Ervaringen met Roaccutane

isotretinoine

droge lippen verstoorde leverwaarden moeite met slapen hoofdpijn vermoeidheid spierpijn nierfunctiestoornis droge huid nagels breekbaar of gemakkelijk breekbaar

Acne/puistjes (447 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

29-07-2019 | Vrouw | 28
isotretinoine (30mg)
Acne/puistjes
Ik gebruik dit medicijn nu 6 maanden, de eerste maand heb ik 20mg geslikt en vanaf de tweede maand 30 mg, de totale duur van de kuur is 10 maanden. In de eerste paar weken kreeg ik last van een verergering van de acne. De eerste 2 maanden verder nog niet veel bijwerkingen. In de loop van de kuur kwamen wel meer bijwerkingen. o.a. last gehad van; een droge en zeer gevoel[lees meer...]ige huid, gescheurde mondhoeken die maar niet wilde genezen, droge ogen, vermoeidheid. Ook leken mijn angst- en stemmingsklachten verergerd; dit gaat wat in vlagen en is nu weer wat meer stabiel. Ik heb het er voor over om de kuur af te maken; ik ben al erg tevreden met het resultaat tot nu toe, ik heb geen grote ontstekingen meer en mijn huid voelt glad. Er zijn nog wel wat mee-eters en soms een klein plekje; hopelijk trekt dit in de laatste maanden nog weg. Het is de worsteling waard; jarenlang worstelen met acne heeft mij namelijk meer gekost. Mijn dermatoloog is niet zo strict met zwangerschapstesten en levertesten. Zwangerschapstest slechts 3 keer gedaan, en hoeft niet meer tot einde van de behandeling. Leverwaarden werden alleen de eerste twee afspraken gecontroleerd, en een derde keer op eigen verzoek. Ik raad dit medicijn aan als je al langer kampt met huidklachten; wel moet je zijn voorbereid en je levensstijl aanpassen: op tijd rust nemen, niet meer drinken, etc.

22-04-2019 | Vrouw | 50
Acne/puistjes
Na bijna 40 jaar huidproblemen en het gebruik van allerlei alternatieven toch aan de roaccutane. Na 2 weken goede verbetering, helaas nog wel wat ontstekingen maar die trekken sneller weg dan ik gewend ben. Ik heb wel wat bijwerkingen zoals droge ogen, vooral droge scheenbenen, bij sporten spier-en gewrichtspijn, sneller vermoeid en ik slaap minder goed. Ik lees dit nerge[lees meer...]ns terug dus mocht iemand hier ook ervaring mee hebben graag een reactie. Doch de bijwerkingen wegen niet op tov het resultaat tot nu toe. Heb goede hoop! Ondanks alle negatieve reacties (dit zijn mensen die het gevolg van acne niet kennen de schaamte en de pijn) heb ik spijt niet eerder met roaccutane te zijn gestart.

02-04-2019 | Vrouw | 36
Acne/puistjes
Ik heb hetzelf gebruikt 20 jaar geleden had ook enorme acne, maar nu ik 36 ben merk ik dat het mijn gezichtshuid enorm heeft aangetast het is niet zomaar een medicatie je mag absoluut niet zwanger raken wegens misvormingen kan je nagaan wat het allemaal met je doet, je krijgt he veel haargroei door mannelijke hormonen die erin zitten bjjv. Ik bergijp je heel goed het is la[lees meer...]stig maar het gaat op een dag over geloof mij denk er nog eens over na zou ik zeggen

09-03-2019 | Vrouw | 17
Acne/puistjes
ik ben in oktober begonnen met Roaccutane. ik heb 4 maanden lang 10 mg (x3 dus 30 mg in totaal) geslikt, maar deze maand is mijn dosering verhoogd naar 20 mg (x2 dus 40mg in totaal). ik heb nog een aantal maanden te gaan. Nu heb ik de standaard bijwerkingen zoals droge lippen, droge huid en spierpijn. vooral de laatste bijwerking ik heb namelijk zoveel last van me spieren/[lees meer...]gewrichten en dan voornamelijk van me rug en enkels. ik kan niet langer dan een half uurtje lopen en na een tijdje gezeten te hebben kan ik niet eens meer lopen en dan moet ik sloffen met me voeten. Is dit normaal? Heeft iemand ervaring met deze bijwerking? Als ik klaar ben stopt het dan ook echt? Is dit gevaarlijk? A.U.B reacties z.s.m.

08-03-2019 | Vrouw | 18
Acne/puistjes
Ik heb vorig jaar 8 maanden aan roaccutane gezeten en had aan t begin enorm last van de bijwerkingen maar op een gegeven moment werd dat steeds minder en werd mijn huid steeds mooier. Na 3 maanden was ik al zo goed als af van mijn acne en moest dit nog 5 maanden volhouden. Ik heb het grootste deel van de tijd 20 mg geslikt en nog 3 maanden 40 mg ondanks de droge lippen vi[lees meer...]elen de bijwerkingen de laatste periode heel erg mee. Wel was ik veel sneller moe en voelde ik me wel uitgedroogd. Toen ben ik een periode gestopt en toen was mijn roaccutane volledig weg, maar na een een tijdje kwam de acne toch weer terug. Ik ben daarom vorige maand opnieuw naar de dermatoloog geweest en die zag meteen dat mijn acne weer aan het terugkomen was, ik zit momenteel dus weer aan een soort verlenging. Ik heb op dit moment nog wel veel last van de bijwerkingen maar ik zie mijn huid wel weer heel erg veranderen. Ik hoop dat na deze verlenging de acne voor altijd weg blijft, want het beperkt mij heel erg in het doen van leuke dingen.

04-03-2019 | Vrouw | 27
Rosacea
Ongeveer anderhalf jaar heb ik lopen aanmodderen met last van huidproblemen. Daarvoor nooit echt erge last van acne gehad. Altijd wel eens een keer een puistje, maar niet extreem. Na vele dingen geprobeerd te hebben via de huisarts, kwam ik vervolgens bij de dermatoloog uit. Zij stelde al snel vast dat het om Acne Rosacea zou gaan. Om die reden kreeg Metronidazolcreme [lees meer...]voorgeschreven. Dit hielp redelijk, maar zeker niet voldoende. De laatste en meest logische stap zou dus Roaccutane/Isotretinoïne zijn. De eerste twee weken ontstonden er nog wat ontstekingen (20mg). Huid werd droger. Af en toe misselijk. Na deze twee weken was mijn huid erg goed. Vervolgens kreeg ik elke week rond maandag/dinsdag weer wat ontstekinkjes, maar die verdwenen weer. Na ongeveer 6 weken ging het echt aanzienlijk beter. De ontstekinkjes die kwamen waren klein en ook redelijk snel weer verdwenen. Ik merk wel dat ik een stuk vermoeider ben. Als ik kort mijn armen omhoog houd, voelt dat al zo zwaar aan. Daarnaast merk ik dat het wat sneller zwart voor mijn ogen wordt. Maar eerlijk gezegd kan ik gewoon goed functioneren. Door de grote verbetering zit ik beter in mijn vel. Schaam mij minder. Na 8 weken ben ik opgehoogd naar 30mg. Acne Rosacea heeft niet een hele hoge dosering nodig, maar soms is het verstandig om het iets op te hogen. 30mg is nog steeds niet hoog en wel effectief. Ik ben ontzettend benieuwd naar ervaringen op langer termijn van mensen met Acne Rosacea die Roaccutane/Isotretinoïne hebben gebruikt. Ben namelijk nogal angstig dat het weer terug gaat komen en zou daarom het liefst heeeel lang gebruik willen maken van deze medicijnen. Iedereen die struggelt met zijn huid, raad ik dit medicijn aan. Aarzel niet en ga ervoor.

14-02-2019 | Vrouw | 16
isotretinoine (60)
Acne/puistjes
Al 4 jaar lang liep ik met puistjes wat naar mate erger werd zware (Acne Rosacea). Ik ging vaak naar de huisarts voor verschillende middeltjes. Ik heb jaren lang zalfjes, antibiotica en zelfs combinaties van verschillende medicatie en smeersels maar het hielp alleen voor mijn rug. Ik wou ook graag van de bulten en groeven in me gezicht en schouders af, dus was een doorver[lees meer...]wijzing naar de dermatoloog mijn laatste hoop. Dit omdat je een extreem zwaar medicijn voor geschreven krijgt (roaccutane) wat dan ook alleen door een dermatoloog voorgeschreven mag worden. Ik ging er heen in het ziekenhuis en ik mocht beginnen met 30 mg per dag. Al snel kreeg ik bijwerkingen zoals een droge mond en droge ogen. De acne werd veel erger maar dat zul je ook mee krijgen als je dit medicijn gaat gebruiken. Ik verhoogde naar60 mg per dag.Voor vrouwen is het verplicht elke maand een zwangerschaptest te laten doen. Dit is omdat er misvormingen en miskramen ontstaan als je zwanger bent. Ook moet borstvoeding gemeden worden omdat dit ook schadelijk is. Het word op je hart gedrukt om uit te kijken zelfs 2 maanden na stoppen met dit medicijn. Zowiezo moet elke patient elke maand het bloed laten testen. Mocht je zware acne hebben en is dit volgens u en uw huisarts het laatste redmiddel? Raad ik t zeker aan! Het heeft wonderen gedaan voor mijn huid en ik wacht nu alleen nog op de laatste littekentjes die nog verdwijnen. Hopelijk kunt u wat met deze recentie en ik wens je veel succes met het gebruik van dit medicijn

28-01-2019 | Man | 20
Acne/puistjes
Hoi allemaal ik zal even mijn verhaal op papier zetten. Bij mij begonnen puistjes te komen rond mijn 17e levensjaar, maar niet al te veel last van gehad. Mijn vader is huisarts dus kon mij goed advies geven in de vorm van smeerseltjes (begonnen met benzoylperoxide en van alles en nog wat ) wat maar niet hielp. Vanaf mijn 18e bij de schoonheidsspecialiste en later bij de[lees meer...] huidtherapeut geweest. Voor mijn gevoel werd het er echt niet beter van maar wel elke maand 40,- aftikken. Blij dat ik dat niet meer hoef te doen (doet ook ontzettend veel pijn) Op mijn 19e (1 maand voordat ik 20 werd) aan de doxycycline gegaan (orale antibiotica, dus slikken). in de 3e maand zag ik veel verbetering en stiekeme hoop dat het zo zou blijven, alleen bij deze medicijnen (had ik al wel gelezen) is het zo dat als je stopt de bacteriën weer vrije loop hebben. Na de zomer weer een kuur van 3 maanden genomen alleen deze hielp helemaal niks. Daarna een tijdje radeloos gebleven, wat nou te doen met mijn acne? Werd er erg onzeker van en was ook extreem bewust van mijn acne als ik met iemand aan het praten was of voelde dat vrienden/mijn familie naar mijn gezicht aan het staren was. Mijn moeder merkte ook op dat het weer erger werd en kwam met het voorstel om naar de dermatoloog te gaan. Ik wuifde het weg, maar een week later (na wat leeswerk) toch aan mijn vader gevraagd of die mij door wou verwijzen. Eind oktober was het dan zover en had ik een gesprek met de dermatoloog. Aangegeven dat ik er echt klaar mee was en alles al geprobeerd had. Hij begreep mij en schreef roaccutane voor me voor. De eerste maand had ik eigenlijk op wat droge lippen nergens last van en zag ook al heel veel verbetering en de dermatoloog vond het dan ook niet nodig om mijn dosis op te hogen. De 2e maand kwam hier een droge huid bij, maar nog weer een stuk verbetering. De 3e maand valt me zwaarder. Eerst kreeg ik een soort van blaasontsteking die gelukkig na een week weer weg was, maar nu krijg ik ook wat mentale struggles. Veel aan het nadenken over het leven, ietwat somberder zijn en een soort van gejaagd gevoel alsof je iets spannends gaat doen (terwijl dat helemaal niet het geval is). Nu zit ik op 3 maanden en over 1 maand zie ik de dermatoloog weer en gaan we bespreken of ik dan nog 1 of 2 maanden moet. Ik probeer positief te blijven ondanks de vervelende bijwerkingen en blijf mezelf voorhouden dat het door de roaccutane komt. Soms voel ik me weer kiplekker waardoor ik het gevoel heb dat mijn serotonine huishouding een beetje op de schop is. Het negatieve voelt een beetje als de XTC-kater. Laten we hopen dat wanneer ik gestopt ben met dit medicijn, de negatieve bijwerkingen ook weer snel weggaan. Maar: het werkt extreem goed en mijn acne is nu zo goed als weg!!!! Denk er alleen goed over na of je het er allemaal voor over hebt. Je heb veel slaap nodig, negatieve & sombere delen in je dag, droge huid & lippen en misschien nog wel andere vervelende bijwerkingen. Als er vragen zijn hoor ik het graag! Bij maand 4 zal ik weer een updateje geven hoe het met me gaat Ciao!

16-01-2019 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik ben een vrouw van 27, en sinds 3-4 jaar last van ontstekingen in mijn gezicht-borst en rug. Ik heb van alles geprobeerd, creme´s etc. Ik ben begonnen met het innemen roaccutane, merkte meteen dat mijn lippen en huid droog werd. Ik slik het nu 9 dagen en alle aanwezige ontstekingen zijn verdwenen!!!! ook zijn er geen nieuwe bij gekomen. De bijwerkingen zijn wel zwaar maa[lees meer...]r goed vol te houden (spierpijn, hoofdpijn, duizelig)

03-10-2023 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Ik ben sinds juni gestart met de kuur op aanraden van een vriendinnetje die dit in het verleden heeft gedaan. Zij raadde mij aan om na de zomer te starten aangezien je huid gevoelig is voor UV straling. Echter wilde ik zo snel als mogelijk beginnen omdat ik af wilde zijn van de onzekerheid die ik had door mijn acne. De dermatoloog heeft mij verteld over de bijwerkingen, i[lees meer...]k was me ervan bewust dat mijn huid (over) gevoelig zou zijn voor UV straling. Ik smeerde iedere dag goed met een hoge SPF (50+). In de zomer heb ik topjes en t-shirts gedragen, want het was gewoon warm en eerlijk is eerlijk, de zon is niet altijd te vermijden. Dit zorgde ervoor dat ik last kreeg van een soort zonneallergie. Daarnaast heb ik pigmentatie op mijn scheenbenen, ik hoop dit nog weg trekt over enkele maanden. De dermatoloog schat de kans groot, maar of alles verdwijnt kunnen ze niet zeker zeggen. Risico van het vak denk ik maar... dan had in minder korte broeken aan moeten doen. Ik zou toch aanraden om na de zomer te starten, dan maak je het jezelf gemakkelijker. Ik heb vooral veel last van een droge huid, maar met goed smeren is het prima te doen. Dit moet alleen even in je routine komen. Hetzelfde geldt voor droge lippen: Vaseline is je beste vriend :). Verder heb ik af en toe een bloedneus en soms last van droge ogen, maar hier heeft de apotheek oogdruppels voor. 1 positieve bijwerking van de verminderde talgproductie: je hoeft je haar ook minder vaak te wassen want dit wordt dus veel minder snel vet :). Ik was voorbereid op een verergering van mijn acne in de eerste paar weken van de kuur, dit gebeurde ook, maar al snel zag ik verbetering. Na ongeveer de eerste maand zag ik al verschil. En nu nog steeds. Inmiddels ben ik vier maanden bezig en nog twee maanden te gaan. Ik zag heel erg op tegen het geen tot weinig drinken van alcohol, maar dit valt eigenlijk ook heel erg mee. Ik denk omdat je weet waar je het voor doet. Mocht je twijfelen zou ik je aanraden om een gesprek aan te vragen met een dermatoloog en hier al je vragen te stellen. Mocht je (zoals ik) al van alles hebben geprobeerd, maar helpt niks? In dat geval zou ik je aanraden om hulp te vragen. Ik ben in ieder geval super blij dat ik de stap voor mezelf heb gezet.

25-04-2023 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik heb nooit hele ernstige acne gehad maar wel genoeg om er onzeker van te worden. Ik ging de deur niet uit zonder make-up. Zalfjes en antibiotica van de huisarts hielpen tijdelijk. Omdat het niet genoeg hielp ben ik bij de dermatoloog terecht gekomen. Ik heb in totaal 9 maanden roaccutane geslikt. 30mg per dag en de laatste 2 weken 20mg en 10mg 2x per week om het rust[lees meer...]ig af te bouwen. Ik kan jullie vertellen, ik ben nog nooit zo gelukkig en zelfverzekerd geweest. Ja ik had last van een droge huid, droge lippen (bleef maar smeren) en na maand 7 werd ik erg snauwerig en snel moe maar ohh wat is dit het waard geweest. Ik heb in de begin maanden een dagboek voor mijzelf bijgehouden. De eerste paar maanden zul je heftige ontstekingen krijgen en vellen die van je gezicht vallen maar wanneer je deze fase doorstaan hebt wordt je huidje mega glanzend en zacht. Inmiddels ben ik 4 weken gestopt en het wordt alleen maar beter. Ondanks de bijwerkingen en soms op je tenen lopen had ik deze keuze nogmaals gemaakt. De zelfverzekerdheid die je ervoor terug krijgt is ook heel veel waard.

14-11-2022 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Ik was 22 jaar dat ik last kreeg van acne. Het was niet heel ernstig, geen diepe ontstekingen, maar wel zo storend dat ik er iets aan wilde doen. Veel zalfjes en crèmes gebruikt, maar niets hielp. Acne werd alleen maar erger, dus ben ik naar de huisarts gegaan en die heeft mij vervolgens doorverwezen naar een dermatoloog (beste dermatoloog ooit: in Amsterdam en Almere). I[lees meer...]k kreeg 10 mg voor 6 maanden, elke dag een pil. Omdat mijn acne niet heel ernstig was, hoefde ik ook geen hoge dosis. Op een droge huid/neus/lippen na, had ik geen last van bijwerkingen. Inmiddels is het 1,5 jaar geleden dat ik ben gestopt met de kuur Isotretinoïne, ik heb NOOIT meer een puistje gehad en mijn huid is egaler dan ooit. Zeer goede ervaring met dit medicijn!!!

17-06-2022 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
De bijwerkingen waren heftig, ik ben erg blij dat ik in een stabiele thuissituatie zit zodat mijn gezin mij kon ondersteunen tijdens het nemen van dit zware medicijn. Als je al niet zo lekker in je vel zit, zou ik zeker niet adviseren om voor langere tijd roaccutane te nemen. Overige bijwerkingen waren: enorme droge huid en slijmvliezen, spier- en gewrichtspijn. Nu[lees meer...] ben ik ongeveer een halfjaar gestopt met roaccutane. Ik heb het 9 maanden genomen en in die 9 maanden heb ik me niet heel streng aan het alcohol-verbod gehouden, ondanks dat het ten strengste wordt afgeraden. De eerste maanden heb ik dit wel gedaan, maar na een maand of 3 dronk ik wel gewoon op feestjes. Ik heb sporadisch nog een ontsteking, maar ik ben van de grote cystische ontstekingen af. De droogte van mijn huid blijft wel aanhouden, wat ook het verouderingsproces versterkt. Het was pittig maar ik ben wel blij dat ik de stap heb gemaakt.

30-05-2022 | Vrouw | 39
Acne/puistjes
Vanaf mijn 12e al acne. Jaren lang getobt met allerlei middelen, bezoekjes aan huidtherapeuten, schoonheidssalons, vermijden van bepaalde voedingsstoffen. Op mijn 30e pas voor het eerst naar een dermatoloog geweest. Waarom ik dat nooit eerder heb gedaan, geen idee, maar deze liet mij direct starten met een minimale dosering. Binnen een half jaar was alle ellende voorbij. D[lees meer...]e droge lippen hield ik vet met pure vaseline. De droge ogen heb ik nu, 9 jaar later nog steeds maar is alleen 's nachts als ik wakker wordt een 'probleem'. Mijn huid is zeker niet 'spotless' jaren acne heeft echt wel zijn sporen achtergelaten. Ook psychisch en juist daarom ben ik zo blij dat ik het gedaan heb. Omdat ik nu, op mijn 39e notabene, zonder schaamte mensen in hun gezicht aan kan kijken.

01-02-2022 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik zeg: Doen! Laat je wel goed inlichten door een dermatoloog. Op mijn 22e kreeg ik ineens last van acne. In de eerste jaren nog niet zo erg maar vanaf mijn 25e (ik ben nu bijna 28) werd het steeds erger. Niets hielp! Totdat ik, op aanraden van mijn zusje en een vriendin die hetzelfde hebben meegemaakt, toch de dermatoloog om roaccutane heb verzocht. God zij dank! Mijn der[lees meer...]matoloog begeleidde mij fijn en ik had mijn vriendinnen om mij de juiste cremes etc (tegen uitdroging) aan te raden. Nu is het ongeveer 7 maanden later en ben ik al bijna 2 maanden volledig van mijn acne af. Ik heb nu ongeveer de mooiste huid van iedereen die ik ken. Ik ben zo blij dat dit bestaat. Ik raad het IEDEREEN aan die het niet meer ziet zitten. Orienteer je goed, zorg dat je een fijne dermatoloog hebt en goede producten maar het zal je helpen. Kijk wel goed naar de bijsluiter of je gevoelig bent voor bepaalde bijwerkingen, zodat die niet onverwacht komen.

23-01-2022 | Vrouw | 21
isotretinoine (40mg)
Acne/puistjes
Geweldig medicijn! Mijn enige spijt is dat ik er niet jaren geleden aan begonnen ben. Ben na een kuur van 7 maanden 40 mg slikken klaar. Na een maand kreeg ik al geen nieuwe ontstekingen meer en mee eters waren als de sneeuw voor de zon verdwenen net als mijn altijd vette huid. Ik slikte niet een hele hoge dosis voor mijn gewicht en heb dan ook minimaal bijwerkingen ervare[lees meer...]n. Ik was echt op het ergste voorbereid na het lezen van de bijsluiter, maar ik slechts last gehad van vaak droge lippen, sneller hoofdpijn en vermoeidheid. Drink vooral veel water op een dag en gebruik een goede dagcreme en aquaphor. Ik kan het echt sterk aanbevelen om dit medicijn op zijn minst te proberen en via de huisarts je laten doorverwijzen naar dermatoloog in ziekenhuis, want het is echt het enige middel wat mij heeft geholpen in 5 jaar.