Ervaringen met Dexamfetamine

ADD (159 meningen)
Narcolepsie (1 mening)

21-02-2021 | Vrouw | 30
ADHD
Ik heb Dexamfetamine gekregen omdat ik niet tegen Ritalin kan. Ik ben begonnen met de laagste dosis en nu zit ik op 2x 5 mg 's ochtends, 2x 5mg 's middags en 1x 5 's rond etenstijd. Ik kan me beter concentreren, voel me over het algemeen ook wat lekkerder in m'n vel (minder somber, nerveus). Ik heb wel een wat drogere mond en kan 's nachts helaas niet echt slapen. Maar gel[lees meer...]ukkig ben ik niet moe verder dus trek ik het (tot nu toe) vrij goed.

18-02-2021 | Vrouw | 27
ADHD
(..) (Let op: deze mening is aangepast, persoonlijke verwijzingen zijn verwijderd).

10-01-2021 | Man | 23
dexamfetamine (5mg)
Gebruik sinds kort Dexamfetamine ivm een concentratieprobleem, merk veel verschil. Meer focus en meer energie, wat heel erg fijn is. Wat ik me af vraag is: moet ik na verloop van tijd een hogere dosering gaan gebruiken voor hetzelfde effect wat ik nu heb? Als dit het geval is weet ik niet zeker of ik hier mee door wil gaan ivm eventuele bijwerkingen die dan waarschijnl[lees meer...]ijker worden.. Graag reactie, dank!

23-12-2020 | Man | 26

28-09-2020 | Man | 25
ADHD
Helpt mij erg goed met het onder controle houden van mijn impulsiviteit. Daarnaast kan ik me nu veel projecten maken / teksten schrijven. Voorheen was dit een enorme strijd. Nu gaat het veel soepeler. Jammer dat het niet veel doet aan drukte in je hoofd. Bij een hogere dosis word de drukte aanzienlijk erger.

15-06-2020 | Vrouw | 35
ADHD
Ik ben zeer gebaat bij dexamfetamine ik krijg meer rust door en voel mij beter

22-03-2020 | Man | 47

04-03-2020 | Vrouw | 32
ADD
Een paar jaar geleden (2015) ook al Dex gebruikt, dat goed beviel. Uiteindelijk afgebouwd omdat ik het gevoel had dat de medicatie niet langer nodig was + een actieve kinderwens. Eind 2019 weer begonnen. Eerst verplicht Methylfenidaat (wat een ramp, zoveel bijwerkingen). Dus ik wilde graag weer over op Dexamfetamine. Verplicht over moeten stappen op Amfexa, net als de r[lees meer...]est van Nederland. Omdat ik erg slecht reageerde op Amfexa 5mg (binnen 1,5 week was ik zwaar depressief en was ik niet meer in staat goed voor mijn dochtertje te kunnen zorgen), ben ik in overleg met mijn psychiater meteen overgestapt op Dexamfetamine 2,5mg van de Magistrale Bereider van de Apotheek. Dit keer 2x daags 2 tabletten 2,5mg. om 8 en om 12:30 uur. Hoewel het wel goed bevalt heeft het bij lange na niet het effect dat ik gewend was uit 2015. Wellicht dat mijn lichaam er anders op reageert dit keer. Jammer. Ik heb een nerveus onderliggend gevoel de hele dag, en heb nog steeds flinke opstartproblemen bij het starten van taken. Daarnaast ervaar ik een heftige rebound precies tijdens het avondspitsuur thuis. Na het in bed leggen van mijn dochtertje stort ik qua energie enorm in en wil ik helemaal niets meer. Ik ga nu in overleg met mijn psychiater over op 3x daags 2 tabletten 2,5mg met de hoop dat ik de rebound kan opvangen en kan uitstellen totdat ik al slaap. Ik hoop dat ik geen inslaap problemen krijg, maar dat zullen we wel zien. Ook zit ik eraan te denken om naast mijn medicatie te starten met Omega-3 voedingssupplamenten. Heeft iemand daar positieve ervaringen mee met betrekking tot ADD/ADHD?

12-12-2019 | Vrouw | 64
dexamfetamine (2.5mg)
ADD
na jaren drukte in mijn hersenen gaf dexamfetamine me een rustiger gevoel en kon ik mn dag beter beginnen, met meer focus !

03-12-2019 | Vrouw | 39
ADHD
prima, maar minder sterk / effectief dan amfexa

11-11-2019 | Vrouw | 28

03-11-2019 | Vrouw | 60
ADHD
Met dexamfetamine kreeg ik meer evenwicht en energie. Wel sliep ik veel korter dan daarvoor : tussen de 5 en 7 uur per nacht. Daarvoor ruim 8 uur en voelde me dan nog steeds moe. Ik heb al 20 jaar ME/CVS en had nooit medicijnen voor mijn ADHD geprobeerd. Met dexamfetamine kwam er weer wat meer uit mijn vingers en was ik beter in staat voor mezelf te zorgen. Wel veel last v[lees meer...]an droge mond. Het idee amfetamines te moeten slikken om mezelf enigszins op de been te houden staat me wel tegen.

12-10-2019 | Vrouw | 28
ADHD
Gestart met Dexamfetamine van de magistrale bereider. 3x 5mg als opbouwfase van vier dagen. Vervolgens zeer veel bijwerkingen, wat achteraf gezien mogelijk ook rebound klachten geweest zouden kunnen zijn. Ongeveer 2,5 uur na inname werd ik zeer emotioneel en hd ik het idee volledig overspannen te zijn. Dit uitte zich in huilbuien, angst, opgejaagd gevoel, hoge ademhaling. [lees meer...]pijnlijke borst, hyperventilatie, paniek. Na contact met behandelaar besloten om de dosis op te splitsen ipv 1x5mg naar 2x2,5 mg in de ochtend, om zo de bijwerkingen te verminderen. Dit ging al stukken beter. Ik nam de 2,5mg om de 2,5 uur. Slapen bleef echter een probleem. Ik mocht zelf schuiven met doseringen en ben uiteindelijk uitgekomen op 4x5mg (soms 5x5), waarvan ik de laatste dosis om 20 uur savonds nam. Dit deed mijn slaapproblemen goed. Waar ik voorheen maar 1-3 uur sliep, sliep ik na inname van 5mg in de avond 3-6 uur. Na de verschrikkelijke eerste weken met dit middel, waar je echt even doorheen moet, ben ik daarna wel tevreden. De werking was prima. Aangezien de Dexamfetamine 2,5 mg niet meer mag worden gemaakt, zou ik over moeten op Amfexa. Na de beroerde tijd met enorme bijwerkingen, in combinatie met de slechte ervaringen die ik las over Amfexa, heb ik besloten over te gaan op Elvanse.

07-10-2019 | Vrouw | 29

07-10-2019 | Vrouw | 40
dexamfetamine (2.5)

25-09-2019 | Man | 25
dexamfetamine (2.5)
ADHD
Ik heb adhd. Ben een pas vorig jaar december gediagnostiseerd. Alles viel op zijn plek. Lang studeren, conflicten, kleine burn outs door overprikkeldheid, geen rem hebben nadat in overprikkeld ben. Nu ik medicatie en therapie gaat het beter met ups en downs. Ik moet mijn studie nog afronden en heb nog mijn werk er tussendoor. Ik merk dat de medicatie een symptoombestri[lees meer...]jding is en niet de oplossing. Ik keer met medicatie soms terug in oude slechte gewoontes, ik raak nog steeds in veel mindere maten wel eens overprikkeld. Mensen/vrienden/familie zeggen dat ik meer mijzelf ben en geen gesprek met mij langer aan kunnen gaan. Mijn ogen of hoofd gaan niet meer alle kanten en ik kom niet meer onrustig over. De medicatie helpt en is ook mijn redding. Alleen tijdens de rebound lijkt het of alles 3keer zo hard aankomt. Ik vergeet meer, prikkels komen hard aan en kan heel soms hoofdpijn krijgen. Als de prikkel te veel worden dan ik enorm licht ontvlambaar. Over het algemeen ben ik blij met de medicatie. Ik kan mijn werk en studie niet doen zonder. De nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Stigma op adhd en medicatie vind ik wel naar. Ik heb een rustig introvert karakter alleen mijn hoofd en concentratie gaan alle kanten op. Mijn collega’s hebben iets tegen adhd medicatie en ze hebben paar keer wel eens verteld dat ik zonder zou moeten kunnen functioneren. Maar ze staan niet in mijn schoenen. Mijn gemoedsrust is 20 keer beter en ben gelukkiger. Laat je niet afschrikken door de stigma van andere mensen! Elke ADHD’er is anders.