Ervaringen met Ritalin

Elvanse (150 meningen)

Bojan Nikolik (07-12-2014)

04-05-2017 | Vrouw | 19
ADD
Tijd lang ritalin gebruikt voor ADD. Kan zonder geen bladzijde lezen maar de bijwerkingen zijn het niet waard. Voel me erg opgejaagd,gefrustreerd en angstig. Krijg er ook stijvere spieren van waardoor nekpijn erger word. De rebound na ong 4 uur is erg vervelend, voelt alsof t leven uit je word gezogen en je niks meer waard bent. Neem het af en toe nog als ik echt ergens op[lees meer...] moet concentreren maar ben hard op zoek naar andere mogelijkheden!

28-04-2017 | Vrouw | 25
ADD
Als 13-jarige heb ik al gebruik gemaakt met ritalin, door de heftige bijwerkingen en veel gewichtsverlies, slaapproblemen en ''zombiegevoel' moeten stoppen en overgestapt op concerta. Na het behalen van diploma op de middelbare ben ik er mee gestopt omdat de bijwerkingen (depressieve en geïrriteerde gevoelens, hartkloppingen, diarree, sterk verminderde eetlust, hoofdpijn) [lees meer...]niet afwogen tegen de prestaties. Nu ik weer gestart ben met een zware opleiding waarbij ik me lang achter elkaar moet kunnen focussen, ben ik ook weer begonnen met ritalin. De bijwerkingen zijn nog steeds aanwezig en daarom neem ik enkel in als het niet anders kan. De medicatie is effectief om te kunnen concentreren maar de bijwerkingen blijven voor mij een issue en reden om dit niet dagelijks in te nemen. Ik ben volwassen en heb de lichtste dosis (10mg), ondanks dat na een dag ingenomen te hebben krijg ik ontzettende hoofdpijn.

19-01-2017 | Vrouw | 19
ADD
Op vlak van concentratie heeft het me echt geholpen om door mijn studies te geraken. Wanneer ik aan mijn bureau zit en het niet heb ingenomen, kan je zeggen dat ik de focus van een vis heb. Het is belangrijk op te bouwen, en nog beter om sowieso met halfjes te werken i.p.v. volledige tabletten. Aangezien je zo beter opbouwt en kan afbouwen, en de effectieve werktijd kan bi[lees meer...]j iedereen anders liggen. In het begin moest ik ze elke dag nemen op school, maar nu kies ik er zelf voor wanneer ik ze neem en dat is enkel in de examens aangezien de bijwerkingen me te zwaar vallen. Tijdens de blok zit ik toch thuis, en moet ik voor niemand een glimlach forceren, enkel studeren! Een aanrader voor ADD'ers, maar enkel wanneer het echt nodig is best. Ik vind dat er na een periode toch wel enig gewenningseffect komt.

16-01-2017 | Vrouw | 17
methylfenidaat (20mg)
ADHD
Ik begon met een hele lage dosering, die voor mij niet werkte. Ik moest gaan opbouwen per week met telkens 5 mg meer. Uiteindelijk had ik een goede dosering, maar aangezien ritalin maar voor 3-4 uur werkt, moest ik telkens opnieuw een pilletje nemen. Ik ben nogal vergeetachtig waardoor ik dit heel vaak vergat. Ik vond dit vervelend en heb dus gevraagd of er een optie was [lees meer...]om medicatie te gaan gebruiken met een langere werking. Ik vond het daarbij geen fijne pilletjes om in te nemen, ik kan namelijk geen paracetamol doorslikken en qua vorm leken deze pilletjes erg op paracetamol. Ik ben dus geswitcht naar een ander medicijn.

10-01-2017 | Vrouw | 36
ADHD
Ik ben meerdere keren ingesteld op Ritalin en dexamfetamine. op beide reageerde ik eigenlijk alleen op de bijwerkingen. Het gevoel niet in mijn eigen lijf te zijn, maar boven mijn hoofd te hangen. Tandenknarsen, verkrampte maag, ogen niet kunnen focussen. Na een gesprek met een speedgebruiker heb ik besloten te stoppen. Alles dat ik als bijwerking noem, noemde hij als wer[lees meer...]king van speed.

02-12-2016 | Vrouw | 21
ADHD
Ik weet nu ong 1,5 jaar dat ik ADHD heb. Ik dacht altijd wel dat er iets anders was aan mij, ik was altijd heel druk in mijn hoofd, liep overal over te piekeren, zag overal het negatieve van in en raakte daardoor steeds onzekerder. Ik heb toen ook meteen Ritalin gekregen van de Psych maar ik durfde deze niet te nemen omdat ik erg bang was voor dat was het met me zou doen e[lees meer...]n ik daar geen controle over zou hebben. Over medicatie ben ik altijd erg sceptisch geweest en heb altijd gezegd dat ik het zonder wou proberen. Tot ik voor een paar maand geleden deel nam aan een praatgroep voor volwassenen met ADHD. Hier werden er zoveel positieve dingen verteld over Ritalin en ik raakte toch wel erg nieuwsgierig. Nu heb ik vorige week donderdag mijn eerste pil ingenomen alleen om te kijken wat het deed, en het werkte verrassend goed. De drukte in mijn hoofd was weg, ik kon logisch nadenken en alles leek een stuk overzichtelijker. Dus begonnen met 3x daags. De eerste bijwerkingen waren slecht slapen, diarree en verminderde eetlust. En ik begon toch wel te merken dat ik niet meer mezelf was, er hangt een soort waas over me heen waar ik me niet heel erg prettig bij voel. Momenteel heb ik elke dag last van hoofdpijn en ik heb het idee dat ik er heel erg emotioneel van word, ik ga overal nog meer over piekeren en het word nu zo extreem dat mijn hele lichaam dan onder spanning staat en ik super opgejaagd en nerveus ben. Nu zegt de Psych dat ik het even aan moet kijken dat de bijwerkingen weggaan en dat ik met de tijd beter merk wat het nu eigenlijk doet en wanneer het is uitgewerkt. Want dat merk ik nu niet vanwege de bijwerkingen. Ik twijfel nu heel erg of ik er mee door wil gaan of niet, want feit is: ik ben nog steeds erg sceptisch over (in mijn ogen) chemische pillen die je elke dag moet slikken. En ik ben bang dat ik er op ten duur meer lasten bij krijg dan voorheen. Lastig!

12-10-2016 | Vrouw | 19
methylfenidaat (27mg)
ADD
Mijn ouders begonnen met Ritalin, ze zijn altijd open en eerlijk tegen me geweest en hebben mij altijd de uiteindelijke beslissing gegeven. Ik was 6 jaar oud toen ik begon met Ritalin, het had totaal geen effect en uiteindelijk om überhaupt iets te merken kreeg ik volgens mijn ouders een ''volwassen dosis''. Het hielp heel erg, mijn fantasie verminderde dramatisch en ook[lees meer...] de drukte in mijn hoofd die vaak tot onbegrip en diesgevolg tot agressie leidde. Echter, na twee jaar ging het mis. Het medicijn stopte met de positieve werking en alleen de bijwerking van vraatzucht bleef. Ik was altijd hongerig en wilde altijd eten, mijn overgewicht is een fysieke herinnering aan die tijd.

04-10-2016 | Vrouw | 45
methylfenidaat (5mg)
ADD
Lang, lang geleden werd ik naar de huishoudschool gestuurd omdat ik niet gemotiveerd en te kinds nog was, terwijl uit de testen bleek dat ik zeker Mavo moest kunnen. Ik ben er heel blij mee, want ik ben creatief en graag bezig en heb er een heerlijke tijd gehad. Ik heb heel veel hobby's een gezin met 4 kinderen waarvoor ik altijd thuis was, maar het is altijd een zooitje[lees meer...]. Ik vlieg alle kanten op als ik aan het opruimen ben en voor ik er erg in heb, zit ik weer hele andere dingen te doen. Als ik het niet meer overzie maak ik 's avonds een lijstje hoe ik het de volgende dag aan ga pakken. Ik heb er nooit heel erg mee gezeten. Ik ben wie ik ben en doe mijn best. Tot dat ik opnieuw ging leren. Een BBL opleiding in de zorg waarbij je om het half jaar van werkplek wisselt. Ik kon het in mijn hoofd niet bijbenen. Methodisch werken...help! Verslagen, ik deed er uren over. Ik was bang dat ik door mijn ADD mijn studie niet ging halen en ben naar de dokter gegaan. Het was nooit officieel, en is het nog niet, maar het is in onze familie overduidelijk. Ik heb mijn verhaal gedaan en na een bezoek bij een psycholoog heb ik ritalin gekregen. Door alle verhalen ( ook van dichtbij) ben ik er heel voorzichtig mee. De eerste 4 maanden op mijn nieuwe werkplek heb ik om de 3 uur 5 mg gebruikt, geweldig! Mijn praktijkopleidster vroeg, hoe ik het nu wel voor elkaar kreeg...ja geheim van de smit. Mijn verslagen doe ik zeker de helft korter over. Ik laat me nu veel minder afleiden. Behalve nu (geen ritalin genomen)...ik ben dus eigenlijk met een verslag bezig, en zocht hiervoor de werking van een medicijn en zo zit ik weer andere dingen te doen . Maar wat ik duidelijk wil maken. Ik gebruik het zo min mogelijk, maar het geeft mij een gerust gevoel, dat ik weet dat er wat aan te doen is, wanneer dat echt nodig is.

03-10-2016 | Vrouw | 46
methylfenidaat (20mg)
Narcolepsie
In begin van jahaaa energie. maar na een paar jaar werd ik alleen maar zieker en dikker en meer vermoeid. Laat het zo zeggen, Heb pds aan overgehouden. Ritalin was bij deze dus uitgewerkt.

26-07-2016 | Vrouw | 28

27-06-2016 | Vrouw | 18
ADD
Nadat ik pas op mijn 16 ben gediagnosticeerd met ADD begon ik met slikken van ritalin, zelf al concerta, dexamfetamine geprobeerd vanwege de bijwerkingen van ritalin maar helaas zonder succes. de ritalin blijft bij mij toch nog het beste werken. Momenteel vanwege de afnemende werking van de ritalin bezig (en omdat ik 8 pillen ritalin alleen al op een dag moet slikken) met [lees meer...]het uitproberen van atomoxitine.

24-05-2016 | Vrouw | 17
ADD
ik merkte er weinig van en veel bijwerkingen (hoofdpijn, slecht slapen, duizeligheid, droge mond).

03-05-2016 | Vrouw | 20
ADD
Voorgeschreven door kinderarts op 17 jarige leeftijd. had er veel baat bij op school. Door bijwerkingen nam ik het zelden in. Door mijn studie meer inzicht gekregen in medicatie en bijbehorende bijwerkingen. Besloten om ermee naar een arts te gaan. Sinds kort overgestapt op Concerta, minder bijwerkingen en stabieler.

26-04-2016 | Vrouw | 18
ADD
Door mijn zware vormen van ADD, was ik niet in staat om uit een boek te lezen zonder afgeleid te worden. Of met iemand in gesprek gaan zonder dat mijn gedachten ergens anders verdwaalden. Het normaal functioneren lukte niet zonder ritalin, vaak werd ik ontslagen van baantjes naar baantjes, en mijn schoolresultaten op het vmbo waren verschrikkelijk. Nadat ik op eigen initai[lees meer...]tief naar de psychiater ben geweest, heeft hij ADD geconstateerd. Na een half jaar ritalin te hebben gebruikt, kan ik optimaal concentreren en zit ik inmiddels op het vwo, en daarnaast heb ik een hele goede baan. Ik ben dankbaar dat ritalin mijn leven heeft gered.

26-04-2016 | Vrouw | 24
ADD
Ik heb dit medicijn geprobeerd, maar de bijwerkingen waren voor mij te erg. Een goede dosering was niet te vinden helaas. Maar gelukkig was dit in de fase dat ik samen met de psych aan het proberen was wat zou helpen. Ben daarom daarna overgegaan op Dexamfetamine en dat werkte voor mij heel erg veel beter gelukkig. Maar ik snap helemaal als dit middel voor iemand anders we[lees meer...]l werkt! Het was gewoon niet mijn middel. Het meeste last had ik van het zombie gevoel, ik was niet meer mezelf, welke dosering ik ook probeerde.

16-04-2016 | Vrouw | 16
ADHD
Vreselijke bijwerkingen, constant droge mond, drinken helpt niet. enorm afwezig, Geen eetlust, maagpijn, moe als t bijna uitwerkt, jezelf dwingen om te eten en als dat lukt bijna kotsen als je slikt. Na uitwerking ook nog eens: Chagrijnig, enorm druk. Kortom, geef dit niet aan je kind of jezelf helemaal als je je er zo van gaat voelen, mij is vertelt t te moeten nemen[lees meer...], echt idioot, voelde me vreselijk iedere dag opnieuw.