Ervaringen met Roaccutane

isotretinoine

droge lippen verstoorde leverwaarden moeite met slapen hoofdpijn vermoeidheid spierpijn nierfunctiestoornis droge huid nagels breekbaar of gemakkelijk breekbaar

Acne/puistjes (447 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

25-06-2020 | Vrouw | 18
isotretinoine (30)
Acne/puistjes
ik zit nu op mn 23ste dag van roaccutane, alleen mijn acne blijft maar erger worden, is dit normaal? op internet staat, dat het de eerste 2/3 weken erger kan worden, maar zit nu in mn 4e week en werd vanochtend weer wakker met 6 nieuwe ontstekingen. pfoe

23-06-2020 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Begonnen in februari met een tweede kuur van roaccutane. Eerste kuur gestopt 4 jaar geleden omdat ik na 3 maanden ernstig last kreeg van clownseczeem. Omdat de pukkels nu terug waren ben ik weer begonnen met 30 mg. Dit heb ik 3 maanden gedaan en na een paar weken was mijn huid al egaal en vrij van pukkels. Wel kreeg ik last van migraine om de twee weken en hierdoor moest[lees meer...] ik naar de 20 mg. Ook had ik heel erg last van droge huid en droge hoofdhuid. Ik kon absoluut niet in de zon zitten en ik was vaak depressief en snel geïrriteerd. Ook was mijn libido helemaal weg. Nu ik de 20 mg slik gaat het veel beter met de bijwerkingen. Heb alleen nog droge lippen en ogen maar die depressieve gevoelens zijn gelukkig weg. Wel heb ik nog last van migraine dus ik weet niet hoelang ik dit nog kan slikken. Slik nu 5 maanden en colgens de dermatoloog moet ik nog 5 maanden omdat de dosis is verandert.

08-06-2020 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Ik gebruik deze medicatie nu bijna 6 weken. Ik was bang voor de bijwerkingen die ik had gelezen op het internet, maar mijn tip is om het hiervoor niet te laten; het pakt bij iedereen anders uit! Bij mij is de huid iets droger, vooral m'n lippen maar daar had ik al last van. Ook is mijn neus aan de binnenkant droger en dat is wat vervelend soms, maar verder heb ik nergens l[lees meer...]ast van! Moet eerlijk zeggen dat ik mijn huid, op mijn gezicht na, niet eens dagelijks in smeer. Het effect was na 2-3 weken al zichtbaar en ik durf nu al bijna zonder make-up en een hempje (ipv tshirt ivm puistjes op de rug) een uurtje te sporten; iets wat ik eerst echt niet zou durven!!

31-05-2020 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Na jaren lang sukkelen (nu 20 jaar oud) en alles te hebben uitgeprobeerd kwam ik radeloos aan bij de dermatoloog. Mijn ouders waren jarenlang tegen het gebruik van Roaccutane door het negatieve imago dat het medicijn heeft. Na een gesprek met de dermatoloog kwam ik te weten dat de ernstige bijwerken niet frequent voorkomen en dat het mij zeker kon helpen. Ik besloot om te [lees meer...]starten aan de behandeling omdat mijn zelfvertrouwen ver te zoeken was. Ik weeg 50 kg en begon met 20 mg wat mij zeer goed beviel. In het begin werd het wel erger maar na 3 weken zag ik duidelijk resultaat. Ik zit nu op 30 mg en ben 3 maanden bezig en mijn huid heeft er nog nooit zo goed uit gezien (lees: volledig egaal, enkel nog enkele littekens). Ik heb bijna geen last van bijwerkingen: droge lippen, droge ogen en neus. Dit valt echt te doen en ik heb zelfs geen droge plekken in mijn gezicht. Goed je huid insmeren is wel belangrijk en overdag met een goede factor beschermen. Ik ben zo blij dat ik begonnen ben en wou dat ik dit veel eerder Had gedaan.

11-05-2020 | Man | 19
Acne/puistjes
na 6 maanden heb ik eergisteren mijn laatste isotretioine pillen genomen. Ik vond het dubbel en dwars waard maar dat betekend niet dat ik deze kuur makkelijk vond. De eerste paar weken zat ik op 30 mg. Ik vond de bijwerkingen heel erg meevallen, had alleen last van wat droge lippen (uitgescheurde mondhoeken). Toen ik na 1 maand ging bloedprikken en de bloedwaardes waren go[lees meer...]ed, werd mijn dosis opgehoogd naar 60 mg. De wissel van 30 mg naar 60 mg merkte je enorm. Mijn mentale gezondheid ging vreselijk achteruit, ik werd snel boos om dingen, ik was echt vermoeider als voor de roa en kreeg ook last van stemmingswisselingen met langere periodes van somberheid. Ook mijn huid werd droger, vooral mijn handen waren zo droog dat er niet tegen in te smeren viel. Na een maandje of 4 werd mijn huid glad, met wat enkele puistjes na. Ik heb echter wel littekentjes overgehouden (rode vlekjes) Ik hoop dat deze wegtrekken want nu lijkt het wel alsof ik nog ''puistjes'' heb zeg maar. Eigenlijk had ik nog 1 doosje van 600 mg. Echter heb ik er voor gekozen om de kuur op dat ene doosje na te beëindigen. Ik heb in totaal een cumulatieve dosis van tussen de 140 mg behaald. Met dat ene doosje erbij zat ik aan de 150 mg dat is dus het maximale. Ik ben er mee gestopt omdat ik in mijn slaap een soort van schaafwonden kreeg. In principe heb ik de minimale dosis dus wel behaald. al met al, ik raad het iedereen zeker aan. Wel moet je rekening houden met eventuele bijwerkingen die heftig kunnen zijn.

04-05-2020 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Al een aantal jaar loop ik met acne, van alles geprobeerd tot er nog maar 1 optie was: dit middel. Bang voor de bijwerkingen en de verhalen heb ik het dus jaren uitgesteld. Toch gekozen en wat ben ik er blij mee! Al na 3 dagen merkte ik effect. Geen echte ontstekingen meer, alleen toen ik ongesteld moest worden wat onderhuids. Nu 1,5 maand aan de pillen en mijn acne is nu [lees meer...]al bijna weg! Hier en daar af en toe een puistje maar als je vergelijkt hoe het hiervoor was, was het minimaal 10 puistjes op 1 dag. Hopelijk blijft het zo!

27-04-2020 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Hoi! Voor ik begon met dit middel hebben al deze verhalen mij ontzettend geholpen. Daarom deel ik nu graag mijn ervaring. Na het stoppen met de Yasmin pil vanwege bijwerkingen kreeg ik opeens last van acne. Ik heb mijn hele puberteit last van puistjes gehad maar dit op mijn wangen was nieuw en werd steeds erger. In de zomer van 2019 was ik al een halfjaar bij een huidth[lees meer...]erapeut geweest maar dit was erg duur en hielp maar een beetje. Daarom ging de knop om, na de vakantie zou ik alles doen om aan de roaccutane te komen. Hier moest ik wel echt voor mezelf hard maken. Dit is een zwaar middel dat je echt niet zomaar krijgt. (Plus de wachtrij bij de dermatoloog is vaak minstens 6 weken). Maar goed ik begon en schrok natuurlijk wel van de medische molen van zwangerschapstesten, bloedtesten etc etc. Maar ik was heel erg gemotiveerd want ik wist waarvoor ik het deed Nou over het proces: het werd heel erg in het begin. Alles onderhuids kwam naar buiten en ik schrok, maar dankzij al deze meningen wist ik ook dat dit soms gebeurde dus was het gewoon volhouden. Ik begon met 30mg en de eerste drie maanden heb ik eigenlijk alleen last gehad van een droge huid een beetje spierpijn en dus die enorme uitbraak Daarna werd het rustiger en de dermatoloog verhoogde mijn dosis omdat het niet snel genoeg ging naar 40mg per dag. Hierna ging het hard. Helaas ook met de bijwerkingen. Ik kreeg last van het sombere gevoel wat ik ook had op het einde van de anticonceptiepil, mijn libido ging erg naar beneden en met m'n relatie ging het minder. Dankzij al deze posts wist ik dat dit ook voorbij zal gaan. Toch ben ik naar twee maanden op eigen aandringen terug naar een lagere dosis gegaan. Hierna ging het ook een stuk beter met me. Ondertussen zit ik in de laatste week van 8 maanden roaccutane. Mijn huid is prachtig en ben er ontzettend blij mee. Je wordt er mee doodgegooid maar het is een paardenmiddel: zwaar maar het werkt. Enkele tips: oogdruppels voor droge ogen, pillen met eten innemen tegen evt misselijkheid, gehwohl klovenzalf als je lippen/neus inscheurt (geloof me), proberen te blijven sporten ook al ben je moe (voor mentale gezondheid), goed aanvoelen wanneer je rust nodig hebt, niet te veel drinken (heb er een keer hartkloppingen van gehad na sterke drank: hou het echt bij bier en wijn en niet te veel) Ik hoop dat dit mensen helpt! Kijk op Instagram na de voor en na foto's als je het zwaar hebt! Heel veel succes!

14-04-2020 | Vrouw | 27
Rosacea
Ik ben 3 maand geleden begonnen met dit medicijn voor acne Rosacea. Op 10 mg , de eerste weken werd het erger, dan heb ik 3 weken geen nieuwe onstekingen gehad. Op 7 maart werd ik erg ziek, griep of misschien toch Corona. Na hoge koorst en keel pijn, was ik na een week weer opgeknapt maar werd mijn huid weer slechter. De onstekingen kwamen terug. Nu sinds 2 weken op 20 m[lees meer...]g per dag. Gaat echt nog op en neer, laatste week geen ontekingen en gisteren weer 3. Wanneer gaat dit werken. Dat er geen meer bijkomen? net 4de maand begonnen. Was mijn dosis eerste 10 weken te laag? Graag ervaring delen. dank

04-04-2020 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Ik ben aan een kuur van 7 maanden begonnen. Ik zit nu ik de laatste maand en ben zeer te vreden want ik had ongekende ontstekingen waar niet mee te leven viel en ik had van alles geprobeerd maar dit was uiteindelijk dé oplossing. De bijwerkingen zijn vervelend maar wel te doen, voor mij alles beter dan die vreselijke pijn in me gezicht. Ik ben wel blij als ik zo klaar ben [lees meer...]en dat ik een mooie huid zal hebben.

30-03-2020 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Roaccutane was voor mij het middel dat eindelijk hielp. Ik gebruikte al parfumvrije producten en ik droeg alleen katoenen kleding. Ook heb ik allerlei middelen gebruikt, maar alleen roaccutane heeft mij geholpen. De bijwerken waren heftig, maar voor mij te doen omdat ik altijd al een droge huis had en gewend was aan vette creme smeren. Dit werd in combinatie met mijn g[lees meer...]raspollenallergie wel heel heftig. Als mensen een goede creme willen hebben raad ik absoluut cetaphil aan, deze creme is niet heel duur en ontzettend fijn in gebruik. Ook heeft de lippenbalsem 'rescue me' van de Hema mij goed geholpen, vaseline was voor mij echt geen optie.

26-03-2020 | Man | 23
Acne/puistjes
Na al een paar jaar veel geprobeerd te hebben overgegaan op roaccutane. Na 6 maanden ben ik gestopt en heb nu nog heel af en toe een klein puistje. Heb eigen amper last van bijwerkingen gehad (op droge lippen na). Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Het grootste minpunt voor mij was het niet drinken van alcohol, maar dit zou me er niet van weerhouden om het nogmaals te doen

22-02-2020 | Vrouw | 19
isotretinoine (40mg)
Acne/puistjes
Ik ben 19 jaar oud en in december begonnen aan mijn tweede kuur roaccutane omdat mijn acne weer terug kwam. Eerste maand was mijn acne weer een stuk erger. Mijn huid is momenteel erg egaal en rustig. Ik slik 40 mg per dag en heb nog steeds erg last van droge lippen en vooral droge ogen maar dat hoort er nou eenmaal bij. Wat ik zelf heel fijn vind werken voor mijn droge lip[lees meer...]pen zijn purol en elisabeth arden 8 hours cream. Voor mijn huid gebruik ik een creme van eucerin die speciaal bedoelt is voor tijdens roaccutane en ik gebruik sinds een jaar avocado olie wat ik zelf de beste uitvinding ooit vind! Avocado olie komt het dichts bij de natuurlijke huidolie en zorgt ervoor dat ik zelfs nu tijdens deze kuur nooit last heb van een droge huid.

07-02-2020 | Man | 29
Acne/puistjes
Na een anabolen kuur 3 jaar geleden extreme last van acne gekregen, vooral op mijn rug, bovenarmen en gezicht. Werkelijk waar allerlei middelen en medicijnen gebruikt, zelfs mijn complete voeding omgegooid en wekelijks een zonnebank. Niets hiervan mocht baten. 4 maanden geleden uiteindelijk dit middel voorgeschreven gekregen. De eerste 2 maanden een dosis van 40mg geno[lees meer...]men, moet zeggen dat ik hier weinig van merkte en de acne alleen maar erger werd zelfs. Na het controlegesprek met de dermatoloog hebben we de dosis verhoogd naar 80mg. De bijwerkingen werden hierdoor een stuk erger maar de acne begon echt zichtbaar dagelijks te verminderen. Ik ga regelmatig naar feestjes en gebruik hierbij ook XTC en 3mmc, moet zeggen dat dit niet anders voelt met dit medicijn. Mijn acne is echt zo goed als verdwenen nu, alleen de littekens op mijn armen en borst zijn nog zichtbaar. Ik moet nog 2 maanden de kuur afmaken en ben benieuwd of de acne hierna ook daadwerkelijk weg blijft.

04-02-2020 | Vrouw | 39
Acne/puistjes
Ik start binnenkort met dit middel, alleen twijfel ik nog omwille van 1 iets. Ik lees dat Roaccutane je sexdrive kan aantasten. En die wil ik niet kwijt (om die reden - en continu bloedverlies - ook gestopt met Daphne - Diane35). Wie nam als vrouw dit middel en hadden jullie last van vaginale droogheid gedurende de kuur? Indien ja, was dit blijvend of heeft jullie sex[lees meer...]drive zich hersteld na stoppen kuur? Lisa

03-02-2020 | Man | 22
Acne/puistjes
Tips/opmerkingen: - Gebruik O'Keeffe's lip repair & protect, VEEL beter dan Labello, La Roche-Posay Cicaplast en zelfs beter dan Vaseline! Je kunt het gewoon bij de Etos halen. - Gebruik La Roche-Posay Effeclar H 40ml, dit is een superfijn smeersel tegen droge gezichtshuid! Dit kun je gewoon bestellen. - Ikzelf fitness drie keer per week en train daarnaast voor een h[lees meer...]alve marathon, dit gaat prima samen met de roaccutane, geen extra spierpijn ofzoiets dergelijks! - Neem de pillen overdag in en niet vlak voor het slapengaan, je nachtrust wordt er minder van en als je wakker wordt voel je je niet fijn. De effecten lijken het hevigst de paar uren na inname van het middel en 's nachts kun je deze niet bestrijden! Veel water drinken is ook een aanrader. - Je huid kan niet tegen zonlicht tijdens de kuur, het is dus fijner om in september/oktober te beginnen! Dan hoef je minder rekening te houden met de zon/vakantie. De dermatoloog laat je meestal ook eerst een antibioticakuur doen, je mag vaak niet meteen beginnen! Hou ook hier rekening mee. - Ik heb ook al een keer XTC gebruikt tijdens de kuur. Mijn dermatoloog raadde het af omdat je 'niet weet wat er in een pil zit', maar er zijn geen negatieve werkingen tussen MDMA en Roaccutane bekend. Dus ik weet dat het een risico blijft, maar bij mij ging alles goed en mijn leverwaarden bleven ook goed. Ook drink ik af en toe 2-3 glazen alcohol, mijn dermatoloog zei dat dit ook niet erg was. Mijn verhaal: Ik ben nu drie maanden bezig met roaccutane, de eerste maand zat ik op 40mg maar ik heb de laatste twee maanden 50mg gebruikt (ik weeg 77 kilo). De eerste weken verbeterde mijn huid snel, maar dat stagneerde daarna weer. Pas na iets meer dan twee maanden begon ik geleidelijk, significant verschil te merken. Wees dus geduldig, het gaat niet heel snel. De eerste maand had ik alleen droge lippen, maar vanaf maand twee begon mijn huid ook in te drogen en kreeg ik wat eczeem op mijn handen/armen. Dit is echter makkelijk te bestrijden door de huid daar gewoon vet te houden en in te smeren. De bijwerkingen zijn voor mij eigenlijk verwaarloosbaar. Ik heb wel altijd lippenbalsem bij me, en smeer me na het (warm) douchen in met La Roche Posay creme op mijn gezicht en af en toe vet ik mijn armen in. De kuur valt me dus echt heel erg mee en mijn huid klaart al goed op. Ik zou zeker aanraden om met de kuur te beginnen, als je de bijwerkingen te heftig vindt kun je altijd nog besluiten te stoppen. Ik vind het feit dat ik 6-7 maanden niet kan drinken eigenlijk het lastigste als student.

23-01-2020 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Ik gebruik dit medicijn nu 3 maanden. De eerste maand ben ik begonnen met 20 mg en slik sinds 2 maanden 40mg. Ik had vooral veel last veel mee eters en meestal 1 a 2 enkele puisten op mijn hoofd. Al vanaf mijn 13e last van puistjes en heb zo ongeveer alles geprobeerd. Helaas zijn de puistjes nog niet over. Merk wel dat mijn huid erg droog is en heb al 2 maanden lang steeds[lees meer...] 1 onderhuidse ontsteking. Dit had ik voorheen nooit, in het begin is het trouwens ook wel iets erger geworde . Verder merk ik wel dat het medicijn een aanslag is op je lichaam. Voorheen barste ik van de energie en had nooit ergens last van maar merk nu dat ik meer vermoeid ben. Ook sporten gaat lastiger, hartslag zit veel hoger en het kost mijn lichaam gewoon meer moeite. Voor mijn droge huid gebruik ik de producten van La Roche Effectler H, werken erg goed. Voor de zeer droge plekken gebruik ik lanette crème. Ik had het wel onderschat, dacht dat doe ik wel even want ben jong en levendig maar valt me een beetje tegen. Hopelijk ga ik snel het effect te zien zodat ik iets meer gemotiveerd ben en de bijwerkingen meer voor lief ben. Hopelijk heb ik voor de zomer nog een mooie huid en dan vind ik dat het de bijwerkingen wel waard zijn geweest