Ervaringen met Ritalin

Bojan Nikolik (07-12-2014)

20-11-2017 | Man | 39

30-07-2017 | Vrouw | 38
ADHD
Ritalin bleek erg kort bij mij te werken, waardoor ik rebounds kreeg. Daardoor zat ik elke ochtend rond 10 uur te internetten op mijn werk, omdat ik me niet kon concentreren. Ook had ik daardoor vaak zin in eten. De overstap naar concerta heeft ervoor gezorgd dat ik nu beter functioneer.

13-07-2017 | Man | 29
methylfenidaat (5mg)
ADHD
Ritalin werkte voor mij 15 jaar lang prima. De afgelopen jaren bracht het me niet de rust die ik gewend was. Daarom ben ik inmiddels overgestapt op Straterra. Straterra voelt heftiger en bij Ritalin voelde ik me meer mezelf maar Straterra werkt wel beter om rust in mijn hoofd te krijgen. Ik gebruikte van Ritalin een erg lage dosis. Soms maar 2,5MG per keer. Bij meer had[lees meer...] ik al gauw last van bijwerkingen.

28-04-2017 | Vrouw | 25
ADD
Als 13-jarige heb ik al gebruik gemaakt met ritalin, door de heftige bijwerkingen en veel gewichtsverlies, slaapproblemen en ''zombiegevoel' moeten stoppen en overgestapt op concerta. Na het behalen van diploma op de middelbare ben ik er mee gestopt omdat de bijwerkingen (depressieve en geïrriteerde gevoelens, hartkloppingen, diarree, sterk verminderde eetlust, hoofdpijn) [lees meer...]niet afwogen tegen de prestaties. Nu ik weer gestart ben met een zware opleiding waarbij ik me lang achter elkaar moet kunnen focussen, ben ik ook weer begonnen met ritalin. De bijwerkingen zijn nog steeds aanwezig en daarom neem ik enkel in als het niet anders kan. De medicatie is effectief om te kunnen concentreren maar de bijwerkingen blijven voor mij een issue en reden om dit niet dagelijks in te nemen. Ik ben volwassen en heb de lichtste dosis (10mg), ondanks dat na een dag ingenomen te hebben krijg ik ontzettende hoofdpijn.

06-03-2017 | Man | 34
Drugsverslaving
het help mij goed ik kon me eigen nooit concentreren, maar nu velen malen beter met medicatie ! Meer wennen, dan bijwerkingen. En me drugsverslaving is het door gekomen denk ik zelf was 16 jaar verslaafd, maar nu net 2 jaar helemaal clean !!!

09-02-2016 | Man | 16
methylfenidaat (20mg)

03-01-2016 | Vrouw | 19
ADHD
Werkt heel goed voor de concentratie, niets kwam meer tussen mij en mijn huiswerk. Wel was ik dus ook nogal chagrijnig als iemand er inderdaad tussen probeerde te komen. Heb dit eerst een tijdje gebruikt zonder problemen en ben toen tijdelijk gestopt, toen ik weer begon kreeg ik enorme hoofdpijn en last van kaakklem wat het dan alsnog lastig maakt om te concentreren

04-11-2015 | Vrouw | 20
methylfenidaat (20mg)
ADD
Ritalin heeft mij door mijn examenperiode heen gesleept, maar dat is dan ook alles. Ik zat een maand lang opgesloten in m'n kamer (in m'n ''cocon'' noem ik het). Totaal geen behoefte aan interactie met de buitenwereld. Alleen de hele dag door aan een stuk door leren (zonder te eten want je krijgt geen hap door je keel). Het is zeker effectief, maar je hebt echt het gevoel [lees meer...]alsof je aan de drugs zit (en dat zit je ook). Ik neem het nu nog af en toe als ik een tentamen heb en het echt niet anders kan, maar zeker nu ik het weinig neem, merk ik hoe slecht het voor je lichaam is. Hoofdpijn, druk achter m'n ogen en soms zelfs wazig zien na een lange dag (alsof je ogen niet scherp kunnen stellen) en een vreselijke dip aan het eind van de dag als het uit werkt (echt tegen het depressieve aan), vaak dan ook in de avond niet kunnen slapen en met hartkloppingen in bed liggen. Het helpt mij op sommige momenten zeker met leren, maar ik snap eigenlijk niet dat het nog voorgeschreven mag worden. Ik kreeg in het begin 3x per dag 20 mg voorgeschreven (ik weeg 65 kg) maar dit was ook veel te veel. Ik neem nu af en toe 3x per dag 10 mg en dan zijn de gevolgen nog te overzien.

10-07-2015 | Man | 25
ADD
Hallo, kan iemand mij advies geven, dat zou ik erg fijn vinden. Ik heb na een lange en moeilijke tijd toch maar eindelijk toegegeven dat ik niet lekker in mijn vel zat en toen ben ik terecht gekomen bij een psycholoog, die dacht na een paar behandelingen aan ADD, angstoornis en autisme. Dit is vast gesteld en ik moest naar een psychiater. Deze heeft mij 7 juli 2015 methy[lees meer...]lfedinaat 10 mg 4x dgs voorgeschreven met zelf mogelijke ophoging naar 15 x 4 of 20 x 4. Nou merk ik vanaf dag 1 dat ik me verschrikkelijk high voel, net alsof ik een paar gram wiet in een korte tijd heb opgerookt. Ik staar als een gek, kan me echt maar op 1 ding concentreren en wordt juist minder productief en ik heb rond 12 uur een hele erge rebound, ik bleef normaal op tot een uur of 2 en nu heb ik al zware ogen rond een uur of 12 maar ik voel mij ook echt moe. Ook merk ik dat ik een rommelende buik heb, snel honger en vaak en ook diaree. Is dit allemaal normaal of moet ik toch maar eens contact opnemen?

22-04-2015 | Vrouw | 15
methylfenidaat (18mg)
ADD
Het is lang geleden dat ik dit medicijn heb gebruikt, zo'n 5 jaar, ik was toen 10 jaar, en heb het maar voor een paar maanden gebruikt, dus ik weet er niet veel meer van. Maar voor zover ik nog weet is me niks opgevallen of bijgestaan, dus ik zal er wel niet veel van hebben gemerkt, zowel bijwerkingen als effectiviteit.

07-04-2023 | Man | 24
ADD
Ik zie op dit platform de meest uiteenlopende meningen. Dat is logisch aangezien elk medicijn anders reageert op andere personen. Hier is mijn mening. Het geeft me uiterste concentratie en zin om te werken. Het maakt me vrolijk en praterig. Het werkt dus. Het nadeel is dat dit werkt met piekmomenten en dalmomenten. Het ene moment ben je top en vrolijk en soms bijna hyper. [lees meer...]Het andere moment kan je in slaap vallen en wil je niks. Ik slik het nog maar kort en merk nu al wel bijwerkingen. Dat is het gevoel alsof je speed hebt gesnoven, de lichte euforie met een aardige dosis onrust. Ik zit nog maar op mijn inwerk dosis 10mg 3x daags en ik merk nu al dat dit te veel is. Blijven experimenteren, blijven proberen en anders je medicatie veranderen. Voor nu nog een tijdje aankijken.

02-05-2021 | Man | 52
ADHD
Ritalin geeft absoluut rust in mijn hoofd, maar de zware depressieve gevoelens met suïcidale neigingen maakt me bang. Die verminderde eetlust helpt mij zelfs met mijn overgewicht dus dat vind ik niet spannend. Droge mond is vervelend maar dat is ook te verhelpen met veel water drinken. Alleen dat loodzware depressieve gevoel...

26-01-2020 | Man | 31
ADHD
Het lijk mij een goed medicijn tot nu toe en vind de werking beter en de bijwerkingen minder dan andere medicijnen voor ADHD, toch moet men opletten het minimale dosering te gebruiken om je brain en body niet aan te tasten, ookal lijkt het leuk je heel goed te kunnen consenteren moet je genoeg nemen om je normaal te mogen consenteren en de rest aan je eigen kracht en inzet[lees meer...] laat dus de minimale dosering is mijn advies zodat je niet verandert in een zwakke persoon en niet een afhankelijke persoonlijkheid krijgt, anders breng je schade in de ontwikkeling van je hersenen(kinderen kunnen snel de fout in gaan met de dosering dus; ouders beetje in de gaten houden). Verder moet je opletten hoelang het medicijn in je body blijft werken want mensen verschillen daarin en verschillende situaties kunnen ook van invloed zijn, dit is heel belangrijk omdat je of je kind minimale bijwerkingen zult hebben als je het goed gebruikt en gezien dit niet makkelijk is, een arts raadplegen kan gunstig zijn, als jezelf of kind een medicijn levens lang moet gebruiken dan beetje extra moeite kan geen kwaad totdat je de juiste ritme in vindt en aan went. Verder met een gezonde levensstijl; sport, juiste supplementen hoef je de dosering niet in de toekomst te verhogen maar kan je zelfs het verlagen en zo bescherm je jezelf tegen de bijwerkingen van medicijn gebruik, en natuurlijk gezonder leven zal in principe voor betere levenskwaliteit zorgen.

30-10-2019 | Vrouw | 16

24-06-2019 | Man | 16

03-06-2019 | Vrouw | 24
ADHD
Na vele jaren kritisch t.o.v. het gebruik van deze medicatie te staan, heb ik dit jaar toch de stap gezet. Uit noodzaak eigenlijk. Momenteel studeer ik aan de universiteit, voor deze opleiding heb ik mijn master in de kunstschool afgerond. Mijn gehele eerste semester van het academiejaar heb ik mezelf veroordeeld, beschuldigd, e.a. vanwege mijn gedrag. Ik kon me niet conce[lees meer...]ntreren, elke zin die ik las -kwamen er 10 000 andere gedachten in me op ... Ik voelde me opeens opnieuw dat irritante kind in de klas Latijn, back in highschool. Dat was een heel pijnlijke ervaring met enorme psychische klachten als gevolg. Omdat ik geen raad meer wist met mezelf stapte ik naar de psycholoog en van daaruit naar de psychiater. AHDH vertelden ze mij op 23-jarige leeftijd. Ik kreeg een voorschrift voor 10mg ritalin. Ondanks de bijwerkingen die bij mij toch opspelen (maagpijn, humeurigheid, ...) vind ik het nog steeds een goed medicament. Mijn late diagnose speelt in mijn ogen wel een belangrijke rol hierin. Niemand zoekt nl. het kind met ADHD in een klas Latijn -ondanks dat dat zeker mogelijk is. Ik heb veel van mijn gedragingen gewoon opgevat als 'een deel van mezelf'. En dat zijn ze tenslotte ook. In mijn vijf jaar in kunstonderwijs heb ik hiervan weinig last gehad -los van eeuwige besluiteloosheid en problemen met planning. Ik heb er doorheen de jaren ook gewoon mee leren omgaan -gaan wandelen, studeren a.d.h.v. een kleurensysteem, ... Ik heb hier vooral twee lessen uit getrokken voor mezelf: Ik kan zonder -zeker als ik besluit me toe te leggen op creatief werk, taken die beweegruimte e.a. voorzien, ... Maar soms zit 'wat ik wil bereiken' en 'wat ik ben' elkaar zodanig tegen dat het gebruik van Relatine me vooruit kan helpen. Vaak zelfs maar gewoon voor de aanvang van die taak. Ik beperk mezelf sterk in mijn dosering, max. 2 x 10 mg per dag op een studiedag. En merk ook dat het zeker helpt dit niet elke dag te nemen, dan stapelen de bijwerkingen zich veel minder op. De medicatie heeft me vooral voorzien van zelfvertrouwen en de mogelijkheid het tempo van mijn omgeving te kunnen volgen. Maar het is inderdaad belangrijk de grenzen van haar nut te herkennen. Ik raad ouders van kinderen met ADHD op basis van mijn ervaringen wel aan zich kritisch t.o.v. een langdurig gebruik ervan op te stellen. Je ontneemt je kind ook deels de mogelijkheid om zelf manieren te vinden om hiermee om te gaan. Niemand neemt die pillen voor het leven -maar die 'ADHD' of liever dat gedrag dat we ermee 'bestrijden' blijft. Ik denk dat een hoop van mijn gedragingen evenzeer in mijn voordeel hebben gespeeld in bepaalde situaties. Punt is: zie het zeker niet als de enige oplossing!