dexamfetamine

Bij  ADHDX

ADD (54 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (23-01-2020)

03-09-2020 | Vrouw | 35
ADHD
Ze zeggen dat het hetzelfde moet werken als Dexamfetamine. Nou ik kan je zeggen, dit is niet het geval. De werking maakt me opgefokt, en fysiek lijkt alles op hol te slaan. Dat ik door dit bedrijf gwwn Dexamfetamine meer mag gebruiken omdat er patent op zit is ronduit schandalig! Laat mensen zelf ervaren en kiezen wat werkt. Naast mijn oude Dexamfetamine is er niets wat m[lees meer...]ij goed helpt en nu dit afgepakt wordt is mijn leven echt een stuk minder aangenaam! Bedankt geldwolven!!

25-08-2020 | Vrouw | 42
ADHD
Wat een vreselijk spul is Amfexa. Ik had er nog niks over gelezen en bewust geen bijsluiter gelezen omdat ik gevoelig ben voor wat er staat. Naarmate ik rare klachten kreeg en mezelf aan het verliezen was ben ik gaan lezen op internet. Wat een opluchting was dat. Ik ben niet gek het is gewoon troep. Veel bijwerkingen zijn bij vele zoals ik ze ervaar. Desondanks wilde ik he[lees meer...]t toch een kans geven omdat je ook door de periode van gewenning moet. Hoe langer ik het slik hoe ernstiger de klachten werden. Het rebound effect is ook echt verschrikkelijk. Ik word agressief en depressief en vreselijke huilbuien. Mijn leven staat stil en kan niks meer. Ik ben een wrak die niets meer kan en durft. De paniekaanvallen zijn zo erg dat ik echt waanideeën krijg. Ik slik ook diazapam 10 mg per dag maar om wat klachten op te vangen zijn ze op een paar dagen op. Wat weer resulteert in een afhankelijkheid aan meer diazepam. Ik was al blij dat ik zelfstandig gestopt was met temazepam, tramadol en andere diverse benzo. De hang naar alcohol wordt groot om de rebound te willen opvangen. Ik heb al heel wat middelen in mijn leven gebruikt maar dit is echt een ware hel. Ik wil dan ook stoppen en meteen maar dat kan niet. Ik slik het nu 4 maanden dus moet afbouwen. Ik weet nog niet wat het stappenplan gaat zijn maar ik hoop zo snel mogelijk van deze zooi af te zijn. Ik kan alleen maar zeggen begin er nooit aan want het maakt mijn leven echt kapot.

19-08-2020 | Vrouw | 21
ADHD
Sinds vorig jaar oktober met ADHD gediagnosticeerd. Methylfenidaat in bijna elke vorm werkte niet. Nu test ik amfexa. Het is effectief voor concentratie, maar na 4 uur krijg ik hoofdpijn. Na ongeveer 6 uur heb ik barstende hoofdpijn en kan niet meer tegen licht of geur. Ik slaap slecht (slechter dan anders) en wordt soms ook wakker met hoofdpijn. Paracetamol verlicht de pi[lees meer...]jn maar een beetje. ik wordt al misselijk van het idee van eten en wil constant frisse lucht maar wanneer ik buiten ben, snak ik daar nog steeds naar.

16-08-2020 | Vrouw | 22
ADHD
Ik heb anderhalf jaar Amfexa gebruikt nadat mijn geliefde dexamfetamine niet meer geleverd mocht worden. Het is werkelijk rommel. Het heeft bij mij gezorgd voor extreme angstklachten en uiteindelijk een burn-out (ik kon niet eens meer focussen/blijven zitten bij een sitcom aflevering van 20 minuten, zelfs niet om 10 uur 's avonds). Ik heb door de burn-out, angst en het ge[lees meer...]brek aan focus en motivatie een jaar van mijn studie verknald. Dik 2000 euro verspild. Ik weet nog de eerste dag dat ik het nam, ik kon letterlijk niet stoppen met dingen doen. Niks afmaken natuurlijk, en aan het einde van de dag kon ik niet bevatten hoe ik in godsnaam zoveel tijd heb besteed, en dat ik niks had afgemaakt. Waar is de tijd gebleven? Enorm opgejaagd en rusteloos. Toen ik net begon met Amfexa (na ongeveer een maand) heb ik me ook een paar weken suïcidaal gevoeld. Het was vanaf het begin al een drama, maar een alternatief was er niet! Het was iets meer focus dan normaal (wat enorm snel omsloeg in hyperfocus op onbelangrijke dingen, zoals de lay-out van een document), of niks. Dan toch maar iets meer focus. Ik kon natuurlijk ook niet weten dat het een angststoornis en een burn-out zou veroorzaken. Je raakt snel gewend aan een nieuw "normaal". Amfexa heeft enorm veel kapot gemaakt voor mij. Ik ben terug bij af en dan nog een heel stuk verder naar beneden. Let heel goed op bijwerkingen als je dit neemt en onderneem actie als je merkt dat je stresstolerantie minder wordt.

24-07-2020 | Vrouw | 28
ADHD
Na overstappen op Amfexa ben ik erg depressief en onzeker geworden. Ik dacht dat het kwam door stress (was toevallig in de laatste weken van mijn thesis) en gaf mezelf de schuld. Het heeft me driekwart jaar gekost om erachter te komen dat ik geen nieuwe burn-out had, maar dat het door de overstap op Amfexa kwam. Dit medicijn werkt totaal niet zoals de magistraal bereide de[lees meer...]xamfetamine, en ik had zeer veel bijwerkingen.

26-06-2020 | Vrouw | 40
ADHD
Gedwongen overstap naar Amfexa, wat minder goed werkt en nog al een breed scala van bijwerkingen heeft. Al met al, ongelovelijk dat men je dwingt iets te nemen dat duurder is en minder goed werkt. Ga met mijn huisarts in conclaaf over de bijwerkingen, omdat dit een onthoudbare situatie wordt.

15-06-2020 | Vrouw | 37
ADHD
Zoals vrijwel elke volwassene AD(H)D'er ben ook ik over moeten stappen van het merkloze dexamfetamine naar Amfexa. Mij was verteld dat dat niks uitmaakte omdat het feitelijk hetzelfde was, dus ik vond het prima. Maar de afgelopen weken werd ik echt helemaal knetter. Van manisch naar angstig naar agressief naar depressief naar ... pfft echt gruwelijk vermoeiend en mijn lijf[lees meer...] reageert er ook enorm heftig op. Maar ik had de link nog niet gelegd omdat, weet ik veel, er spelen ook wel wat dingen in mijn leven dus ik dacht dat zal het dan wel zijn of zoiets. TOT ik ervaringen las van anderen. Viel de hele handel ineens op z'n plek want dat was dus PRECIES hoe ik mij voelde. En dus ging ik terugrekenen en jawel het begon vanaf moment van overstappen. BE LA CHE LIJK beleid dit. Mensen die pilletjes slikken voor hun koppie slikken die niet voor niks. Echt misselijkmakend vind ik het hoe daarmee gerommeld wordt. Ook niet bepaald de meest geschikte club voor dat soort fratsen lijkt me. HEt wordt tijd dat er eens wat grote veranderingen komen in heel het ggz systeem. Op deze manier creëren ze juist psychische problemen. Man man man. Kan je net zo goed brand gaan lopen blussen met een vat kerosine.

15-06-2020 | Vrouw | 35
ADHD
Ik ben zeer ontevreden over de amfexa. Ik ervaar onrust en dat is niet de bedoeling. Voel mij opgefokt en gestrest

03-06-2020 | Vrouw | 31
ADHD
Methylfenidaat en dexamphetamine als voorganger gehad. Van beide kreeg ik vreselijke pijn in mijn buik. Dexamphetamine moest ik 3x 8 stuks ook van innemen, misschien was het een hulpstof waar ik niet tegen kon. Nu al een poos op Amfexa en deze werken goed voor mij. Alsnog een snellere stoelgang maar niet storend. 3x 4 tabletten. Verder ben ik rustig, alert en heb ik meer e[lees meer...]nergie 👍

17-05-2020 | Vrouw | 23

08-05-2020 | Vrouw | 25
ADHD
Gedwongen over moeten stappen van magistrale bereiding op Amfexa. Magistrale bereiding werkte perfect, effectief en zonder heftige bijwerkingen. Amfexa maakt een ander mens van je. Niet het effect dat je zoekt, juist een extra overvol hoofd, slapeloosheid, sombere gevoelens, chagrijnig, agressief en hoofdpijn. Ik begrijp niet waarom dit het geregistreerde middel is dat de [lees meer...]magistrale bereiding vervangt. Amfexa moet verboden worden!

04-05-2020 | Vrouw | 24
ADHD
ik gebruikte eerst dexamfetamine, dit werd neit meer vergoed, nu gebruik ik afmexa, dit werkt minder goed.

17-04-2020 | Vrouw | 27
ADHD
Ook ik moest uiteindelijk na jaren dexamfetamine te hebben gebruikt over stappen op amfexa. In het begin was dit even wennen omdat ik nu de tablet moet breken om op 7.5 mg te komen. De eerste weken merkte ik zelf nog niet zoveel verschil. Het effect was iets minder en de werkingstijd voelde iets korter. Na een 4-6 weken merkte Ik dat ik toch wel vaak moe was na werk, nerg[lees meer...]ens zin aan had, ik voelde me neerslachtig en futloos. Rond die tijd begon ook mijn vriend dit op te merken. Ik ben toen op internet eens gaan zoeken naar ervaringen van anderen om te kijken of amfexa de oorzaak kon zijn van mijn klachten. Ik weet namelijk nog in de fase dat ik ging testen welk medicijn mij kon helpen met mijn ADHD, dat ik dezelfde soort klachten had tijdens het gebruik van concerta. Op internet bleek dat veel mensen last hadden van allerlei klachten. Daarom heb ik toen besloten te stoppen met mijn medicatie om te kijken of het dan beter met mij zou gaan. Gelukkig lukte dit omdat mijn werk als fysiotherapeut veel ritme, regelmaat en sturing geeft met wat ik doe op een dag. Nu we vanwege het corona virus thuis moeten werken liep ik weer tegen problemen aan. Daarom besloot ik weer mijn amfexa erbij te pakken. Al snel kreeg ik last van de zelfde bijwerkingen en daarbij nog dikke koppijn in de ochtend en avond. Gisteren dan toch eindelijk de dokter gebeld en mijn verhaal voorgelegd. Hij ging direct informeren bij de apotheek naar de mogelijkheden. 5 minuten later kreeg ik het telefoontje dat het geregeld is. Ik mag maandag mijn oude medicatie dexamfetamine weer ophalen bij de apotheek. Wel met de mededeling dat ze niet weten hoelang dit medicijn nog beschikbaar blijft maar voor nu heb ik via de huisarts akkoord dat het medisch noodzakelijk is. Dus mocht je problemen hebben bel je huisarts!! Laat hem/haar informeren bij de apotheek.

09-04-2020 | Vrouw | 26
ADHD
Over moeten stappen van dexamfetamine op Amfexa. Het effect, ofja de goede effecten van Amfexa zijn minimaal en ik heb heel veel bijwerkingen. Geen overzicht, heel vergeetachtig, snel afgeleid, niet kunnen concentreren en zeurende pijn in verschillende lichaamsdelen. Ik had eerst niet helemaal door waar al deze klachten vandaan kwamen, maar na een tijdje viel ineens het k[lees meer...]wartje: die klachten zijn er sinds ik Amfexa gebruik ipv de dexamfetamine die ik hiervoor had.

30-03-2020 | Vrouw | 30
ADHD
Afgelopen jaren tot 2x toe op de Amfexa gezet ivm wat er mag voorgeschreven worden. Het medicijn heeft op mij maar een licht effect, omdat ik gewend ben met mijn dexamfetamine dat mijn brein op medicatie wel alles correct verwerkt maar nu ineens maar flarden oppakt leidde dit tot veel bijzondere situaties. Ik kreeg last van moodswings, vergeetachtigheid, mijn ogen begonne[lees meer...]n raar te doen en zo ook mijn informatieverwerking. Ergens in november 2019 op amfexa weer gezet. In eerste instantie dacht ik dat mijn foutjes zouden komen door werk of de tijd van het jaar. Toen ik in eind januari voor de TWEEDE keer in een MAAND tijd blikschade reed, wat ik anders niet doe was ik er klaar mee. Op dokteradvies weer overgegaan op dexamfetamine. Toen pas viel mij op hoeveel last ik had van de Amfexa, ineens was ik weer vrolijk, kon ik goed geconcentreerd doorwerken en viel er een last van mij af, ik begreep de wereld weer en nee ik heb niets meer geraakt met mijn auto. Ik wil best betalen voor mijn medicijnen, maar laat het dan ook werken. Daarnaast zijn de strips super onhandig in gebruik, al helemaal als de medicijnen je concentratie al wankel maken. Het overzicht in hoeveel je nog hebt en of je extra moet meenemen is volledig weg. Geef aan bij je dokter als je last hebt van deze bijwerkingen. Mocht het recept ooit veranderen dan wil ik het met alle liefde weer een kans geven, maar nu is het gewoon mijzelf pesten.

19-03-2020 | Vrouw | 43

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (549) - Anticonceptie - eenfase