Ervaringen met Ritalin

Elvanse (148 meningen)

Bojan Nikolik (07-12-2014)

15-04-2020 | Man | 25
ADHD
Medicijn werkt goed en het word vergoed door de staat enigste nadeel is de inloop tijd en uitloop tijd moet goed gepland worden anders merk ik gewoon dat me consternatie boor fluktueert over de dag heen. Let op mensen je zorg verzekeraar vergoed gewoon rittalin dat duurder is dan metilfenidaan laat je aphoteek dit geld niet van je af pakken als je van methilfenitaat koppi[lees meer...]jn krijgt. Niet alle aphoteekers doen dit maar er zijn een aantal die dit wel doen.

23-02-2020 | Vrouw | 33
ADHD
Ben nu 33 toen ik begon met het medicijn was ik bijna 18. Vind het een heel fijn medicijn. Wordt er rustig door en minder chaotisch. Als ik geen medicijnen gehad had was ik totaal op het verkeerde pad gekomen. Ze zeggen wel eens van etter tot engel dit was zeker het geval van 365 dagen 300 dagen straf naar 0 dagen straf. Thuis was alles uit de hand gelopen zonder de medica[lees meer...]tie nu zijn ik en mijn ouders de beste vrienden. Ik ben mijn medicijnen heel dankbaar en ik schaam me er helemaal niet voor.

05-06-2019 | Vrouw | 29
ADHD
Ik slik al 24 jaar Ritalin. Werkt super goed. S ochtends slik ik 36mg+54mg concerta. Vanaf 13:00 uur stap ik over op Ritalin. Voordeel: - werkt snel in (10a15min) - makkelijk verpakt Enige nadeel: - smaakt ranzig - werkt maar kort en vergeet nieuwe dosis te nemen

14-03-2019 | Man | 47
ADHD
Over Ritalin weten heel veel niet gebruikers altijd heel veel te vertellen. Het is een drug als speed, het is mega verslavend, het is onwijs slecht voor je, je wordt er een zombie van en ga zo maar door. Dan zijn er ook nog mensen die stellig beweren dat ADHD niet bestaat, ADD hebben ze vaak niet van gehoord. En verplaatsen in iemand die lijdt aan ADHD en/of ADD kunnen [lees meer...]ze zich al helemaal niet! De 'grap' Alle Dagen Heel Druk kennen de meeste wel, maar hoe dat echt voor iemand is? Nee, dat weten ze niet! Ik lijd aan beide, ADHD en ADD en nee dat is geen pretje! Ik kan letterlijk gek van mezelf worden! Niet heel veel mensen weten dat en dat hoeft ook niet, want mede door de Ritalin heb ik het veel beter onder controle. Ik kan me concentreren, ik kan bij het gesprek van een ander blijven, zonder ondertussen af te dwalen naar 80.000 andere gedachtes, ik kan ergens aan beginnen en het vervolgens ook afmaken, zonder ondertussen aan andere dingen te beginnen en dat alles vervolgens niet af te maken. Ik ben er een stuk rustiger door, maar zeker niet afgevlakt!!! Verslavend? Nee, ook niet. Ik raak echt niet in paniek als ik ze toevallig niet bij me heb, ook raak ik niet in paniek als mijn specialist zou zeggen dat ik er acuut mee zou moeten stoppen. Wel zou ik het ontzettend jammer vinden, want het helpt mij gewoon enorm. Het is gewoon heel jammer dat er zoveel mensen zijn die een nogal uitgesproken mening over Ritalin hebben die vaak kant nog wal slaat. Hierdoor ontstaat er een soort van taboe en dat is heel erg jammer! Want er zijn genoeg mensen die met dit middel gebaat zouden kunnen zijn. Wel kan ik me voorstellen dat wanneer je dit middel zou slikken maar niet aan de aandoening lijdt waarvoor dit middel dient, dat de werking weleens heel vervelend zou kunnen zijn. Maar dat geldt voor heel veel medicatie. Bijwerkingen heb ik er niet van, het enige wat ik wel als vervelend ervaar is de rebound aan het einde van de dag, maar die neem ik maar voor lief. En wat ook prettig zou zijn als er een vorm zou bestaan die gemakkelijker in is te nemen. Niet altijd is er water voor handen en dan is het toch een verrot taai pilletje om door te slikken. Maar dat is eigenlijk het enige, verder heb ik er alleen maar profijt van. Ik ben echt heel blij dat er een middel als Ritalin bestaat!

30-12-2018 | Man | 20
ADD
Het helpt erg goed met mijn ADD klachten. Ik kan meerdere activiteiten op een dag plannen, wordt niet elke dag meer brak wakker en heb het gevoel weer controle te hebben over mijn leven. In contrast met wat wel eens beweerd wordt, word je er geen zombie van en blijf je gewoon je zelf. Anderen zullen wel opmerken dat je minder rommel achterlaat en meer aandacht voor ze hebt[lees meer...] :-)

10-12-2018 | Vrouw | 15
methylfenidaat (15mg)
ADHD
Ik ben een meisje van 15 jaar 170 en ongeveer 55 kg, ik heb adhd en slik hier 3 keer per dag 15mg methilfenidaat voor, wat ik er van merk is dat ik nogsteeds er soms(met name als ik in een drukke omgeving ben en er is veel stress dat ik er misselijk van word, ook klijg ik altijd nog klamme koude handen en voeten, op het begin had ik heel erg veel last van een verminderde [lees meer...]eetenslust, ook wil ik dr nog wel eens wat licht van worden in het hoofd. Die bijwerkingen zijn vervelend maar het naar mijn mening helemaal waard, aangezien ik nu gwn veel makkelijker die ene toets ff kan doornemen voir ik ga eten en dat ik gwn heel snel de focus pak. Al met al ben ik minder maar effectiefer bezig met school en huiswerk ook word ik er lekker rustig van in mijn hoofd en zijn sommige momenten net ff iets minder stressvol voor me. Als je ADHD of ADD hebt dan raad ik dit medicijn zeker aan! Vergeet alleen nooit dat het zijn nodige schade bij sommigen wel kan aanrichten. En als het medicijn niet word voorgescheven voor je dan zal ik het als ik jou was niet slikken aangezien dat je geheugen kan aantasten en super ongezond is en ook nog es illigaal.

16-10-2018 | Vrouw | 18
ADHD
ik heb adhd en gebruik dit middel nu al zo lang als ik weet. het helpt mij erg om mij te concentreren. iets matter. ik heb wel prikkels nodig om iets meer los te komen, dus ik heb hooguit bijwerkingen als ik alleen thuis ben en mn pillen heb ingenomen

19-06-2018 | Man | 42
methylfenidaat (15mg)
ADD
Na jaren gekampt te hebben met obsessieve gedachten, drukte in mijn hoofd, verstrooidheid, slecht slapen en chaos kwam ik zelf bij ADD uit na het nodige (vluchtige) leeswerk. Dit kwam ook uit de test bij het onderzoek. Ik begon twee weken geleden met 3 x 10 mg Ritalin. Dit maakte me wel iets rustiger maar deed nog niet echt veel. Een week later schreef mijn arts me drie ke[lees meer...]er 15 mg voor. Ik kreeg bij de eerste pil lichte hoofdpijn, maar wat daarna volgde was ongekend. De rust in mijn hoofd en de mogelijkheid me te concentreren bestaat dus wel. Ik kan eindelijk naar mijn omgeving kijken en dingen opnemen zonder afgeleid te worden door enorme chaos in mijn hoofd. Om beter te slapen slik ik een lichte dosisTrazolan, dit is een anti depressiva. Met add rustig slapen zit er anders gewoon niet in voor mij. Dit gaat prima samen en geeft haast geen bijwerkingen. Normaal stond ik op met een gevoel van een kater in mijn hoofd en dit ging pas weg na een powernap in de middag. Nu sta ik fit op en blijf ik dit veel langer. Door alle prikkels moest ik gewoon rond vier uur altijd slapen. Het belangrijkste is misschien nog wel dat de enorme gehaastheid enorm afneemt en ik taken een voor een kan afmaken. Ik moet wel mini pilletjes breken om halve te krijgen nu dus dat is niet zo handig. Ik slik drie keer per dag 1,5 pil Ritalin van 10 mg nu.

26-05-2018 | Vrouw | 22
Onrust
Dit werkt geweldig bij mij. Ik kan niet ontkennen dat dit medicijn geen bijwerkingen heeft, want dat heeft het zeker wel. Vervelend is het ook.. Maar, het doet precies wat ik ervan had gehoopt. Het maakt mij rustiger, geconcentreerd.. Ik kan stukken beter leren wanneer ik Retalin slik en dat vind ik geweldig. Aan het einde van de dag of de dag erna slik ik het niet meer en[lees meer...] voel ik me voldaan met wat ik heb bereikt. Inmiddels is het bij tentamens voor mij haast onmisbaar te noemen, zo goed helpt dit spul. Wanneer gebruikt: ik gebruik het al jaren. ABSOLUUT niet elke dag, maar zeker wel in voorbereidingen voor tentamens en tentamens zelf. 1 á 2 weken slikken (behalve in de weekenden) en dan mijn tentamen maken. Super. Door de vele klachten over de bijwerkingen heb ik andere middelen geprobeerd (in overleg met de huisarts en later ook een deskundige!). Maar niets heeft zo'n fijn effect als dit. Doeltreffend. Wanneer je je 'even' goed wilt concentreren is dit een geweldig middel.

15-11-2017 | Man | 22
methylfenidaat (10mg)
Goedendag. Ik ben zeer tevreden over het medicijn. Gebruik het voor mijn school om te concentreren en het helpt me ook enorm met mijn motivatie. Er is niks dat mij ooit beter heeft kunnen helpen op het gebied van school dan Ritalin. Ik ben dan ook zeer tevreden! Groetjes

28-10-2016 | Man | 73

04-10-2016 | Vrouw | 45
methylfenidaat (5mg)
ADD
Lang, lang geleden werd ik naar de huishoudschool gestuurd omdat ik niet gemotiveerd en te kinds nog was, terwijl uit de testen bleek dat ik zeker Mavo moest kunnen. Ik ben er heel blij mee, want ik ben creatief en graag bezig en heb er een heerlijke tijd gehad. Ik heb heel veel hobby's een gezin met 4 kinderen waarvoor ik altijd thuis was, maar het is altijd een zooitje[lees meer...]. Ik vlieg alle kanten op als ik aan het opruimen ben en voor ik er erg in heb, zit ik weer hele andere dingen te doen. Als ik het niet meer overzie maak ik 's avonds een lijstje hoe ik het de volgende dag aan ga pakken. Ik heb er nooit heel erg mee gezeten. Ik ben wie ik ben en doe mijn best. Tot dat ik opnieuw ging leren. Een BBL opleiding in de zorg waarbij je om het half jaar van werkplek wisselt. Ik kon het in mijn hoofd niet bijbenen. Methodisch werken...help! Verslagen, ik deed er uren over. Ik was bang dat ik door mijn ADD mijn studie niet ging halen en ben naar de dokter gegaan. Het was nooit officieel, en is het nog niet, maar het is in onze familie overduidelijk. Ik heb mijn verhaal gedaan en na een bezoek bij een psycholoog heb ik ritalin gekregen. Door alle verhalen ( ook van dichtbij) ben ik er heel voorzichtig mee. De eerste 4 maanden op mijn nieuwe werkplek heb ik om de 3 uur 5 mg gebruikt, geweldig! Mijn praktijkopleidster vroeg, hoe ik het nu wel voor elkaar kreeg...ja geheim van de smit. Mijn verslagen doe ik zeker de helft korter over. Ik laat me nu veel minder afleiden. Behalve nu (geen ritalin genomen)...ik ben dus eigenlijk met een verslag bezig, en zocht hiervoor de werking van een medicijn en zo zit ik weer andere dingen te doen . Maar wat ik duidelijk wil maken. Ik gebruik het zo min mogelijk, maar het geeft mij een gerust gevoel, dat ik weet dat er wat aan te doen is, wanneer dat echt nodig is.

26-04-2016 | Vrouw | 18
ADD
Door mijn zware vormen van ADD, was ik niet in staat om uit een boek te lezen zonder afgeleid te worden. Of met iemand in gesprek gaan zonder dat mijn gedachten ergens anders verdwaalden. Het normaal functioneren lukte niet zonder ritalin, vaak werd ik ontslagen van baantjes naar baantjes, en mijn schoolresultaten op het vmbo waren verschrikkelijk. Nadat ik op eigen initai[lees meer...]tief naar de psychiater ben geweest, heeft hij ADD geconstateerd. Na een half jaar ritalin te hebben gebruikt, kan ik optimaal concentreren en zit ik inmiddels op het vwo, en daarnaast heb ik een hele goede baan. Ik ben dankbaar dat ritalin mijn leven heeft gered.

19-08-2015 | Vrouw | 24
ADD
Zeer fijne werking van de tablet. Voorheen concerta gehad maar ritalin is voor mij een veel betere oplossing. Daarnaast is ritalin een stuk goedkoper dan concerta en makkelijker doseerbaar. Ik gebruik het enkel voor te studeren en als ik mij echt moet concentreren bijvoorbeeld op concour met het paard en hierdoor kan ik dan ook zelf bepalen hoeveel uren ik mijn concentr[lees meer...]atie wens. Verder heb ik soms de bijwerking dat ik woorden anders ga lezen of niet goed uit mijn woorden kom. 'Bij An' wordt dan bijvoorbeeld 'Bijna'. Voorts is het soms ook zo dat ik minder goed kan typen met de laptop aangezien ik onbewust toch nadenk welke letters ik moet typen terwijl dit zonder ritalin niet hoeft. Dit geeft overigens niet veel problemen en weegt zeker op tegen de nadelen zonder gebruik! Verder heb ik veel verschil gemerkt tussen de Ritalin van Janssen (Novartis) en de ritalin van een generiek merk (Sandoz). Sandoz is iets goedkoper maar voor mij persoonlijk zijn de vulstoffen fijner. Bij Janssen wordt ik minder geprikkeld naar mensen om mij heen en kan ik meer verdragen maar heb ik totaal geen zin om dingen te kauwen zoals eten waardoor je je toch meer misselijk voelt. Verder heb ik veel dorst en een algehele lichte spierpijn welke zich uit in hoofdpijnen en kaakpijn. Dit heb ik bij het merk Sandoz niet waardoor deze voor mij een stuk fijner is. - goedkoop in verhouding tov concerta - minder bijwerkingen - makkelijker doseerbaar - Verschil tussen merken (vulstoffen) - bijwerking in lezen en typen (milde vorm)

14-04-2015 | Man | 24
ADD
Na 24 jaar chaos, drukte en depressies is pas geleden eindelijk ADD gediagnosticeerd. Ben er erg blij mee, want nu weet ik eindelijk wat er met mij aan de hand is. Sinds een aantal dagen gebruik ik dit medicijn en het gaat fantastisch. Heerlijk rustig gevoel in lichaam en geest. Nauwelijks tot geen bijwerkingen, alleen stuk minder eetlust. Dat vind ik niet erg want ik at [lees meer...]voorheen van stress veel te veel. Klusjes doen gaat makkelijker en kan me nu veel beter op 1 taak concentreren. Al mag het medicijn misschien niet goed zijn voor het lichaam e.d., zolang ik mij zo voel, blijf ik het slikken. Tevreden!

11-04-2015 | Vrouw | 29
ADHD
kreeg het omdat 10 dingen tegelijk deed en concentratie was zeer slecht en nu met de ritalin een stuk beter en durf me nu ook bloot gegeven in me mening en durf ook voor me zelf op te komen en voel me stuk beter. ben er erg tevreden over. maar krijg 10 mg maar moet 3 pillen over de heledag nemen dus dan is het toch 30 mg?