Ervaringen met Ritalin

Elvanse (150 meningen)

Bojan Nikolik (07-12-2014)

07-04-2023 | Man | 24
ADD
Ik zie op dit platform de meest uiteenlopende meningen. Dat is logisch aangezien elk medicijn anders reageert op andere personen. Hier is mijn mening. Het geeft me uiterste concentratie en zin om te werken. Het maakt me vrolijk en praterig. Het werkt dus. Het nadeel is dat dit werkt met piekmomenten en dalmomenten. Het ene moment ben je top en vrolijk en soms bijna hyper. [lees meer...]Het andere moment kan je in slaap vallen en wil je niks. Ik slik het nog maar kort en merk nu al wel bijwerkingen. Dat is het gevoel alsof je speed hebt gesnoven, de lichte euforie met een aardige dosis onrust. Ik zit nog maar op mijn inwerk dosis 10mg 3x daags en ik merk nu al dat dit te veel is. Blijven experimenteren, blijven proberen en anders je medicatie veranderen. Voor nu nog een tijdje aankijken.

03-06-2019 | Vrouw | 24
ADHD
Na vele jaren kritisch t.o.v. het gebruik van deze medicatie te staan, heb ik dit jaar toch de stap gezet. Uit noodzaak eigenlijk. Momenteel studeer ik aan de universiteit, voor deze opleiding heb ik mijn master in de kunstschool afgerond. Mijn gehele eerste semester van het academiejaar heb ik mezelf veroordeeld, beschuldigd, e.a. vanwege mijn gedrag. Ik kon me niet conce[lees meer...]ntreren, elke zin die ik las -kwamen er 10 000 andere gedachten in me op ... Ik voelde me opeens opnieuw dat irritante kind in de klas Latijn, back in highschool. Dat was een heel pijnlijke ervaring met enorme psychische klachten als gevolg. Omdat ik geen raad meer wist met mezelf stapte ik naar de psycholoog en van daaruit naar de psychiater. AHDH vertelden ze mij op 23-jarige leeftijd. Ik kreeg een voorschrift voor 10mg ritalin. Ondanks de bijwerkingen die bij mij toch opspelen (maagpijn, humeurigheid, ...) vind ik het nog steeds een goed medicament. Mijn late diagnose speelt in mijn ogen wel een belangrijke rol hierin. Niemand zoekt nl. het kind met ADHD in een klas Latijn -ondanks dat dat zeker mogelijk is. Ik heb veel van mijn gedragingen gewoon opgevat als 'een deel van mezelf'. En dat zijn ze tenslotte ook. In mijn vijf jaar in kunstonderwijs heb ik hiervan weinig last gehad -los van eeuwige besluiteloosheid en problemen met planning. Ik heb er doorheen de jaren ook gewoon mee leren omgaan -gaan wandelen, studeren a.d.h.v. een kleurensysteem, ... Ik heb hier vooral twee lessen uit getrokken voor mezelf: Ik kan zonder -zeker als ik besluit me toe te leggen op creatief werk, taken die beweegruimte e.a. voorzien, ... Maar soms zit 'wat ik wil bereiken' en 'wat ik ben' elkaar zodanig tegen dat het gebruik van Relatine me vooruit kan helpen. Vaak zelfs maar gewoon voor de aanvang van die taak. Ik beperk mezelf sterk in mijn dosering, max. 2 x 10 mg per dag op een studiedag. En merk ook dat het zeker helpt dit niet elke dag te nemen, dan stapelen de bijwerkingen zich veel minder op. De medicatie heeft me vooral voorzien van zelfvertrouwen en de mogelijkheid het tempo van mijn omgeving te kunnen volgen. Maar het is inderdaad belangrijk de grenzen van haar nut te herkennen. Ik raad ouders van kinderen met ADHD op basis van mijn ervaringen wel aan zich kritisch t.o.v. een langdurig gebruik ervan op te stellen. Je ontneemt je kind ook deels de mogelijkheid om zelf manieren te vinden om hiermee om te gaan. Niemand neemt die pillen voor het leven -maar die 'ADHD' of liever dat gedrag dat we ermee 'bestrijden' blijft. Ik denk dat een hoop van mijn gedragingen evenzeer in mijn voordeel hebben gespeeld in bepaalde situaties. Punt is: zie het zeker niet als de enige oplossing!

28-12-2016 | Man | 24
ADD
Na mijn Add onderzoek ben ik qua medicatie begonnen met Ritalin, dit beviel me echter al snel niet goed en ben toen overgestapt op dexamfetamine. Dit werkte wel en ik ervaarde een werkelijk 'zen' gevoel in mijn hoofd. Rustig en geconcentreerd.

26-04-2016 | Vrouw | 24
ADD
Ik heb dit medicijn geprobeerd, maar de bijwerkingen waren voor mij te erg. Een goede dosering was niet te vinden helaas. Maar gelukkig was dit in de fase dat ik samen met de psych aan het proberen was wat zou helpen. Ben daarom daarna overgegaan op Dexamfetamine en dat werkte voor mij heel erg veel beter gelukkig. Maar ik snap helemaal als dit middel voor iemand anders we[lees meer...]l werkt! Het was gewoon niet mijn middel. Het meeste last had ik van het zombie gevoel, ik was niet meer mezelf, welke dosering ik ook probeerde.

19-08-2015 | Vrouw | 24
ADD
Zeer fijne werking van de tablet. Voorheen concerta gehad maar ritalin is voor mij een veel betere oplossing. Daarnaast is ritalin een stuk goedkoper dan concerta en makkelijker doseerbaar. Ik gebruik het enkel voor te studeren en als ik mij echt moet concentreren bijvoorbeeld op concour met het paard en hierdoor kan ik dan ook zelf bepalen hoeveel uren ik mijn concentr[lees meer...]atie wens. Verder heb ik soms de bijwerking dat ik woorden anders ga lezen of niet goed uit mijn woorden kom. 'Bij An' wordt dan bijvoorbeeld 'Bijna'. Voorts is het soms ook zo dat ik minder goed kan typen met de laptop aangezien ik onbewust toch nadenk welke letters ik moet typen terwijl dit zonder ritalin niet hoeft. Dit geeft overigens niet veel problemen en weegt zeker op tegen de nadelen zonder gebruik! Verder heb ik veel verschil gemerkt tussen de Ritalin van Janssen (Novartis) en de ritalin van een generiek merk (Sandoz). Sandoz is iets goedkoper maar voor mij persoonlijk zijn de vulstoffen fijner. Bij Janssen wordt ik minder geprikkeld naar mensen om mij heen en kan ik meer verdragen maar heb ik totaal geen zin om dingen te kauwen zoals eten waardoor je je toch meer misselijk voelt. Verder heb ik veel dorst en een algehele lichte spierpijn welke zich uit in hoofdpijnen en kaakpijn. Dit heb ik bij het merk Sandoz niet waardoor deze voor mij een stuk fijner is. - goedkoop in verhouding tov concerta - minder bijwerkingen - makkelijker doseerbaar - Verschil tussen merken (vulstoffen) - bijwerking in lezen en typen (milde vorm)

14-04-2015 | Man | 24
ADD
Na 24 jaar chaos, drukte en depressies is pas geleden eindelijk ADD gediagnosticeerd. Ben er erg blij mee, want nu weet ik eindelijk wat er met mij aan de hand is. Sinds een aantal dagen gebruik ik dit medicijn en het gaat fantastisch. Heerlijk rustig gevoel in lichaam en geest. Nauwelijks tot geen bijwerkingen, alleen stuk minder eetlust. Dat vind ik niet erg want ik at [lees meer...]voorheen van stress veel te veel. Klusjes doen gaat makkelijker en kan me nu veel beter op 1 taak concentreren. Al mag het medicijn misschien niet goed zijn voor het lichaam e.d., zolang ik mij zo voel, blijf ik het slikken. Tevreden!

15-04-2020 | Man | 25
ADHD
Medicijn werkt goed en het word vergoed door de staat enigste nadeel is de inloop tijd en uitloop tijd moet goed gepland worden anders merk ik gewoon dat me consternatie boor fluktueert over de dag heen. Let op mensen je zorg verzekeraar vergoed gewoon rittalin dat duurder is dan metilfenidaan laat je aphoteek dit geld niet van je af pakken als je van methilfenitaat koppi[lees meer...]jn krijgt. Niet alle aphoteekers doen dit maar er zijn een aantal die dit wel doen.

18-08-2017 | Man | 25
methylfenidaat (20mg)
ADD
Na diagnose ADD begonnen met Ritalin. 's Ochtends hielp het redelijk om beter op gang te komen en ik leek me minder snel te ergeren aan mij concentratie problemen, hoewel mijn concentratie er niet veel beter van werd. Een 5/6 tal andere problemen die ADD met zich mee bracht pakte Ritalin niet aan. Daarentegen kreeg ik wel een hoge hartslag (120/130 met regelmaat in rust). [lees meer...]Fysiek een heel onrustig gevoel, spanning en stijve spieren. Mentaal hielp het misschien lichtelijk maar fysiek was het geen pretje. Op aanraden van huisarts en haar psycholoog overgegaan op Dexamfetamine

28-04-2017 | Vrouw | 25
ADD
Als 13-jarige heb ik al gebruik gemaakt met ritalin, door de heftige bijwerkingen en veel gewichtsverlies, slaapproblemen en ''zombiegevoel' moeten stoppen en overgestapt op concerta. Na het behalen van diploma op de middelbare ben ik er mee gestopt omdat de bijwerkingen (depressieve en geïrriteerde gevoelens, hartkloppingen, diarree, sterk verminderde eetlust, hoofdpijn) [lees meer...]niet afwogen tegen de prestaties. Nu ik weer gestart ben met een zware opleiding waarbij ik me lang achter elkaar moet kunnen focussen, ben ik ook weer begonnen met ritalin. De bijwerkingen zijn nog steeds aanwezig en daarom neem ik enkel in als het niet anders kan. De medicatie is effectief om te kunnen concentreren maar de bijwerkingen blijven voor mij een issue en reden om dit niet dagelijks in te nemen. Ik ben volwassen en heb de lichtste dosis (10mg), ondanks dat na een dag ingenomen te hebben krijg ik ontzettende hoofdpijn.

06-11-2016 | Man | 25
ADHD
Ik kreeg dit medicijn nadat ik uit de verslavingskliniek kwam van mijn psychiater, omdat een combi van add/adhd heb concerta was te duur en heb eerst 110 mg ritalin per dag geslikt en daarna afgebouwd naar 4x20mg. Ben inmiddels gestopt, doordat de werking mij weer veranderde in een verslaafde die zijn dosis telkens nodig begon te krijgen en werd snel boos in mijn eigen tun[lees meer...]nelvisie. Ik ben naar de dokter gegaan en nu helemaal gestopt na 2 jaar, het heeft ook zijn positieve werking gehad, maar die dingen gaan nu zo ook goed in het dagelijks leven.

14-01-2016 | Man | 25
methylfenidaat (10mg)
stemmen en een zeer gevaarlijk medicijn na verloop van tijd

10-09-2015 | Vrouw | 25
methylfenidaat (20mg)
ADD
Ik ben hulp gaan zoeken toen ik slecht in mijn vel zat. Na veel zoeken en therapieën heb ik gevonden wat er aan de hand was. Ik zat al jaren te strubbelen met gedachtes en gevoelens wat met ADD te maken. Na een onderzoek wist ik ook zeker dat ik ADD heb. Ben nu sinds een maand aan het kijken welke dosering werkt bij mij. Ik heb veel moeite gehad met de bijwerkingen maar de[lees meer...] meeste zijn nu wel weggevaagd. Ik heb het idee dat ik nog niet precies heb gevonden wat bij mij past, maar zit wel in de goede richting. Heeft iemand toevallig ook gemerkt dat je bij deze medicijnen meer last hebt van acné?

10-07-2015 | Man | 25
ADD
Hallo, kan iemand mij advies geven, dat zou ik erg fijn vinden. Ik heb na een lange en moeilijke tijd toch maar eindelijk toegegeven dat ik niet lekker in mijn vel zat en toen ben ik terecht gekomen bij een psycholoog, die dacht na een paar behandelingen aan ADD, angstoornis en autisme. Dit is vast gesteld en ik moest naar een psychiater. Deze heeft mij 7 juli 2015 methy[lees meer...]lfedinaat 10 mg 4x dgs voorgeschreven met zelf mogelijke ophoging naar 15 x 4 of 20 x 4. Nou merk ik vanaf dag 1 dat ik me verschrikkelijk high voel, net alsof ik een paar gram wiet in een korte tijd heb opgerookt. Ik staar als een gek, kan me echt maar op 1 ding concentreren en wordt juist minder productief en ik heb rond 12 uur een hele erge rebound, ik bleef normaal op tot een uur of 2 en nu heb ik al zware ogen rond een uur of 12 maar ik voel mij ook echt moe. Ook merk ik dat ik een rommelende buik heb, snel honger en vaak en ook diaree. Is dit allemaal normaal of moet ik toch maar eens contact opnemen?

12-12-2018 | Vrouw | 26
ADHD
Ik gebruik voor mijn ADHD Concerta 36mg. Maar omdat deze niet lang genoeg werkt om een werkdag te overbruggen, neem ik hierbij Rilatine/Ritaline 10mg als de Concerta begint uit te werken. Voor mij is dit een goede aanvulling op de Concerta. Het helpt mij vooral bij het concentreren en om mijn werk af te krijgen.

01-03-2018 | Vrouw | 26
ADD
Ik was 11 toen ik deze rommel ging slikken, het bracht me niks anders dan ellende. Ik had nóg meer last van stemmingswisselingen, licht geraakt, geen eetlust en ik was agressief. Voor mij een periode waar ik met liever niet aan terugdenk. Ik zal dit nooit aanbevelen aan wie dan ook, Ik gun dit mijn ergste vijand niet.

17-09-2023 | Man | 27
ADD
Na de diagnose als volwassene heb ik zoals veel mensen direct de kortwerkende methylfenidaat voorgeschreven gekregen. Dit begon bij 3x 5mg per dag maar na een week overgegaan naar 10mg. Dit werkte in het begin vrij goed. Echter bouwde ik zeer snel een bepaalde tolerantie op. Op dit punt kreeg ik ook last van hart gerelateerde bijwerkingen. Op aanraden van de psychiater bes[lees meer...]loten om naar 15mg te gaan omdat mijn concentratie niet beter werd. Hier ging het heel snel bergafwaarts. Mijn hart bonsde bijna mn borst uit, ik kreeg dagelijks last van paniekaanvallen en ik was vermoeider dan ooit. Ook veranderde ik in een totaal ander persoon. Ik werd ook alles boos en chagrijnig terwijl dit totaal niet in mijn aard zit en ik nooit boos word. De conclusie was uiteindelijk dat methylfenidaat niet het medicijn voor mij is en ben hierna overgestapt naar Elvanse (lisdexamfetamine) en dat werkt perfect!