isotretinoine

Acne/puistjes (398 meningen)
Folliculitis (1 mening)

27-12-2019 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
Na mijn zwangerschap kreeg ik hele erge hormonale acne. Ik heb gewacht totdat de hormonen vanzelf uit mijn lichaam gingen maar helaas de acne bleef. Schoonheidsspecialiste geweest, dokter geweest en uiteindelijk bij de dermatoloog gekomen. Hij keek me aan en zei direct ik ga je een roaccutane kuur geven. Ook ik werdt bang van alle bijwerkingen die genoemd werden vooral[lees meer...] op de forums. Maar ik ben erg blij dat ik hiermee ben begonnen. Na 3maanden kan ik al zeggen dat het 80% verbeterd is. Op naar de laatste maanden. De bijwerkingen vallen reuze mee. Goed smeren, elke dag je lippen insmeren en savonds je gezicht goed vet houden. Nog een voordeel ik heb geen vet haar meer :). Mijn neusslijmvliezen zijn heel droog de korstjes zitten in mijn neus maar ook hier heb ik een goede creme voor gekregen van de dermatoloog. Voor elke bijwerking is een goede creme te smeren. Hou je niet tegen door de genoemde bijwerkingen op forums, ik heb soms ook last van mijn spieren, maar van ontstekingen en altijd maar aangekeken worden is zeker niet leuk. Het resultaat is het zeker waard!!

11-12-2019 | Vrouw | 21

01-12-2019 | Vrouw | 53
Rosacea
Na van alles geprobeerd te hebben uiteindelijk door de HA naar Dermatoloog. Wat een verademing. Die vertelde me wat mijn huid aan het doen was na alle hormoonsmeersels van de HA. Ik heb eerst het gebruik van de hormoonzalf moeten afbouwen. Dit was echt afkicken voor mijn huid. Toen mocht ik starten met roacutane. Eerste maand 30 mg per dag. Veel last van bijwerkingen, maar[lees meer...] was te doen. Ziender ogen knapte het op. Nu als 3 maanden op een onderhoudsdosis van 10mg per dag. Er is niets meer terug gekomen. Mijn huid is egaal en mooi. Enige is dat ik last van droge lippen heb. Maar daar heb je een labello voor. Ik ben heel tevreden en blij.

20-11-2019 | Man | 16
Acne/puistjes
droge lippen zijn verschrikkelijk voor de rest fantastisch product

01-11-2019 | Vrouw | 19

31-10-2019 | Man | 18
isotretinoine (60mg)
Acne/puistjes
Een van de beste keuzes ooit. Ingrijpende maar effectieve aanpak. Al maanden geen puistjes meer of last van onrustige of vettige huid!! Zeer aan te raden!! Bijwerkingen kunnen vervelend zijn, maar valt mee te leven en behandelen

19-10-2019 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Na allerlei middelen gebruikt te hebben als inderm, doxycycline, benzo, en heel veel pilletjes van de tuinen, heb ik uiteindelijk bij de huisarts om een doorverwijzing naar de dermatoloog gevraagd. Ik heb dit medicijn 10 maanden gebruikt. Eerste maand 20 mg om te wennen en hierna overgegaan op 30 mg. Ik ben 1.75 en weeg 68 kg. Aan het begin van de kuur een (niet al te erg[lees meer...]e) break-out ervaren. Hierna ging het steeds beter. Gebruikte wel nog foundation als ik de deur uitging, dit mocht wel van de dermatoloog maar er is sneller verbetering als je geen make-up draagt. Na een maand of 5 dan ook acne vrij, af en toe nog een klein puistje. Mee-eters op bv neus en kin zijn wel gebleven. Ik ben nu net gestopt, ik hoop dat de structuur van mijn huid nog wel wat veranderd, hij is nog wat een de droge kant en er zit veel roodheid in. De bijwerkingen heb ik als wisselend ervaren; de ene maand had ik er meer last van dan de andere maand. Droge lippen bleven altijd wel. Ook last gehad van gescheurde mondhoeken, snel wondjes/krasjes op je hele lijf, een wat somber gevoel, duizeligheid, drogere ogen, en een droge huid, zeer droge neus waardoor korstvorming. Probeer geen puistjes of mee-eters uit te knijpen als je dit medicijn gebruikt, want de hele huid daarom heen barstte bij mij open.Hierdoor regelmatig korstjes op mijn gezicht gehad. Al met al vond ik de bijwerkingen wel te doen. Ik had het meeste moeite met het aanpassen van mijn levensstijl en minder alcohol te drinken. Ik heb hier en daar wel een feestje gehad met wat (teveel) drank, en hierdoor stegen mijn leverwaarden. De dermatoloog verwacht dat dit weer normaliseert nu ik gestopt ben met de medicatie. Tijdens de kuur ben ik gestopt met de anticonceptiepil, dit bracht geen veranderingen op mijn huid. In de zomervakantie veel in de zon gelegen, goed smeren met factor 50 ging prima, niet verbrand. Ook nog een aantal keer onder de zonnebank gegaan; dit wordt afgeraden maar mijn huid verbrand niet snel en zo ook niet onder de zonnebank. Kwa gezichtsverzorging gebruikte ik de dag./nachtcreme van la poche ray. Zij hebben een speciale lijn voor de uitgedroogde huid door medicatie. De gezichtswash van dezelfde lijn beviel mij minder, mijn huid werd daar heel droog van. Om mijn lippen vettig te houden was purol mijn grootste vriend. Ik ben uiteindelijk blij dat ik deze kuur gedaan heb, mijn huid is super glad en heeft het resultaat wat ik wilde. Ik ben blij dat ik niet meer zelf opzoek hoef naar middeltjes om mijn huid onder controle te krijgen. Wanneer deze middeltjes bij jou ook niet werken, zal ik willen adviseren om ook roaccutane te overwegen. Als je bang bent voor de bijwerkingen kan je bv op een lage dosis worden ingesteld (de kuur duurt dan wel langer). Ik zelf had niet meer dan 30 mg per dag willen gebruiken, ik vond de bijwerkingen zo net hanteerbaar. Succes!

18-10-2019 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Ik ben sinds vandaag gestart met me 2de roa kuur. Ik heb deze eerder gehad toen ik 26 jaar was. Ik voelde me vreselijk met die puistjes steeds in me gezicht en opmaken was voor mij ook geen pretje want leek zelfs erger te worden er van. Ik wilde dus heel graag deze optie gebruiken. Me vorige kuur heb Ik 9 maanden geslikt en alles was verdwenen. Het bleef anderhalf jaar we[lees meer...]g en toen begon ik langzaam weer wat kleine puistjes te krijgen. Alleen dit keer kreeg ik het minder erg als in begin. Ik hoop dat deze 2de kuur er voor zorgt dat niet meer terug komt. De bijwerkingen zijn even doorbijten maar ik voelde me wel stuk zekerder toen alles was was er door. Dus ben benieuwd naar dit eindresultaat

05-10-2019 | Vrouw | 22

25-09-2019 | Vrouw | 44
Acne/puistjes
Nu 3 weken bezig, al enorm verschil. Puistjes, meeeters en poriën worden minder / kleiner. Slaap ook zeer goed door de pillen, veel vaster. Enkele bijwerking dat je zeer droge lippen krijgt. Heel tevreden. Van al die geruchten dat je stemmingswisselingen krijgt, merk ik echt niets. Was ik maar eerder begonnen!

29-07-2019 | Vrouw | 28
Acne/puistjes
Ik gebruik dit medicijn nu 6 maanden, de eerste maand heb ik 20mg geslikt en vanaf de tweede maand 30 mg, de totale duur van de kuur is 10 maanden. In de eerste paar weken kreeg ik last van een verergering van de acne. De eerste 2 maanden verder nog niet veel bijwerkingen. In de loop van de kuur kwamen wel meer bijwerkingen. o.a. last gehad van; een droge en zeer gevoel[lees meer...]ige huid, gescheurde mondhoeken die maar niet wilde genezen, droge ogen, vermoeidheid. Ook leken mijn angst- en stemmingsklachten verergerd; dit gaat wat in vlagen en is nu weer wat meer stabiel. Ik heb het er voor over om de kuur af te maken; ik ben al erg tevreden met het resultaat tot nu toe, ik heb geen grote ontstekingen meer en mijn huid voelt glad. Er zijn nog wel wat mee-eters en soms een klein plekje; hopelijk trekt dit in de laatste maanden nog weg. Het is de worsteling waard; jarenlang worstelen met acne heeft mij namelijk meer gekost. Mijn dermatoloog is niet zo strict met zwangerschapstesten en levertesten. Zwangerschapstest slechts 3 keer gedaan, en hoeft niet meer tot einde van de behandeling. Leverwaarden werden alleen de eerste twee afspraken gecontroleerd, en een derde keer op eigen verzoek. Ik raad dit medicijn aan als je al langer kampt met huidklachten; wel moet je zijn voorbereid en je levensstijl aanpassen: op tijd rust nemen, niet meer drinken, etc.

23-07-2019 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Ik kreeg roaccutane voorgeschreven door de dermatoloog omdat ik heel veel last had/heb van acne & Folliculitis in een best ernstige vorm, ik moest deze medicatie 7 maanden nemen, het werkte in het begin heel goed men puistjes gingen weg mijn huid was wel in een hele slechte staat, super fel uitgedroogd en heel kapot, mijn lippen waren extreem droog en gebarsten, maar dat[lees meer...] nam ik erbij want het hielp wel tegen mijn acne , in de 3 de maand voel ik mij opeens super slecht , heel angstig super opgejaagd , de hele tijd huilen zonder reden dat ik echt niet wist wat ik meer moest doen ik was echt onhandelbaar super depressief , wat ik zo gek vond, mijn gedachte waren zo negatief zonder dat er een aanleiding tot was, onmiddelijk ben ik gestopt met roaccutane omdat ik wist dat het door deze medicatie kwam, en toen ik gestopt was ging het elke dag terug beter met me, mijn acne was ook weg voor een lange tijd, maar na een tijdje is mijn acne ook gewoon weer terug gekomen en dit keer feller dan de ooit maar deze medicatie heeft me wel de slechtste bijwerkingen & ervaring ooit gegeven, ik zal het echt niet aanraden om te nemen als je een super gevoelig persoon bent want dit is echt troep.. het is niet oké dat een medicatie je zulke gevoelens kan geven, ook moest ik elke maand bloed laten trekken in het ziekenhuis voor allemaal testen te doen omdat ik deze medicatie nam. Ik loop dan liever met puistjes rond dan dat ik er geen heb en me zo slecht in men vel voel! Dus blijf er alsjeblieft vanaf want dit kan niet goed voor je zijn!!

17-07-2019 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Ik ben begonnen met 30 mg per dag. Dit trok mijn lichaam niet helemaal, dus ben ik naar 20 mg per dag gegaan. Dit was te doen voor mij. Wel last van droge ogen (oogdruppels extra bevochtiging) en droge lippen (elisabeth arden 8 hour cream). Eerste 2 maanden pijn aan mijn neus, alles zat vast van binnen en had vaak een bloedneus. Na 2 maanden stopte dit. Na 6 maanden verd[lees meer...]ween mijn acne eindelijk!! Ik had van alles gesmeerd op mijn gezicht wat dus niet mocht, maar dit wist ik niet. Hierdoor duurde het zo lang voordat de acne verdween.. De laatste 2 maanden kreeg ik erg veel last van spierpijn. Al met al vond ik dit het allemaal waard!! Ik ben nu 7 maanden gestopt en ik ben gelukkiger dan ooit. Ik heb wat hyperpigmentatie overgehouden door de acne, maar hier gebruik ik een goed serum voor wat het langzaam maar zeker laat verdwijnen. Voor de kuur had ik een mega vette huid, nu helemaal niet meer. Ik heb wel het idee dat mijn zicht sinds de kuur iets minder is geworden.

11-07-2019 | Man | 32
Acne/puistjes
Na een kleine 10 jaar waren de puistjes weer terug! Ronduit frustrerend. Eerst heeft de dermatoloog mij 2 capsules (2 x 20 mg) per dag voorgeschreven. De acne in mijn gezicht verdween vrijwel onmiddellijk. De puistjes op mijn rug, schouders en hals bleken hardnekkiger. Bijwerkingen: schrale lippen. Vervolgens heeft de dermatoloog mij 3 capsules per dag voorgeschreven. De [lees meer...]acne op mijn rug verdween enigszins sneller maar de bijwerkingen worden ook ernstiger. Ik slik nu 3 weken 3 capsules per dag en overweeg terug te gaan naar 2 capsules of enige tijd te stoppen, want het medicijn is nu erger dan de kwaal: hele droge, schrale, bloedende lippen en elke ochtend moet ik mijn neus 5 minuten lang snuiten om het taaie snot en geronnen bloed te verwijderen.

26-05-2019 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Positief verhaal over roaccutane. Ik heb veel negatieve verhalen gelezen over roaccutane en de bijwerkingen ervan. Deze verhalen waren voor mijn reden om enigszins terughoudend om naar de dermatoloog te gaan. Misschien nemen mensen met positieve ervaringen minder snel de moeite om hun ervaring te delen. Nu ik het zelf een positieve ervaring heb gehad, wil ik deze dele[lees meer...]n. Ik ben 25 jaar (bijna 26) en had al sinds de puberteit last van acne. Niet hele erge acne, m’n hele gezicht zat niet onder maar wel heb ik altijd last gehad van puistjes. Ik ben begonnen met de dianepil om daarvan af te komen en die pil werkte zo goed. Jarenlang heb ik die pil geslikt totdat ik daar nare bijwerkingen van kreeg. Ik had last van ontzettende vochtvasthoudende benen. Drie keer heb ik geprobeerd te stoppen met de dianepil en over te stappen op een ander, bijvoorbeeld de yasmin. Geen een anticonceptiepil werkte zo goed bij mij als de dianepil. Omdat ik in de perioden dat ik gestopt was met de dianepil ondertussen alle medicijnen via de huisarts weleens geprobeerd had, bleef enkel nog de roaccutane over. Ik twijfelde heel lang of ik daarmee moest beginnen. Met de kennis van nu, had ik gewild dat ik er eerder mee begonnen was en veel eerder was gestopt met de dianepil. Mijn benen houden geen vocht meer vast en ik heb geen last meer van migraine. In november 2018 ben ik begonnen met de roaccutane. Ik begon met 20 mg en na 1 maand ben ik overgestapt naar 39 mg per dag. Nu een half jaar later ben ik acne vrij. Vrijwel direct na het starten met de kuur heb ik nauwelijks tot geen puistje meer gekregen. De bijwerkingen zijn mij zo ontzettend meegevallen. De eerste maand had ik last van kokhalsneigingen nadat ik de roaccutanepil had ingenomen, maar het bleef daar altijd bij. Ik heb nooit echt moeten overgeven. Na de eerste maand was dit weggetrokken. De resterende vijf maanden heb ik nauwelijks ergens last van gehad. Soms droge handen/polsen. Uiteraard word je huid dunner dus kan je sneller blauwe plekken krijgen. Mijn gezicht heeft nooit geschilferd. Die heb ik altijd gereinigd met effaclar h reinigingscreme en effaclar h creme van La Roche Posay om die gehydrateerd te houden. Ik kon gewoon mijn makeup dragen zonder dat je iets van een droge huid zag. De twee dingen waar ik last van had de resterende vijf maanden waren droge lippen en (droge?) ogen. Ik heb altijd mijn lippen moeten insmeren want ik had altijd last van droge lippen/schilfertjes. Ik smeerde het in met Eucerin aquaphor. Daarnaast konden mijn ogen mijn lenzen niet verdragen. Gedurende dag kwam er altijd een vlekje op mijn lens die ik er wel weer kon afpoetsen, maar er kwam dan altijd weer een nieuw random vlekje voor terug. Ik heb dus de rest van de kuur mijn bril op gehad. Vanavond heb ik mijn laatste pil genomen. Ik ben erg enthousiast over de goede werking ervan en de voor mij niet noemenswaardige bijwerkingen. Ook werd er iedere maand bloedgeprikt en kwam ik iedere maand terug voor controle. De dermatoloog houdt het dus goed in de gaten. Mocht in de toekomst een tweede kuur nodig zijn, zal ik zonder aarzelen daarmee beginnen!

20-05-2019 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Hallo allemaal. Ik heb in 2012 Roaccutane geslikt voor een aantal maanden. Het medicijn heeft voor mij goed gewerkt want ben volledig van mn acne Af. Helaas werd er een jaar later ziekte van crohn bij mij geconstateerd. Een tijdje geleden sprak ik iemand uit mn omgeving over dat hij ook in het verleden Roaccutane slikte en ook een jaar later ziekte van crohn kreeg. In mij[lees meer...]n geval had ik het op erfelijkheid gegooid ivm dat mn oma ook ziekte van crohn heeft. Maar toen ben ik eens op internet gaan lezen over de combinatie van Roaccutane en Crohn. Ik ben er achter gekomen dat er meerdere personen zijn die dit is overkomen. Ik wil niet zeggen dat ik het 100% zeker weet maar er word wel over gesproken op internet. Het gaat mij erom dat ik nooit goed ben in gelicht met de kans om Crohn of Collitius als ‘bijwerking’ te kunnen krijgen. Als ik dit van te voren had geweten (helemaal omdat het bij mij in de familie zit) was ik minder snel aan de Roaccutane begonnen. Ik ben nu 23 jaar en het had dus ook misschien op latere leeftijd kunnen komen. In de Nederlandse bijsluiter wordt dit helaas niet verteld maar in de Amerikaanse wel. In Amerika lopen er al heel veel rechtszaken tegen de fabrikant van dit medicijn en worden de rechtszaken gewonnen er zijn al miljoenen uitbetaald aan gedupeerde. Het gaat mij niet om een rechtszaak maar ik had graag beter geïnformeerd willen worden en vind dat dit medicijn niet zo makkelijk moet worden voorgeschreven en zeker naar medische achtergrond of erfelijke aandoeningen gevraagd moet worden. Ik hoop dat jullie iets aan mijn verhaal hebben.

Thyrax Duotab (855) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (557) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (516) - Antibiotica - penicillines breedspectrum