Ervaringen met Ritalin

Elvanse (150 meningen)

Bojan Nikolik (07-12-2014)

10-01-2017 | Vrouw | 36
ADHD
Ik ben meerdere keren ingesteld op Ritalin en dexamfetamine. op beide reageerde ik eigenlijk alleen op de bijwerkingen. Het gevoel niet in mijn eigen lijf te zijn, maar boven mijn hoofd te hangen. Tandenknarsen, verkrampte maag, ogen niet kunnen focussen. Na een gesprek met een speedgebruiker heb ik besloten te stoppen. Alles dat ik als bijwerking noem, noemde hij als wer[lees meer...]king van speed.

06-07-2015 | Vrouw | 36
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Bij mij is Borderliner geconstateerd, ik kreeg methylfenidaat voorgeschreven. Bij inname kreeg ik het zo benauwd dat ik nauwelijks adem kreeg, ik voelde mij draaierig en angstig. Ik heb mijn huisarts gebeld, die zei het zijn bijwerkingen, ik ging door met inname. De benauwdheid bleef, ik merkte dat ik mij raar voelde in mijn hoofd alsof ik gek werd en de benauwdheid nam to[lees meer...]e. Ik ben ermee gestopt, ik vind die huisarts zelf gestoord, ik ben zelfs naar eerst hulp geweest wegens hartkloppingen en benauwdheid. Ik ga nou sporten en veel meer afleiding zoeken ook al voel ik mij vaak depressief.

19-05-2017 | Vrouw | 37
Vermoeidheid
Voor mijn nooit geen Ritalin meer. Ik heb dit 6 weken geslikt (voor idiopathische Hypersomnie) en werd een totaal ander mens. Ik werd depressief, was door alles en iedereen geïrriteerd. Ik twijfelde aan mijn relatie, aan mijn werk. Het enige voordeel was dat ik niet meer zo moe was. Na overleg met de neuroloog overgestapt naar modafinil. Hopelijk hier geen bijwerkingen va[lees meer...]n

14-06-2022 | Man | 38
methylfenidaat (36mg)
ADHD
Bij mij een hele slechte ervaring. Op het begin had ik een heel blij gevoel en kon hard werken. Maar na twee jaar gebruik ben was ik een totaal wrak geworden met veel kwalen. Bijwerkingen zijn zeer ernstig. Zoals verhoogde oogdruk en dode vingers met een soort reuma als gevolg en overal tintelingen. Daarnaast ongekende stemmingswisselingen, met zeer hoge pieken en zeer ang[lees meer...]stige dalen. Toen ik stopte, moest ik twee weken als een junk afkicken. Maar ben zo blij, alle bijwerkingen zijn weg, en ben liever wat vaker mezelf dan een zwakke robot.

30-07-2017 | Vrouw | 38
ADHD
Ritalin bleek erg kort bij mij te werken, waardoor ik rebounds kreeg. Daardoor zat ik elke ochtend rond 10 uur te internetten op mijn werk, omdat ik me niet kon concentreren. Ook had ik daardoor vaak zin in eten. De overstap naar concerta heeft ervoor gezorgd dat ik nu beter functioneer.

19-11-2019 | Vrouw | 39
Na 10 jaar gewenning gekregen

20-11-2017 | Man | 39

06-12-2023 | Vrouw | 40

24-12-2019 | Vrouw | 40
ADHD
Het werkt als een trein. Kan eindelijk opletten in de les, ik hoor alles, kan goed luisteren ineens naar mensen. Met Ritalin kan ik ook beter contact maken met mensen, omdat ik minder met die andere 100.000 dingen in mijn hoofd en daarbuiten bezig ben. Maar heb een kleine hersenbloeding gekregen, met spraakuitval en uitval coördinatie van mijn rechterarm. Ik durf het nooit[lees meer...] meer te nemen. Dan maar terug warrig.

04-11-2016 | Man | 41
ADD
Ik heb last van een Dysthyme Stoornis. Ook een vooronderzoek gedaan voor add en het vermoeden is dat ik dit heb. Hiernaast vaak last van depressies met suïcidale gedachten. Naast vele therapieën al veel anti depressiva geprobeerd maar niets leek te werken. Slik nu sinds ongeveer 1 week ritalin en heb sinds ik het slik geen depressieve gevoelens meer. Wel vaker plassen. Ik [lees meer...]hoop dat dit aanhoud. Ik ben helderder en energieker.

19-06-2018 | Man | 42
methylfenidaat (15mg)
ADD
Na jaren gekampt te hebben met obsessieve gedachten, drukte in mijn hoofd, verstrooidheid, slecht slapen en chaos kwam ik zelf bij ADD uit na het nodige (vluchtige) leeswerk. Dit kwam ook uit de test bij het onderzoek. Ik begon twee weken geleden met 3 x 10 mg Ritalin. Dit maakte me wel iets rustiger maar deed nog niet echt veel. Een week later schreef mijn arts me drie ke[lees meer...]er 15 mg voor. Ik kreeg bij de eerste pil lichte hoofdpijn, maar wat daarna volgde was ongekend. De rust in mijn hoofd en de mogelijkheid me te concentreren bestaat dus wel. Ik kan eindelijk naar mijn omgeving kijken en dingen opnemen zonder afgeleid te worden door enorme chaos in mijn hoofd. Om beter te slapen slik ik een lichte dosisTrazolan, dit is een anti depressiva. Met add rustig slapen zit er anders gewoon niet in voor mij. Dit gaat prima samen en geeft haast geen bijwerkingen. Normaal stond ik op met een gevoel van een kater in mijn hoofd en dit ging pas weg na een powernap in de middag. Nu sta ik fit op en blijf ik dit veel langer. Door alle prikkels moest ik gewoon rond vier uur altijd slapen. Het belangrijkste is misschien nog wel dat de enorme gehaastheid enorm afneemt en ik taken een voor een kan afmaken. Ik moet wel mini pilletjes breken om halve te krijgen nu dus dat is niet zo handig. Ik slik drie keer per dag 1,5 pil Ritalin van 10 mg nu.

06-10-2015 | Vrouw | 42
ADHD
Helpt om wat langer te concentreren, als ADHDer vergeet ik nogal eens een dosis in te nemen. Eetlust is vermindert en dat is soms lastig.

15-05-2017 | Man | 43
ADHD
Door mijn drukte in mijn hoofd en impulsief gedrag, veel praten, vaak dan moeilijk tot de kern komen, heel snel afgeleid. Het vervelende opgejaagde gevoel van dat ik iets moet. Bijna paranoia achtig. Veel therapieën gehad, veel piekeren soms om niks. Minderwaardig gevoel, laatste ervaring verslavingskliniek werd ik te vaak teleurgesteld. Ik heb wel veel baat bij c g t en e[lees meer...]cht helpend is voor mij regelmaat, duidelijkheid, maar het blijft wel het langer vol houden van structuur, want door mijn drukte gaan mijn gedachten nog steeds snel, moet er maar mee leren leven.

27-03-2020 | Man | 45
na 16uur niet meer nemen door slaapproblemen ervan krijgen

04-10-2016 | Vrouw | 45
methylfenidaat (5mg)
ADD
Lang, lang geleden werd ik naar de huishoudschool gestuurd omdat ik niet gemotiveerd en te kinds nog was, terwijl uit de testen bleek dat ik zeker Mavo moest kunnen. Ik ben er heel blij mee, want ik ben creatief en graag bezig en heb er een heerlijke tijd gehad. Ik heb heel veel hobby's een gezin met 4 kinderen waarvoor ik altijd thuis was, maar het is altijd een zooitje[lees meer...]. Ik vlieg alle kanten op als ik aan het opruimen ben en voor ik er erg in heb, zit ik weer hele andere dingen te doen. Als ik het niet meer overzie maak ik 's avonds een lijstje hoe ik het de volgende dag aan ga pakken. Ik heb er nooit heel erg mee gezeten. Ik ben wie ik ben en doe mijn best. Tot dat ik opnieuw ging leren. Een BBL opleiding in de zorg waarbij je om het half jaar van werkplek wisselt. Ik kon het in mijn hoofd niet bijbenen. Methodisch werken...help! Verslagen, ik deed er uren over. Ik was bang dat ik door mijn ADD mijn studie niet ging halen en ben naar de dokter gegaan. Het was nooit officieel, en is het nog niet, maar het is in onze familie overduidelijk. Ik heb mijn verhaal gedaan en na een bezoek bij een psycholoog heb ik ritalin gekregen. Door alle verhalen ( ook van dichtbij) ben ik er heel voorzichtig mee. De eerste 4 maanden op mijn nieuwe werkplek heb ik om de 3 uur 5 mg gebruikt, geweldig! Mijn praktijkopleidster vroeg, hoe ik het nu wel voor elkaar kreeg...ja geheim van de smit. Mijn verslagen doe ik zeker de helft korter over. Ik laat me nu veel minder afleiden. Behalve nu (geen ritalin genomen)...ik ben dus eigenlijk met een verslag bezig, en zocht hiervoor de werking van een medicijn en zo zit ik weer andere dingen te doen . Maar wat ik duidelijk wil maken. Ik gebruik het zo min mogelijk, maar het geeft mij een gerust gevoel, dat ik weet dat er wat aan te doen is, wanneer dat echt nodig is.

14-12-2015 | Man | 45
ADD
Ik kwam er op latere leeftijd pas achter, helaas... maar er werd veel duidelijk. Na bezoek van huisarts en psycholoog aan de ritalin gezet en whow.. dat was geweldig, ik kon ineens veel beter werken, was sneller geworden en had zin in het leven. Echter na een jaar of 7 kreeg ik het gevoel dat de ritalin zijn werk niet meer deed en ik weer terug viel in mijn vorige leventj[lees meer...]e.. en jawel, slapeloosheid, hele nachten doormalen in je hoofd en moe naar je werk, fouten maken, boos op jezelf worden wat allemaal ook weer effect had op mijn gezin. Daardoor raakte ik depressief en futloos, ik ben gestopt met ritalin en kreeg slaappillen, want ik zag er niet uit door slaapgebrek. Dat alles heeft een jaar geduurd en stopte ik met slaappillen want ook daar word je van afhankelijk en suf, het was welletjes en ik dacht dat ik intussen wel weer eens op mezelf moest kunnen functioneren, dus normaal naar bed gaan, werken en dan s'avonds op de racefiets een beetje leeggooien en naar bed. Dat ging een poosje goed, maar hielp niet. Terug aan de ritalin dan maar, maar het werkte niet meer, integendeel het werkte nu andersom, ik werd er lui van en hangerig en alles interesseerde me geen zier meer. Ik werd hier heel ongelukkig van en natuurlijk depressief, werd hier ook voor behandeld, maar na een poosje antidepressiva geslikt te hebben, werd ik naar mijn gevoel net zo'n zombie dus overal mee gestopt, ik slik niks meer. Nu al enige jaartjes later; heb ik nog steeds ritalin staan, probeer het soms wel maar werkt toch niet. Ik houd de schijn op, probeer te lachen en normaal te werken, gezellig te zijn naar de kids en mijn vrouw. Hun gaan op tijd naar bed en ik ergens diep in de nacht om uitgeput in te slapen, anders ga ik leggen malen in bed en word ik knettergek. Ik hoop dat ik ooit weer iets vind dat mij weer op het goede pad brengt, want hoe je het ook ziet, ik ben er niet blij mee dat ik add/adhd heb, eerder doodongelukkig. Concentratieproblemen, slapeloosheid of het doormalen in je hoofd word je verschrikkelijk moe van en kost het bergen energie jezelf heel de dag de goede kant op te sturen. Wat is er nou zo anders als voorheen? behalve dat ik nu 45 ben. Waarom werkt dat wondermiddeltje niet meer? ik zou toch zo graag weer rust in die bovenkamer willen hebben en normaal de dag beleven..