de schaafwonden gebruik ik cetomacrogozalf FNA. Voor mijn lichaam gebruik ik biotherm (te koop bij douglas/ici paris).

25-01-2020 | Vrouw | 25
isotretinoine (40mg)
Acne/puistjes
Ik heb 7 maanden lang de pillen geslikt. Eerst 20 mg per dag uiteindelijk 40 mg per dag. Ik ben nu 1 maand gestopt en tot nu toe geen puistjes... ik duim dat het weg blijft. De bijwerkingen waren erg rot, maar als ik nu nooit meer acne krijg, ben ik een tevreden mens en waren het die paar maanden bijwerkingen waard.

01-05-2019 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
In 2016 voor de periode van 6 maanden een kuur roaccutane ondergaan. Aanvankelijk werd de huid onrustiger, maar na de eerste maanden zag ik steeds meer vooruitgang. Mijn huid zag er daarna stralend uit op een manier die ik nooit heb gezien. De bijwerkingen waren echter groot. Ik ben een lenzendrager en kon zeker 4 maanden mijn lenzen niet in. Nog steeds, 3 jaar later onde[lees meer...]rvind ik hiervan de problemen. Ik heb speciale lenzen moeten aanschaffen. Daarnaast is de acne opnieuw in alle hevigheid teruggekomen. Een nieuwe kuur roaccutane wordt mij geadviseerd, maar ben erg terughoudend!

13-02-2019 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Ik weet niet of ik nu op de juiste manier reageer aangezien ik alle gegevens weer in moest vullen. Ik wil wel een paar keer wat schrijven over hoe het verloopt. Ben ook benieuwd naar jouw ervaringen. Maar ik heb geen uitbraak gehad de afgelopen weken, gelukkig. Wel erg droge huid en lippen zoals ik al meldde. Ik heb nog wel een paar puistjes, maar deze gaan sneller weg [lees meer...]dan anders. Ik wacht tot het moment dat er niks meer te zien is... :) zaterdag begin ik aan de tweede strips.

08-02-2019 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Ik gebruik isotetroine nu een maand. Ik merkte na een week al de bijwerkingen, vooral droge lippen. Wat goed helpt is gewoon vaseline uit het blauwe ronde doosje en lip repair van o'keeffe. De droge huid en eczeem kwam ook vrij gauw. Voor de droge huid gebruik ik la roche d'posey effaclar h. Het kost wat maar het helpt erg goed. Voor de eczeem heb ik ook een zalfje van de [lees meer...]dokter. De puisten heb ik vooral op mijn kin, maar dan ook gelijk hele grote en pijnlijke die 2 a 3 week blijven. Hier was ik helemaal klaar mee. Ik merk na een maand isotetroine te gebruiken wel verschil. Ik hoop dat het nog minder wordt de komende tijd... hopelijk hebben jullie wat aan de tips.

21-11-2017 | Vrouw | 25
isotretinoine (60mg)
Acne/puistjes
Sinds de begin van mijn pubertijd heb ik altijd last gehad van puistjes (niet extreem erg, maar altijd aanwezig op rug, borst, haargrens en vooral gezicht) en op mijn 25e was ik er klaar mee. Een vriendin van me had een acute, zeer ernstige acné uitbraak en op aanraden van haar dokter was ze met deze kuur begonnen van 20mg per dag. Nog voor het half jaar om was, was ze er [lees meer...]helemaal van af. Ik heb er nu 5 maanden opzitten. Eerste twee maanden 20 mg, toen 40 en sinds de 4e maand 60 mg (ik weeg 61 kg en ben 1.77m). De bijwerkingen zijn vreselijk. Ik voel me een totaal ander persoon: Snel neerslachtig, moe en chagrijnig (het doet denken aan bloedarmoede, iets wat ook een bijwerking kan zijn). Ook heb ik last gehad van spierpijn en zijn mijn slijmvliezen, ogen en lippen altijd gortdroog. Mijn rug en borst lijken nu puistjesvrij, maar de verbetering in mijn gezicht is minimaal. Ik baal echt ontzettend dat het mij relatief gezien zo ontzettend langzaam lijkt te gaan. Is hier iemand met dezelfde ervaringen?

18-11-2017 | Man | 25
Acne/puistjes
Ik ben een man van 25 jaar en heb sinds mijn 15 last van acné (puisten en mee-eters). Vooral bovenkant van de rug, schouders en nek worden aangetast. In de puberteit begon in met roaccutane te nemen op aanraden van huisdokter. Dit hielp een beetje maar je kon onmogelijk in de zon komen. Had met factor 50 op vakantie een dag in de zon gelopen waarbij op einde van dag he[lees meer...]el men rug volstond met blaasjes. Dit zijn nu littekens. De behandeling is stopgezet en heb allerhande medicatie/middeltjes gebruikt om men huid terug glad te maken. Tevergeefs was er niets dat hielp. Mijn acne is in de zomermaanden miniem (gok door vitamine d en zonlicht), waardoor ik me veel buiten vertroef. Vanaf eind september begint terug het jaarlijks fenomeen dat al men acne zich terug laat zien. Op rug en schouders zijn het soms pijnlijke zodat een rugzak geen optie is. Wat me vooral stoort zijn degene in mijn nek/hals. Elke ochtend word ik wakker en ga ik meteen naar de spiegel voor te kijken of ik erge puisten heb. (De puisten verschijnen gewoon dagdagelijks zonder bepaalt ritme). Vaak is dit het geval, wat maakt dat ik nooit buiten ga zonder sjaal of trui met kap. Een hemdje gaat nooit in de winter, wat maakt dat ik nooit uitga in die periode omdat ik me zo hard schaam. Het bepaalt men hele leven, daarom ben ik met de kuur van isotretinoine begonnen. Sinds 3 weken ben ik begonnen met de kuur en is men acne veel erger geworden dan ervoor. Vooral schouders en rug zijn verergerd. Ik heb gelezen dat dit vaak gebeurt en effect pas na 2-3 maand is dus ik zet door. Bijwerkingen bij mij zijn dus verergering, droge huid die vaak schilfert, extreem droge lippen en ook gemoedswisselingen. Ik ben van nature geen kwade persoon maar sinds ik deze antibiotica neem gebeurt het vaak dat ik ergens op klop en kwaad word (wrs door frustratie). Ik zit ook soms met depressiemomenten en met zelfmoordneigingen. Ik heb een goede job, inkomen, onderdak etc. Althans het sociaal leven is gewoon weg. 1) Je gaat amper met vrienden weg door die stemmingswisselingen en je schaamt u enorm voor de 'verergdr' acne, waardoor je dus altijd binnen blijft of heel miniem en goed bedekt eventjes buiten gaat. 2) Het vinden van een vriendin / sekspartners is een hele opgave. Ik heb namelijk wel veel succes in de zomer wanneer ik meer zelfvertrouwen heb door de weinige puistjes. Heb de laatste 3 jaar enkel maar vriendin gehad van periode april tot september. Vanaf de puistjes zich terug laten zien, is men zelfbeeld laag en sluit ik me op. Zo blijft de relatie dus niet duren. Het is nooit aangenaam voor een partner om het bed te delen als uw rug en nek helemaal volstaan. Dat gaat dus constant om in je hoofd en je durft uw tshirt niet uitdoen. Kort gezegd, momenteel is het een heel harde periode met deze antibiotica. Er zijn momenten bij da ik het wil opgeven omdat men leven er zo hard onder lijdt. Bik het lezen van deze reacties en veel succesverhalen ga ik toch doorzetten en men vingers kruisen dat de pillen toch binnenkort gaan aanslagen. In hoop voor een normaal sociaal leven.

18-02-2021 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
Ik slik het nu iets langer dan drie maanden. Ik moet zeggen dat mijn huid er al een stuk beter van is geworden. Hier en daar heb ik wel een nieuwe ontsteking. Mijn gezicht is wel een stuk roder en zeer droog. Ook zijn mijn armen en schouders zeer droog. Ook heb ik last van droge handen. Ik heb een zalf van de arts gekregen om dit goed in te smeren. Verder gebruik ik produc[lees meer...]ten van la Roche posay effeclar om mijn gezicht te reinigen en in te vetten. Mijn lippen zijn ook zwaar aangetast en ik gebruik daar vaseline of een balsem van la Roche posay voor. Verder heb ik ook last van bloedneuzen en bloedkorstjes in mijn neus. Het is niet makkelijk maar je krijgt er uiteindelijk wel wat voor terug. Ik zou het iedereen wel aanraden!

08-02-2021 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
Ik slik nu voor de 2e keer deze kuur. De vorige keer was 2 jaar geleden. Mijn acne was niet heel erg maar ik irriteerde me er te erg aan aangezien ik 26 ben. Begon met 30 mg de eerste maand en de 2e maand naar 60 mg gegaan. Ik heb eigenlijk nu nergens meer last van en ben zeer tevreden! Een tip is om voor het slapen gaan je gezicht in te smeren met castor olie, werkt bij m[lees meer...]ij heel goed tegen de droogheid!

05-03-2020 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
Na jaren van alles geprobeerd te hebben moest dit het wonder middel zijn. Voor mij dus niet. Ik had heel erg hevige bijwerkingen. Heel mijn lijf zat onder de rode, droge en jeukende plekken. Ik had dagelijks bloedneuzen en was extreem somber. Na 3 maanden aan te hebben gerommeld begon mijn acne gelukkig wel minder te worden. Een week later moest ik op controle. Daar schrok[lees meer...] de arts van de staat van mijn huid en de bloedneuzen die maar bleven komen. Ik werd meteen terug gezet van 30mg naar 20mg. De bijwerkingen werden gelukkig iets minder maar de acne kwam ook weer helemaal terug. Ondertussen ben ik een half jaar dit middel aan het gebruiken. Ondertussen ben ik er eerlijk gezegd wel een beetje klaar mee. Mijn huid is sinds drie weken weer enorm slecht en de bijwerkingen zijn weer bijna net zo hevig als toen ik op 30mg zat. Ik hoor er veel goede verhalen over maar voor mij lijkt het helaas niets anders te doen als mijn huid nog slechter en droger te maken.

10-12-2019 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
De bijwerkingen zijn echt vrij pittig maar het werkt extreem goed. Had echt zeer ernstige acne en na 4 maanden ben ik helemaal schoon. La Roche Possay Effaclar H lijn red mijn leven met de creme en gezichtsreiniger. Verder door de pijn heen bijten, op tijd naar bed en genieten van een mooie huid :)

15-02-2019 | Vrouw | 26
isotretinoine (70mg)
Acne/puistjes
26 en nog steeds veel last van acne..ik was er klaar mee. Ondanks verschilllende allarmerende berichten over de bijwerkingen wilde ik er toch aan beginnen. Ik begon met 20 mg en heb nog 1 flinke uitbraak gehad. Ik slik nu al een paar maanden 70 mg en dat valt zwaar. Naast de droge huid en lippen heb ik ook veel last van neerslachtige gevoelens, pijnlijke spieren en haaruit[lees meer...]val. Beide zouden na de kuur weer goedkomen maar Toch maak ik me zorgen. Ik ben nu puist vrij en heb geen ontstekingen meer en dat maakt me zielsgelukkig maar de bijwerkingen zijn heftig. Meer mensen hier ervaring mee en wat is jullie aangeraden? Ik slik liever meer mg om er zo snel mogelijk klaar mee te zijn dan dat ik minder en nog 2 maanden verder moet..toch merk ik dat veel mensen schrikken van het aantal mg dat ik nu slik.

08-11-2018 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
Rond mijn 22ste kreeg ik erg last van acne in mijn gezicht. Tijdens mijn pubertijd had ik er niet bijzonder veel last van. Toen ik 25 was besloot ik dat het genoeg was, en ben ik via de dermatoloog naar dit medicijn gewezen. De eerste twee maanden (20 mg) werd de acne iets minder heftig, maar het bleef komen. Na 3-4 maanden heb ik om verhoging van de dosis gevraagd, ik kon[lees meer...] vanaf toen 30 mg slikken. Dit heb ik gevraagd omdat ik er nog steeds veel last van had. Toen werd het beter, ik kreeg nauwelijks nieuwe puistjes, alleen had ik nog roodheid en of littekens overgehouden aan de afgelopen jaren. Na 6-7 maanden ben ik van 30 mg naar 20 mg gegaan, het ging echt super. Ik schaamde mij niet meer voor mijn huid, het zag er weer normaal uit. Nu, 11 maanden na mijn start, bouw ik af met 10 mg. Mijn huid straalt weer. Hoewel de restjes nog licht te zien zijn, ben ik enorm blij, een beter resultaat had ik niet kunnen wensen. De bijwerkingen vielen mij erg mee. Natuurlijk had ik zeer droge lippen en droge ogen, dat is geen pretje. Maar dit is het voor mij zeker waard geweest. Ik heb spijt dat ik het niet eerder gedaan heb en dat ik te lang heb aangerommeld met cremes, kuren, zalfjes etc.

22-09-2017 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
vanaf mijn puber jaren heb ik altijd last gehad van puistjes, iedereen zei altijd wel tegen me dat het weg zou gaan naarmate ik ouder zou worden. Na me 25e verjaardag en na jaren van verschillende cremes,antibiotica etc geprobeerd.. waarbij niks hielp voor de laatste keer naar de dokter gegaan. ik kon dit niet meer volhouden en schaamde me dat ik op mijn leeftijd nog acne [lees meer...]kon hebben. dokter schreef mij deze antibiotica kuur voor en ik moest elke dag met 30 mg beginnen. dit heb ik uiteindelijk ook gedaan 6 maanden lang. 15 augustus was mijn laatste dag... en ik kan je vertellen mijn huid is nog nooit zo zacht en glad geweest... in afgelopen maand heb ik niet vaker dan 2 a 3 keer een puistje gehad. qua bijwerkingen had ik het echt meeste moeite met mijn droge lippen het enige wat werkte was witte potje van blistrex. maar alsnog werd ik wakker met een kapotte lip omdat ik ging gapen en vergeten was dat mijn lippen zo droog waren en het zag er soms gewoon niet smakelijk uit omdat je niet elke 10 min je lippen kan inssmeren. ik heb geen ernstige bijwerkingen gehad en elke maand werd mijn bloed getest alles was oke. ik zou dit product echt aanraden.. mijn leven is veranderd ik durf mensen weer in de ogen aan te kijken en heb zelf vertrouwen.

24-07-2021 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik ben een 27 jarige vrouw die 10 jaar lang milde acne had. Verschillende dermatologen wilde mij nooit isotretinoine voorschrijven omdat ze mijn huid te goed vonden ervoor. Maar na 10 jaar behandelingen bij een huidtherapeut, orthomoleculaire therapeut voor mijn voeding en een goede huidverzorgingsroutine, bleef mijn huid vaak onrustig. Uiteindelijk heb ik besloten om [lees meer...]naar een privé kliniek te gaan waar de dermatoloog mij gelijk een lage doses (20mg) isotretinoine voorschreef. Na een maand was ik volledig van mijn acne af en omdat ik de hele kuur op een hele lage doses mag blijven, heb ik nu (halverwege) nog geen last van bijwerkingen. Ter preventie smeer ik mij elke avond volledig in met bodymilk en gebruik ik voor het gezicht een routine speciaal voor eczeem gevoelige huid. Ik wilde dat ik dit 10 jaar eerder had gedaan! Dit middel doet wonderen, het is het zo waard voor mij.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum