dexamfetamine

Bij  ADHDX

ADD (59 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (23-01-2020)

26-10-2020 | Vrouw | 19
ADHD
Ik slik nu ongeveer twee maanden Amfexa/Tentin. De problemen die ik ervoer door mijn ADHD worden nu goed gereguleerd door de medicatie. Ik kan me erg goed motiveren om te beginnen met schoolwerk (hoger onderwijs), ik vind dingen interessanter, en ik kan aan een ding werken zonder constant in beweging te zijn. Verder heb ik veel minder lichamelijke onrust, kan ik beter op [lees meer...]mijn beurt wachten en luister in meer naar wat anderen zeggen. Ook tijdens het rijden merk ik dat ik veel geduldiger ben en beter kan relativeren. Ik heb ook een paar bijwerkingen, ten eerste heb ik constant een droge mond (niet zo veel last van), voel ik soms zonder reden me heel erg zenuwachtig, heb ik meer puistjes op mijn gezicht, en is het hongergevoel verdwenen. Ik had niet echt een reserve maar doordat ik niet meer snack of ongezonde dingen eet ben ik erg afgevallen (in de eerste twee weken vier kilo). Na twee maanden lukt het nu gelukkig wel om mijn gewicht een beetje constant te houden.

16-10-2020 | Vrouw | 42
ADHD
2de keer dat ik begonnen ben met amfexa/tentin, eerste x zelfde grote problemen, toen zonder problemen overgestapt op magistrale bereider. Nu geen opties meer, maar volgens mij is het middel erger dan de kwaal. Dit zou weleens kunnen zorgen dat ik dus NIET medicatie trouw word. De bijwerkingen zijn, werkgeheugen doet het gewoon niet. Hele hoge hartslag, allemaal rode puntj[lees meer...]es in de huid. Misselijk en problemen met kijken. Probleem is zonder een middel dat dopamine regelt.... slaap ik straks weer niet, (weekje of 6 tot dat effect is bereikt). Geloof me. zonder slaap word je gek.

13-10-2020 | Vrouw | 27
ADHD
De eerste dagen leek het prima te gaan. Ik leek beter in staat dingen om gericht ergens mee aan de slag te gaan. Ook veranderde mijn stemming positief. Dit was echter van korte duur. Na 3 dagen verloor ik de controle over mijn lichaam en veranderde het in onrust en diverse paniekaanvallen. In het verleden last gehad van angst en ben hier voor behandeld door een haptonoom. [lees meer...]Alles wat ik daar geleerd had en voorheen kon toepassen wanneer ik een paniekaanval voelde aankomen leek verdwenen. Dit heeft mijn vertrouwen in mezelf enorm beschadigd. Waardoor ik het opbouwen van het zelfvertrouwen om geen angstaanvallen te krijgen weer helemaal opnieuw moest ondervinden. Ik ben natuurlijk ook direct gestopt met de Amfexa, troep vind ik het! Toen over gestapt op de Ritalin en dat is het ook niet voor mij omdat ik hiervan super rustig en dromerig wordt. Voor alle gedachtes in mijn hoofd heeft de Ritalin wel goed zijn werk gedaan. Die had ik namelijk vrijwel niet meer. Maar de rebounds zijn ook niet totaal gezellig. Ook vind ik de pieken vervelend. Vanaf overmorgen stap ik over op de elvanse-lisdexfetamine. Ik heb hier hele goede hoop op! Amfexa komt er bij mij NOOIT meer in. Van te voren had ik de negatieve ervaringen nog niet eens gelezen. Phoe het internet staat er vol mee! Echt neem die troep niet of denk er eerst goed over na. Zeker als je in het verleden last hebt gehad van paniekaanvallen.

03-09-2020 | Vrouw | 35
ADHD
Ze zeggen dat het hetzelfde moet werken als Dexamfetamine. Nou ik kan je zeggen, dit is niet het geval. De werking maakt me opgefokt, en fysiek lijkt alles op hol te slaan. Dat ik door dit bedrijf gwwn Dexamfetamine meer mag gebruiken omdat er patent op zit is ronduit schandalig! Laat mensen zelf ervaren en kiezen wat werkt. Naast mijn oude Dexamfetamine is er niets wat m[lees meer...]ij goed helpt en nu dit afgepakt wordt is mijn leven echt een stuk minder aangenaam! Bedankt geldwolven!!

25-08-2020 | Vrouw | 42
ADHD
Wat een vreselijk spul is Amfexa. Ik had er nog niks over gelezen en bewust geen bijsluiter gelezen omdat ik gevoelig ben voor wat er staat. Naarmate ik rare klachten kreeg en mezelf aan het verliezen was ben ik gaan lezen op internet. Wat een opluchting was dat. Ik ben niet gek het is gewoon troep. Veel bijwerkingen zijn bij vele zoals ik ze ervaar. Desondanks wilde ik he[lees meer...]t toch een kans geven omdat je ook door de periode van gewenning moet. Hoe langer ik het slik hoe ernstiger de klachten werden. Het rebound effect is ook echt verschrikkelijk. Ik word agressief en depressief en vreselijke huilbuien. Mijn leven staat stil en kan niks meer. Ik ben een wrak die niets meer kan en durft. De paniekaanvallen zijn zo erg dat ik echt waanideeën krijg. Ik slik ook diazapam 10 mg per dag maar om wat klachten op te vangen zijn ze op een paar dagen op. Wat weer resulteert in een afhankelijkheid aan meer diazepam. Ik was al blij dat ik zelfstandig gestopt was met temazepam, tramadol en andere diverse benzo. De hang naar alcohol wordt groot om de rebound te willen opvangen. Ik heb al heel wat middelen in mijn leven gebruikt maar dit is echt een ware hel. Ik wil dan ook stoppen en meteen maar dat kan niet. Ik slik het nu 4 maanden dus moet afbouwen. Ik weet nog niet wat het stappenplan gaat zijn maar ik hoop zo snel mogelijk van deze zooi af te zijn. Ik kan alleen maar zeggen begin er nooit aan want het maakt mijn leven echt kapot.

19-08-2020 | Vrouw | 21
ADHD
Sinds vorig jaar oktober met ADHD gediagnosticeerd. Methylfenidaat in bijna elke vorm werkte niet. Nu test ik amfexa. Het is effectief voor concentratie, maar na 4 uur krijg ik hoofdpijn. Na ongeveer 6 uur heb ik barstende hoofdpijn en kan niet meer tegen licht of geur. Ik slaap slecht (slechter dan anders) en wordt soms ook wakker met hoofdpijn. Paracetamol verlicht de pi[lees meer...]jn maar een beetje. ik wordt al misselijk van het idee van eten en wil constant frisse lucht maar wanneer ik buiten ben, snak ik daar nog steeds naar.

16-08-2020 | Vrouw | 22
ADHD
Ik heb anderhalf jaar Amfexa gebruikt nadat mijn geliefde dexamfetamine niet meer geleverd mocht worden. Het is werkelijk rommel. Het heeft bij mij gezorgd voor extreme angstklachten en uiteindelijk een burn-out (ik kon niet eens meer focussen/blijven zitten bij een sitcom aflevering van 20 minuten, zelfs niet om 10 uur 's avonds). Ik heb door de burn-out, angst en het ge[lees meer...]brek aan focus en motivatie een jaar van mijn studie verknald. Dik 2000 euro verspild. Ik weet nog de eerste dag dat ik het nam, ik kon letterlijk niet stoppen met dingen doen. Niks afmaken natuurlijk, en aan het einde van de dag kon ik niet bevatten hoe ik in godsnaam zoveel tijd heb besteed, en dat ik niks had afgemaakt. Waar is de tijd gebleven? Enorm opgejaagd en rusteloos. Toen ik net begon met Amfexa (na ongeveer een maand) heb ik me ook een paar weken suïcidaal gevoeld. Het was vanaf het begin al een drama, maar een alternatief was er niet! Het was iets meer focus dan normaal (wat enorm snel omsloeg in hyperfocus op onbelangrijke dingen, zoals de lay-out van een document), of niks. Dan toch maar iets meer focus. Ik kon natuurlijk ook niet weten dat het een angststoornis en een burn-out zou veroorzaken. Je raakt snel gewend aan een nieuw "normaal". Amfexa heeft enorm veel kapot gemaakt voor mij. Ik ben terug bij af en dan nog een heel stuk verder naar beneden. Let heel goed op bijwerkingen als je dit neemt en onderneem actie als je merkt dat je stresstolerantie minder wordt.

24-07-2020 | Vrouw | 28
ADHD
Na overstappen op Amfexa ben ik erg depressief en onzeker geworden. Ik dacht dat het kwam door stress (was toevallig in de laatste weken van mijn thesis) en gaf mezelf de schuld. Het heeft me driekwart jaar gekost om erachter te komen dat ik geen nieuwe burn-out had, maar dat het door de overstap op Amfexa kwam. Dit medicijn werkt totaal niet zoals de magistraal bereide de[lees meer...]xamfetamine, en ik had zeer veel bijwerkingen.

26-06-2020 | Vrouw | 40
ADHD
Gedwongen overstap naar Amfexa, wat minder goed werkt en nog al een breed scala van bijwerkingen heeft. Al met al, ongelovelijk dat men je dwingt iets te nemen dat duurder is en minder goed werkt. Ga met mijn huisarts in conclaaf over de bijwerkingen, omdat dit een onthoudbare situatie wordt.

15-06-2020 | Vrouw | 37
ADHD
Zoals vrijwel elke volwassene AD(H)D'er ben ook ik over moeten stappen van het merkloze dexamfetamine naar Amfexa. Mij was verteld dat dat niks uitmaakte omdat het feitelijk hetzelfde was, dus ik vond het prima. Maar de afgelopen weken werd ik echt helemaal knetter. Van manisch naar angstig naar agressief naar depressief naar ... pfft echt gruwelijk vermoeiend en mijn lijf[lees meer...] reageert er ook enorm heftig op. Maar ik had de link nog niet gelegd omdat, weet ik veel, er spelen ook wel wat dingen in mijn leven dus ik dacht dat zal het dan wel zijn of zoiets. TOT ik ervaringen las van anderen. Viel de hele handel ineens op z'n plek want dat was dus PRECIES hoe ik mij voelde. En dus ging ik terugrekenen en jawel het begon vanaf moment van overstappen. BE LA CHE LIJK beleid dit. Mensen die pilletjes slikken voor hun koppie slikken die niet voor niks. Echt misselijkmakend vind ik het hoe daarmee gerommeld wordt. Ook niet bepaald de meest geschikte club voor dat soort fratsen lijkt me. HEt wordt tijd dat er eens wat grote veranderingen komen in heel het ggz systeem. Op deze manier creëren ze juist psychische problemen. Man man man. Kan je net zo goed brand gaan lopen blussen met een vat kerosine.

15-06-2020 | Vrouw | 35
ADHD
Ik ben zeer ontevreden over de amfexa. Ik ervaar onrust en dat is niet de bedoeling. Voel mij opgefokt en gestrest

03-06-2020 | Vrouw | 31
ADHD
Methylfenidaat en dexamphetamine als voorganger gehad. Van beide kreeg ik vreselijke pijn in mijn buik. Dexamphetamine moest ik 3x 8 stuks ook van innemen, misschien was het een hulpstof waar ik niet tegen kon. Nu al een poos op Amfexa en deze werken goed voor mij. Alsnog een snellere stoelgang maar niet storend. 3x 4 tabletten. Verder ben ik rustig, alert en heb ik meer e[lees meer...]nergie 👍

17-05-2020 | Vrouw | 23

07-01-2021 | Man | 50
ADHD
Nadat Ritalin te veel rebound gaf en Concerta teveel bijwerkingen, ben ik overgestapt op dit medicijn. Het doet wel wat met me. Ik race als Speedy Conzales door het leven. De dosering al geprobeerd te halveren, maar dan werkt het niet. Ik hoop dat ik snel over mag op de Lisdex.

29-11-2020 | Man | 40
ADHD
Mijn leven een half jaar verwoest. ADHD klachten werden erger, voelde me opgefokt en werd snel agressief. Ik had ADHD centraal gevraagd om weer terug te keren naar mijn oude medicijn dexamfetamine, wat wel bij mij werkte. Maar dit was niet mogelijk, na dit aangegeven te hebben aan mijn huisarts was dit wel mogelijk om weer terug te keren naar mijn oude werkende medicijn.

26-11-2020 | Man | 40
ADHD
Begin dit jaar aan dit middel begonnen, langzaam dosering opgebouwd tot 50mg per dag. Dat bleek de juiste dosering voor mij te zijn. Ik weet niet waarom. Ik ben wat aan de grote en zware kant misschien heeft het daar iets mee te maken. Bij deze dosering ervoer ik rust, ik kon 1 ding tegelijk doen en mijn gedachten heerlijk bij 1 ding houden. Hoewel ik me een beetje afgevl[lees meer...]akt voelde bleef mijn stemming er wel stabiel bij wat ook wel prettig was. Helaas ging dit na een aantal weken fout. Mijn stemming sloeg om naar depressief en ik kwam daar voor mijn gevoel niet meer uit. Zo kende ik mezelf helemaal niet en ik had toch echt wel het idee dat het door dit middel kwam. Ik ben er toen direct mee gestopt zonder echt overleg met mijn arts wat best dom was want ik kreeg ook meteen last van afkickverschijnselen. Heftig dromen, de hele dag moe, nog depressievere gevoelens. Na een weekje werd het beter en eigenlijk binnen 2 weken was ik weer de oude. Gelukkig was mijn stemming ook weer goed. Helaas was ik wel weer terug bij af met mijn adhd klachten. Ik heb sindsdien ook geen Amfexa meer geslikt omdat ik een erg negatief gevoel aan dit middel over gehouden heb. Maar begin deze maand begon ik het toch weer te overwegen. Ik werd moe van mezelf door de drukte in mn hoofd en zat niet lekker in mn vel. Daardoor besloten de medicatie weer rustig aan op te pakken en het een tweede kans te geven. Het viel meteen goed, ik zat meteen weer prettig in mn vel en nu inmiddels een maand later gaat het nog steeds goed! Ik vraag me af hoe het komt dat het nu wel goed gaat..Misschien dat die 'pauze' me heeft doen beseffen dat deze medicatie misschien toch wel beter voor me is dan geen medicatie. Ik heb ook ontdekt dat ik mijn stemming veel beter kan sturen. Negatieve gedachten herken ik vrijwel meteen en er lijkt nog amper plaats voor te zijn in mn hoofd. Alsof ze geblokkeerd worden. Wat dat betreft ben ik nu erg tevreden met dit medicijn en ik hoop dat het nog lang zo blijft! Ik lees hier veel negatieve berichten over Amfexa, maar wat me opvalt is dat dat voornamelijk mensen zijn die overgestapt zijn van de magistrale bereider dex. Misschien is het gewoon even wennen? Uit mijn verhaal blijkt in ieder geval wel dat je het een kans moet geven en niet meteen te negatief moet zijn over een middel. Dat draagt bij aan het negatieve denkpatroon en versterk je er alleen maar mee. Iets wat denk ik veel adhd'ers bekend in de oren klinkt. Wil je op mijn verhaal reageren of iets aan of opmerken? Graag, ik hoor graag jullie ervaringen.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (556) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (511) - Antibiotica - penicillines breedspectrum