Ervaringen met Ritalin

Elvanse (150 meningen)

Bojan Nikolik (07-12-2014)

16-02-2017 | Man | 19
ADD
Na de diagnose ADD van een jaar geleden begonnen met gebruik van Methylfenidaat. Begonnen met af en toe gebruiken om uit te proberen, toen het medicijn goed leek aan te slaan begonnen aan dagelijks gebruik. Sindsdien is het altijd een afweging geweest hoeveel ervan ik nou echt wilde gebruiken; de effecten waren uitermate positief - eindelijk de rust en concentratie om aan [lees meer...]dingen te beginnen die ik wilde of moest doen en ook af te maken, overzicht houden op alles en alerter (minder afwezig) - maar het voelde tegennatuurlijk om elke dag van die pillen te slikken. Ik gebruik sinds het begin dezelfde dosis (3xdaags 10 mg), en heb nog geen behoefte gehad om deze te verhogen. Bijwerkingen zijn bij mij verhoogde nervositeit, en soms iets te veel in een tunnelvisie zitten. Bij een lagere dosis heb ik dat niet , maar 5mg is te weinig en helaas zijn er geen pillen van 7.5 mg. Langwerkende worden niet vergoed door de verzekering, behalve de 'goedkope' versie van Concerta, maar deze deed bij mij meer kwaad dan goed helaas. Wel merk ik dat je bij langdurig gebruik enorm afhankelijk wordt van deze pillen. Als ik een dag zonder Ritalin gaat voel ik me enorm afwezig (nog erger dan voordat ik begon met ermee) en chaotisch. Wanneer ik wil stoppen met deze medicijnen gaat dat dus wat worden ben ik bang. Voorlopig blijf ik het in ieder geval gebruiken, omdat het over het algemeen heel goed werkt!

28-12-2016 | Man | 24
ADD
Na mijn Add onderzoek ben ik qua medicatie begonnen met Ritalin, dit beviel me echter al snel niet goed en ben toen overgestapt op dexamfetamine. Dit werkte wel en ik ervaarde een werkelijk 'zen' gevoel in mijn hoofd. Rustig en geconcentreerd.

20-12-2016 | Man | 28
methylfenidaat (36mg)
ADD
Een paardenmiddel voor mij, te heftig. De focus is er wel enorm, maar het voelt als een sneltrein waar je in geslingerd wordt. Niet te doen eigenlijk. Extreme onrust en nervositeit. Dosering weet ik niet meer helemaal zeker.

06-11-2016 | Man | 25
ADHD
Ik kreeg dit medicijn nadat ik uit de verslavingskliniek kwam van mijn psychiater, omdat een combi van add/adhd heb concerta was te duur en heb eerst 110 mg ritalin per dag geslikt en daarna afgebouwd naar 4x20mg. Ben inmiddels gestopt, doordat de werking mij weer veranderde in een verslaafde die zijn dosis telkens nodig begon te krijgen en werd snel boos in mijn eigen tun[lees meer...]nelvisie. Ik ben naar de dokter gegaan en nu helemaal gestopt na 2 jaar, het heeft ook zijn positieve werking gehad, maar die dingen gaan nu zo ook goed in het dagelijks leven.

04-11-2016 | Man | 41
ADD
Ik heb last van een Dysthyme Stoornis. Ook een vooronderzoek gedaan voor add en het vermoeden is dat ik dit heb. Hiernaast vaak last van depressies met suïcidale gedachten. Naast vele therapieën al veel anti depressiva geprobeerd maar niets leek te werken. Slik nu sinds ongeveer 1 week ritalin en heb sinds ik het slik geen depressieve gevoelens meer. Wel vaker plassen. Ik [lees meer...]hoop dat dit aanhoud. Ik ben helderder en energieker.

28-10-2016 | Man | 73

19-08-2016 | Man | 14
methylfenidaat (18mg)

30-05-2016 | Man | 11

12-04-2016 | Man | 56
methylfenidaat (20mg)
ADHD
Na verloop van tijd weinig resultaat, drukte nam weer toe.

15-03-2016 | Man | 34

09-02-2016 | Man | 16
methylfenidaat (20mg)

20-01-2016 | Man | 35
ADHD
Ik heb in het verleden meerdere perioden Ritalin geslikt, en alhoewel het zeker ondersteuning gaf in het verminderen van ADHD gerelateerde klachten, waren de fysieke, maar ook mentale bijwerkingen zo sterk dat ik besloot om er mee te stoppen. Dan kwamen de ADHD klachten weer zodanig op de voorgrond dat er ook niet meer mee te leven was. Totdat mijn nieuwe psychiater mee is[lees meer...] gaan zoeken naar een middel wat me wel zou kunnen helpen. Dexamfetamine. Geen bijwerkingen, ook blijft mijn persoonlijkheid hetzelfde met alleen een randje meer rust in mijn lijf en geest.

14-01-2016 | Man | 25
methylfenidaat (10mg)
stemmen en een zeer gevaarlijk medicijn na verloop van tijd

14-12-2015 | Man | 45
ADD
Ik kwam er op latere leeftijd pas achter, helaas... maar er werd veel duidelijk. Na bezoek van huisarts en psycholoog aan de ritalin gezet en whow.. dat was geweldig, ik kon ineens veel beter werken, was sneller geworden en had zin in het leven. Echter na een jaar of 7 kreeg ik het gevoel dat de ritalin zijn werk niet meer deed en ik weer terug viel in mijn vorige leventj[lees meer...]e.. en jawel, slapeloosheid, hele nachten doormalen in je hoofd en moe naar je werk, fouten maken, boos op jezelf worden wat allemaal ook weer effect had op mijn gezin. Daardoor raakte ik depressief en futloos, ik ben gestopt met ritalin en kreeg slaappillen, want ik zag er niet uit door slaapgebrek. Dat alles heeft een jaar geduurd en stopte ik met slaappillen want ook daar word je van afhankelijk en suf, het was welletjes en ik dacht dat ik intussen wel weer eens op mezelf moest kunnen functioneren, dus normaal naar bed gaan, werken en dan s'avonds op de racefiets een beetje leeggooien en naar bed. Dat ging een poosje goed, maar hielp niet. Terug aan de ritalin dan maar, maar het werkte niet meer, integendeel het werkte nu andersom, ik werd er lui van en hangerig en alles interesseerde me geen zier meer. Ik werd hier heel ongelukkig van en natuurlijk depressief, werd hier ook voor behandeld, maar na een poosje antidepressiva geslikt te hebben, werd ik naar mijn gevoel net zo'n zombie dus overal mee gestopt, ik slik niks meer. Nu al enige jaartjes later; heb ik nog steeds ritalin staan, probeer het soms wel maar werkt toch niet. Ik houd de schijn op, probeer te lachen en normaal te werken, gezellig te zijn naar de kids en mijn vrouw. Hun gaan op tijd naar bed en ik ergens diep in de nacht om uitgeput in te slapen, anders ga ik leggen malen in bed en word ik knettergek. Ik hoop dat ik ooit weer iets vind dat mij weer op het goede pad brengt, want hoe je het ook ziet, ik ben er niet blij mee dat ik add/adhd heb, eerder doodongelukkig. Concentratieproblemen, slapeloosheid of het doormalen in je hoofd word je verschrikkelijk moe van en kost het bergen energie jezelf heel de dag de goede kant op te sturen. Wat is er nou zo anders als voorheen? behalve dat ik nu 45 ben. Waarom werkt dat wondermiddeltje niet meer? ik zou toch zo graag weer rust in die bovenkamer willen hebben en normaal de dag beleven..

10-07-2015 | Man | 25
ADD
Hallo, kan iemand mij advies geven, dat zou ik erg fijn vinden. Ik heb na een lange en moeilijke tijd toch maar eindelijk toegegeven dat ik niet lekker in mijn vel zat en toen ben ik terecht gekomen bij een psycholoog, die dacht na een paar behandelingen aan ADD, angstoornis en autisme. Dit is vast gesteld en ik moest naar een psychiater. Deze heeft mij 7 juli 2015 methy[lees meer...]lfedinaat 10 mg 4x dgs voorgeschreven met zelf mogelijke ophoging naar 15 x 4 of 20 x 4. Nou merk ik vanaf dag 1 dat ik me verschrikkelijk high voel, net alsof ik een paar gram wiet in een korte tijd heb opgerookt. Ik staar als een gek, kan me echt maar op 1 ding concentreren en wordt juist minder productief en ik heb rond 12 uur een hele erge rebound, ik bleef normaal op tot een uur of 2 en nu heb ik al zware ogen rond een uur of 12 maar ik voel mij ook echt moe. Ook merk ik dat ik een rommelende buik heb, snel honger en vaak en ook diaree. Is dit allemaal normaal of moet ik toch maar eens contact opnemen?

14-04-2015 | Man | 24
ADD
Na 24 jaar chaos, drukte en depressies is pas geleden eindelijk ADD gediagnosticeerd. Ben er erg blij mee, want nu weet ik eindelijk wat er met mij aan de hand is. Sinds een aantal dagen gebruik ik dit medicijn en het gaat fantastisch. Heerlijk rustig gevoel in lichaam en geest. Nauwelijks tot geen bijwerkingen, alleen stuk minder eetlust. Dat vind ik niet erg want ik at [lees meer...]voorheen van stress veel te veel. Klusjes doen gaat makkelijker en kan me nu veel beter op 1 taak concentreren. Al mag het medicijn misschien niet goed zijn voor het lichaam e.d., zolang ik mij zo voel, blijf ik het slikken. Tevreden!