Ervaringen met Clindamycine

ontsteking

Kaakontsteking (21 meningen)
Kiespijn (19 meningen)
Bacteriële infectie (13 meningen)
Wondroos (11 meningen)
Tandvleesontsteking (8 meningen)
Longontsteking (2 meningen)
Keelontsteking (1 mening)
Vaginale schimmelinfectie (1 mening)
Peesontsteking been (1 mening)
Bacteriële parotitis (1 mening)
Antibiotica profylaxe (1 mening)
Blaasontsteking (0 meningen)
Bijholteontsteking (0 meningen)

09-03-2024 | Vrouw | 45

ontsteking

moest deze kuur nemen na opname in ziekenhuis. niet wetend wat de oorzaak was maar vermoedelijke bacterie aanpakken.

28-02-2024 | Vrouw | 29
Infectie (wond)
Even een positief tegengeluid. Ik heb deze antibiotica 2 keer gehad in de laatste maand, omdat onduidelijk was waar de klachten vandaan kwamen (tandvleesontsteking, of ontstoken wortelpunt). Uiteindelijk is de kies getrokken, dus ik weet niet of de kuur effectief is geweest. Ik hem nu een 3e keer in hogere dosis (4 keer per dag 300mg) omdat er een botrand naast de extracti[lees meer...]ewond geïrriteerd en pijnlijk is. De kuur moet volgens kaakchirurg de groei van het tandvlees over dit botrandje bevorderen. Ik heb in die maand dat ik deze antibiotica slik geen bijwerkingen ervaren, behalve op den duur een vieze smaak in de mond. Niet misselijk, geen diarree (ondanks mijn lage gewicht van 45 kilo en weken slecht eten i.v.m. kiespijn), niet duizelig en de enige malaise die ik voelde was vanwege de kiespijn en de napijn na extractie. Of de kuur nu gaat helpen moet ik afwachten. Sidenote voor mensen die er jeuk en uitslag van krijgen: dat betekent dat je allergisch bent voor bestandsdelen van Clindamycine. Ga naar je arts en vraag om een vervangende antibiotica.

17-01-2024 | Man | 62
Infectie (wond)
Voor een wondinfectie met staf. Aureus kreeg mijn partner na ziekenhuisopname dit medicijn voor orale toediening thuis. Vrijwel direct na inname veel last van maagpijn en kramp in zijn maagregio. Vanalles geprobeerd, met en zonder wat eten innemen, zittend, met veel water, gebruikte ook al een maagbeschermer, niks hielp. Bij 3x per dag dit urenlang te moeten voelen zag hij[lees meer...] telkens erg op tegen de inname. Medicijn helpt wel want hij werd er beter van. Maar geen pretje om het te gebruiken.

27-05-2023 | Man | 31
Infectie (wond)
Heb deze voorgeschreven gekregen door mijn huisarts vanwege een infectie aan de nagelbedwand van mijn grote teen. De pillen smaken erg bitter en vervolgens geeft het antibioticum zelf ook deze smaak af in je gehele lichaam. Het is vrij agressief, waardoor ik snel verbetering merkte (na één nachtje slapen en drie tabletjes verder zag mijn teen er al stukken beter uit, na [lees meer...]drie dagen is de roodheid reeds teruggetrokken en kan ik weer korte wandelingen maken). Het gaf me de eerste dagen misselijkheid en vandaag ben ik opgestaan met hoofdpijn. Het is met deze pillen zéér belangrijk veel water te drinken en zoveel mogelijk uit het zonlicht te blijven of je in te smeren met een sterke zonnecrème (min. Factor 30). Zelfs dan kan je snel rood worden. Zoek schaduw op en alles komt in orde. Zorg er ook voor dat je genoeg suikers binnen krijgt terwijl je voedingsmiddelen vermijdt die je maag en darmen kunnen prikkelen (bvb cola). Appeltjes en koekjes zijn ideaal.

28-01-2023 | Vrouw | 32
Infectie (wond)
Recept gekregen na het trekken verstandskies en nog een tand door de kaakchirurg. Maar wat al door vele gezegd is. Misselijk na inname en het gevoel alsof je de griep krijgt. Nu 2de dag mee in de weer en moet zeggen voor nu trekt het wel sneller weg dan gisteren. Maar prettig is het niet. Hik telkens tegen de tijd aan dat ik ze moet nemen. Iemand tips waardoor ik niet [lees meer...]misselijk wordt en dat gevoel niet heb? En nee niet zeggen niet meer nemen want dat snap ik zelf ook wel

24-10-2022 | Man | 38

24-08-2022 | Man | 43
Infectie (wond)
Als ik dit medicijn gebruik is het net of ik grieperig wordt voor een uur? Heeft iemand hier ook last van en zo ja is er misschien een oplossing?

24-03-2022 | Vrouw | 34
Infectie (wond)
De eerste week had ik weinig tot geen bijwerkingen tot nu dan. Laatste dagen bloedende rectum, doet meer pijn dan mijn wonde zelf om eerlijk te zijn. Ik stop er dan ook mee. Nooit meer!!!

09-02-2022 | Vrouw | 50
Infectie (wond)
Ik kreeg het voorgeschreven omdat mijn gehechte wond na verwijderen hechtingen wat pusserig was dus ter voorkoming dat ik een huid infectie kreeg. In eerste instantie heb ik 3 dagen nergens last van gehad dit begon op de 4de dag. bij maag gebied en dikke darm kreeg ik krampen en niet zo`n beetje ook. Ik had de bijsluiter gelezen en mijn lijf gaf aan stoppen NU. Ik heb al [lees meer...]vaker last van mijn darmen namelijk. Ik ben zelf gestopt ook al staat er in de bijsluiter dat je dit niet zomaar mag. Daarna knapte ik een beetje op en na dag 3 dacht ik het ergste gehad te hebben. Nu ben ik twee weken verder en poep bloed en slijm. Heb zo`n erge krampen dat ik bijna van mijn stokje ga voel me gewoon echt ziek. Eerst 3 corona testen laten doen want hier kun je ook darmklachten van krijgen ook was er algehele malaise , hoofdpijn, benauwd , grieperig gevoel. steeds negatieve corona testen. Dadelijk terug naar de huisarts. Ik ben benieuwd wat die te melden heeft. Ik denk uitzieken. Ik neem dit middel nooit meer in.

13-11-2021 | Vrouw | 65
Infectie (wond)
Ik kreeg het via het ziekenhuis ivm wondontsteking na rugoperatie ,na de eerste 2 tabletten ingenomen kreeg ik al snel een metaal smaak in mijn mond en begonnen mijn lippen te tintelen,ook kreeg ik maag en buikpijn ,in de avond mijn 2 e dosis van 2 tabletten ingenomen en heel snel erg beroerd dikke tong en mijn keel ging dicht zitten ,een beroerde nacht gehad en vroeg in d[lees meer...]e ochtend het ziekenhuis gebeld moest accuut stoppen en wanneer ik ooit weer zo reactie krijg gelijk Bellen ,mag het nooit meer slikken gigantische allergische reactie ,na 2 dagen gelukkig wat opgeknapt

06-12-2017 | Vrouw | 57
clindamycine (600mg)
Infectie (wond)
Na hernia operatie wond ontstoken ; bacterie stafylokokken in de wond wond lekt al 2 maanden; huid ziet rood en voelt branderig aan na start Clindamycine kuur 3x 600 mg per dag nam het lekken van de wond en de roodheid De recensies eerder beschreven hier heb ik geen last van gehad, ik was na het lezen op het ergste voorbereid maar zorgen voor niets gemaakt. Capsules ne[lees meer...]t als andere capsules met glas water innemen zodat het blijven hangen gevoel in de keel voorkomt.

04-01-2015 | Vrouw | 39
Infectie (wond)
Na een operatie in de lage rug bleek er een staphylococcus aureus infectie in de wond te zijn ontstaan. Ik werd opgenomen in zkh en kreeg via infuus eerst flucloxacilline. Na 10 dagen werd er volgens protocol geswitcht naar 3 x daags 2 clindamycine van 300mg. Omdat de infectie tot in de tussenwervelschijven zit, moest het tot een duur van 3 maanden gebruikt gaan worden. He[lees meer...]laas kreeg ik na bijna 2 weken een ernstige overgevoeligheids/allergische reactie. Mijn hele huid werd rood, jeukte ontzettend en er ontstonden bultjes op. De beste beschrijving is een kreeft met waterpokken. Ik voelde me erg beroerd. Met Tavegil ging de reactie niet weg, daar was een stootkuur prednisolon en hydrocortison/levomentolcreme voor nodig. Voor mij dus geen clindamycine meer. De kuur gaat na mijn herstel van de reactie voortgezet worden met cotrimoxazol. Ben benieuwd.

13-05-2014 | Vrouw | 39
Infectie (wond)
Ook ik wil iets positiefs achter laten over t medicijn!! Had een nietgenezende botfractuur in onderbeen door huidbacterie (open breuk)!! Na half jaar overgestapt te zijn naar ander ZH en een tweede operatie met kweek, bleek ik een onschuldige huidbacterie te hebben, waardoor t bot week bleef!! Slik sinds eind december 3x daags 600 mg in totaal en mag eind mei bij volgende[lees meer...] controle stoppen!! Zo lang om zeker te weten dat bacterie weg is en hopelijk dan alsnog niet om de pen in mijn onderbeen is geslagen!! Misschien doordat ik zoveel pech had, heb ik met de medicatie eens geluk!! Weinig bijwerkingen....alleen iets makkelijkere stoelgang 's morgens, vieze smaak van capsules, maar als je ze laat zweven in je mond en met een goeie slok doorslikt, wen je er wel aan en is t te doen, veel water daarna om geen branderige slokdarm te krijgen...veel slikken middels dropje doe ik dan!! Ik vraag me alleen af of je nu na zo'n lange tijd wel Cold Turkey kan stoppen en of je daarna juist weer bijwerkingen krijgt????

03-01-2014 | Vrouw | 33
Infectie (wond)
In de eerste plaats weet ik nog steeds niet wat mij mankeert. Ik heb deze antibiotica van mijn huisarts gekregen, omdat ik rode/gezwollen/zeer pijnlijke enkels en voeten had. En vanwege het feit dat m'n hoofd weer "vol" zat met groen/geel (sorry niet echt smakelijk) snot/slijm zat. Deze algehele malaise is al de 2e keer in ongeveer 1,5 maand tijd. De vorige keer heb ik Bro[lees meer...]xil 500mg gekregen. Ik vertel al deze informatie, omdat ik een vreselijke allergie heb voor ALLE penicilline's!! Dus kreeg ik nu deze van mijn huisarts. Het eerste tabletje: moest nog geen 5 minuten erna kokhalzen!! Heb gelijk erna diaree gehad. (Ik dacht nee he!! Daar gaan we weer!! Want zo was mijn reactie op alle andere peniciline's ook!! Ik houdt dan dus NIKS meer binnen!! Wat ik ook probeer!!) Maar tot m'n stomme verbazing bleef het "goed" gaan. dwz: niet spugen en diaree. Mijn verdere klachten waren: Uurenlange bittere smaak in mond na inname. Bloed uit anus na het rectaal meten van de temperatuur. Het rectaal meten was zoooo pijnlijk!! Kon wel gillen!! Daarna zat er bloed van anus in m'n maandverbandje. Vervolgens op de zesde dag van de kuur had ik zwarte ontlasting en veegde ik oud kleffig bloed af. Mijn klachten waar ik die kuur voor heb gekregen werden erger en ERGER!! Ook nogeens kreeg ik op de 3e dag rode/gezwollen/vreselijk pijnlijke/ gescheurde knokkels van de vingers van beide handen. Ze staan gewoon krom. Smeren met creme en ontstekingsremmende creme hebben geen effect. Tig keer tijdens de kuur bij huisarts geweest en gebeld. Moest "gewoon" afmaken en niet zo zeuren. Sterker nog!! Toen mijn zwelling ineens binnen 24 uur tot een bal bij m'n kuit zat, ik 4 kilo aan was gekomen. Nu m'n heeeele benen/enkels/voeten knalrood/glimmend waren/zijn. M'n pijn niet te houden was/is (uhm Ik gebruik fentanyl pleisters van 50 microgram p/u en oxycodon 5mg 2x daags (is morfine!!) en daar nogeens 6 brufen of advilcapsules.) Was het niet meer de bedoeling dat ik voor de VIERDE keer in een week m'n huisarts "lastig" zou vallen. Intussen kon ik allang geen schoenen meer aan, maar had ik alleen wat slofjes met gaten erin, waar ik op kon lopen. Helaas heb ik geen kaboutertjes, of een werkster, dus MOET ik zelf m'n boodschappies doen. Dat deed ik, met vreselijke pijnen, 39,2 graden koorts (had ik gister ook nog trouwens) En op m'n sloffen met plastic zakjes erom, want het regende en stormde die dag voor kerst. Ik was boos/verdrietig en fietste eerst langs de huisarts om te laten zien dat ik me echt niet "aanstelde" dat ik m'n schoenen echt NIET paste. Maar kijken wilden ze niet. En daar ging ik weeer.... Op eerste kerstdag was ik in totaal 10 kilo aangekomen in vocht aan m'n benen en voeten. Zoals ik al zei, werd ik zieker en zieker. Ik bleef gewoon koorts houden al die tijd!! Nog steeds!! Ik kan de keren niet tellen dat ik met de staart tussen de benen, me weg heb laten sturen... Maar op eerste kerstdag was ik het zat. Ik heb wat gegourmet... alleen... En toen heb ik de huisartsenpost gebeld. Nou ik "mocht" komen hoor. Ik "eiste" dat ze nu maar eens naar MIJ kwamen!! Ik kon niet meer zitten/liggen/lopen NIKS!! Nou daar kwam de huisarts met een ambulance medewerkster. Ik "mocht" naar SEH. Toen ik over de zwarte ontlasting en bloedafvegen begon (die lagen in een zakje in de gang) praatte hij er gewoon overheen. Hij keek alleen naar de benen/voeten. Met die handen, dat moest maar een andere keer (??!!) Hij had op het verwijsbriefje voor de ambulance (goh wat aardig....) geschreven dat ik geen koorts had (??!!) Ze hebben geen enkele controles bij mij uitgevoerd!! Dus geen bloeddruk/saturatie (zuurstof)/temperatuur/naar longen geluisterd of naar de ontlasting gekeken. Lang verhaal kort (sorry hij is al errug lang...) Er is in de 6 uur tijd dat ik daar ALLEEN op een brancard heb gelegen, alleen bloed afgenomen en een infuusje met paracetamol. Dat ik weeres een "aanval" kreeg (die voelde ik aankomen, dus pakte ik dat belletje zelf wel van de muur...) en de zuster doodleuk zei: nou dan ga je toch lekker even slapen... Want het is erg druk, dus het duurd nog wel even... Daar lag ik ALLEEN met de "aanval" eerst shaken/schokken/knikkenbollen met m'n hoofd/het zicht wordt heeel troebel/ ik krijg een band om m'n keel waardoor ik "raar" ga praten, met een schorre piepstemmetje. Dan vecht ik tegen dat m'n ogen dichtvallen (omdat ik bang ben dat ik dan niet meer "wakker" wordt)... Maar goed... "weg" was ik..... (toen dat shaken begon keek ik naar de monitor, waar je de harslag kon zien. Wow!! Dat was byzar!! die ging van (zeg het niet 100 procent correct, maar zit er misschien hooguit 1 of 3 hartslagen naast)57 naar 105-67-99-57 en daarna was ik "weg". Tussen die grote verschillen zat echt maar 1 seconde!! Maar na 6 uur daar ALLEEN gecrepeerd te hebben, kwam dan het verlossende woord: U heeft gelukkig geen verhoogde infectie waarden, dus U mag naar huis(!??) Ik zei naar huis?! Ik dacht het niet!! Heeft U m'n benen/voeten gezien?!! Om over de rest maar niet te spreken!! Zit op de zesde dag van de kuur en ik word zieker en zieker!! Dat hoord toch niet?!! Koorts!! Ondanks 6 brufen!! Advil?? En dan die ONDRAGELIJKE pijnen!??? Ik eet niks. Drink niks!! Wordt maar magerder en magerder!! Nou ja op die rot benen na dan!! Dokter!! TIEN KILO AAN VOCHT AANGEKOMEN IN 3 DAGEN!! Nou ik liet haar namelijk niet uitpraten.... Ik kreeg namelijk een nieuwe kuur: Augmentin. Toen ze dat zei dacht ik dat ik HELEMAAL zou ontploffen!! Ik bleef rustig en zei: uhm sorry ik ben allergisch voor ALLE penicilline's!! En VOORAL die!! U bent niet wijs!! Dat doe ik niet!! Hoe luidt Uw allergie dan?? Uhm nou ik kots en poep mezelf HE-LE-MAAL leeg dokter!! Ik houd niks meer binnen!! NIKS!! Zelfs m'n speeksel niet!! Leest U mijn patienten dossier niet dan?!! Dat staat er heeeel duidelijk in namelijk!! Nee zag niks staan.... Nou dames en heren... Ik stond/sta paf.... Mijn kerstkadootje was dat ik om 7;15 'smorgens op 2e kerstdag doodziek m'n huis weer binnenstrompeldemet een infuusnaaldje in m'n arm rijker... Nog steeds is er geen arts die naar me WIL kijken. M'n eigen huisarts gebeld, had vanmorgen een afspraak met een andere arts uit die praktijk. Wekker op m'n telefoon gezet. Maar ik zat weer de hele nacht achter mijn PC om maar uit te zoeken WAT ik heb, WAAR alles vandaan komt. En doordat ik al weken achter mekaar niets slaap, door de VRESELIJKE PIJNEN/die druk op m'n enkels/benen/ nu ook nogeens die rare knokkels, die nu gewoon krom staan. Ik niet meer weet welke dag het is, of besef heb van tijd. het is licht of donker. verder heb ik geen idee. Oud en nieuw?? Geprobeerd "leuk" te zijn/doen. Me lekker opgetut, haren in de krul, dressed too impressed (voor zover dat ging met die MEGA OLIFANTEN POTEN!! gewapend met 2 kussens en m'n nieuwe handschoenen aan, ging ik op pad. nou ik eindigde voor 12 uur ALLEEN doodziek in bed. De kuur was dus al afgelopen, maar ik ben zelfs nog zieker!! Je wilt niet weten wat er uit m'n neus en strot af en toe komt, knalgeel/oranje!! Pijn in m'n kop heb ik niet. Totaal niet!! Maar ik ruik en proef al 5 weken niks!! Dus eten IS ook niet meer zo leuk nee!! heb ondanks pijn en koorts nog 2x voor mezelf gekookt van de week (2 uur in de keuken gestaan!!) en wat eet ik?! 5 kleine stukjes varkenshaas, komkommertjes a la Lenny and that's it!! Vandaag er de brui maar aangegeven. De moed opgegeven. Volgens m'n huisarts moest ik zelfs na 6 dagen!! De werking van de kuur nog de tijd geven!! Ontzettend boos/verdrietig/depressief ga ik maar weer dr. Google raadplegen en toen kwam ik op deze site terecht na heeeel wat omwegen. En toen las ik bijna alle verhalen. Ik herken heeeel veel. Vooral ook 1 dame die allergisch is voor peniciline's . Ik herkende dus heel veel van wat ieder schrijft. Maar sorry voor dit vreselijk lange dramatische verhaal, maar is er ook maar 1 iemand hier, die dit herkend ofwel "normaal" vindt??!! Ik ben geen hypogonder: thermometer (gister nog 39,2 vanmorgen nog 38,7) De weegschaal (opbouwend van 70 kilo naar binnen ongeveer 10 dagen 81,5 kilo!!! Ik zat vanmiddag op 80,5 kg) De centimeter die liegt ook niet!! Ik heb een paar keer per dag zelf (dat zag ik met m'n ogen ook wel hoor!! En op de weegschaal!!) op 4 "vaste" plekken, de maten opgenomen, vanaf m'n bovenbeen, net boven de knie en zo naar beneden tot aan de wreef van de voeten. Uhm in 24 uur!! Viel ik centimeters in m'n bovenlijf af en kwamen ze bij de benen/enkels en voeten er zeker weer bij?? en ik werd maar zwaarder en zwaarder. Ik weeg 80 kilo, maar ik heb broekmaat 38!! BH's waren al te groot , maar nu?!! Ik heb 2x een borstVERKLEINING gehad. Nou ik ken nu wel aan een borstvergroting!! het lijken wel een stel theezakjes!! Beste mensen. Ik ben zooo ontzettend bang dat ik het leven laat.... Er kijkt echt NIEMAND naar mij om... M'n energie is zoooo laag. Ik eet en drink al tijden amper/niks. maar dat is weer een ander verhaal...Ik wil zoooo graag m'n sociaale leven weer terug!! M'n schoenen weer aan. Niet meer aangekeken worden, alsof ik KNETTERGEK ben. Want die mensen hebben geen idee HOE hard ik voor m'n leven vecht!! NIEMAND die het voor mij opneemt. Die een boodschapje doet... NIKS!! moet alles zelf doen. En de artsen lachen hard verder. Zitten nu thuis aan hun maaltijd (niet dat ik ze dat niet gun hoor!! Tis hard genoeg werken, maar het enige wat ik hun vraag: STUUR ME NU EENS EEN KEERTJE DOOR!!!!! Ik heb al een half jaar deze pijnen/problemen. (20 kilo in 1 maand afgevallen!!) Vitamine B12 en D en kalium en folium tekort "ERNSTIG"!! Dat heeft me afgelopen vorig jaar bijna het leven gekost!! M'n kalium (die per toeval was geprikt) bleek op 2.3 te zitten!! DODELIJK DUS!! Tja ook niet zo raar dat ik dacht dat ik doodging!! Pfeiffer precies een jaar geleden gehad. Ik ben altijd maar MOE MOE en nogeens MOE. Maar jullie dachten toch niet dat ik dan veel slaap?? Een kwartier tot een uur per nacht is voor mij LANG. je hebt al insomnia als je minder dan 3 uur per nacht slaapt!! DRIE UUR?! dat zou "HEAVEN" zijn voor mij!! Slaap m'n hele leven hooguit 2,5 uur per nacht. ALS ik dus al slaap.... de laatste maanden slaap ik hooguit een kwartier per nacht!! Ben 2 periodes 1 van 3 weken en 1 van 5 weken: 24/7 wakker geweest, Dat betekend echt UIT bed dus. Gewoon zitten en staren/ niks doen. Dat allemaal omdat ik dus al 6 maanden met VRESELIJKE pijnen in m'n hele lichaam zit, met name in benen/voeten/armen/handen/vingers. En alles wordt erger en erger!! Ik word zieker en zieker. Ik ben TOTALLY DESPARATE!! Is er iemand die mij kan/wil helpen/adviseren?? Iedereen herkend dit wel wat ik nu ga zeggen: "er gaan allerlei alarmbellen in m'n hoofd af, m'n lichaam geeft aan dat dit goed "foute boel" is. Nou beste mensen, dat doet die van mij al zeker VIJF MAANDEN!! En m'n van m'n huisarts krijg ik een potje "begrip". Heb al tig keer voor een verwijzing naar neuroloog gevraagd (heb ernstige CTS klachten etc) Een internist (voor alle tekorten en "eetprobleem/darmprobleem") Nu kan ik hopelijk (dat heb ik na zes maanden "zeuren" dan eindelijk wel voormekaar gekregen) binnen 2 weken bij de reumatoloog in het UMC in Utrecht terecht. Maar ik ben heeeeel bang dat ik dat niet redt.... Niet/slecht eten en drinken in mijn situatie (maar intussen wel die pijnstillers etc op een omeprazol) Al 2 maanden wegens omstandigheden geen B12 injecties meer gekregen te hebben. En niet slapen. Ik ben inderdaad OP!! GESLOOPT!! DEPRESSIEF!! ZIE HET NIET MEER ZITTEN. Is er iemand die mij kan/wil adviseren?? Zich in mijn verhaal heeeeel toevallig herkend?? en mij dat wil laten weten via email ... Dat zou veel voor mij betekenen... Want ik ben zo langzamerhand een beetje "uitgedokterd" en "uitgeput". Bedankt voor het lezen. En iedereen veel sterkte en beterschap. Groetjes Lenny (Dit verhaal klinkt vast IDIOOT&BYZAR, maar wat artsen niet weten is dat ik ALLE vernederingen heb opgenomen!! ALLES!! Bij deze zeg ik ook alvast: een advocaat gaat ook niet helpen, want die doen alleen aan strafrecht (heb er in de afgelopen maanden nog maar zo'n stuk of 6 gebeld) Juridisch loket kan niks. Die adviseerde letselschade (die zeiden er is nog geen letsel....). Dit is puur uitzichtloos als je er helemaal in je uppie voorstaat.....

19-01-2013 | Vrouw | 45
Infectie (wond)
Erg vies om in te nemen. Meteen misselijk daarna. Last van slokdarm, en blijf opboeren. Ook darmen zijn niet rustig.