Ervaringen met Concerta

methylfenidaat

gewichtsverlies gebrek aan eetlust verhoogde hartslag emotioneel verminderde eetlust

ADHD (304 meningen)

Elvanse (150 meningen)

Bojan Nikolik (05-12-2014)

30-05-2022 | Vrouw | 17
ADHD
Ik ben nadat ik mijn diagnose adhd/ass kreeg begonnen met methylfenidaat. Eerst op de kortdurige variant daarna op langdurig 30/54 mg. Het duurde redelijk kort voordat ik verschil merkte maar elke keer voelde het alsof het nog niet genoeg was om goed te functioneren. In overleg met de arts besloten dat ik 54mg + 1/2 kortdurige van 10 mg mocht nemen. Dit ging opzich goe[lees meer...]d maar steeds bleef het gevoel van meer nodig hebben hangen. De bijwerkingen werden er ook met elke verhoging erger. Ik had last van hartlkloppingen, een rusteloos gevoel door verhoogde adrenalinelevels, dromerigheid en slapeloosheid (vooral op de dag). Het was niet dat het niets deed want mijn focus, emotieregulatie en energie gingen er wel op vooruit maar de bijwerkingen waren het niet waard. Ik ben overgestapt naar elvanse caps 30 mg lisdexamfetamine en dat werkt echt prima. Minder bijwerkingen en meer controle.

29-11-2019 | Vrouw | 17
ADHD
Ik ben 17 jaar en weet sinds mijn 14e dat ik ADHD heb. Een diagnose die heel wat duidelijk maakte voor mij. Ik heb vanaf mijn 14e van alles geslikt en geprobeerd. Verschillende medicijnen geprobeerd, soms een paar maanden niks, etc. Ik vertel u even over mijn ervaring met Concerta. Concerta is een heftig middel. Het werkt goed voor de concentratie, maar alles [lees meer...]wat daar niet mee te maken heeft werkt in het nadeel. ADHD hebben heeft veel voordelen en nadelen, maar het is wel hoe je als persoon bent. Ik merkte dat als ik Concerta voor een aantal weken slikte, ik totaal mezelf niet meer was. Ik werd een soort zombie. Je energie, spontaniteit, humor, is allemaal weg. Tijdens de examenperiode heeft het mij gered, maar ik neem dit medicijn niet meer. Alleen als ik het écht nodig heb voor concentreren. Alle negatieve bijwerkingen wogen voor mij zwaarder dan de positieve bijwerkingen. Bij bijwerkingen moet u denken aan: - Elke dag hoofdpijn, soms ook daardoor duizelig of licht misselijk. - Je spontaniteit gaat helemaal weg, voelt je gevangen in je eigen lichaam. Ik had vaak last van huilbuien of angst/paniek (omdat je niet meer jezelf bent, wat echt doodeng is) - Stemmingswisselingen, vooral heel snel boos worden Voor iedereen verschilt het natuurlijk. Het is heel lastig om een goede balans te vinden, ik zoek die nog steeds. Ik hoop dat u wat heeft gehad aan mijn verhaal, mijn ervaringen. Ik wens iedereen met ADHD het beste en hoop dat iedereen voor zichzelf een goede oplossing kan vinden voor zijn/haar moeite/struggles met ADHD.

15-10-2019 | Man | 17
methylfenidaat (30mg)
ADHD
Na jaren van slikken ben ik er mee gestopt omdat ik verder kon leven met de bijwerkingen van ADHD tot nu toe dan. Ik heb mijn voortgezet onderwijs met goed gevolg afgemaakt en hetb geleerd om mijn concentratieprobleem met hulpmiddelen goed te krijgen. Mijn gebruik van concerta was top, voor 10 uur in de ochtend innemen en de rest van de dag geen last van hyper gedoe. Ik k[lees meer...]an het iedereen aanraden van jong tot oud.

19-02-2018 | Vrouw | 17
ADD
Concerta heeft mij voor een hele lange tijd zeer goed geholpen en heeft mijn leven significant verbeterd. Ik kreeg toen ik wat ouder werd echter bijwerkingen die steeds erger werden ook nam de werking van het medicijn af. Ik heb toen besloten te stoppen met Concerta

03-11-2016 | Man | 17
ADHD
Ik kan me goed concentreren op school, en kan beter nadenken voor ik iets zeg! Alleen word ik een beetje bang van alle slechte reacties. Ik merk na een half jaar dat ik wel iets minder effect heb dan voorheen. Ik heb nu 54 mg voorgeschreven gekregen en vind dit prettig!! Ik raak alleen in de twijfel of ik dit wel moet doen? Is het dan echt zo slecht? Het helpt mij goed op[lees meer...] school en met andere dagelijkse activiteiten!

21-03-2023 | Vrouw | 18
ADD
Ik heb voor een best wel lange tijd methylfenidaat gebruikt en merkte zeker verschil. zowel positief als negatief. Helaas waren er op lange termijn meer negatieve kanten aan dit middel dan positief. Ik kon moeilijk uit mijn woorden komen, was prikkelbaar en kreeg depressieve gevoelens. Eetlust had ik niet meer en ik at amper een normale maaltijd op een dag (vol met inspann[lees meer...]ing). De concentratie was verbetert maar dit was het niet waard in vergelijking met de lijst bijwerkingen.

21-07-2022 | Vrouw | 18
ADD
Het wordt voorgeschreven voor school, gezien het wat moeizaam ging. ADD en depressie. Dosis verhoogt van 36mg naar 54mg. Ik weet niet of de bijwerkingen worden veroorzaakt door een te hoge dosis of door het gebrek aan slaap. Op het moment niet veel voordelen, behalve met overweldigende emoties. Het is makkelijker om mezelf aan het werk te zetten als ik bezig blijf. 10mg in[lees meer...] de avond om de bijwerkingen te verminderen bij het uitwerken. Hoe vroeger ik het neem hoe meer bijwerkingen ik voel bij het uitwerken. Mijn beleving kan minder accuraat zijn vanwege mijn depressie. Het is lastig om de bijwerkingen van de medicatie en de depressie te onderscheiden. Ik begon met Concerta toen ik net 17 was geworden.

02-05-2019 | Vrouw | 18
ADHD
Ik ben met concerta begonnen omdat ik van medikinet, wat ik hiervoor 5 jaar nam, te veel last van bijwerkingen had zoals constante hoofd- en buikpijn. Van die bijwerkingen heb ik nu geen last meer alleen heb ik wel nogsteeds veel moeite met slapen en heb ik zolang de medicatie werkt totaal geen eetlust. De medicatie helpt me erg veel bij mijn concentratie en ook met het o[lees meer...]mgaan van veel te veel prikkels waar ik anders veel last van heb.

23-05-2020 | Vrouw | 19
ADHD
Ik gebruik concerta nu al een aantal maanden. Begon met 27mg, dit is na een week verhoogd naar 36mg. Ik neem het soms 2x per dag in, ligt aan de dag. Momenteel neem ik 1x per dag 36mg in de ochtend en als ik de tweede inname nodig heb 27mg. Niet 2x per dag 36mg. Het medicijn werkt goed, alleen het grootste nadeel is het effect op mijn eetlust. Ik kan niks binnenkrijgen, ik[lees meer...] heb ook geen honger gevoel meer. En als ik eet, eet ik met tegenzin. Vaak krijg ik last van misselijkheid en moet ik ervan braken. Binnenkort weer een afspraak bij mijn psychiater, hopelijk is er een manier om dat op te lossen. Ik heb namelijk sinds het begin er al last van, dosering is toen verhoogd naar 36mg vanwege de effectiviteit.

16-06-2019 | Vrouw | 19
ADHD
Ik heb het in de middelbare school altijd heel goed gedaan. Toen ik naar de universiteit ging waren mijn resultaten enorm hard gedaald. Ik was na het eerste jaar niet voor genoeg vakken geslaagd om vakken van het tweede jaar te mogen opnemen. Toen ben ik hulp beginnen zoeken. In oktober kreeg ik na een concentratie onderzoek de diagnose ADHD. Dit verklaarde voor mij [lees meer...]veel en leek voor mij na de uitleg een heel logische diagnose. In maart was mijn eerste afspraak met de psychiater. Die schreef me concerta 36mg voor. In het begin sliep ik slecht en vergat ik te eten. Ik ben sowieso mijn hele leven lang al iemand die moeilijk in slaap valt, maar nu was ik vaak nog wakker om 2u 's nachts. De verminderde eetlust vond ik voordelig, omdat ik iemand was die heel de dag door ongezonde dingen at. Ik had hierdoor ook een beetje overgewicht, dus de eetlustverminderde werking was voor mij een pluspunt, ben intussen 7 kg kwijt (onder toezicht van een diëtiste ook). Op mijn concentratievermogen had de concerta 36mg enkel effect als ik ook echt de motivatie had om te focussen. Als ik uiteindelijk de moed vind en ergens fatsoenlijk ingevlogen ben, ben ik helemaal in die bubbel en is het moeilijk om me aan te spreken of af te leiden. Het gebeurde echter nog te weinig dat ik ook echt ergens fatsoenlijk aan begon. Daarom ben ik, ondanks de al aanwezige bijwerkingen, toch nog 54 mg beginnen nemen. Nu ik deze neem heb ik een hele dag een lichte maar vervelend aanwezige hoofdpijn, voelt zoals een lichte kater. 'S avonds huil ik bijna gegarandeerd en 's nachts ben ik gemakkelijk wakker tot 3-4u. Ik durf ze geen 2 dagen achter elkaar te nemen, omdat mijn slaaptekort dan gewoon veel te groot wordt, en ik me overdag geen mens meer voel. Toen ik dit tegen de psychiater vertelde heeft ze gezegd dat ik door het slaaptekort moet stoppen met concerta (want ze wou niet én concerta én slaapmedicatie voorschrijven), en heeft ze antidepressiva voorgeschreven (wellicht omdat ik letterlijk huilend haar kantoor binnenwandelde). Ik voel mij echter echt niet goed bij haar beslissing en wil deze eigenlijk niet gaan halen, dit heb ik dus ook nog niet gedaan. Momenteel neem ik de concerta van 54mg nog wel, maar enkel om de 2 dagen, omdat ik nu in de examenperiode zit. Dan heb ik letterlijk een patroon van de ene dag slaaptekort, en de andere dag 12u. Heeft iemand hier enige ervaring mee?

16-12-2018 | Vrouw | 19
ADHD
Werkt goed bij concentratie maar is het niet waard door de bijwerkingen. Veelste veel bijwerkingen waaronder hoofdpijn, buikpijn, stemmingswisselingen en verandering van smaak en geen eetlust. Je kan je er goed mee concentreren maar als het medicijn uitwerkt krijg je knallende hoofdpijn en kwam ik niet in slaap. Ook voelde ik mij zo een saai persoon die geen emoties kon ui[lees meer...]ten en had een verminderd libido maar tegelijkertijd van binnen een heel gejaagd gevoel alsof ik om elk klein dingetje een woedeaanval kon krijgen. Daarbij zoals ik al noemde veranderde sindsdien mijn smaak dus op een negatieve manier (ik lust geen chocolade meer en ook geen koekjes bijvoorbeeld. Ja wel goed voor de lijn maar niet de bedoeling baal er heel erg van. Ik kan zo erg van eten genieten en dat kan bij bepaald eten nu niet meer heel erg jammer.... Nu al een jaar gestopt en mijn smaak zal nooit meer de oude zijn vrees ik.... Las net bij andere recensies ook iets over smaak dus ben blijkbaar niet de enige. Nu overgestapt op andere medicatie (strattera) en die raad ik iedereen aan!!! Heb ook eerst ritalin geprobeerd maar daar was ik ook een zombie bij die niks meer at maar sinds ik strattera heb voel ik mij gewoon mezelf maar dan met de scherpe randjes eraf. Strattera is ook een ander soort medicijn (zit een andere stof in) dan ritalin, concerta etc dus werkt ook heel anders en heb daar geen bijwerkingen van!!

12-05-2017 | Vrouw | 19
methylfenidaat (50mg)
ADD
slecht slapen, hele dag niks eten, niet sociaal op school, verlegen door gebruik, erg moe aan het eind van de dag.

04-03-2017 | Man | 19
ADHD
Voor iedereen is het gebruik en de ervaringen van Concerta bij ADHD anders, niemand is namelijk hetzelfde. Ik startte in groep 8 met het medicijn, ik begon bij een redelijk lage dosering na vaststelling dat ik ADHD had, volgens mij 18mg. In de beginjaren had ik veel last van eetlustvermindering en het moeilijk in slaap kunnen komen. Dit is door het gebruik van Melatoni[lees meer...]ne enigszins onderdrukt, maar had nog niet het gewenste resultaat. Na een paar jaar afgestapt van Melatonine. Toen ik in de 3e zat, zat ik onderhand aan een redelijk hoge dosering van 54mg, een tablet van 36mg en een tablet van 18mg. Je merkt op een gegeven moment wel dat het medicijn echt werkt, en je leven ook veranderd, hoe gek het ook klinkt. Het was denk ik heel moeilijk geweest te staan waar ik nu sta zonder het gebruik van Concerta. Na een paar jaar ga je er mee leren leven, dan komt ook het moment dat je het zelf moet gaan betalen en je niet iedere dag meer zin hebt om de stilste van de klas te zijn. Ik ben het laatste jaar gaan afbouwen van 54mg naar 36mg. Deze slik ik nu niet meer omdat ik in de loop van de jaren zo veranderd ben, misschien mede door het medicijn, dat ik er mee heb leren leven en de ADHD onder controle heb. Al met al is het een fijn medicijn om te gebruiken. Het heeft bij mij ook het gewenste resultaat opgeleverd, des al niet te min kunnen de bijwerken soms erg vervelend zijn.

07-10-2016 | Vrouw | 19
ADD
Ik mocht gelijk concerta proberen. Ik begon met 18 mg en binnen een week mocht ik al aan de 36 mg. Ik wist niks af van dit medicijn, uiteindelijk heb ik spijt dat ik er ooit aan begonnen ben. 18 mg sloeg bij mij niet aan, 36 mg in het begin ook niet, binnen een maand mocht ik 54 mg proberen. De bijwerkingen werden me te heftig en begon al gauw kilo's te verliezen, in totaa[lees meer...]l ben ik 8 kilo afgevallen. 54 mg werd voor mij te heftig, ik begon te hyperventileren en als het medicijn uitgewerkt was, kreeg ik het gevoel dat ik gek werd. Ook ging het met mezelf niet heel goed, dus vandaar sommige heftige bijwerkingen. Uiteindelijk ben ik weer terug gegaan naar 36 mg en heb deze ongeveer 2 maanden geslikt. De bijwerkingen bleven en ik bleef afvallen, ook slapen ging heel slecht, waardoor ik uiteindelijk nog maar 16 uur per week sliep, door die medicijnen kon ik gewoon door en had ik niet last van slaaptekort, maar omdat ik ook niet veel at, kwam ik psychisch hier onder te lijden, als ik in bed lag, raakte ik gewoon in paniek om te slapen, maar ook om te leven leek het wel. Het is heel moeilijk uit te leggen, maar ik kreeg het gevoel dat ik gewoon gek was, dit was een combinatie van en te weinig eten en te weinig slapen. Uiteindelijk ben ik bij een andere psychiater geweest en die zei dat ik beter voor een tijdje kon stoppen met de medicijnen. Ik ben nu aan het afbouwen en ben heel erg moe. Ik raad het medicijn absoluut niet aan, maar het kan verschillend zijn per persoon, maar dit is mijn ervaring met concerta.

09-04-2022 | Vrouw | 20
ADHD
De dosering was te hoog voor mij. Het middel werkt niet voldoende en ben daarom overgestapt op dexamfetamine.

08-09-2021 | Vrouw | 20
methylfenidaat (20mg)
ADD
Verschrikkelijk al die ADHD medicatie. Ik heb bijna alles gehad, en de volgende was erger dan de vorige. Ik slikte al ADHD medicatie vanaf mijn 8e jaar. Ik begon met Concerta, 2mg, 2 keer per dag... dat deed niet veel meer naar mate ik ouder werd, dus op mijn 10e met 2 keer 5mg begonnen. Ik werd er enorm stil van en enorm warrig. Het voelde alsof mijn hersenen geblokkeerd [lees meer...]waren. Simpele dingen begreep ik minder goed. Hierna nog veel meer mg geslikt en meerdere medicaties geprobeerd voor mijn ADD. Ik heb tot mijn 15e pillen geslikt. Mijn laatste was ADHD medicatie gemengd met anti-depressiva waarmee ik begon op mijn 14e. Ik werd mute, hartkloppingen, paranoia, i trilde enorm, ik sliep niet , voelde me depressief en ik was enorm in de war. Sinds mijn 16e gestopt, en ik voel me veel beter dan met alle zooi! Het is even een kwestie van leren omgaan met de zwakke punten, maar liever dat dan de hele dag niks kunnen doen....