Ervaringen met Ritalin

Bojan Nikolik (07-12-2014)

20-12-2016 | Man | 28
methylfenidaat (36mg)
ADD
Een paardenmiddel voor mij, te heftig. De focus is er wel enorm, maar het voelt als een sneltrein waar je in geslingerd wordt. Niet te doen eigenlijk. Extreme onrust en nervositeit. Dosering weet ik niet meer helemaal zeker.

26-07-2016 | Vrouw | 28

03-11-2020 | Man | 29
methylfenidaat (18mg)

05-06-2019 | Vrouw | 29
ADHD
Ik slik al 24 jaar Ritalin. Werkt super goed. S ochtends slik ik 36mg+54mg concerta. Vanaf 13:00 uur stap ik over op Ritalin. Voordeel: - werkt snel in (10a15min) - makkelijk verpakt Enige nadeel: - smaakt ranzig - werkt maar kort en vergeet nieuwe dosis te nemen

13-07-2017 | Man | 29
methylfenidaat (5mg)
ADHD
Ritalin werkte voor mij 15 jaar lang prima. De afgelopen jaren bracht het me niet de rust die ik gewend was. Daarom ben ik inmiddels overgestapt op Straterra. Straterra voelt heftiger en bij Ritalin voelde ik me meer mezelf maar Straterra werkt wel beter om rust in mijn hoofd te krijgen. Ik gebruikte van Ritalin een erg lage dosis. Soms maar 2,5MG per keer. Bij meer had[lees meer...] ik al gauw last van bijwerkingen.

11-04-2015 | Vrouw | 29
ADHD
kreeg het omdat 10 dingen tegelijk deed en concentratie was zeer slecht en nu met de ritalin een stuk beter en durf me nu ook bloot gegeven in me mening en durf ook voor me zelf op te komen en voel me stuk beter. ben er erg tevreden over. maar krijg 10 mg maar moet 3 pillen over de heledag nemen dus dan is het toch 30 mg?

26-01-2020 | Man | 31
ADHD
Het lijk mij een goed medicijn tot nu toe en vind de werking beter en de bijwerkingen minder dan andere medicijnen voor ADHD, toch moet men opletten het minimale dosering te gebruiken om je brain en body niet aan te tasten, ookal lijkt het leuk je heel goed te kunnen consenteren moet je genoeg nemen om je normaal te mogen consenteren en de rest aan je eigen kracht en inzet[lees meer...] laat dus de minimale dosering is mijn advies zodat je niet verandert in een zwakke persoon en niet een afhankelijke persoonlijkheid krijgt, anders breng je schade in de ontwikkeling van je hersenen(kinderen kunnen snel de fout in gaan met de dosering dus; ouders beetje in de gaten houden). Verder moet je opletten hoelang het medicijn in je body blijft werken want mensen verschillen daarin en verschillende situaties kunnen ook van invloed zijn, dit is heel belangrijk omdat je of je kind minimale bijwerkingen zult hebben als je het goed gebruikt en gezien dit niet makkelijk is, een arts raadplegen kan gunstig zijn, als jezelf of kind een medicijn levens lang moet gebruiken dan beetje extra moeite kan geen kwaad totdat je de juiste ritme in vindt en aan went. Verder met een gezonde levensstijl; sport, juiste supplementen hoef je de dosering niet in de toekomst te verhogen maar kan je zelfs het verlagen en zo bescherm je jezelf tegen de bijwerkingen van medicijn gebruik, en natuurlijk gezonder leven zal in principe voor betere levenskwaliteit zorgen.

26-02-2019 | Vrouw | 31
ADHD
Op advies van de huisarts gestart met Ritalin toen ik meer en meer last begon te krijgen van mijn ADHD, dit is destijds vastgesteld toen ik 20 was maar ik wilde het eerst gewoon proberen zonder medicatie. In eerste instantie was dit erg fijn, er ging een wereld voor me open. Ik voelde me veel minder moe, kon me ineens concentreren en was veel stabieler doordat ik niet meer[lees meer...] zo'n last had van stemmingswisselingen. Helaas begon ik me na een tijd steeds slechter te voelen. Bij de juiste dosering voelde ik me soms volledig buiten mezelf, alsof ik drugs had gebruikt, dit was zo'n naar gevoel. Toen de dosering lager werd hielp het me niet voldoende. De bijwerkingen wogen niet op tegen de baat die ik erbij had en omdat de huisarts alleen Ritalin kon voorschrijven en ik niet onder behandeling stond bij een psychiater ben ik toen gestopt. Na enkele jaren overigen via de psychiater alsnog gestart met Concerta, dit gebruik ik nu nog steeds naar volle tevredenheid.

22-12-2018 | Man | 31

29-06-2015 | Vrouw | 32
ADD
Ik heb ritalin 2 maanden gebruikt en werd hier heel vlak van was mijzelf niet meer. Kon niet goed slapen en had bijna geen eetlust meer. Het hielp wel om wat meer rust in mijn hoofd te krijgen. Maar ik vond de bijwerkingen te erg om er mee door te gaan.

23-02-2020 | Vrouw | 33
ADHD
Ben nu 33 toen ik begon met het medicijn was ik bijna 18. Vind het een heel fijn medicijn. Wordt er rustig door en minder chaotisch. Als ik geen medicijnen gehad had was ik totaal op het verkeerde pad gekomen. Ze zeggen wel eens van etter tot engel dit was zeker het geval van 365 dagen 300 dagen straf naar 0 dagen straf. Thuis was alles uit de hand gelopen zonder de medica[lees meer...]tie nu zijn ik en mijn ouders de beste vrienden. Ik ben mijn medicijnen heel dankbaar en ik schaam me er helemaal niet voor.

23-11-2022 | Man | 34
ADD
Sinds een maand de diagnose ADD gekregen door drukte in mijn hoofd, overprikkeld zijn in drukke omgevingen, moeilijk te concentreren en impulsiviteit. Nu 2 weken begonnen met 3 maal daags 1 tablet 10 mg van het merk Escupac,dit werkte goed wel met enige bijwerkingen. Hartkloppingen en soms een onrustig gevoel. Daartegenover stond meer concentratie, gemotiveerder en goed [lees meer...]in slaap komen! Mits het geslikt wordt op de juiste tijden. Echter na de 1e week was me medicatie op bij de apotheek en kreeg ik Sandoz als merk voorgeschreven. Via dit portaal e.a gelezen en ik was niet blij met de wisseling van medicatie. Sandoz veroorzaakt Stemmingswisselingen en er komt niks uit me handen op vrije dagen. Even aankijken zij me behandelend arts!

26-04-2018 | Vrouw | 34
methylfenidaat (18mg)
ADHD
in t begin werkte het wel goed. Ik kon me beter concentreren. Dat was best oke. Verder veranderde ik er langzaam steeds meer door. Minder behoefte aan sociale contacten, lagere creativiteit. matheid. Ik ben nogal een sprankelend type (zeggen ze)... dat ben ik 2 jaar NIET geweest. Voelde ook weinig tot niets qua emoties. Voor mijn gevoel heb ik er 2 jaar mee in de prullenba[lees meer...]k gegooid. Ik wil dan ook bij deze zeggen, bezint eer ge begint. Het lijkt leuk maar langzaam verander je in een zombie. Ik althans... Verder was de begeleiding rondom uitermate slecht.... Ik geniet nog steeds dagelijks van mijn zogenaamde hyperactiviteit. Ermee stoppen was de beste beslissing ooit!. Ik slikte medicijnen omdat t van mn ouders moest,.. en iedereen me overtuigde dat ik te druk zou zijn... inmiddels omgeef ik me met mensen die dat ook gewoon leuk vinden. Zou mooi zijn als mensen eens wat meer van zichzelf en elkaar genieten zoals ze zijn i.p.v elkaar te drogeren naar gemiddeldheid...

06-03-2017 | Man | 34
Drugsverslaving
het help mij goed ik kon me eigen nooit concentreren, maar nu velen malen beter met medicatie ! Meer wennen, dan bijwerkingen. En me drugsverslaving is het door gekomen denk ik zelf was 16 jaar verslaafd, maar nu net 2 jaar helemaal clean !!!

15-03-2016 | Man | 34

20-01-2016 | Man | 35
ADHD
Ik heb in het verleden meerdere perioden Ritalin geslikt, en alhoewel het zeker ondersteuning gaf in het verminderen van ADHD gerelateerde klachten, waren de fysieke, maar ook mentale bijwerkingen zo sterk dat ik besloot om er mee te stoppen. Dan kwamen de ADHD klachten weer zodanig op de voorgrond dat er ook niet meer mee te leven was. Totdat mijn nieuwe psychiater mee is[lees meer...] gaan zoeken naar een middel wat me wel zou kunnen helpen. Dexamfetamine. Geen bijwerkingen, ook blijft mijn persoonlijkheid hetzelfde met alleen een randje meer rust in mijn lijf en geest.