Ervaringen met Ritalin

Elvanse (150 meningen)

Bojan Nikolik (07-12-2014)

14-04-2016 | Vrouw | 48
ADD
De eerste drie maanden werkte Ritalin goed, toen over moeten stappen naar b-merk. Daardoor dosis verhoogd. Van verzekering moest ik weer over stappen naar andere fabrikant en werking bleef helemaal uit.

03-01-2016 | Vrouw | 19
ADHD
Werkt heel goed voor de concentratie, niets kwam meer tussen mij en mijn huiswerk. Wel was ik dus ook nogal chagrijnig als iemand er inderdaad tussen probeerde te komen. Heb dit eerst een tijdje gebruikt zonder problemen en ben toen tijdelijk gestopt, toen ik weer begon kreeg ik enorme hoofdpijn en last van kaakklem wat het dan alsnog lastig maakt om te concentreren

20-12-2015 | Vrouw | 22
ADHD
Ik slik al ruim 2 jaar Ritalin ivm ADHD. Help heel erg goed om te kunnen focussen en concentreren, werk gedaan krijgen. Helpt goed om de planning beter bij te houden. Echter heeft het veel bijwerkingen, word er een beetje een zombie van, raak snel geïrriteerd aan anderen, verminderde eetlust, onrust in hoofd, voel me vaak down als ik het middel slik, darmklachten, en zweet[lees meer...] onder oksels. Ondanks alle bijwerkingen blijf ik het middel toch slikken zodat ik meer focus heb, ben wel aan het overwegen om over te stappen naar een ander middel.

04-11-2015 | Vrouw | 20
methylfenidaat (20mg)
ADD
Ritalin heeft mij door mijn examenperiode heen gesleept, maar dat is dan ook alles. Ik zat een maand lang opgesloten in m'n kamer (in m'n ''cocon'' noem ik het). Totaal geen behoefte aan interactie met de buitenwereld. Alleen de hele dag door aan een stuk door leren (zonder te eten want je krijgt geen hap door je keel). Het is zeker effectief, maar je hebt echt het gevoel [lees meer...]alsof je aan de drugs zit (en dat zit je ook). Ik neem het nu nog af en toe als ik een tentamen heb en het echt niet anders kan, maar zeker nu ik het weinig neem, merk ik hoe slecht het voor je lichaam is. Hoofdpijn, druk achter m'n ogen en soms zelfs wazig zien na een lange dag (alsof je ogen niet scherp kunnen stellen) en een vreselijke dip aan het eind van de dag als het uit werkt (echt tegen het depressieve aan), vaak dan ook in de avond niet kunnen slapen en met hartkloppingen in bed liggen. Het helpt mij op sommige momenten zeker met leren, maar ik snap eigenlijk niet dat het nog voorgeschreven mag worden. Ik kreeg in het begin 3x per dag 20 mg voorgeschreven (ik weeg 65 kg) maar dit was ook veel te veel. Ik neem nu af en toe 3x per dag 10 mg en dan zijn de gevolgen nog te overzien.

10-10-2015 | Vrouw | 22
methylfenidaat (10mg)
Ik slik ritalin tegen mijn depressie. Dat komt, volgens mij, niet vaak voor, maar omdat het ook op dopamine scheen te werken en ik er al eerder positieve ervaring mee had (ik heb het als kind geslikt voor ADD, een diagnose die later verworpen is) hebben we toch besloten te proberen wat ritalin zou kunnen toevoegen. Ik ben heel blij dat ik die keuze heb gemaakt. Omdat ik ge[lees meer...]en ADHD heb word ik er juist niet rustig van, maar veel actiever, spraakzaam en energiek. Ritalin werkt op korte termijn, dat merk ik wel. Als ik het inneem merk ik vrij snel daarna al effect. Neem ik het een keer niet in voel ik dat ook, als in; lusteloosheid, stiller worden, terugtrekken. Ik kan natuurlijk niet zeggen dat het mijn depressie oplost, sowieso is het geen antidepressivum, maar ik kan wel zeggen dat ritalin écht iets heeft toegevoegd

06-10-2015 | Vrouw | 42
ADHD
Helpt om wat langer te concentreren, als ADHDer vergeet ik nogal eens een dosis in te nemen. Eetlust is vermindert en dat is soms lastig.

28-09-2015 | Vrouw | 21
ADHD
Ten eerste wil ik zeggen dat er een enorm stigma heerst op dit medicijn. Ik ken een aantal vrienden die gelijk na 2 weken gestopt zijn vanwege de bijwerkingen. Bij ritalin is het belangrijk dat je moet weten dat het even duurt tot je erachter moet komen of het iets voor jou is. Ten eerste zou ik het nooit slikken zonder begeleding van je huisarts of psychiater. Ik raad het[lees meer...] af als je het wilt hebben om beter te kunnen studeren, voor de lol, bijvoorbeeld als je geen diagnose ADD/ADHD hebt gekregen. Ik studeer nog, en heb tientallen verhalen gehoord over mensen die het kopen van ADD/ADHD'ers. Niet doen dus. Om even te vertellen hoe het voor mij is, eerst had ik er diepe twijfels over. Ik ben 21 en heb minder dan een half jaar mijn diagnose ADHD gekregen. Het verklaarde veel, vooral mijn studiegedrag, onrust en impulsiviteit. Ik heb altijd al gedacht dat er iets kon zijn en heb er ook altijd last van gehad. Toen de huisarts deze medicatie voorschreef was ik bang maar toch nieuwschierig. Ik begon de eerste 3 weken met 3 keer 5 mg per dag. Ik raad opbouwen aan, zodat je minder last hebt van bijwerkingen en een beetje door kan krijgen wat de juiste dosis is voor jezelf. Ik merkte maar kleine dingen op, maar niet genoeg om er baat van te hebben. Ik besloot toen door te gaan met 3 keer 10 mg per dag. De eerste dag dat ik die dosis slikte, stond ik versteld. Ik word normaal gezien altijd zenuwachtig van het openbaar vervoer, kom vaak te laat en kan niet stil zitten. Tijdens een schooldag als ik aan de beurt ben met praten, of tijdens een gesprek met vrienden ratel ik vaak door en onderbreek ik mensen. Deze dag kon ik mezelf zonder veel moeite onder controle houden. Ik dacht na voordat ik iets zei, stotterde niet meer en liet mensen uitpraten. Ik ging iets opschrijven en nam er de tijd voor en was niet steeds afgeleid. Ook met het openbaar vervoer kon ik alles vinden, was ik op tijd, zat ik stil in de trein en keek rustig naar buiten. En nieuwe wereld ging voor me open en aan het eind van de dag kwam ik jankend van geluk thuis door het gevoel van rust wat eindelijk op mij neerdaalde gedurende de hele dag. Ik weet dat het niet zo voor iedereen zal zijn die dit medicijn gaan gebruiken, maar het ligt aan de omstandigheden en de instelling die je er aan geeft. Sindsdien ben ik netjes elke dag de juiste dosis gaan slikken en kan ik bijna niet zonder. Wel zijn er een aantal tips die ik wil geven. Je hoeft niet elke dag netjes te gebruiken. Als je een vaste baan of schema hebt, is dat wel handig, maar als je een vrije dag hebt of je hebt die dag niet veel te doen, kun je minderen of niks slikken. Mij gevoelens om druk te doen worden door dit medicijn onderdrukt, en ik vind het soms fijn om tijdens zo'n dag niet te slikken. Ik ben dan meer mezelf tijdens die dag, er zitten ook positieve kanten aan ADHD, dat is bij iedereen denk ik. Ik ben een grappenmaker en heel creatief en enthousiast persoon. Ik heb ook geleerd dat het niet erg is om soms zo te zijn zonder medicatie, en ik heb er een positieve kijk op gekregen. Een aantal nadelen aan dit medicijn zijn dat je eetlust behoorlijk mindert. Ik ben in 3 maanden tijd 10 kilo verloren. Ik ben van 57 kilo naar 47 gegaan en ben nu iets te licht. Als ik dus 1 dag niet slik gebruik ik die dag om flink te eten, en ik probeer nu aan te komen. Ik raad het gebruik van dit medicijn aan in combinatie met therapie, zodat je nog beter met je ADHD kan omgaan. Ritalin is slechts een hulpmiddel daarin. Al met al ben ik zeer tevreden, het helpt me erg veel. Om er alles uit te halen moet je erachter komen hoe je er mee moet omgaan en vooral opbouwen met de dosis. Sorry voor dit lange verhaal, maar ik hoop dat deze review veel mensen helpt.

10-09-2015 | Vrouw | 25
methylfenidaat (20mg)
ADD
Ik ben hulp gaan zoeken toen ik slecht in mijn vel zat. Na veel zoeken en therapieën heb ik gevonden wat er aan de hand was. Ik zat al jaren te strubbelen met gedachtes en gevoelens wat met ADD te maken. Na een onderzoek wist ik ook zeker dat ik ADD heb. Ben nu sinds een maand aan het kijken welke dosering werkt bij mij. Ik heb veel moeite gehad met de bijwerkingen maar de[lees meer...] meeste zijn nu wel weggevaagd. Ik heb het idee dat ik nog niet precies heb gevonden wat bij mij past, maar zit wel in de goede richting. Heeft iemand toevallig ook gemerkt dat je bij deze medicijnen meer last hebt van acné?

19-08-2015 | Vrouw | 24
ADD
Zeer fijne werking van de tablet. Voorheen concerta gehad maar ritalin is voor mij een veel betere oplossing. Daarnaast is ritalin een stuk goedkoper dan concerta en makkelijker doseerbaar. Ik gebruik het enkel voor te studeren en als ik mij echt moet concentreren bijvoorbeeld op concour met het paard en hierdoor kan ik dan ook zelf bepalen hoeveel uren ik mijn concentr[lees meer...]atie wens. Verder heb ik soms de bijwerking dat ik woorden anders ga lezen of niet goed uit mijn woorden kom. 'Bij An' wordt dan bijvoorbeeld 'Bijna'. Voorts is het soms ook zo dat ik minder goed kan typen met de laptop aangezien ik onbewust toch nadenk welke letters ik moet typen terwijl dit zonder ritalin niet hoeft. Dit geeft overigens niet veel problemen en weegt zeker op tegen de nadelen zonder gebruik! Verder heb ik veel verschil gemerkt tussen de Ritalin van Janssen (Novartis) en de ritalin van een generiek merk (Sandoz). Sandoz is iets goedkoper maar voor mij persoonlijk zijn de vulstoffen fijner. Bij Janssen wordt ik minder geprikkeld naar mensen om mij heen en kan ik meer verdragen maar heb ik totaal geen zin om dingen te kauwen zoals eten waardoor je je toch meer misselijk voelt. Verder heb ik veel dorst en een algehele lichte spierpijn welke zich uit in hoofdpijnen en kaakpijn. Dit heb ik bij het merk Sandoz niet waardoor deze voor mij een stuk fijner is. - goedkoop in verhouding tov concerta - minder bijwerkingen - makkelijker doseerbaar - Verschil tussen merken (vulstoffen) - bijwerking in lezen en typen (milde vorm)

12-08-2015 | Vrouw | 18
ADD
Voel me 15 min. Blij en daarna steeds minder fijn. Ben misselijk en voel me down.

06-07-2015 | Vrouw | 36
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Bij mij is Borderliner geconstateerd, ik kreeg methylfenidaat voorgeschreven. Bij inname kreeg ik het zo benauwd dat ik nauwelijks adem kreeg, ik voelde mij draaierig en angstig. Ik heb mijn huisarts gebeld, die zei het zijn bijwerkingen, ik ging door met inname. De benauwdheid bleef, ik merkte dat ik mij raar voelde in mijn hoofd alsof ik gek werd en de benauwdheid nam to[lees meer...]e. Ik ben ermee gestopt, ik vind die huisarts zelf gestoord, ik ben zelfs naar eerst hulp geweest wegens hartkloppingen en benauwdheid. Ik ga nou sporten en veel meer afleiding zoeken ook al voel ik mij vaak depressief.

29-06-2015 | Vrouw | 32
ADD
Ik heb ritalin 2 maanden gebruikt en werd hier heel vlak van was mijzelf niet meer. Kon niet goed slapen en had bijna geen eetlust meer. Het hielp wel om wat meer rust in mijn hoofd te krijgen. Maar ik vond de bijwerkingen te erg om er mee door te gaan.

22-04-2015 | Vrouw | 15
methylfenidaat (18mg)
ADD
Het is lang geleden dat ik dit medicijn heb gebruikt, zo'n 5 jaar, ik was toen 10 jaar, en heb het maar voor een paar maanden gebruikt, dus ik weet er niet veel meer van. Maar voor zover ik nog weet is me niks opgevallen of bijgestaan, dus ik zal er wel niet veel van hebben gemerkt, zowel bijwerkingen als effectiviteit.

11-04-2015 | Vrouw | 29
ADHD
kreeg het omdat 10 dingen tegelijk deed en concentratie was zeer slecht en nu met de ritalin een stuk beter en durf me nu ook bloot gegeven in me mening en durf ook voor me zelf op te komen en voel me stuk beter. ben er erg tevreden over. maar krijg 10 mg maar moet 3 pillen over de heledag nemen dus dan is het toch 30 mg?

17-09-2023 | Man | 27
ADD
Na de diagnose als volwassene heb ik zoals veel mensen direct de kortwerkende methylfenidaat voorgeschreven gekregen. Dit begon bij 3x 5mg per dag maar na een week overgegaan naar 10mg. Dit werkte in het begin vrij goed. Echter bouwde ik zeer snel een bepaalde tolerantie op. Op dit punt kreeg ik ook last van hart gerelateerde bijwerkingen. Op aanraden van de psychiater bes[lees meer...]loten om naar 15mg te gaan omdat mijn concentratie niet beter werd. Hier ging het heel snel bergafwaarts. Mijn hart bonsde bijna mn borst uit, ik kreeg dagelijks last van paniekaanvallen en ik was vermoeider dan ooit. Ook veranderde ik in een totaal ander persoon. Ik werd ook alles boos en chagrijnig terwijl dit totaal niet in mijn aard zit en ik nooit boos word. De conclusie was uiteindelijk dat methylfenidaat niet het medicijn voor mij is en ben hierna overgestapt naar Elvanse (lisdexamfetamine) en dat werkt perfect!

07-04-2023 | Man | 24
ADD
Ik zie op dit platform de meest uiteenlopende meningen. Dat is logisch aangezien elk medicijn anders reageert op andere personen. Hier is mijn mening. Het geeft me uiterste concentratie en zin om te werken. Het maakt me vrolijk en praterig. Het werkt dus. Het nadeel is dat dit werkt met piekmomenten en dalmomenten. Het ene moment ben je top en vrolijk en soms bijna hyper. [lees meer...]Het andere moment kan je in slaap vallen en wil je niks. Ik slik het nog maar kort en merk nu al wel bijwerkingen. Dat is het gevoel alsof je speed hebt gesnoven, de lichte euforie met een aardige dosis onrust. Ik zit nog maar op mijn inwerk dosis 10mg 3x daags en ik merk nu al dat dit te veel is. Blijven experimenteren, blijven proberen en anders je medicatie veranderen. Voor nu nog een tijdje aankijken.