methylfenidaat

Bij  ADHDX

ADD (148 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)
Syndroom van Asperger (4 meningen)

Concerta (468 meningen)
Dexamfetamine (413 meningen)
Ritalin (391 meningen)
Amfexa (203 meningen)
Medikinet (128 meningen)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

30-07-2020 | Vrouw | 30
methylfenidaat (5mg)

03-11-2020 | Man | 29
methylfenidaat (36mg)
ADHD
Het werkt zeer effectief om rustiger en geconcentreerd mijn dag door te komen. Hierdoor heb ik minder moeite om het overzicht te bewaren en om mijn werk- en privéleven te combineren. Echter, het ontneemt volledig mijn eetlust, terwijl ik wel honger heb. Het heeft mij uiteindelijk jaren gekost om dit patroon te doorbreken. Ik heb mijzelf moeten dwingen om door deze barrière[lees meer...] heen te gaan. Ik ben van géén ontbijt, naar een half stuk fruit gegaan, kokhalzend boven de wasbak. Omdat het gewoon echt niet wilde lukken. Uiteindelijk door mijn doorzettingsvermogen dit wel voor elkaar gekregen. Ik spreek veel cliënten van me die dezelfde ervaringen hebben, maar niet door deze barrière heen komen. Terwijl het wel invloed heeft op hun gewicht en hun energielevel. Hierdoor vraag ik mij wel eens af of een deel van de effecten komen doordat er veel minder energie je lichaam binnenkomt.

17-06-2020 | Vrouw | 22
methylfenidaat (18mg)
ADHD
Ik ben er nu een paar jaar achter gekomen dat ik ADHD heb. Ik had een tijd dat ik mij erg depressief voelde en niet lekker in mijn vel zat. Ook op school kon ik mij vanaf jongs af aan nooit concentreren en zei ik altijd alles wat ik dacht. Ik had daar nooit problemen mee tot een bepaalde leeftijd toen het niet meer zo goed ging op school. Ik merkte dat ik erg chaotisch was[lees meer...] in mijn hoofd en werd daar ongelukkig van en kon het niet meer zelf. Toen ik wist wat het was voelde ik mij stukken beter. Ik kreeg hulp en ben begonnen met het slikken van Methylfenidaat. Het hielp mij erg goed als ik bijvoorbeeld moest leren maar merkte wel dat ik het niet altijd wou gebruiken. ik voelde mij soms zenuwslopend onrustig (trillende handen) Ik had er weinig eetlust door en werd er soms ook een beetje misselijk van. Ook merkte ik dat ik heel prikkelbaar was als het medicijn uitwerkt en krijg ik er soms hoofdpijn van. Ik gebruik het alleen als ik een dag aan school moet werken of moet leren. Ik gebruik het niet elke dag want soms heb ik geen zin in de bijwerkingen. Ik persoonlijk wil het niet elke dag gebruiken maar gebruik het alleen als ik geen orde weet te stellen in mijn hoofd en ik heel chaotisch ben en geen planning kan maken of moet leren.

17-04-2021 | Vrouw | 18
ADHD
Vooral met werk en leren veel meer concentratie! Heel fijn om gewoon aan 1 stuk aan iets te kunnen werken! Eetlust is wel minder en vanbinnen soms wat onrustig. Maar helpt super! Ook m’n stemming is erg goed door deze pillen.

05-01-2021 | Vrouw | 18
ADHD
Voor school deze medicatie voorgeschreven gekregen. Concentratie werd beter! Maar last van ernstige depressie en stemmingswisselingen. Ik dacht dat het door privé en schoolstress kwam. Toen ik afgestudeerd was stopte ik met de medicatie. Daarna weer begonnen voor een cursus en toen kreeg ik de depressie weer enorm. Vanuit mijn ervaring geen aanrader! Ben overgestapt naar T[lees meer...]entin, een aanrader!

21-11-2020 | Vrouw | 18
ADHD
Ik weet vanaf mijn 15e dat ik ADHD heb en slik sindsdien medicatie. Ik heb Ritalin en Concerta gebruikt. Momenteel slik ik weer Ritalin. Het middel werkt goed, maar de bijwerkingen zijn erg vervelend. Soms wegen deze zwaarder mee dan de normale werking. Daarom slik ik Ritalin niet meer door als ik merk dat de bijwerkingen te heftig worden. Dan ben ik liever mezelf. Ritalin[lees meer...] is voor mij dus echt een haat liefde relatie. Dankzij dit medicijn heb ik mijn examens veel beter gemaakt dan ik anders zou kunnen, maar door Ritalin zit ik soms ook slecht in mijn vel en heb ik minder zin om sociaal te zijn. Ik merk echt verschil in mijn gedrag als ik met mensen om mij heen ben, omdat ik dan veel geremder ben. Ik ben minder grappig, minder aanwezig in het gesprek, voel me meer een zombie langs de kantlijn. Ook moet je nooit andere drugs nemen als Ritalin nog in je bloed zit, vooral geen Alcohol. Als je gevoelig bent voor angstaanvallen of paniekaanvallen zou ik dit medicijn sterk afraden. Ook als je gevoelig bent voor eetstoornissen of er eentje hebt. Het vermindert namelijk je eetlust behoorlijk en dat kan dan natuurlijk gevaarlijk zijn in combi met een eetstoornis.

07-02-2020 | Vrouw | 17

18-10-2021 | Vrouw | 15
methylfenidaat (54mg)
ADHD
vanaf mijn 7de levensjaar gebruik ik dit middel. In 8 jaar tijd geen psychiater meer gezien. Het heeft goed geholpen. Op het laatst zat ik op een dosis van 1 keer 54 mg en 1 keer 20 mg. Ik ben nu bijna 15 jaar en nu ontstaan al die heftige bijwerkingen. Ik ben nu gestopt en al de bijwerkingen zijn weg. Ik ben nu weer blij en vrolijk en heb geen depressieve gevoelens meer.

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum