dexamfetamine

Bij  ADHDX

ADD (51 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (23-01-2020)

26-06-2020 | Vrouw | 40
ADHD
Gedwongen overstap naar Amfexa, wat minder goed werkt en nog al een breed scala van bijwerkingen heeft. Al met al, ongelovelijk dat men je dwingt iets te nemen dat duurder is en minder goed werkt. Ga met mijn huisarts in conclaaf over de bijwerkingen, omdat dit een onthoudbare situatie wordt.

15-06-2020 | Vrouw | 37
ADHD
Zoals vrijwel elke volwassene AD(H)D'er ben ook ik over moeten stappen van het merkloze dexamfetamine naar Amfexa. Mij was verteld dat dat niks uitmaakte omdat het feitelijk hetzelfde was, dus ik vond het prima. Maar de afgelopen weken werd ik echt helemaal knetter. Van manisch naar angstig naar agressief naar depressief naar ... pfft echt gruwelijk vermoeiend en mijn lijf[lees meer...] reageert er ook enorm heftig op. Maar ik had de link nog niet gelegd omdat, weet ik veel, er spelen ook wel wat dingen in mijn leven dus ik dacht dat zal het dan wel zijn of zoiets. TOT ik ervaringen las van anderen. Viel de hele handel ineens op z'n plek want dat was dus PRECIES hoe ik mij voelde. En dus ging ik terugrekenen en jawel het begon vanaf moment van overstappen. BE LA CHE LIJK beleid dit. Mensen die pilletjes slikken voor hun koppie slikken die niet voor niks. Echt misselijkmakend vind ik het hoe daarmee gerommeld wordt. Ook niet bepaald de meest geschikte club voor dat soort fratsen lijkt me. HEt wordt tijd dat er eens wat grote veranderingen komen in heel het ggz systeem. Op deze manier creëren ze juist psychische problemen. Man man man. Kan je net zo goed brand gaan lopen blussen met een vat kerosine.

15-06-2020 | Vrouw | 35
ADHD
Ik ben zeer ontevreden over de amfexa. Ik ervaar onrust en dat is niet de bedoeling. Voel mij opgefokt en gestrest

19-05-2020 | Man | 24
ADHD
Afgrijselijk middel wanneer je paraberk allergie hebt. Ik ben gevoeling voor Isomalt e953 waar nog onbekend van is hoeveel de adi is. Tevens staat in de bijsluiter dat het niet per se geschikt is voor volwassenen. Absurd dat dit de norm is, zodra ik mijn (gelukkig) uitgestelde deadline voor mijn bachelors haal ga ik hier een megaprobleem van maken.

17-05-2020 | Vrouw | 23

08-05-2020 | Vrouw | 25
ADHD
Gedwongen over moeten stappen van magistrale bereiding op Amfexa. Magistrale bereiding werkte perfect, effectief en zonder heftige bijwerkingen. Amfexa maakt een ander mens van je. Niet het effect dat je zoekt, juist een extra overvol hoofd, slapeloosheid, sombere gevoelens, chagrijnig, agressief en hoofdpijn. Ik begrijp niet waarom dit het geregistreerde middel is dat de [lees meer...]magistrale bereiding vervangt. Amfexa moet verboden worden!

04-05-2020 | Vrouw | 24
ADHD
ik gebruikte eerst dexamfetamine, dit werd neit meer vergoed, nu gebruik ik afmexa, dit werkt minder goed.

17-04-2020 | Vrouw | 27
ADHD
Ook ik moest uiteindelijk na jaren dexamfetamine te hebben gebruikt over stappen op amfexa. In het begin was dit even wennen omdat ik nu de tablet moet breken om op 7.5 mg te komen. De eerste weken merkte ik zelf nog niet zoveel verschil. Het effect was iets minder en de werkingstijd voelde iets korter. Na een 4-6 weken merkte Ik dat ik toch wel vaak moe was na werk, nerg[lees meer...]ens zin aan had, ik voelde me neerslachtig en futloos. Rond die tijd begon ook mijn vriend dit op te merken. Ik ben toen op internet eens gaan zoeken naar ervaringen van anderen om te kijken of amfexa de oorzaak kon zijn van mijn klachten. Ik weet namelijk nog in de fase dat ik ging testen welk medicijn mij kon helpen met mijn ADHD, dat ik dezelfde soort klachten had tijdens het gebruik van concerta. Op internet bleek dat veel mensen last hadden van allerlei klachten. Daarom heb ik toen besloten te stoppen met mijn medicatie om te kijken of het dan beter met mij zou gaan. Gelukkig lukte dit omdat mijn werk als fysiotherapeut veel ritme, regelmaat en sturing geeft met wat ik doe op een dag. Nu we vanwege het corona virus thuis moeten werken liep ik weer tegen problemen aan. Daarom besloot ik weer mijn amfexa erbij te pakken. Al snel kreeg ik last van de zelfde bijwerkingen en daarbij nog dikke koppijn in de ochtend en avond. Gisteren dan toch eindelijk de dokter gebeld en mijn verhaal voorgelegd. Hij ging direct informeren bij de apotheek naar de mogelijkheden. 5 minuten later kreeg ik het telefoontje dat het geregeld is. Ik mag maandag mijn oude medicatie dexamfetamine weer ophalen bij de apotheek. Wel met de mededeling dat ze niet weten hoelang dit medicijn nog beschikbaar blijft maar voor nu heb ik via de huisarts akkoord dat het medisch noodzakelijk is. Dus mocht je problemen hebben bel je huisarts!! Laat hem/haar informeren bij de apotheek.

30-03-2020 | Vrouw | 30
ADHD
Afgelopen jaren tot 2x toe op de Amfexa gezet ivm wat er mag voorgeschreven worden. Het medicijn heeft op mij maar een licht effect, omdat ik gewend ben met mijn dexamfetamine dat mijn brein op medicatie wel alles correct verwerkt maar nu ineens maar flarden oppakt leidde dit tot veel bijzondere situaties. Ik kreeg last van moodswings, vergeetachtigheid, mijn ogen begonne[lees meer...]n raar te doen en zo ook mijn informatieverwerking. Ergens in november 2019 op amfexa weer gezet. In eerste instantie dacht ik dat mijn foutjes zouden komen door werk of de tijd van het jaar. Toen ik in eind januari voor de TWEEDE keer in een MAAND tijd blikschade reed, wat ik anders niet doe was ik er klaar mee. Op dokteradvies weer overgegaan op dexamfetamine. Toen pas viel mij op hoeveel last ik had van de Amfexa, ineens was ik weer vrolijk, kon ik goed geconcentreerd doorwerken en viel er een last van mij af, ik begreep de wereld weer en nee ik heb niets meer geraakt met mijn auto. Ik wil best betalen voor mijn medicijnen, maar laat het dan ook werken. Daarnaast zijn de strips super onhandig in gebruik, al helemaal als de medicijnen je concentratie al wankel maken. Het overzicht in hoeveel je nog hebt en of je extra moet meenemen is volledig weg. Geef aan bij je dokter als je last hebt van deze bijwerkingen. Mocht het recept ooit veranderen dan wil ik het met alle liefde weer een kans geven, maar nu is het gewoon mijzelf pesten.

19-03-2020 | Vrouw | 43

17-03-2020 | Vrouw | 23
ADHD
Sinds de diagnose ADHD is vastgesteld kreeg ik 2,5mg dexamfetamine voorgeschreven. Helaas had dit amper tot geen effect op mijn concentratieklachten... mijn behandelaar schreef mij een nieuw recept, 2x 5mg Amfexa per dag. Door dit medicijn ervaarde ik eerder bijwerkingen dan de 'daadwerkelijke' werking van dit medicijn zelf!!! Ik kreeg last van hartkloppingen, slapende led[lees meer...]ematen, slaapproblemen en ervaarde een onrustig gevoel. Eenmaal gesproken te hebben met mijn behandelaar besloot zij weer dat ik terug moest naar 2,5mg dex wegens de bijwerkingen. Zoals ik in het begin al zei heeft dit geen effect. Ik besloot zelf om 2 x 2,5mg per keer te gebruiken. Dit betekent dat ik 2 x per dag 2 pillen slik van 2,5mg dex. Dit heeft wel effect ZONDER de bijwerkingen. Vandaag verteld aan mijn behandelaar en vond dit een goede oplossing! Vraag je behandelaar of dit misschien ook een mogelijkheid is voor jou

08-03-2020 | Vrouw | 21

27-02-2020 | Vrouw | 23
ADHD
Met het gebruik van deze medicatie zijn alle moeilijkheden waarvoor de medicatie wordt geslikt bijna geheel teruggekomen.

27-02-2020 | Vrouw | 33

14-02-2020 | Man | 14
ADHD
Eerder dexamfetamine 2,5 mg De Magische Bereider, toen verplicht over naar Amfexa. Zoon vertoont nu bovenstaande bijwerkingen plus het brengt extra kosten met zich mee die nog steeds niet deels zijn vergoed door HEVO consult. Huisarts gelooft niet dat het product de bijwerkingen kan vertonen: "het is hetzelfde stofje". Prestaties en gedrag op school hebben er fors onder te[lees meer...] leiden.

12-02-2020 | Vrouw | 23
ADHD
Geachte fabrikant van Amfexa, Jaren heb ik last gehad van zware adhd buien. Ik heb veel betaald om er therapieën voor te krijgen. 2 jaar geleden kreeg ik dexamfetamine, top medicijnen waren dit! Nu ineens krijg ik amfexa, ik ben continue zenuwachtig. Ik ben minder gemotiveerd. Ik wil namelijk heel veel in mijn leven doen, helaas bestaat adhd echt. Het is nu met deze me[lees meer...]dicijnen dat je precies het tegenovergestelde hebt van dexamfetamine. Iedereen met adhd die medicijnen slikken willen gewoon dat amfexa werkt en daarom blijven het slikken om de hoop te houden dat het ooit gaat wennen. Ik heb dit gevoel nu ook en blijf eigenlijk hopen dat dexamfetamine weer terug komt.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum