Ervaringen met Concerta

methylfenidaat

gewichtsverlies gebrek aan eetlust verhoogde hartslag emotioneel verminderde eetlust

ADHD (304 meningen)

Elvanse (150 meningen)

Bojan Nikolik (05-12-2014)

30-07-2017 | Vrouw | 38
ADHD
Na jarenlang ritaln te hebben geslikt, ben ik overgestapt op concerta. Ritalin bleek te kort te werken, waardoor ik veel last van rebounds had. Door de concerta kan ik nu een baan hebben op mijn eigen werk- en denkniveau en ik ben sneller klaar met klussen in huis. Ik heb de concerta alleen nodig op werkdagen. Ik slik heel bewust geen concerta in het weekend.Na inname kan[lees meer...] ik 16 uur niet slapen en mede daardoor slaap ikdoordeweeks soms wat te weinig. Door in het weekend niet te slikken, kan ik in het weekend mijn rust pakken. Ik ben echt enorm blij met concerta.

06-05-2017 | Man | 38
ADD
Bij een opname is add geconstateerd, sindsdien concerta. Bijwerkingen: Geen hongergevoel, zweethanden en soms toch druk.

28-10-2017 | Man | 39
ADD
Sinds 2010 heb ik dit medicijn voorgeschreven gekregen na de diagnose ADD. Na eerst het opbouwschema gevolgd te hebben, van laag naar hoog tot de conclusie gekomen dat ik veel baat heb bij de 54mg Concerta. Resultaat: Minder chaotisch in mijn hoofd, weer kunnen focussen op studie/werk, beter plannen/organiseren enz.. persoonlijk heb ik geen last gehad van vervelende bijwer[lees meer...]kingen, maar dit verschilt natuurlijk per persoon. Voordeel is de vertraagde afgifte waardoor er niet de gehele dag om de paar uur Ritalin genomen hoeft te worden. Nadeel is echter de hoge kosten die zelf betaald moet worden bij de Apotheek, daar geen enkele zorgverzekering deze vergoed.

02-08-2016 | Man | 39
Vermoeidheid
door een hersenontsteking chronisch uitgeput geraakt (en nog wat andere restverschijnselen). na 30 jaar het gevoel te hebben door de zuigende modder te lopen met ritalin begonnen, maar door het rebound effect veel bijwerkingen. Nu Concerta 54mg gekregen en ik voel me eigenlijk voor het eerst sinds lange tijd mezelf. Niet meer oververmoeid, niet meer overprikkeld, vergeet g[lees meer...]een dingen meer, een stuk minder introvert geworden, beter met emoties om kunnen gaan. Het energieniveau is nog laag maar niet meer chronisch uitgeput.

11-07-2017 | Man | 41
methylfenidaat (30mg)
Ik heb hier weinig anders over te melden dat ik dat dit medicijn mij niet past. Bijwerkingen: zweten, onrust, hyperactief, slaaploosheid, zeer verhoogde hartslag. ongemakkelijk in sociaal contact.

21-04-2021 | Vrouw | 42
methylfenidaat (10mg)
ADHD
Kreeg dit voor mijn adhd, word hier alleen super relaxed van, maar krijg geen focus ervan. Het voelt als stoned zijn zonder wiet. Helpt niet bij mijn adhd problemen.

19-01-2023 | Vrouw | 43
methylfenidaat (27mg)
ADHD
Ik kan ineens beter plannen en me ook aan de planning houden. Ik ben niet meer zo intens moe en slaap nu prima de nacht door. Ik ben daadkrachtiger en kan meer afspraken op een dag hebben zonder totaal overprikkeld te worden.

30-11-2019 | Man | 43
methylfenidaat (30mg)
ADHD
Makkelijk elke ochtend in nemen en klaar

22-06-2019 | Vrouw | 43
methylfenidaat (27mg)

12-01-2017 | Man | 43
methylfenidaat (18mg)
ADHD
Hallo, Wondermiddel. De hele antidepresiva lijst afgewerkt, niets hielp, veel, heel veel bijwerkingen, nu Concerta. Het brengt Rust. Formidadel middel. Je kan het beter wel als niet proberen. De eigen bijdrage, in tegenstelling tot Ritalin, moet n ieder voor zichzelf bepalen, mij is het meer dan waard. 's Morgens 1 tablet, en er ging voor mij een nieuwe wereld open.

24-02-2021 | Man | 44
ADHD
Methylfenidat retard 36 mg (Mylan) had nagenoeg geen effect, waarna ik ben overgestapt op methylfenidaat retard 54 mg (Concerta). In het begin veel last van hartkloppingen (10-15% verhoging bloeddruk), maar na een week werd dat minder. Qua focus en concentratie leek het effect te hebben (meer drive), maar het opgejaagde gevoel bleef. Ook werden mijn nachten en mijn spr[lees meer...]eekwoordelijke 'lontje' voor mijn naaste omgeving steeds korter. Inmiddels ben ik gestopt met dit medicijn en en word ik nu behandeld met lisdexamfetamine.

17-04-2019 | Vrouw | 44
ADD
Nadat ik een burn out heb gehad en anti depressiva niet hielpen, bleek na tests dat ik ADD heb. De voorgeschreven kortwerkende ritalin hielp maar 1,5 tot 2 uur en gelukkig kon ik snel over op concerta. Wat een verbetering. Ik slaap veel beter, mijn dagen zijn nooit meer lusteloos en deprimerend, ik doe gewoon de dingen die moeten, vergeet niet meer dat de was na twee dagen[lees meer...] nog in de machine zit, ga gewoon aan de slag met alles wat gebeuren moet. Ik kan hierdoor weer leven, meedoen en vooral ook blij zijn. Dit is dus hoe andere mensen altijd al zijn, terwijl ik mijn leven lang zo heb moeten vechten om het ook allemaal voor elkaar te krijgen (ik snapte nooit hoe andere dat altijd deden) Mijn stemming is het tegenovergestelde van zombie en heb gelukkig geen bijwerkingen. Op sommige dagen werkt het wel s minder en ik kan nog niet achterhalen waar dat dan door komt. Twee kinderen met ADHD gebruiken ook Concerta de 1 ervaart het net als mij en de ander geeft aan dat zijn gedachten minder vrolijk zijn met gebruik van Concerta en neemt het dan ook alleen tijdens schooldagen voor de concentratie en slaapt dan ook beter. Soms neem ik een dag geen Concerta (gewoon om te kijken hoe het is) en dan doe ik niets, onderneem niets, vind niets leuk enzovoort, zonde van die ene dag!

10-04-2024 | Vrouw | 45
ADD

emotioneel verhoogde hartslag verminderde eetlust

Ik ben in januari na diagnose add op 45 jarige leeftijd, gestart met methylfenidaat. Per toeval als eerste met Concerta 27 mg. Daarna kreeg ik allerlei B merken. Ik blijk toch gevoelig voor de hulpstoffen erin dus met medische noodzaak krijg ik nu (na lang aandringen bij de apotheek) weer Concerta. Ik zit nu op 54 mg maar als ik het dan druk heb merk ik toch verhoogde hart[lees meer...]slag en dat ik sneller van 0-100 schiet in mijn emotie als ik ineens super down of droevig (had ik nooit voorheen-vrij beheerst). Dus nu doe ik soms een dag de 36 mg (helaas doet dit minder met mn focus en concentratie) maar geeft minder tot geen bijwerkingen. Voordeel van Concerta is echt de focus en eindelijk gewoon een planning kunnen maken in m’n hoofd en m’n productie op werk is echt zoveel beter! Minder afleiding. Top. Oh ja en val in slaap als een blok. En dat voor een piekeraar. In het begin was eetlust afname een dingetje. Kan soms wat maagklachten hebben:moet ervoor waken dat ik niet na inname tijd niks eet en dan in avond ineens veel en ook suiker behoefte. Je knopje van trek is een beetje van slag dus wel zaak dat je goed en gezond, verdeeld blijft eten. Verder zie ik het zo als m’n leven ipv 6 een 8 kan zijn met dit pilletje dan heel graag;) Hoop wel dat de werking zo blijft. Begreep dat er gewenning kan optreden, dus zaak om soms even pauze in te lassen. Althans zo vertelde de psych mij.

29-12-2021 | Vrouw | 45

22-08-2021 | Vrouw | 45
ADHD
Met mijn 44e werd adhd geconstateerd. Doordat ik geen lontje had,hart op de tong erg zwart wit ben en druk dacht mijn nu man die ik net kende goh heb jij geen adhd? Pffff wie ik? Echt niet. Toch maar naar huisarts, doorverwezen. Eerste afspraak al meteen duidelijk wie ik was. Arts was te laat tja zeg ik wat van ;). Op bijna elke vraag kon ik ja antwoorden. Medische ch[lees meer...]eck ( ivm hoge bloeddruk) begonnen met kort werkend 3x daags pffff wat een ramp...rebound zo heftig niet leuk meer. Overgestapt op concerta ( eerst goed uitgezocht of dit mocht ivm bloeddruk en mijn werk). Gestart... dosering al snel omhoog. Nu 1x daags 2x 36 mg. En ik functioneer! Lontje is nu duidelijk langer ( zelfs mijn collega's viel t op en ik werk nog wel tussen de mannen, zouden wat gewend moeten zijn ). Heb emoties das beetje jammer soms ha ha. Als ik een dag vergeten ben heb ik de volgende dag echt een probleem! Geïrriteerd, voel me heel erg zielig, verdrietig niemand houdt van me enz enz. Drama dus. Hoofd was minder maar trekt zich de laatste tijd iets minder aan van de concerta dus dat is een dingetje. En ik kan alleen niet slapen een hele nacht. Ga op tijd naar bed, manlief ruikt kussen en slaapt grrr en ik tel schaapjes, koeien tijgers noem maar op. Alle gedachtes vliegen door mijn hoofd. Slaap ik eindelijk ben ik 2a 3 uur later weer wakker. 2 uur 4 uur en dan gaat de wekker. Jaloers op mensen die zeggen ik heb heerlijk geslapen... hoe dan???. Nou werk ik afwisselend dag en nachtdiensten. Is ook niet gunstig alhoewel collega's zijn s nachts moe ik niet hoor... kom maar door met een extra laad los adres. Binnenkort onderzoek bij adhd centraal , hoop dat hun de dosering nog iets beter af kunnen stellen. Heb ze al gewaarschuwd dat ik van de tijd ben ( en dat voor een adhd er) en voor onderzoek mag ik 1 dag van tevoren niks nemen. Dus heb ze ook alvast succes gewenst 😜. Maar tot nu toe ben ik blij met concerta afgezien vd bijwerking.

29-04-2020 | Vrouw | 45
methylfenidaat (18mg)
Autisme
Tegen overprikkeling en ADD/ADHD klachten maar vooral conflicten en overprikkeling naast de onrust die andere middelen als bijwerking geven naast afvlakking, akatasie en verergering tics en ASS dwang en drang, nu weer start Concerta 18mg ophogen naar hogere dosering in komende weken. Eindelijk weer eerste dosering start Concerta 18mg met ophogen dosering in komende weken[lees meer...], nu van alle andere psycho farmaca af, dus geen anti psychotica meer of anti depressiva, stemmingstabillisoteren. Na 17 jaren geworstel is het zover!