Ervaringen met Ritalin

Elvanse (150 meningen)

Bojan Nikolik (07-12-2014)

03-05-2016 | Vrouw | 20
ADD
Voorgeschreven door kinderarts op 17 jarige leeftijd. had er veel baat bij op school. Door bijwerkingen nam ik het zelden in. Door mijn studie meer inzicht gekregen in medicatie en bijbehorende bijwerkingen. Besloten om ermee naar een arts te gaan. Sinds kort overgestapt op Concerta, minder bijwerkingen en stabieler.

04-11-2015 | Vrouw | 20
methylfenidaat (20mg)
ADD
Ritalin heeft mij door mijn examenperiode heen gesleept, maar dat is dan ook alles. Ik zat een maand lang opgesloten in m'n kamer (in m'n ''cocon'' noem ik het). Totaal geen behoefte aan interactie met de buitenwereld. Alleen de hele dag door aan een stuk door leren (zonder te eten want je krijgt geen hap door je keel). Het is zeker effectief, maar je hebt echt het gevoel [lees meer...]alsof je aan de drugs zit (en dat zit je ook). Ik neem het nu nog af en toe als ik een tentamen heb en het echt niet anders kan, maar zeker nu ik het weinig neem, merk ik hoe slecht het voor je lichaam is. Hoofdpijn, druk achter m'n ogen en soms zelfs wazig zien na een lange dag (alsof je ogen niet scherp kunnen stellen) en een vreselijke dip aan het eind van de dag als het uit werkt (echt tegen het depressieve aan), vaak dan ook in de avond niet kunnen slapen en met hartkloppingen in bed liggen. Het helpt mij op sommige momenten zeker met leren, maar ik snap eigenlijk niet dat het nog voorgeschreven mag worden. Ik kreeg in het begin 3x per dag 20 mg voorgeschreven (ik weeg 65 kg) maar dit was ook veel te veel. Ik neem nu af en toe 3x per dag 10 mg en dan zijn de gevolgen nog te overzien.

01-04-2023 | Vrouw | 21
ADD
Helaas werkte ritalin bij mij niet, de 5mg was niet effectief en de 5 mg gaf mij derealisatie en hartkloppingen. Daarom ben ik geswitcht naar tentin

27-01-2023 | Man | 21
ADD
Ik gebruik rilatine sinds ik 14 ben, toen kwam ik te weten dat ik ADD had. Ik gebruik het enkel tijdens examenperiodes. Ik begon eerst met een kwart van een pil van 10mg, wat ik geleidelijk aan verhoogde. Het helpt me bij concentreren en ik word er ook leergierig van. Niet enkel om te studeren, maar het helpt ook bij andere activiteiten zoals muziek spelen, creatief zijn..[lees meer...]. In alles wat ik doe als ik rilatine gebruik ben ik super gemotiveerd.

02-12-2016 | Vrouw | 21
ADHD
Ik weet nu ong 1,5 jaar dat ik ADHD heb. Ik dacht altijd wel dat er iets anders was aan mij, ik was altijd heel druk in mijn hoofd, liep overal over te piekeren, zag overal het negatieve van in en raakte daardoor steeds onzekerder. Ik heb toen ook meteen Ritalin gekregen van de Psych maar ik durfde deze niet te nemen omdat ik erg bang was voor dat was het met me zou doen e[lees meer...]n ik daar geen controle over zou hebben. Over medicatie ben ik altijd erg sceptisch geweest en heb altijd gezegd dat ik het zonder wou proberen. Tot ik voor een paar maand geleden deel nam aan een praatgroep voor volwassenen met ADHD. Hier werden er zoveel positieve dingen verteld over Ritalin en ik raakte toch wel erg nieuwsgierig. Nu heb ik vorige week donderdag mijn eerste pil ingenomen alleen om te kijken wat het deed, en het werkte verrassend goed. De drukte in mijn hoofd was weg, ik kon logisch nadenken en alles leek een stuk overzichtelijker. Dus begonnen met 3x daags. De eerste bijwerkingen waren slecht slapen, diarree en verminderde eetlust. En ik begon toch wel te merken dat ik niet meer mezelf was, er hangt een soort waas over me heen waar ik me niet heel erg prettig bij voel. Momenteel heb ik elke dag last van hoofdpijn en ik heb het idee dat ik er heel erg emotioneel van word, ik ga overal nog meer over piekeren en het word nu zo extreem dat mijn hele lichaam dan onder spanning staat en ik super opgejaagd en nerveus ben. Nu zegt de Psych dat ik het even aan moet kijken dat de bijwerkingen weggaan en dat ik met de tijd beter merk wat het nu eigenlijk doet en wanneer het is uitgewerkt. Want dat merk ik nu niet vanwege de bijwerkingen. Ik twijfel nu heel erg of ik er mee door wil gaan of niet, want feit is: ik ben nog steeds erg sceptisch over (in mijn ogen) chemische pillen die je elke dag moet slikken. En ik ben bang dat ik er op ten duur meer lasten bij krijg dan voorheen. Lastig!

28-09-2015 | Vrouw | 21
ADHD
Ten eerste wil ik zeggen dat er een enorm stigma heerst op dit medicijn. Ik ken een aantal vrienden die gelijk na 2 weken gestopt zijn vanwege de bijwerkingen. Bij ritalin is het belangrijk dat je moet weten dat het even duurt tot je erachter moet komen of het iets voor jou is. Ten eerste zou ik het nooit slikken zonder begeleding van je huisarts of psychiater. Ik raad het[lees meer...] af als je het wilt hebben om beter te kunnen studeren, voor de lol, bijvoorbeeld als je geen diagnose ADD/ADHD hebt gekregen. Ik studeer nog, en heb tientallen verhalen gehoord over mensen die het kopen van ADD/ADHD'ers. Niet doen dus. Om even te vertellen hoe het voor mij is, eerst had ik er diepe twijfels over. Ik ben 21 en heb minder dan een half jaar mijn diagnose ADHD gekregen. Het verklaarde veel, vooral mijn studiegedrag, onrust en impulsiviteit. Ik heb altijd al gedacht dat er iets kon zijn en heb er ook altijd last van gehad. Toen de huisarts deze medicatie voorschreef was ik bang maar toch nieuwschierig. Ik begon de eerste 3 weken met 3 keer 5 mg per dag. Ik raad opbouwen aan, zodat je minder last hebt van bijwerkingen en een beetje door kan krijgen wat de juiste dosis is voor jezelf. Ik merkte maar kleine dingen op, maar niet genoeg om er baat van te hebben. Ik besloot toen door te gaan met 3 keer 10 mg per dag. De eerste dag dat ik die dosis slikte, stond ik versteld. Ik word normaal gezien altijd zenuwachtig van het openbaar vervoer, kom vaak te laat en kan niet stil zitten. Tijdens een schooldag als ik aan de beurt ben met praten, of tijdens een gesprek met vrienden ratel ik vaak door en onderbreek ik mensen. Deze dag kon ik mezelf zonder veel moeite onder controle houden. Ik dacht na voordat ik iets zei, stotterde niet meer en liet mensen uitpraten. Ik ging iets opschrijven en nam er de tijd voor en was niet steeds afgeleid. Ook met het openbaar vervoer kon ik alles vinden, was ik op tijd, zat ik stil in de trein en keek rustig naar buiten. En nieuwe wereld ging voor me open en aan het eind van de dag kwam ik jankend van geluk thuis door het gevoel van rust wat eindelijk op mij neerdaalde gedurende de hele dag. Ik weet dat het niet zo voor iedereen zal zijn die dit medicijn gaan gebruiken, maar het ligt aan de omstandigheden en de instelling die je er aan geeft. Sindsdien ben ik netjes elke dag de juiste dosis gaan slikken en kan ik bijna niet zonder. Wel zijn er een aantal tips die ik wil geven. Je hoeft niet elke dag netjes te gebruiken. Als je een vaste baan of schema hebt, is dat wel handig, maar als je een vrije dag hebt of je hebt die dag niet veel te doen, kun je minderen of niks slikken. Mij gevoelens om druk te doen worden door dit medicijn onderdrukt, en ik vind het soms fijn om tijdens zo'n dag niet te slikken. Ik ben dan meer mezelf tijdens die dag, er zitten ook positieve kanten aan ADHD, dat is bij iedereen denk ik. Ik ben een grappenmaker en heel creatief en enthousiast persoon. Ik heb ook geleerd dat het niet erg is om soms zo te zijn zonder medicatie, en ik heb er een positieve kijk op gekregen. Een aantal nadelen aan dit medicijn zijn dat je eetlust behoorlijk mindert. Ik ben in 3 maanden tijd 10 kilo verloren. Ik ben van 57 kilo naar 47 gegaan en ben nu iets te licht. Als ik dus 1 dag niet slik gebruik ik die dag om flink te eten, en ik probeer nu aan te komen. Ik raad het gebruik van dit medicijn aan in combinatie met therapie, zodat je nog beter met je ADHD kan omgaan. Ritalin is slechts een hulpmiddel daarin. Al met al ben ik zeer tevreden, het helpt me erg veel. Om er alles uit te halen moet je erachter komen hoe je er mee moet omgaan en vooral opbouwen met de dosis. Sorry voor dit lange verhaal, maar ik hoop dat deze review veel mensen helpt.

30-09-2021 | Man | 22
ADD
Ik heb eerst de 'standaard' Ritalin gebruikt na diagnostiek AD(H)D op 22 jarige leeftijd een aantal maanden terug. Mijn voornaamste klachten zijn onrust in mijn hoofd, moeite met concentratie/motiveren en het aanpakken van taken dat vaak door elkaar/misloopt. Ook met autorijden heb ik veel last van mijn ADD. Ritalin vond ik heel ongemakkelijk omdat je deze meerdere kere[lees meer...]n op één dag moet nemen, wat ik bijna altijd vergat. Daarbij deed de Ritalin bij mij niets, en op een dosis van 15mg hiervan werd ik héél onrustig en paniekerig, ging ik heel erg overdenken en werd de lichamelijke en mentale onrust nog véél erger. Precies het averechtse effect dus. Hier ben ik mee gestopt en nu gebruik ik al een aantal weken Elvanse.

06-04-2020 | Vrouw | 22
methylfenidaat (5mg)
ADD
Ritalin is lange tijd het enige werkende medicijn voor de concentratie, en dat nadat ik al een aardig wat heb geprobeerd (concerta, strattera, dexamfetamine..). Echter wegen in mijn geval de voordelen (betere concentratie, grote langdurige focus, daadwerkelijk zín en plezier hebben in activiteiten/leren) uiteindelijk niet op tegen de vele en ernstige bijwerkingen die ik he[lees meer...]b. Ik heb altijd al een haat-liefde verhouding met dit medicijn gehad. Vlak na dat het begint in te werken voel ik me opgewekt (dan ook al hogere hartslag) en erg geconcentreerd over het algemeen. Alleen na een paar uurtjes geldt het tegenovergestelde. Het lijkt alsof de negatieve klachten die ik heb extreem worden versterkt, of ik dit nou wel of niet in combinatie met antidepressiva slik (dit is voor spanning/somberheid, geen depressie). Zelfs als ik me goed voel en dit medicijn slik, voelt het écht alsof ik voor zolang het werkt (een aantal uur per pilletje van slechts 5 mg) depressief word, en na uitwerking is alles weer prima. Bijwerkingen als minder eetlust lijken misschien te helpen voor de concentratie (geen afleiding door hongergevoel bijvoorbeeld), maar uiteindelijk voel je misschien niet zoveel honger, alleen je lichaam laat uiteindelijk merken dat het honger heeft door -ondanks te ritalin- mindere concentratie te krijgen. Jaren geleden had ik het ook al genomen en toen gestopt, ook ivm bijwerkingen. Toen later toch weer begonnen omdat er niks anders leek te werken (wat nu dus niet zo blijkt te zijn, ik ga waarschijnlijk binnenkort moidodal/modafinyl en/of guanfacine proberen). Ik heb geprobeerd op regelmatige basis langere tijd het medicijn te slikken, om te kijken of de bijwerkingen na enige tijd verdwenen. Dit was niet het geval, zelfs niet bij 5 mg op een dag. Sindsdien heb ik het 'naar behoefte' geslikt, dus inderdaad als ik het echt nodig had, bijvoorbeeld tentamenperiodes (1 tot 3x per dag 5mg). Kortom in mijn geval zijn de bijwerkingen een reden om al jaren vaak genoeg gezegd te hebben dat ik 'dat spul haat'. Ook al is dit tot nu toe het enige wat me echt helpt bij concentratie, dit is niet goed om te blijven gebruiken (zoals meerdere mensen in mijn directe omgeving hebben gezegd). Natuurlijk hoeven mijn bijwerkingen niet voor iedereen te gelden, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

01-07-2018 | Vrouw | 22
ADHD
Het werkt prima voor mijn focus en concentratie. De ene keer valt het veel slechter van de andere keer helaas. Ik krijg dan bijwerken zoals Angst, Stemmingswisselingen, Paranoide soms extra alert en geluiden komen luider en scherper binnen, ook duizeligheid. Het is geen pretje. Daarom gebruik ik het maar een paar keer in de week.

26-05-2018 | Vrouw | 22
Onrust
Dit werkt geweldig bij mij. Ik kan niet ontkennen dat dit medicijn geen bijwerkingen heeft, want dat heeft het zeker wel. Vervelend is het ook.. Maar, het doet precies wat ik ervan had gehoopt. Het maakt mij rustiger, geconcentreerd.. Ik kan stukken beter leren wanneer ik Retalin slik en dat vind ik geweldig. Aan het einde van de dag of de dag erna slik ik het niet meer en[lees meer...] voel ik me voldaan met wat ik heb bereikt. Inmiddels is het bij tentamens voor mij haast onmisbaar te noemen, zo goed helpt dit spul. Wanneer gebruikt: ik gebruik het al jaren. ABSOLUUT niet elke dag, maar zeker wel in voorbereidingen voor tentamens en tentamens zelf. 1 á 2 weken slikken (behalve in de weekenden) en dan mijn tentamen maken. Super. Door de vele klachten over de bijwerkingen heb ik andere middelen geprobeerd (in overleg met de huisarts en later ook een deskundige!). Maar niets heeft zo'n fijn effect als dit. Doeltreffend. Wanneer je je 'even' goed wilt concentreren is dit een geweldig middel.

25-03-2018 | Vrouw | 22
methylfenidaat (20mg)
ADHD
Door druk in mn hoofd en druk voor andere om me heen.. en nooit ergens zin in hebben. Heb ik nu wel ik vind het heerlijk om aan het werk te gaan

15-11-2017 | Man | 22
methylfenidaat (10mg)
Goedendag. Ik ben zeer tevreden over het medicijn. Gebruik het voor mijn school om te concentreren en het helpt me ook enorm met mijn motivatie. Er is niks dat mij ooit beter heeft kunnen helpen op het gebied van school dan Ritalin. Ik ben dan ook zeer tevreden! Groetjes

30-09-2017 | Vrouw | 22
ADD
Ik slik ritalin zodat ik meer motivatie heb in belangrijke taken die ik moet uitvoeren in mijn leven. Denk aan: solliciteren, naar school gaan, huiswerk maken, schoonmaken enz. Deze taken gaan een stuk gemakkelijker met ritalin op. Helemaal met een scheut koffie erbij kan ik zo 3 uren ongestoord geconcentreerd bezig zijn. Ik kan dingen veel beter overzien, ik ben rustig[lees meer...]er in mn hoofd, minder snel afgeleid en kan ook beter met prikkels omgaan. Op het werk ben ik minder chaotisch en ben ik mij meer bewust van de tijd en van de druk om mij heen. Ik kan veel beter plannen omdat ik de (tijds)druk voel. Ook heb ik meer energie en heb ik gelijk het gevoel dat ik wakker ben en de dag tot een succes kan maken. Ik krijg gewoon zin om dingen te doen. Deze dingen kunnen van alles zijn maar omdat het medicijn je dopamine geeft, heb ik vaak ook zin om informatie op te zoeken. Zo kan ik na een dagje thuis ritalin slikken, mij bijna wel een wandelende wikipedia noemen. Ik kan beter leren, het leren gaat gestructureerder en heb meer motivatie om eraan te beginnen. En als laatste remt het mijn impulsiviteit op een positieve manier. Zo flap ik er minder onhandige uitspraken uit en koop ik veel minder. De impulsieve aankopen die ik nml doe, doe ik altijd zonder ritalin. Met ritalin ben ik dus kort gezegd veel verstandiger en voor mijn gevoel slimmer. Mensen die mij iets uitleggen of vragen worden sneller verwerkt dan wanneer ik geen ritalin slik. Op deze manier voel ik mij ook slimmer. De darkside van ritalin is dat ik helaas minder eetlust heb. Dit is wel erg afhankelijk van de situatie waarin ik mij bevind. Heb ik geen stress/druk en ben ik gezellig met famillie of vrienden bijv. dan merk ik soms niks van mijn mindere eetlust en eet ik zo onbewust een groot bord eten op met 10 mg ritalin. Ben ik in mijn eentje in een kamer van 12 vierkante meter, huisgenoten in t studenten huis die ook wel eens de keuken in komen en ik die mij ongemakkelijk voel bij de gedachte om ineens met 10mg op een gesprekje moet ondergaan met een huisgenoot, ja dan kan ik me soms door die gedachte heel ongemakkelijk voelen en ontwijk ik elk contact het liefste. Ik kan dan soms ook misselijk worden en zo 3 of 4 uren niks eten.... Oftewel ritalin vermindert je eetlust, maar je kunt er ook tegen vechten en jezelf afleiden in deze domme gedachte. Dit was mijn ervaring met ritalin! Naast de hartkloppingen, angst, haast en verminderde eetlust kan ik mij ook gewoon goed voelen en deze negatieve bijwerking los laten. Want bijwerkingen van medicijnen is meer een schrik van je lichaam waar je gewoon mee om moet leren gaan. Je moet soms niet teveel luisteren en denken aan de bijwerkingen van een medicijn. Soms moet je gewoon leven alsof je van niks weet. Lachen, huilen, luisteren naar je creatieve brein en weten dat een medicijn jou niet de overhand moet laten nemen. Jij bent meer dan een medicijn. Tis alleen de kwestie van leren omgaan met bijwerkingen/invloeden van een medicijn en er soms niet teveel aandacht aan schenken! Ntl wel altijd naar jezelf blijven luisteren haha. Voelt een dosis of medicijn echt niet goed, dan moet je brein ook kunnen zeggen stop er dan mee ipv door blijven vechten in de hoop dat je brein wint tegen een medicijn. Jezelf en je medicijn moeten gwn in balans zijn. T medicijn moet nooit de overhand krijgen dat het dusdanig teveel invloed op je heeft. Je brein is niet gek;). Een medicijn kan je alleen soms gek maken.

20-12-2015 | Vrouw | 22
ADHD
Ik slik al ruim 2 jaar Ritalin ivm ADHD. Help heel erg goed om te kunnen focussen en concentreren, werk gedaan krijgen. Helpt goed om de planning beter bij te houden. Echter heeft het veel bijwerkingen, word er een beetje een zombie van, raak snel geïrriteerd aan anderen, verminderde eetlust, onrust in hoofd, voel me vaak down als ik het middel slik, darmklachten, en zweet[lees meer...] onder oksels. Ondanks alle bijwerkingen blijf ik het middel toch slikken zodat ik meer focus heb, ben wel aan het overwegen om over te stappen naar een ander middel.

10-10-2015 | Vrouw | 22
methylfenidaat (10mg)
Ik slik ritalin tegen mijn depressie. Dat komt, volgens mij, niet vaak voor, maar omdat het ook op dopamine scheen te werken en ik er al eerder positieve ervaring mee had (ik heb het als kind geslikt voor ADD, een diagnose die later verworpen is) hebben we toch besloten te proberen wat ritalin zou kunnen toevoegen. Ik ben heel blij dat ik die keuze heb gemaakt. Omdat ik ge[lees meer...]en ADHD heb word ik er juist niet rustig van, maar veel actiever, spraakzaam en energiek. Ritalin werkt op korte termijn, dat merk ik wel. Als ik het inneem merk ik vrij snel daarna al effect. Neem ik het een keer niet in voel ik dat ook, als in; lusteloosheid, stiller worden, terugtrekken. Ik kan natuurlijk niet zeggen dat het mijn depressie oplost, sowieso is het geen antidepressivum, maar ik kan wel zeggen dat ritalin écht iets heeft toegevoegd

16-05-2023 | Vrouw | 24
ADHD
Jaren lang verschillende vormen van ritalin (kort/langwerkende gebruikt). Voor mijn concentratie super maar ik ervaarde mezelf als een totaal andere persoon. O p den duur ermee gestopt want ik was liever mezelf met slechte concentratie dan een ritalin zombie. Nu na jaren medicatie vrij overgestapt naar 20mg Elvanse wat super goed werkt.