Ervaringen met Roaccutane

isotretinoine

droge lippen verstoorde leverwaarden moeite met slapen hoofdpijn vermoeidheid spierpijn nierfunctiestoornis droge huid nagels breekbaar of gemakkelijk breekbaar

Acne/puistjes (447 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

03-08-2020 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Op mijn 22 ste ging ik van “af en toe puistjes” in een keer naar echte acne. Toen heb ik inderm en benzoylperoxide gekregen. Dit hielp de eerste 1,5 jaar erg goed. Opeens werkte het niet meer en toen ben ik weer naar de dokter gestapt en kreeg allerlei andere zalfjes. Mijn huid bleef maar vet en glanzend met veel ontstekingen. Het zag er heel vurig/vettig uit altijd en moe[lees meer...]st altijd make up op doen zodat mensen het niet zagen. Ik vond het vreselijk die plamuurlaag elke dag weer. Toen tegen de dokter gezegd dat ik naar de dermatoloog wilde en gevraagd aan de dermatoloog of ik direct aan de roaccutane mocht. Dermatoloog ging akkoord. Na 4 maanden werd de acne echt minder dus ik moest eerst wel Doorzetten want ik dacht dat het niet werkte. Ik heb altijd 2 x 20 mg genomen want bij 60 mg werd ik raar moe in het Hoofd en bij 40 voelde ik me gewoon zoals mezelf. Nu na 8 maanden is mijn huid nog nooit zo mooi geweest! Ik hoef geen troep meer op mijn gezicht te smeren en gebruik alleen water. Geen crèmes etc want ik ben van mening dat de huid het best functioneert van zichzelf. Ik ben heel blij dat ik het heb gedaan en zou het iedereen aanbevelen! De bijwerkingen vallen 100% mee. Droge lippen maar is goed te doen met lippenbalsem. En een nadeel een huid die week voelt en snel wondjes krijgt als je krabt. Dus probeer dat niet te doen.

08-06-2020 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Ik gebruik deze medicatie nu bijna 6 weken. Ik was bang voor de bijwerkingen die ik had gelezen op het internet, maar mijn tip is om het hiervoor niet te laten; het pakt bij iedereen anders uit! Bij mij is de huid iets droger, vooral m'n lippen maar daar had ik al last van. Ook is mijn neus aan de binnenkant droger en dat is wat vervelend soms, maar verder heb ik nergens l[lees meer...]ast van! Moet eerlijk zeggen dat ik mijn huid, op mijn gezicht na, niet eens dagelijks in smeer. Het effect was na 2-3 weken al zichtbaar en ik durf nu al bijna zonder make-up en een hempje (ipv tshirt ivm puistjes op de rug) een uurtje te sporten; iets wat ik eerst echt niet zou durven!!

29-12-2019 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Na 6 weken werden de flink ontstoken puistjes al minder pijnlijk. Na 8e week kreeg ik ernstig droge lippen. Jeuk aan gezicht, armen en rug. Hoofdpijn met momenten. Sinds ik vitamines D en B slik heb ik minder last van hoofdpijn.

17-06-2022 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
De bijwerkingen waren heftig, ik ben erg blij dat ik in een stabiele thuissituatie zit zodat mijn gezin mij kon ondersteunen tijdens het nemen van dit zware medicijn. Als je al niet zo lekker in je vel zit, zou ik zeker niet adviseren om voor langere tijd roaccutane te nemen. Overige bijwerkingen waren: enorme droge huid en slijmvliezen, spier- en gewrichtspijn. Nu[lees meer...] ben ik ongeveer een halfjaar gestopt met roaccutane. Ik heb het 9 maanden genomen en in die 9 maanden heb ik me niet heel streng aan het alcohol-verbod gehouden, ondanks dat het ten strengste wordt afgeraden. De eerste maanden heb ik dit wel gedaan, maar na een maand of 3 dronk ik wel gewoon op feestjes. Ik heb sporadisch nog een ontsteking, maar ik ben van de grote cystische ontstekingen af. De droogte van mijn huid blijft wel aanhouden, wat ook het verouderingsproces versterkt. Het was pittig maar ik ben wel blij dat ik de stap heb gemaakt.

03-01-2022 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Ik ben heel tevreden! Al meer dan 10 jaar last van acne, vooral op mijn rug. Mijn gezicht was binnen 2 maanden gaaf. Bij mijn rug duurde het iets langer, na ongeveer 8 maanden kreeg ik geen nieuwe ontstekingen meer. Ik lees weinig ervaringen over acne op de rug, maar hier helpt het dus ook voor! Ik heb het in totaal 10 maanden geslikt. Gestart met 20 mg en op de helft naar[lees meer...] 30 mg gegaan, omdat mijn rug niet snel genoeg ging voor mijn gevoel. Gek genoeg voelde ik mij met 30 mg beter dan met 20 mg. Bijwerkingen waren minimaal. Ik heb wel 10 maanden lang last gehad van spierpijn in mijn heupen en achillespezen, vooral in de avond. Maar dit was prima te doen! In de zomer iets meer last van droge huid en lippen. In de herfst last van een droge neus aan de binnenkant. Goed smeren dus! Producten die bij mij goed hielpen: levertraanzalf (Jecovitol) voor de lippen, Cicaplast handcrème van La Roche Posay, Effaclar H crème en gezichtreiniger van La Roche Posay. Op de helft ben ik weer geswitcht naar de gezichtsverzorging die ik voor de medicatie gebruikte (Jetske Ultee) om mijn huid alvast te laten wennen aan die producten. Ik kan dit medicijn iedereen aanraden die klaar is met acne. Vooral als het je dagelijks leven beïnvloedt! Ik had achteraf psychisch meer last van mijn acne dan ik dacht.

02-07-2021 | Man | 25
Acne/puistjes
Ik heb dit medicijn toegediend gekregen tussen de leeftijd van 14-15 Jaar ( Ondertussen ben ik 25). Mijn ernstige acne is hierdoor verminderd. Dit medicijn is vreselijk, dit medicijn heeft mijn Nierfunctie aangetast en mijn jeugd erg op zijn kop gezet ook op sociaal vlak. Ik werd er volledig uitgedroogd van, verminderde levenslust, darm problemen ontwikkeld, slaap kwalitei[lees meer...]t ging achteruit en heeft mijn nieren aangetast. Bij het gebruik van dit medicijn word bij elke controle bloed geprikt om te kijken hoe het lichaam erop reageert. Vlak na mijn 7 maand kuur werd ik ziek en vaak misselijk, na onderzoek en nier punctie bleken mijn nieren te zijn beschadigd. Volgens mijn nefroloog duidelijk te wijten aan deze medicatie, mijn dermatoloog heeft kleine bloed waarde verschillen niet nauw genoeg genomen en nooit een urine staal afgenomen waar duidelijk in te zien was dat mijn nieren eiwitten, vitamines en andere voedings stoffen doorlaten. Dit was toen ik 13 was per toeval een keer gecontroleerd bij een medisch onderzoek en toen was er geen spraken van deze afwijkende resultaten. Als ik er aan terugdenk voelde ik mij in de periode dat ik deze medicatie gebruikte echt rot slecht, in de zomer moeite met spreken door een droge mond en je voelde je hoofd zo verwarren en letterlijk uitdrogen, drinken deed ik erg veel maar hielp niet, ook zonlicht kon ik amper verdragen door droge ogen. Tot nu zie ik nog af van de gevolgen van dit vergif! Acne is de natuur, bij de één wat erger dan een ander. Vaak meer te maken met je eetpatroon, levens stijl of stress. Ik raad iedereen aan om goed na te denken wanneer dit medicijn je wordt aanbevolen tegen acne, elk medicijn heeft zijn negatieve kanten, en vaak erger dan het omschreven wordt of er wordt pas later ontdekt wat de lange termijn bijwerkingen zijn. Dokters doen hun best, daar twijfel ik niet aan, maar het heet niet voor niets de farmaceutische industrie.

30-06-2021 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
3 keer een kuur gehad van een aantal maanden, in de sterkste dosis 1 tablet van 10 en 1 van 20 mg in moeten nemen. Dus 30 mg in totaal. Het werkt geweldig! Het enige waar ik even doorheen moest was de verschrikkelijk droge en schilferige huid en lippen! Flink smeren met vaseline op de lippen want anders barsten ze al met praten. Verder zeer effectief!

23-01-2020 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Ik gebruik dit medicijn nu 3 maanden. De eerste maand ben ik begonnen met 20 mg en slik sinds 2 maanden 40mg. Ik had vooral veel last veel mee eters en meestal 1 a 2 enkele puisten op mijn hoofd. Al vanaf mijn 13e last van puistjes en heb zo ongeveer alles geprobeerd. Helaas zijn de puistjes nog niet over. Merk wel dat mijn huid erg droog is en heb al 2 maanden lang steeds[lees meer...] 1 onderhuidse ontsteking. Dit had ik voorheen nooit, in het begin is het trouwens ook wel iets erger geworde . Verder merk ik wel dat het medicijn een aanslag is op je lichaam. Voorheen barste ik van de energie en had nooit ergens last van maar merk nu dat ik meer vermoeid ben. Ook sporten gaat lastiger, hartslag zit veel hoger en het kost mijn lichaam gewoon meer moeite. Voor mijn droge huid gebruik ik de producten van La Roche Effectler H, werken erg goed. Voor de zeer droge plekken gebruik ik lanette crème. Ik had het wel onderschat, dacht dat doe ik wel even want ben jong en levendig maar valt me een beetje tegen. Hopelijk ga ik snel het effect te zien zodat ik iets meer gemotiveerd ben en de bijwerkingen meer voor lief ben. Hopelijk heb ik voor de zomer nog een mooie huid en dan vind ik dat het de bijwerkingen wel waard zijn geweest

21-01-2020 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Jaar of 4 geleden begonnen met roacutane om van de pukkels mijn gezicht, schouders en borst af te komen. Het werkte heel goed en mijn huid zag er naar een jaar (kuur 6 maanden ongeveer gehad) geweldig uit. Echter nu al sinds een half jaartje beginnen de pukkels weer terug te komen maar dan erger. Nu 4 jaar later zit ik weer helemaal onder. Al 2 X differin gel gekregen om t[lees meer...]e onderhouden maar niets lijkt te werken. Als ik langer zonder de pukkels had gezeten had ik dit product zeker aanbevolen. De bijwerkingen van het medicijn zijn onprettig (vooral die scheuren in je mondhoeken en lippen en brandende droge huid) maar draagbaar, als je echt graag van je puistje dat wilt meer dan waard. Helaas na 4 alles weer terug waardoor ik er niet nog een keer op zou vertrouwen.

19-10-2019 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Na allerlei middelen gebruikt te hebben als inderm, doxycycline, benzo, en heel veel pilletjes van de tuinen, heb ik uiteindelijk bij de huisarts om een doorverwijzing naar de dermatoloog gevraagd. Ik heb dit medicijn 10 maanden gebruikt. Eerste maand 20 mg om te wennen en hierna overgegaan op 30 mg. Ik ben 1.75 en weeg 68 kg. Aan het begin van de kuur een (niet al te erg[lees meer...]e) break-out ervaren. Hierna ging het steeds beter. Gebruikte wel nog foundation als ik de deur uitging, dit mocht wel van de dermatoloog maar er is sneller verbetering als je geen make-up draagt. Na een maand of 5 dan ook acne vrij, af en toe nog een klein puistje. Mee-eters op bv neus en kin zijn wel gebleven. Ik ben nu net gestopt, ik hoop dat de structuur van mijn huid nog wel wat veranderd, hij is nog wat een de droge kant en er zit veel roodheid in. De bijwerkingen heb ik als wisselend ervaren; de ene maand had ik er meer last van dan de andere maand. Droge lippen bleven altijd wel. Ook last gehad van gescheurde mondhoeken, snel wondjes/krasjes op je hele lijf, een wat somber gevoel, duizeligheid, drogere ogen, en een droge huid, zeer droge neus waardoor korstvorming. Probeer geen puistjes of mee-eters uit te knijpen als je dit medicijn gebruikt, want de hele huid daarom heen barstte bij mij open.Hierdoor regelmatig korstjes op mijn gezicht gehad. Al met al vond ik de bijwerkingen wel te doen. Ik had het meeste moeite met het aanpassen van mijn levensstijl en minder alcohol te drinken. Ik heb hier en daar wel een feestje gehad met wat (teveel) drank, en hierdoor stegen mijn leverwaarden. De dermatoloog verwacht dat dit weer normaliseert nu ik gestopt ben met de medicatie. Tijdens de kuur ben ik gestopt met de anticonceptiepil, dit bracht geen veranderingen op mijn huid. In de zomervakantie veel in de zon gelegen, goed smeren met factor 50 ging prima, niet verbrand. Ook nog een aantal keer onder de zonnebank gegaan; dit wordt afgeraden maar mijn huid verbrand niet snel en zo ook niet onder de zonnebank. Kwa gezichtsverzorging gebruikte ik de dag./nachtcreme van la poche ray. Zij hebben een speciale lijn voor de uitgedroogde huid door medicatie. De gezichtswash van dezelfde lijn beviel mij minder, mijn huid werd daar heel droog van. Om mijn lippen vettig te houden was purol mijn grootste vriend. Ik ben uiteindelijk blij dat ik deze kuur gedaan heb, mijn huid is super glad en heeft het resultaat wat ik wilde. Ik ben blij dat ik niet meer zelf opzoek hoef naar middeltjes om mijn huid onder controle te krijgen. Wanneer deze middeltjes bij jou ook niet werken, zal ik willen adviseren om ook roaccutane te overwegen. Als je bang bent voor de bijwerkingen kan je bv op een lage dosis worden ingesteld (de kuur duurt dan wel langer). Ik zelf had niet meer dan 30 mg per dag willen gebruiken, ik vond de bijwerkingen zo net hanteerbaar. Succes!

26-05-2019 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Positief verhaal over roaccutane. Ik heb veel negatieve verhalen gelezen over roaccutane en de bijwerkingen ervan. Deze verhalen waren voor mijn reden om enigszins terughoudend om naar de dermatoloog te gaan. Misschien nemen mensen met positieve ervaringen minder snel de moeite om hun ervaring te delen. Nu ik het zelf een positieve ervaring heb gehad, wil ik deze dele[lees meer...]n. Ik ben 25 jaar (bijna 26) en had al sinds de puberteit last van acne. Niet hele erge acne, m’n hele gezicht zat niet onder maar wel heb ik altijd last gehad van puistjes. Ik ben begonnen met de dianepil om daarvan af te komen en die pil werkte zo goed. Jarenlang heb ik die pil geslikt totdat ik daar nare bijwerkingen van kreeg. Ik had last van ontzettende vochtvasthoudende benen. Drie keer heb ik geprobeerd te stoppen met de dianepil en over te stappen op een ander, bijvoorbeeld de yasmin. Geen een anticonceptiepil werkte zo goed bij mij als de dianepil. Omdat ik in de perioden dat ik gestopt was met de dianepil ondertussen alle medicijnen via de huisarts weleens geprobeerd had, bleef enkel nog de roaccutane over. Ik twijfelde heel lang of ik daarmee moest beginnen. Met de kennis van nu, had ik gewild dat ik er eerder mee begonnen was en veel eerder was gestopt met de dianepil. Mijn benen houden geen vocht meer vast en ik heb geen last meer van migraine. In november 2018 ben ik begonnen met de roaccutane. Ik begon met 20 mg en na 1 maand ben ik overgestapt naar 39 mg per dag. Nu een half jaar later ben ik acne vrij. Vrijwel direct na het starten met de kuur heb ik nauwelijks tot geen puistje meer gekregen. De bijwerkingen zijn mij zo ontzettend meegevallen. De eerste maand had ik last van kokhalsneigingen nadat ik de roaccutanepil had ingenomen, maar het bleef daar altijd bij. Ik heb nooit echt moeten overgeven. Na de eerste maand was dit weggetrokken. De resterende vijf maanden heb ik nauwelijks ergens last van gehad. Soms droge handen/polsen. Uiteraard word je huid dunner dus kan je sneller blauwe plekken krijgen. Mijn gezicht heeft nooit geschilferd. Die heb ik altijd gereinigd met effaclar h reinigingscreme en effaclar h creme van La Roche Posay om die gehydrateerd te houden. Ik kon gewoon mijn makeup dragen zonder dat je iets van een droge huid zag. De twee dingen waar ik last van had de resterende vijf maanden waren droge lippen en (droge?) ogen. Ik heb altijd mijn lippen moeten insmeren want ik had altijd last van droge lippen/schilfertjes. Ik smeerde het in met Eucerin aquaphor. Daarnaast konden mijn ogen mijn lenzen niet verdragen. Gedurende dag kwam er altijd een vlekje op mijn lens die ik er wel weer kon afpoetsen, maar er kwam dan altijd weer een nieuw random vlekje voor terug. Ik heb dus de rest van de kuur mijn bril op gehad. Vanavond heb ik mijn laatste pil genomen. Ik ben erg enthousiast over de goede werking ervan en de voor mij niet noemenswaardige bijwerkingen. Ook werd er iedere maand bloedgeprikt en kwam ik iedere maand terug voor controle. De dermatoloog houdt het dus goed in de gaten. Mocht in de toekomst een tweede kuur nodig zijn, zal ik zonder aarzelen daarmee beginnen!

28-12-2022 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
Na alles geprobeerd te hebben om van mijn zeer ernstige acne te komen (zelfs de dermatoloog schrok ervan), was roaccutane mijn laatste optie. De eerste 2 maanden dat ik het slikte had ik eigenlijk nauwelijks bijwerkingen, alleen droge huid/haar/lippen en spierpijn/gewrichtspijn. Maar van de ene op andere dag kon ik opeens niet meer tegen licht, ik kon mijn ogen niet o[lees meer...]pen houden en kreeg hoofdpijnaanvallen. Nee, geen migraine want dit heb ik regelmatig, en dit was anders. Het voelde alsof mijn hoofd op imploderen stond, zoveel druk stond erop. Ik kon niet meer tegen licht en dus niet meer mijn huis uit overdag. Zelfs binnen moest ik een zonnebril op. Als ik een paar dagen binnen had gezeten, werd de druk wat minder. Maar als ik weer naar buiten ging of er was binnen te veel licht aan, kwam alles weer terug. De huisarts en dermatologen hadden dit nog nooit gezien en snapten niet wat ze ermee moesten. Ik moest per direct stoppen en nu een maand later is het iets minder, maar nog steeds niet weg. De dermatoloog stuurt me naar een neuroloog voor de zekerheid, dus ik ben benieuwd… Ik wil niemand bang maken met deze bijwerking, er is een extreem kleine kans dat je dit soort klachten kunt krijgen. Maar zelf kon ik op internet niemand vinden met dezelfde klachten, dus misschien dat iemand anders hier iets aan heeft, of zich in ieder geval minder alleen voelt :).

28-06-2021 | Man | 26
Acne/puistjes
Ik had al jaren last van acne . Soms was de acne mild maar soms erger en dan wilde ik eigenlijk niet naar buiten. Al met al had een aanzienlijke negatieve invloed op mijn zelfvertrouwen en zat ik hierdoor minder lekker in mijn vel. Na een bezoek aan de dermatoloog heeft roaccutane voorgeschreven. Ik gebruik het nu 6 maanden en mijn actieve acne is voor zeker 90% verdwene[lees meer...]n. Ik heb nog nooit zo'n gave huid gehad. Mijn huid is ook veel minder vettig dan vroeger. Al met al ben ik zeer tevreden met de effectiviteit. Ik slik slechts 20mg om de dag. Omdat ik een lage dosering slik, moet ik het nog iets langer blijven gebruiken. De enige bijwerking die ik heb is droge lippen. In het begin had ik ook last van droge ogen. Ik zou iedereen aanraden om vanaf dag 1 (of al eerder) een goede moisterizer, lippenspul/vaseline en eventueel oogdruppels te gebruiken. Vooralsnog ben ik zeer tevreden. Ik hoop dat mijn acne niet terugkomt en dat er geen bijwerkingen op de lange termijn zijn. Als je merkt dat je acne echt een negatieve invloed op je kwaliteit van leven heeft en als andere middelen niet werken, dan zou ik roaccutane zeker overwegen. Je leest op internet horrorverhalen over depressie als gevolg van roaccutane maar ik heb hier zelf niets van gemerkt. Realiseer je ook dat juist de acne kan bijdragen aan depressie en dat het dus goed is om een oplossing voor je acne te vinden. En overweeg ook om een lage dosering te gebruiken. Er lijkt steeds meer onderzoek te zijn dat aangeeft dat een lage dosering ook effectief kan zijn terwijl het voor minder bijwerkingen zorgt.

27-12-2019 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
Na mijn zwangerschap kreeg ik hele erge hormonale acne. Ik heb gewacht totdat de hormonen vanzelf uit mijn lichaam gingen maar helaas de acne bleef. Schoonheidsspecialiste geweest, dokter geweest en uiteindelijk bij de dermatoloog gekomen. Hij keek me aan en zei direct ik ga je een roaccutane kuur geven. Ook ik werdt bang van alle bijwerkingen die genoemd werden vooral[lees meer...] op de forums. Maar ik ben erg blij dat ik hiermee ben begonnen. Na 3maanden kan ik al zeggen dat het 80% verbeterd is. Op naar de laatste maanden. De bijwerkingen vallen reuze mee. Goed smeren, elke dag je lippen insmeren en savonds je gezicht goed vet houden. Nog een voordeel ik heb geen vet haar meer :). Mijn neusslijmvliezen zijn heel droog de korstjes zitten in mijn neus maar ook hier heb ik een goede creme voor gekregen van de dermatoloog. Voor elke bijwerking is een goede creme te smeren. Hou je niet tegen door de genoemde bijwerkingen op forums, ik heb soms ook last van mijn spieren, maar van ontstekingen en altijd maar aangekeken worden is zeker niet leuk. Het resultaat is het zeker waard!!

15-05-2019 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
Na verschillende crèmes en antibiotica te hebben gebruikt was Roaccutane de laatste mogelijkheid om van mijn acne af te komen. Mijn gezicht was een ramp en kon op zich wel als 'grindpad' omschreven worden. Ik was vooraf nogal angstig over de bijwerkingen. En ook vooral angstig bij het idee dat als je zwanger zou worden dat de vrucht of foetus dan misvormd zou raken, dat vo[lees meer...]nd ik nogal wat. Dat geeft wel aan wat voor rommel je binnenkrijgt. De dermatoloog bij SKB Winterswijk heeft mij overtuigd van de positieve kenmerken van Roaccutane. De begeleiding is namelijk ook erg goed. Elke maand moet je bloedprikken en controleren ze of je bloedwaarden goed zijn en uiteraard of je niet zwanger bent. Om de twee maanden ben ik op controle geweest. Nu, vandaag, na 7 maanden de Roaccutane kuur had te hebben, heb ik eindelijk het verlossende woord gekregen dat ik ermee mag stoppen. De littekens in mijn gezicht zijn nog lang niet weg, maar het resultaat mag er zeker zijn. Sowieso de afgelopen 4 - 8 weken heb ik geen nieuwe ontstekingen meer gehad. Ik vond het dan ook best wel een dingetje om ermee te stoppen. Ik hoop zo dat het niet meer terugkomt! Voor de zekerheid heb ik een recept voor een antibioticumcreme meegekregen, dan moet ik dat op nieuwe pukkels doen. Ben benieuwd of het wegblijft. Conclusie: voor mij heeft deze kuur uitstekend gewerkt. Ik zal dit dan ook zeker aan iedereen aanbevelen.

24-01-2024 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik slik nu bijna 9 maanden roaccutane. In het begin was ik vooral erg bang dat de acne zou verergeren maar dit is gelukkig niet gebeurd en de ernstige acne nam al snel af. Hier en daar af en toe nog een ontsteking maar deze zakken al veel sneller af dan voorheen. Ook de acne op mijn schouders en rug waren heel snel verdwenen. Nu heb ik rondom mijn menstruatie nog af en toe[lees meer...] een pukkeltje maar dit is echt te overzien. Wel heb ik nu het buiten ook kouder is last van een ontzettend droog gezicht, hier viel echt niet tegen aan te smeren. Ik stond meerdere keren per dag met mijn dagcreme paraat, maar sinds ik ook een andere gezichtsreiniger ben gaan gebruiken is dit ook al minder. Ik ben over een paar weken klaar met mijn behandeling en moet zeggen dat ik het wel een beetje beangstigend vind of het weer terug gaat komen maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen. Voor mij, na jaren te hebben zitten kl*ten met verschillende huidspecialisten, behandelingen en medicijnen is dit de beste uitkomst geweest.