Ervaringen met Ritalin

Bojan Nikolik (07-12-2014)

24-06-2019 | Man | 16

26-05-2019 | Man | 51
Narcolepsie
Na 4 jaar modafinil geslikt te hebben, 4x per dag had dit middel ong.2 maanden geleden geen enkel effect meer.Ik ben ritalin gaan gebruiken. 3x 10 mg per dag. merkte in eerste instantie geen enkel opwekkend effect. na een kleine week voelde ik de druk van de vermoeidheid wat afnemen. ik ga nu 3x daags 20 mg slikken. ik hoop dat werkt en dat ik over een maand of 3 weer moda[lees meer...]finil kan gaan gebruiken. omdat nu mijn tolerantie voor dit middel te hoog is.

14-03-2019 | Man | 47
ADHD
Over Ritalin weten heel veel niet gebruikers altijd heel veel te vertellen. Het is een drug als speed, het is mega verslavend, het is onwijs slecht voor je, je wordt er een zombie van en ga zo maar door. Dan zijn er ook nog mensen die stellig beweren dat ADHD niet bestaat, ADD hebben ze vaak niet van gehoord. En verplaatsen in iemand die lijdt aan ADHD en/of ADD kunnen [lees meer...]ze zich al helemaal niet! De 'grap' Alle Dagen Heel Druk kennen de meeste wel, maar hoe dat echt voor iemand is? Nee, dat weten ze niet! Ik lijd aan beide, ADHD en ADD en nee dat is geen pretje! Ik kan letterlijk gek van mezelf worden! Niet heel veel mensen weten dat en dat hoeft ook niet, want mede door de Ritalin heb ik het veel beter onder controle. Ik kan me concentreren, ik kan bij het gesprek van een ander blijven, zonder ondertussen af te dwalen naar 80.000 andere gedachtes, ik kan ergens aan beginnen en het vervolgens ook afmaken, zonder ondertussen aan andere dingen te beginnen en dat alles vervolgens niet af te maken. Ik ben er een stuk rustiger door, maar zeker niet afgevlakt!!! Verslavend? Nee, ook niet. Ik raak echt niet in paniek als ik ze toevallig niet bij me heb, ook raak ik niet in paniek als mijn specialist zou zeggen dat ik er acuut mee zou moeten stoppen. Wel zou ik het ontzettend jammer vinden, want het helpt mij gewoon enorm. Het is gewoon heel jammer dat er zoveel mensen zijn die een nogal uitgesproken mening over Ritalin hebben die vaak kant nog wal slaat. Hierdoor ontstaat er een soort van taboe en dat is heel erg jammer! Want er zijn genoeg mensen die met dit middel gebaat zouden kunnen zijn. Wel kan ik me voorstellen dat wanneer je dit middel zou slikken maar niet aan de aandoening lijdt waarvoor dit middel dient, dat de werking weleens heel vervelend zou kunnen zijn. Maar dat geldt voor heel veel medicatie. Bijwerkingen heb ik er niet van, het enige wat ik wel als vervelend ervaar is de rebound aan het einde van de dag, maar die neem ik maar voor lief. En wat ook prettig zou zijn als er een vorm zou bestaan die gemakkelijker in is te nemen. Niet altijd is er water voor handen en dan is het toch een verrot taai pilletje om door te slikken. Maar dat is eigenlijk het enige, verder heb ik er alleen maar profijt van. Ik ben echt heel blij dat er een middel als Ritalin bestaat!

05-02-2019 | Man | 15
ADD
Een aantal weken terug is er bij mij ADD geconstateerd. Ik ben 15 jaar en sinds een aantal dagen slik ik ritalin. Ik ben niet van plan om het te blijven slikken, maar omdat ik binnenkort een toetsweek heb en er erg veel toetsen aankomen gebruik ik het nu. Ik slik 10 mg per dag (2 tabletten van 5 mg, als proef om te kijken of het aanslaat). Vanaf dag één gelijk duidelij[lees meer...]k verschil. Ik had niet verwacht dat het zo goed zo werken. Echt fantastisch. Ik weet eindelijk hoe het is om me goed te kunnen concentreren! Helaas zijn er een paar negatieve bijwerkingen. Ik heb een ontzettend droge mond (niet dat dit mij het er van weerhoud om de medicatie te gebruiken, het is meer dat het mij opvalt en ik neem gewoon een paar extra glazen water ;p ), en daarnaast merk ik ook dat ik iets last heb van hartkloppingen (al is het wel zo dat ik al een tijd lang hartkloppingen heb, waarschijnlijk niks ernstigs iets met een slechte conditie etc.). Tot nu toe zijn mijn ervaringen zeker positief. Op de lange termijn weet ik niet hoe het zal zijn, daarnaast denk ik dat ik het gebruik ervan ga beperken tot alleen hele drukke periodes, om zo andere bijwerkingen te voorkomen (er staat tegenwoordigs zo veel engs op het internet). Nog een tip voor beginnende gebruikers: bouw langzaam op met doseringen, vooral met medicatie die maar een aantal uur werkt. Ga geen pillen slikken na 3 uur s'middags (zeker niet zonder enige tolerantie te hebben opgebouwd voor het medicijn), anders kan ik je verzekeren dat je ligt te stuiteren in je bed. En mocht je enige vorm van onrustig zijn/hartkloppingen/kortademig/etc. ervaren, probeer je eerste pil van de dag niet te vroeg te slikken (bijv. om 9 uur/ half 10 en niet vlak na het opstaan), je lichaam vind het niet fijn om met een pep-middel (want dat is het uiteindelijk) wakker te worden. Daarnaast moet je natuurlijk al je bijwerkingen melden aan je huisarts!

27-01-2019 | Man | 12
14 dagen gestopt duidelijk minder last van acne

30-12-2018 | Man | 20
ADD
Het helpt erg goed met mijn ADD klachten. Ik kan meerdere activiteiten op een dag plannen, wordt niet elke dag meer brak wakker en heb het gevoel weer controle te hebben over mijn leven. In contrast met wat wel eens beweerd wordt, word je er geen zombie van en blijf je gewoon je zelf. Anderen zullen wel opmerken dat je minder rommel achterlaat en meer aandacht voor ze hebt[lees meer...] :-)

22-12-2018 | Man | 31

29-07-2018 | Man | 51
ADD
Beste lezer, ik gebruik al een paar jaar Ritalin. In het begin leek het een wondermiddel. Betere concentratie, mist trok op en een heldere koude beek stroomde door mijn hoofd. Ook betere stemming. In de loop der jaren lijken er meer negatieve bijwerkingen te zijn bij gebruik van Ritalin. Spontane geilheid, lichte misselijkheid en nervositeit. En een soort onnatuurlijk voel[lees meer...]end enthousiasme. En dat is erg jammer. En teleurstellend. Mijn smaak lijkt ook veranderd te zijn. Lust veel minder koffie dan voorheen. Mijn ogen zijn ook wat afgenomen, maar kan ook ouderdom zijn. Ik vind dat gevoelens wel echt moeten zijn, ook minder leuke, wat niet door Ritalin ondergesneeeuwd mag worden. Anders tast dit de creativiteit aan. Na innemen krijg ik wel wat energie, kjan echter zijn dat Ritalin op langere termijn mijn karakter matter heeft maakt. Verder vraag ik me af of Ritalin wel gezonde bestandsdelen voor mijn lichaam bevat. Want als het schadelijk is voor mijn lichaam is het mij niet waard. Heeft iemand ook dergelijke ervaringen ? Misschien is koffie met cafieëne beter recept dan Ritalin of ander medicijn op termijn.

19-06-2018 | Man | 42
methylfenidaat (15mg)
ADD
Na jaren gekampt te hebben met obsessieve gedachten, drukte in mijn hoofd, verstrooidheid, slecht slapen en chaos kwam ik zelf bij ADD uit na het nodige (vluchtige) leeswerk. Dit kwam ook uit de test bij het onderzoek. Ik begon twee weken geleden met 3 x 10 mg Ritalin. Dit maakte me wel iets rustiger maar deed nog niet echt veel. Een week later schreef mijn arts me drie ke[lees meer...]er 15 mg voor. Ik kreeg bij de eerste pil lichte hoofdpijn, maar wat daarna volgde was ongekend. De rust in mijn hoofd en de mogelijkheid me te concentreren bestaat dus wel. Ik kan eindelijk naar mijn omgeving kijken en dingen opnemen zonder afgeleid te worden door enorme chaos in mijn hoofd. Om beter te slapen slik ik een lichte dosisTrazolan, dit is een anti depressiva. Met add rustig slapen zit er anders gewoon niet in voor mij. Dit gaat prima samen en geeft haast geen bijwerkingen. Normaal stond ik op met een gevoel van een kater in mijn hoofd en dit ging pas weg na een powernap in de middag. Nu sta ik fit op en blijf ik dit veel langer. Door alle prikkels moest ik gewoon rond vier uur altijd slapen. Het belangrijkste is misschien nog wel dat de enorme gehaastheid enorm afneemt en ik taken een voor een kan afmaken. Ik moet wel mini pilletjes breken om halve te krijgen nu dus dat is niet zo handig. Ik slik drie keer per dag 1,5 pil Ritalin van 10 mg nu.

28-04-2018 | Man | 13
ADHD
Ik heb al meerdere keren Ritalin (Methylfenidaat)gebruikt en weet helaas niet meer wanneer ik begonnen ben. Dit verslag gaat echter over 2016 (gebruik het inmiddels sinds eind 2016 niet meer). Ik had een dosering van 5 of 10 mg (weet ik ook niet meer helaas). Dit, omdat ik last had van een slecht concentratievermogen en ADHD. Ik had echt het gevoel dat ik in een ander lich[lees meer...]aam zat, ik was mezelf niet meer en zo voelde ik me ook niet. Elke keer dat ik het tabletje in moest nemen, had ik het gevoel dat ik weer al die bijwerkingen kreeg en vond het gewoonweg erg vervelend om het in te nemen. Ik at ook weinig, omdat het ervoor zorgt dat je geen trek in iets hebt. Ik had ook gehoord dat dit onder de opium-wet valt en dat het schade zou aanrichten aan de hersenen. Mijn idee daarover is dat dat gewoon klopt, hoe langer je het gebruikt, hoe meer schade aan de hersenen. Ikzelf vind het vreselijke medicatie en zou het niet aanraden. Ik ben erg blij dat ik er vanaf ben en hoef het ook nooit meer in te nemen! Hopelijk kan ik hier iemand mee helpen. Groetjes * Ingevoerde informatie kan onjuist zijn, maar het gaat om de "main thing" en de ervaring ervan. * De ingevoerde datum is de periode waarbij ik op een groep/instelling zat. * Ik gebruik het medicijn NIET meer. * Dosering kan ik mij niet helemaal meer voor de geest halen.

20-11-2017 | Man | 39

15-11-2017 | Man | 22
methylfenidaat (10mg)
Goedendag. Ik ben zeer tevreden over het medicijn. Gebruik het voor mijn school om te concentreren en het helpt me ook enorm met mijn motivatie. Er is niks dat mij ooit beter heeft kunnen helpen op het gebied van school dan Ritalin. Ik ben dan ook zeer tevreden! Groetjes

18-08-2017 | Man | 25
methylfenidaat (20mg)
ADD
Na diagnose ADD begonnen met Ritalin. 's Ochtends hielp het redelijk om beter op gang te komen en ik leek me minder snel te ergeren aan mij concentratie problemen, hoewel mijn concentratie er niet veel beter van werd. Een 5/6 tal andere problemen die ADD met zich mee bracht pakte Ritalin niet aan. Daarentegen kreeg ik wel een hoge hartslag (120/130 met regelmaat in rust). [lees meer...]Fysiek een heel onrustig gevoel, spanning en stijve spieren. Mentaal hielp het misschien lichtelijk maar fysiek was het geen pretje. Op aanraden van huisarts en haar psycholoog overgegaan op Dexamfetamine

13-07-2017 | Man | 29
ADHD
Ritalin werkte voor mij 15 jaar lang prima. De afgelopen jaren bracht het me niet de rust die ik gewend was. Daarom ben ik inmiddels overgestapt op Straterra. Straterra voelt heftiger en bij Ritalin voelde ik me meer mezelf maar Straterra werkt wel beter om rust in mijn hoofd te krijgen. Ik gebruikte van Ritalin een erg lage dosis. Soms maar 2,5MG per keer. Bij meer had[lees meer...] ik al gauw last van bijwerkingen.

15-05-2017 | Man | 43
ADHD
Door mijn drukte in mijn hoofd en impulsief gedrag, veel praten, vaak dan moeilijk tot de kern komen, heel snel afgeleid. Het vervelende opgejaagde gevoel van dat ik iets moet. Bijna paranoia achtig. Veel therapieën gehad, veel piekeren soms om niks. Minderwaardig gevoel, laatste ervaring verslavingskliniek werd ik te vaak teleurgesteld. Ik heb wel veel baat bij c g t en e[lees meer...]cht helpend is voor mij regelmaat, duidelijkheid, maar het blijft wel het langer vol houden van structuur, want door mijn drukte gaan mijn gedachten nog steeds snel, moet er maar mee leren leven.

06-03-2017 | Man | 34
Drugsverslaving
het help mij goed ik kon me eigen nooit concentreren, maar nu velen malen beter met medicatie ! Meer wennen, dan bijwerkingen. En me drugsverslaving is het door gekomen denk ik zelf was 16 jaar verslaafd, maar nu net 2 jaar helemaal clean !!!