Roaccutane

Folliculitis (1 mening)

16-01-2019

15-01-2019

Acne/puistjes

Ik heb eerst zalf van de huisarts geprobeerd, dit heeft niet geholpen. Vervolgens ben ik doxycycline gaan gebruiken en dit heeft geholpen maar later is de acne weer teruggekomen. Nu gebruik ik al 4 maanden roaccutane en dit helpt enorm! Geen grote zichtbare puistjes meer en de littekens beginnen weg te gaan.
13-01-2019

Acne/puistjes

Na van alles geprobeerd te hebben, ben ik door de huisarts doorverwezen naar de dermatoloog. Ik had al jaren last van (niet al te heftige, maar wel zeer vervelende) acne en plekjes op mijn gezicht. Al snel werd mij roaccutane voorgeschreven. Bloedprikken vond ik doodeng (dacht ik) en ook de bijwerkingen schrok ik van, waardoor ik allereerst niet enthousiast was. Mijn broer[lees meer...] en nicht hebben ook een roaccutanekuur gehad, waardoor zij volledig van hun acne verlost waren. Met dit in mijn achterhoofd, had ik toch besloten om aan de kuur te beginnen. Nu slik ik het ongeveer 2,5 maanden en ik ben heel blij dat ik eraan begonnen ben! Mijn acne is zo goed als verdwenen en mijn rode plekjes zijn bijna allemaal weg. Ik ervaar totaal geen bijwerkingen van dit medicijn. Mijn lippen en gezicht smeer ik elke dag zeer goed in, waardoor ik geen last heb van droogte. Vanuit mijn ervaring, een aanrader als je van je acne af wilt!
05-12-2018

Acne/puistjes

Ik heb dit middel ongeveer 7-9 maanden gebruikt en echt een van de beste keuzes ooit. Ik had al van kinds af aan puistjes maar het werd heel snel echt véel erger, tot ik er echt niet meer uitzag.. wilde niet eens meer het huis uit en makeup maakte het alleen maar erger. Roaccutane werd me toen voorgeschreven door de arts en nu een jaar later is m'n huid prachtig op enkele [lees meer...]littekentjes na. Na een maand zag ik al heel duidelijk verschil en na 7 maanden waren letterlijk alle pukkels weg. Het heeft wel vervelende bijwerkingen, zo was ik vermoeider en moest ik elke maand verplicht een zwangerschapstest doen omdat je echt niet zwanger mag worden met dit middel. Ook waren mijn lippen continu helemaal schraal en moest ik ze om het uur insmeren en dan zagen ze er nog niet uit. Daarnaast wordt alcohol ook afgeraden te gebruiken, je moet dus wel echt overwegen of je dit echt wilt aangaan. Voor mij was het echt een lifesaver en kan het je dus ook echt aanraden bij ernstige acne. Mijn precies dosering weet ik niet meer.
04-12-2018

Roaccutane (isotretinoine)

Nadat crèmes en antibiotica niet hielpen, heeft mijn dermatoloog dit middel voorgeschreven toen ik een zeer ernstige rosacea-uitbarsting had. Mijn hele gezicht zat onder de kleine pustels (honderden), was opgezet en gloeide enorm. De Roaccutane heeft hierbij ontzettend goed geholpen!
01-12-2018

Acne/puistjes

Sinds mijn 16e last van acne gehad. Het begon heel rustig met hier en daar een klein puistje maar totaal niet met mijn puistjes bezig op dat moment. Na de middelbare school (zomer naar Universiteit) , werd het erger. Eerst smeerde ik een klein beetje make-up op de puistjes maar dit verergerde het zwaar. Daarna naar de schoonheidsspecialiste geweest waarbij je hele gezicht [lees meer...]uitgeknepen werd (vrij pijnlijk) en je er ook littekens aan kan overhouden. Ook weinig verbetering in mijn periode bij de schoonheidsspecialiste gezien. Tijdens deze periode gebruikte ik benzoylperoxide, alcohol (speciaal in een flesje tegen acne) en verschillende (antibacteriële) smeerseltjes waaronder ook een topic van antibiotica. Dit hielp allemaal weinig tot niets. Na 1.5 jaar dit allemaal geprobeerd te hebben aan de orale antibiotica gegaan + huidtherapeut(3 maanden, doxycycline). Na de 3 maanden was m'n acne flink rustig geworden maar was de acne gewoon nog aanwezig en na het stoppen was het gewoon weer zoals in het begin. Na afgelopen zomer weer een kuur geprobeerd van 3 maanden omdat het weer erger werd maar dit keer hielp het helemaal niks! Veel overleg met m'n vader gehad (huisarts) over roaccutane. Ik was helemaal klaar met m'n acne op mijn 20e levensjaar en dus wou me vader me wel doorverwijzen naar de dermatoloog. Zelf had ik veel twijfels over roaccutane ("breakout", stoornissen, haaruitval etc) . Mijn dermatoloog stelde me gerust dat we laag zouden beginnen in dosering en dat de "initial breakout" eigenlijk onzin is. Bij mij was er ook totaal geen sprake van een uitbraak! Ik denk dat mensen te snel resultaten willen zien en daarom denken dat het erger wordt maar het eigenlijk gewoon hetzelfde blijft. (Dit zie ik ook altijd in de YT filmpjes, wordt niet erger maar mensen vinden van wel). Wel is/was een groot nadeel dat er geen alcohol genuttigd mag worden tijdens de kuur, terwijl ik student bij een studentenvereniging ben. Vrij lastig dus. Daarnaast vertelde mijn dermatoloog dat resultaat pas na 2 maanden kwam dus ging ik er heel nuchter in met weinig verwachtingen. Nu (na 1 maand) is mijn gezicht verschrikkelijk opgeknapt!!! Ik heb nog 3/4 puisten en verder is echt alles weg. Dinsdag heb ik weer een afspraak en gaan we de dosis waarschijnlijk verhogen naar 30 of 40 mg. Met geluk hoef ik maar 4 maanden. Mijn bijwerkingen vallen verder heel erg mee. Hele droge lippen, klein beetje droge huid en volgens mij ook een beetje haaruitval. That's it en geen acne meer!!! Voor de mensen die twijfelen: maak een afspraak met je dermatoloog!! Deze kan je veel beter vertellen over roaccutane dan je huisarts. Succes en als er vragen zijn hoor ik het graag!
07-11-2018

Acne/puistjes

Ik ben nu twee maanden bezig met dit medicijn en mijn acne is alleen maar erger geworden ik ben zo hopeloos!!! Hebben jullie hier ervaring mee is dit normaal??
26-10-2018

Acne/puistjes

Nooit meer zal ik roccutane gebruiken, heb het 3 weken gebruik en 7 dagen in het ziekenhuis gelegen door een infectie wat is gekomen in de kapotte slijmvliezen in me mond.
23-10-2018

Acne/puistjes

Het is al even geleden dat ik dit middel slikte tegen acne. Veel geprobeerd van zalfjes van de huisarts, tot tabletten en anti-biotica. Ik moest regelmatig bloed laten prikken en kreeg erg droge lippen van dit middel die steeds stuk gingen. Echter, de werking van dit medicijn was goed. Eindelijk, na veel geprobeerd te hebben, verdween de acne en kreeg ik opmerking uit de o[lees meer...]mgeving dat het minder werd. Het is een middel waar je geduld en discipline voor nodig moet hebben, maar bij mij heeft het goed geholpen.
10-10-2018

Acne/puistjes

Vier jaar geleden ben ik op 19 jarige leeftijd voor het eerst gestart met Roaccutane vanwege mijn acne die maar niet minder werd. Na verschillende huidbehandelingen, antibioticakuren en crèmes was ik er klaar mee en was volgens mijn dermatoloog het enige wat we nog konden proberen Roaccutane. Na al de horrorverhalen die ik gehoord had over dit medicijn, was ik wel wat bang[lees meer...] maar besloot het toch te proberen. Ik heb dit toen in totaal 8 maanden geslikt en ik moet zeggen: wauw, wat een resultaat! De eerste weken werd mijn acne een stuk erger maar daarna werd het snel minder. Na 6 maanden was mijn huid volledig glad, zelfs op mijn rug en borst was geen puistje of mee-eter meer te bekennen. De bijwerkingen zijn mij alles meegevallen. Buiten de gewoonlijke jeuk, droge mond, neus en ogen en een schilferige huid, heb ik alleen wat last gehad van lichte gewrichtspijn in mijn polsen maar dit is nooit echt een probleem geweest voor mij. Je huid goed insmeren met vette crèmes verhelpt de meeste klachten. Daarnaast werd mijn haar niet snel meer vet, terwijl dit eerst wel het geval was. Ook een positieve bijwerking voor mij dus. Nadat ik gestopt ben met de eerste behandeling, is het een hele tijd goed gegaan. Ik denk dat ik in totaal 2,5 jaar geheel acne vrij ben geweest, maar daarna kwamen er weer wat lichte pukkeltjes en mee-eters en dit werden er steeds meer. Het is nooit meer zo erg geworden als voor de eerste behandeling, maar om te voorkomen dat dat wel zou gebeuren ben ik nu, 4 jaar later, 1 week begonnen aan mijn tweede Roaccutane kuur. Na een paar dagen had ik meteen al jeuk over mijn hele lichaam, prikkende ogen en een schilferige huid. Maar ach, ik heb het er voor over. Ik hoop dat deze blijvend effect heeft en ik voor altijd een mooie, gladde huid zal hebben.
02-10-2018

Acne/puistjes

Ik heb al een jaar lang last van extreem veel acne op mijn kin, kan vaak niet over straat met mijn gezicht. Alle antibioticakuren heb ik gekregen, werd er eigenlijk alleen maar erger van na de kuur. Toen een stootkuur prednison gehad, heeft ook niet geholpen. Nu als allerlaatste redmiddel roaccutane. Qua bijwerkingen heb ik eigenlijk alles wat er in de bijsluiter staat. Ma[lees meer...]ar het droogt de huid heel erg uit, waardoor ik bijna geen acne meer op mijn kin heb. Alleen het zorgt dat het ook op de rest van je lichaam uitdroogt, waardoor je echt veel ruwe plekken hebt en eczeem nu op mijn handen. Ik slik 30mg per dag.
19-09-2018

Acne/puistjes

9 maanden lang onder streng toezicht van de dermatoloog gebruik gemaakt van Roaccutane 30mg per dag. Erg tevreden over de werkzaamheid ondanks de vervelende bijwerkingen gedurende de eerste 5 maanden.
15-09-2018

Acne/puistjes

Ik ben nu ongeveer 10 dagen bezig met Roaccutane. Ik deel mijn ervaring nu met jullie omdat ikzelf ook een soort overzicht per week zocht aangaande Roaccutane. Zelf heb ik al sinds mijn 14e last van mee-eeters, puistjes en ontstekingen, vooral op mijn rug en mijn borst. Inmiddels ben ik 23 en ben ik er na alle smeerseltjes wel klaar mee. Ik ben nu bezig met de kuur en z[lees meer...]it op 20mg. Ik heb totaal geen last van bijwerkingen, heb me zelfs de afgelopen 1,5 week vrolijker dan normaal gevoeld (waar ik altijd al een goed humeur heb). De huid op mijn gezicht is wat dunner geworden, wat je ook wel ziet aan de lichte schilvertjes op mijn huid. Daarnaast zijn mijn lippen ook wat schraal, maar nog niet zo erg dat er iets van vet op moet. Helaas ontwikkelen zich nog wel puistjes op zowel mijn borst, rug als gezicht. Over een paar weken heb ik mijn eerste controle bij de dermatoloog, en als je lichaam goed reageert op 20mg wordt je overgezet naar 30mg. Verwacht dus niet direct resultaat (dit had mijn dermatoloog ook al aangegeven, was desondanks wel prettig geweest).
19-08-2018

Acne/puistjes

Op mijn 12e (ben nu 27) had ik zeer ernstige acne over mijn hele gezicht. Na het smeren van verschillende producten en het innemen van medicijnen die voor mij niet werkte, schreef de huisarts de roaccutane pil voor. Dit heb ik een half jaar tot jaar geslikt en mijn acne is toen drastisch verminderd. Zelf had ik amper last van de bijwerkingen. Na mijn puberteit is de ac[lees meer...]ne helemaal weg gegaan. Heel af en toe heb ik nu een klein puistje, maar Dat is echt te verwaarlozen. Mensen vertellen mij nu soms dat ik zo'n mooie huid heb en kunnen niet geloven dat ik zoveel last had van acne. Kortom zeer tevreden over de roaccutanepil.. nu 12 jaar verder en de acne is dus ook niet meer terug gekomen!
14-07-2018

Acne/puistjes

Ik heb acne sinds ik een jaar of 15 was. Eerst op m'n voorhoofd, maar dat verdween na het gebruik van Clearasil. Niet lang erna kreeg ik onderhuidse ontstekingen op m'n wangen/kaaklijn, over het algemeen had ik er 1 of 2 tegelijk en ik had geen last van littekens of rode vlekken oid, maar toch was het altijd zichtbaar. In 2017 (toen ik 25 was) veranderde dit: opeens kreeg [lees meer...]ik allemaal rode stipjes op m'n wangen, die niet leken te vervagen. Ik denk doordat ik naar het buitenland verhuisd was en daardoor minder zonlicht had (normaal gesproken was m'n huid weer mooi egaal na een zonnige zomer). Het werd steeds erger en na meerdere creme's en antibiotica kuren (waarna de acne altijd direct weer terug keerde als de antibiotica uberhaupt hielp) mocht ik eindelijk aan de ro-accutane. Ik heb er nu 3 maanden op zitten van 40mg per dag (ik weeg 64 kilo), en merk wel dat de onderhuidse ontstekingen al snel afnamen. Die eerste heftige opvlieging waar ik zo bang voor was is uitgebleven, m'n huid werd vooral droger en wat schilferiger rondom de ontstekingen. De rode vlekjes zitten er nog wel, maar ze lijken wat minder rood te worden. Ik begon net optimistisch te worden toen ik een paar dagen terug weer ongesteld werd (wat ik de afgelopen maanden ook gewoon steeds ben geweest) en ik opeens binnen een paar dagen weer drie onstekingen erbij had! Realiseerde me toen ook dat dit de eerste keer is in vele weken dat dit gebeurt, dus het moet wel iets doen. Ik heb nu nog 40mg voor de komende maand (4), en daarna 20mg per dag voor maand 5. Mocht het dan nog niet weg zijn, dan krijg ik waarschijnlijk nog 10mg per dag voor twee extra maanden.. Ik denk dat ik dat sowieso het liefst wil aangezien de meest recente onderzoeken aan lijken te tonen dat de kans op relapse vooral bepaald wordt door de duur van de kuur (in tegenstelling tot de cumulatieve dosis zoals eerder werd aangenomen). Voordeel van deze pil is dat m'n huid helemaal niet vet meer wordt: ik hoef het nog maar 1x per week te wassen en het glanst helemaal haha!
03-07-2018

Acne/puistjes

In verband met ernstige acne voorgeschreven gekregen door de dermatoloog nadat ik al een half jaar minocycline slikte en verschillende smeersels had geprobeerd op aanraden van de huisarts. Bijwerkingen kwamen eigenlijk relatief snel, vooral een droge huid en extreem droge lippen (viel bijna niet tegenop te smeren). Wat later in de kuur last gehad van (lichte) hoofdpijn e[lees meer...]n vermoeidheid. Tijdens de kuur netjes onder controle van de dermatoloog dmv bezoekjes en bloedprikken. Resultaat is fantastisch. Nog wel wat puistjes gehad na gebruik maar bij lange na niet zoveel als voorheen, ook blijven ze veel korter zitten en worden ze niet zo groot. Mijn huid is glad, bijwerkingen verdwenen zo'n week na stoppen van de kuur. Ik heb absoluut geen spijt van het gebruik van deze medicijnen.

Thyrax Duotab (845) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (525) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (489) - Antibiotica - penicillines breedspectrum