Amfexa

Ritalin (384 meningen)
Dexamfetamine (374 meningen)
Methylfenidaat (319 meningen)
Medikinet (117 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (23-01-2020)

03-03-2020

14-02-2020

ADHD

Eerder dexamfetamine 2,5 mg De Magische Bereider, toen verplicht over naar Amfexa. Zoon vertoont nu bovenstaande bijwerkingen plus het brengt extra kosten met zich mee die nog steeds niet deels zijn vergoed door HEVO consult. Huisarts gelooft niet dat het product de bijwerkingen kan vertonen: "het is hetzelfde stofje". Prestaties en gedrag op school hebben er fors onder te[lees meer...] leiden.
08-03-2020

16-01-2020

Nee
17-05-2020

17-03-2020

ADHD

Sinds de diagnose ADHD is vastgesteld kreeg ik 2,5mg dexamfetamine voorgeschreven. Helaas had dit amper tot geen effect op mijn concentratieklachten... mijn behandelaar schreef mij een nieuw recept, 2x 5mg Amfexa per dag. Door dit medicijn ervaarde ik eerder bijwerkingen dan de 'daadwerkelijke' werking van dit medicijn zelf!!! Ik kreeg last van hartkloppingen, slapende led[lees meer...]ematen, slaapproblemen en ervaarde een onrustig gevoel. Eenmaal gesproken te hebben met mijn behandelaar besloot zij weer dat ik terug moest naar 2,5mg dex wegens de bijwerkingen. Zoals ik in het begin al zei heeft dit geen effect. Ik besloot zelf om 2 x 2,5mg per keer te gebruiken. Dit betekent dat ik 2 x per dag 2 pillen slik van 2,5mg dex. Dit heeft wel effect ZONDER de bijwerkingen. Vandaag verteld aan mijn behandelaar en vond dit een goede oplossing! Vraag je behandelaar of dit misschien ook een mogelijkheid is voor jou
27-02-2020

ADHD

Met het gebruik van deze medicatie zijn alle moeilijkheden waarvoor de medicatie wordt geslikt bijna geheel teruggekomen.
12-02-2020

ADHD

Geachte fabrikant van Amfexa, Jaren heb ik last gehad van zware adhd buien. Ik heb veel betaald om er therapieën voor te krijgen. 2 jaar geleden kreeg ik dexamfetamine, top medicijnen waren dit! Nu ineens krijg ik amfexa, ik ben continue zenuwachtig. Ik ben minder gemotiveerd. Ik wil namelijk heel veel in mijn leven doen, helaas bestaat adhd echt. Het is nu met deze me[lees meer...]dicijnen dat je precies het tegenovergestelde hebt van dexamfetamine. Iedereen met adhd die medicijnen slikken willen gewoon dat amfexa werkt en daarom blijven het slikken om de hoop te houden dat het ooit gaat wennen. Ik heb dit gevoel nu ook en blijf eigenlijk hopen dat dexamfetamine weer terug komt.
21-01-2020

ADHD

Werking 0,0. Houd je ‘s nachts wel goed wakker. Door de merknaam Amfexa mag de merkloze dexamfetamine niet meer geleverd worden, helaas geen baat bij dit medicijn.
19-05-2020

ADHD

Afgrijselijk middel wanneer je paraberk allergie hebt. Ik ben gevoeling voor Isomalt e953 waar nog onbekend van is hoeveel de adi is. Tevens staat in de bijsluiter dat het niet per se geschikt is voor volwassenen. Absurd dat dit de norm is, zodra ik mijn (gelukkig) uitgestelde deadline voor mijn bachelors haal ga ik hier een megaprobleem van maken.
04-05-2020

ADHD

ik gebruikte eerst dexamfetamine, dit werd neit meer vergoed, nu gebruik ik afmexa, dit werkt minder goed.
10-02-2020

ADHD

Ziek zwak en misselijk door de Amfexa. Hoofdpijn en misselijkheid tot overgeven aan toe. Worst dood ziek van dit medicijn👎🏼
25-01-2020

ADHD

Opzig helpt het me wel ondanks alle slechte reviews heb ik wel het idee dat het me helpt te concentreren. Wel he. Ik soms flink last van de bijwerkingen zoals misselijkheid. Ook is het niet meer mogelijk om te genieten van koffie omdat ik hoerdoor altijd misselijk word nu.
08-05-2020

ADHD

Gedwongen over moeten stappen van magistrale bereiding op Amfexa. Magistrale bereiding werkte perfect, effectief en zonder heftige bijwerkingen. Amfexa maakt een ander mens van je. Niet het effect dat je zoekt, juist een extra overvol hoofd, slapeloosheid, sombere gevoelens, chagrijnig, agressief en hoofdpijn. Ik begrijp niet waarom dit het geregistreerde middel is dat de [lees meer...]magistrale bereiding vervangt. Amfexa moet verboden worden!
09-04-2020

ADHD

Over moeten stappen van dexamfetamine op Amfexa. Het effect, ofja de goede effecten van Amfexa zijn minimaal en ik heb heel veel bijwerkingen. Geen overzicht, heel vergeetachtig, snel afgeleid, niet kunnen concentreren en zeurende pijn in verschillende lichaamsdelen. Ik had eerst niet helemaal door waar al deze klachten vandaan kwamen, maar na een tijdje viel ineens het k[lees meer...]wartje: die klachten zijn er sinds ik Amfexa gebruik ipv de dexamfetamine die ik hiervoor had.
17-04-2020

ADHD

Ook ik moest uiteindelijk na jaren dexamfetamine te hebben gebruikt over stappen op amfexa. In het begin was dit even wennen omdat ik nu de tablet moet breken om op 7.5 mg te komen. De eerste weken merkte ik zelf nog niet zoveel verschil. Het effect was iets minder en de werkingstijd voelde iets korter. Na een 4-6 weken merkte Ik dat ik toch wel vaak moe was na werk, nerg[lees meer...]ens zin aan had, ik voelde me neerslachtig en futloos. Rond die tijd begon ook mijn vriend dit op te merken. Ik ben toen op internet eens gaan zoeken naar ervaringen van anderen om te kijken of amfexa de oorzaak kon zijn van mijn klachten. Ik weet namelijk nog in de fase dat ik ging testen welk medicijn mij kon helpen met mijn ADHD, dat ik dezelfde soort klachten had tijdens het gebruik van concerta. Op internet bleek dat veel mensen last hadden van allerlei klachten. Daarom heb ik toen besloten te stoppen met mijn medicatie om te kijken of het dan beter met mij zou gaan. Gelukkig lukte dit omdat mijn werk als fysiotherapeut veel ritme, regelmaat en sturing geeft met wat ik doe op een dag. Nu we vanwege het corona virus thuis moeten werken liep ik weer tegen problemen aan. Daarom besloot ik weer mijn amfexa erbij te pakken. Al snel kreeg ik last van de zelfde bijwerkingen en daarbij nog dikke koppijn in de ochtend en avond. Gisteren dan toch eindelijk de dokter gebeld en mijn verhaal voorgelegd. Hij ging direct informeren bij de apotheek naar de mogelijkheden. 5 minuten later kreeg ik het telefoontje dat het geregeld is. Ik mag maandag mijn oude medicatie dexamfetamine weer ophalen bij de apotheek. Wel met de mededeling dat ze niet weten hoelang dit medicijn nog beschikbaar blijft maar voor nu heb ik via de huisarts akkoord dat het medisch noodzakelijk is. Dus mocht je problemen hebben bel je huisarts!! Laat hem/haar informeren bij de apotheek.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (540) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum