Ervaringen met Ciprofloxacine

ciprofloxacine

Blaasontsteking (150 meningen)
Urineweginfectie (32 meningen)
Prostaatontsteking (22 meningen)
Bacteriële infectie (16 meningen)
Longontsteking (8 meningen)
Bijbalontsteking (6 meningen)
Infectie (wond) (5 meningen)
Oorontsteking (4 meningen)
Middenoorontsteking (2 meningen)
Luchtweginfectie (2 meningen)
Keelontsteking (0 meningen)
Tandvleesontsteking (0 meningen)
Amandelontsteking (0 meningen)
Pancreatitis (0 meningen)

Bij gebruik fluorochinolonen verhoogd risico op schade aan spieren en zenuwstelsel

Fluorochinolonen zijn antibiotica die gebruikt worden voor de behandeling van verschillende bacteriële (levensbedreigende) infecties. Het verhoogde risico bestaat bij gebruik via de mond, longen (inhalatie) en injecties. In Nederland betreft het ciprofloxacine, levofloxacine, moxifloxacine, ofloxacine en norfloxacine.

Gebruikt u ciprofloxacine, levofloxacine, moxifloxacine, ofloxacine of norfloxacine? Neem contact op met uw arts. Verander uw dosis niet en stop niet met het gebruik van het medicijn zonder dit met uw arts te bespreken.

CBG (02-11-2020)

18-02-2021 | Vrouw | 20
Nierbekkenontsteking
Als je deze antibiotica voorgeschreven krijgt adviseer ik je om echt om een ander middel te vragen! Ik slik deze antibiotica nu 4 dagen voor een dubbele nierbekkenontsteking en ik heb nog geen enkele verbetering gemerkt. Echter heb ik wel heel veel last van de bijwerkingen! In deze is het middel voor mij erger dan de kwaal.

31-10-2023 | Vrouw | 22
Nierbekkenontsteking
Kreeg veel bijwerkingen. Overgeven, misselijk, hartkloppingen, snelle hartslag, angst, spasmen, trillen, slaapstoornis

18-03-2020 | Vrouw | 24
Nierbekkenontsteking
Ik kwam bij de huisartsenpost met extreem veel pijn bij mijn blaas en flank. Daarbij had ik flinke koorts en voelde ik me vreselijk. Ik wist eigenlijk al hoe laat het was, want ik merkte al ruim 6 weken dat ik last had van een blaasontsteking, maar ik wilde dit zelf proberen weg te drinken. Het bleek een flinke nierbekkenontsteking te zijn. Van de huisartsenpost kreeg ik d[lees meer...]eze kuur 2x daags 1 tablet van 500mg en een week lang. Na 2 dagen was de pijn en het blaasontsteking gevoel helemaal weg, maar was ik wel extreem moe. Ik kon de hele dag wel slapen. Na het lezen van alle horror recensies, vond ik het toch belangrijk om te vermelden, dat het ook een kuur kan zijn die wel goed zijn werk doet zonder allemaal enge bijwerkingen.

19-07-2021 | Vrouw | 25
Nierbekkenontsteking
Een aantal weken lang met een verwaarloosde blaasontsteking rondgelopen, waardoor ik een nierbekkenontsteking kreeg. Ik kreeg direct Ciprofloxacine voorgeschreven zonder door de arts op de hoogte te worden gesteld van de potentiële, onomkeerbare bijwerkingen, terwijl de FDA niet voor niks een "black box warning" op deze medicijnen heeft gezet en adviseert het alleen te geb[lees meer...]ruiken als er echt geen andere opties zijn (denk aan verhoogd risico op ernstige zenuwschade/neuropathie, lekkende hartkleppen, peesruptuur, suicidaliteit, bloedsuikerproblemen met coma tot gevolg etc). Ik ben er dus ook van geschrokken hoe makkelijk deze medicijngroep wordt voorgeschreven. Ikzelf moest helaas eerst zelf hevige zenuwproblemen ervaren alvorens ik een andere kuur kreeg. hiermee niet mensen bang maken, maar vind het wel belangrijk dat mensen een weloverwogen beslissing maken. Als ik wist dat er andere opties waren had ik daar natuurlijk direct voor gekozen.

03-02-2021 | Vrouw | 27
Nierbekkenontsteking
Deze antibiotica gekregen in verband met een nierbekkenontsteking. Ik schrok me rot toen ik op deze site keek, maar eigenlijk nergens last van gehad. Dag 2 had ik 's ochtends gigantische hoofdpijn maar de overige dagen extra gedronken en toen geen last meer, bij antibiotica moet je altijd extra drinken. Op aanraden van de apotheek wel probiotica geslikt, misschien heeft da[lees meer...]t de bijwerkingen minder gemaakt. Niet direct schrikken dus, als je deze antibioticakuur voorgeschreven hebt gekregen!

21-12-2013 | Vrouw | 29
Nierbekkenontsteking
Na monuril gekregen vanwege blaas/nierbekken ontsteking. De uitslag vd kweek was nog niet binnen maar moest alvast beginnen met deze kuur. Allergische reacties zijn bij mij eerder regel dan uitzondering en na al deze horrorverhalen niet gerust. Volgens huisarts geen alternatief. In totaal 3 pillen gehad. Wat een ellende!!! Overal pijn, kan niet meer slapen, spierpijn z[lees meer...]o erg dat ik mijn benen niet meer kan bewegen, trillen, kaakpijn, stuiptrekkingen, versnelde hartslag, verward, nachtzweten. HAP gebeld en moet maar gewoon doorgaan. Nou ik stop hieermee nu meteen en vraag maandag wel om een alternatief. Dit is niet te doen!! (RED; probeer echt de kuur vol te houden, zeker als artsen al zijn geconsulteerd. Vervroegd stoppen komt jezelf niet ten goede en werkt tevens resistentie tegen antibiotica in de hand)

19-08-2017 | Vrouw | 30
ciprofloxacine (250mg)
Nierbekkenontsteking
Met tablet 1 verdween mn koorts en rugpijn nagenoeg, maar ik viel ook gelijk in slaap met tintelende handen. Na tablet 3 ben ik gestopt: de bijwerkingen werden steeds erger: continue gevoel van flauwte, bizarre spierpijnen vooral in arm en benen tot het punt dat ik niet meer op mn been kon staan. Rillingen, zweten, ik zat alleen maar op bed, totaal vd wereld. Ben ermee ges[lees meer...]topt en over op amoxiciline. Veel te heftig spul voor mij :( - nog last van mn spieren.

18-10-2021 | Vrouw | 33
Nierbekkenontsteking
Gekregen vanwege een nierbekkenontsteking. Ik moet het bijna een maand slikken totdat ze mijn niersteen gaan vergruizen. Die niersteen is te groot om uit te plassen en blokkeert gedeeltelijk mijn urineweg. Omdat er een beetje urine achter de steen blijft zitten. Aangezien hier bacteriën in zitten moet ik dit blijven slikken totdat die vergruizing is uitgevoerd. Ik moet zeg[lees meer...]gen dat de pijn wel minder wordt naarmate de ontsteking afneemt. Dit was al na 2 dagen bij mij. Ik slik dit nu al een week of 2 en ik ben er heel misselijk van. Ook krijg ik er vreselijke hoofdpijn, duizeligheid, verwarring en slapeloosheid van. Verder heb ik er ook een vaginale schimmelinfectie door gekregen maar dit laatste is niet een vreemde bijwerking. Het dood ook alle goede bacteriën die in de vagina nodig zijn om de zuurgraad op peil te houden en deze schimmels weg te houden. Om de kans hierop te verminderen kan je het beste suikers vermijden las ik. Al moet ik zeggen dat ik het bij bijna elke antibiotica wel krijg. Sommigen van ons dames zijn daar nou eenmaal wat gevoeliger voor. Dit zal ook de reden zijn dat je er misselijk van wordt omdat het ook de bacteriën in de maag aanvalt. (Vandaar dat sommigen er ook diarree van krijgen.) In dit laatste geval, veel drinken uiteraard.

15-06-2021 | Vrouw | 34
Pijn werd snel minder en bijna geen bijwerkingen. na 2dagen weer kunnen werken

08-03-2018 | Vrouw | 35
Nierbekkenontsteking
Met nierbekkenonsteking heb ik al enorm veel last van veel syptomen maar nu ik twee dagen antibiotica slikt merk wel wat verbeteringen maar deze bijwerkingen werden sterker en blijvend. Daardoor kan ik nog steeds helemaal niets dan in bed liggen van pijn. Ik moet nog het kuur afmaken dus hopelijk kan ik het volhouden.

10-11-2020 | Vrouw | 38
Nierbekkenontsteking
Zaterdag 7/11 naar de huisartswachtpost geweest met herkenbare pijn aan mijn linker nier, deze antibiotica voorgeschreven gekregen en dezelfde dag nog ingenomen. De dag erna was de pijn aan mijn nier al veel minder. Werkte dus heel snel bij mij en echte zware bijwerkingen heb ik gelukkig niet. Hopelijk blijft het zo.

26-03-2020 | Vrouw | 38
Nierbekkenontsteking
Ik verdrag de medicijnen goed maar deze echt niet. Pas de laatste dag de bijsluiter gaan lezen. Nooit meer deze medicijn aub.

20-12-2021 | Vrouw | 40
Nierbekkenontsteking
Ik heb sinds mijn 19e Last van nierstenen en blaasontstekingen. Weken geleden voelde ik een beginnende blaasontsteking opkomen. Meteen naar de huisarts en kreeg een kuur monuril, wat leek te helpen. Blijkbaar was het toch niet genoeg want heb dus de hele tijd met een asymptomatische blaasontsteking rondgelopen. Achteraf bekeken was er wel wat aan de hand (kon moeilijk uit[lees meer...]plassen, licht urineverlies,...) maar had helemaal geen pijn, dus dan denk je al gauw dat het gewoon de leeftijd is. Op donderdag plotse pijn gekregen in linker nier. Ik ging ervan uit dat er weer eens een steen langs moest. Voor nierkolieken heb ik buscopan en diclofenac in huis dus die nam ik meteen in. Helaas geen verbetering. Ook niet met paracetamol, ook niet met ibuprofen 400 mg. Gelukkig kon ik wel slapen 's nachts - wat ik ook al vreemd vond. Niersteentjes zijn bij mij altijd na 24 uur uitgeplast, maar vrijdag had ik nog steeds pijn. Ok, misschien duurt het deze keer wat langer, dat kan. Zaterdag was ik pijnvrij. Zondag echter begon alles opnieuw, zo mogelijk nog heviger. Snel naar de huusartsenpost. Die man, nogal onvriendelijk en afstandelijk - heeft me even aangehoord, heeft wat op mijn flanken geslagen (auw!) en concludeerde op basis van mijn verhaal en geschiedenis dat het een nierbekkenontsteking was (is). Kreeg dit medicijn voorgeschreven plus ibuprofen 600 mg en moest gelijk beginnen. Eerlijk, ik weet niet wat me overkomt. Een paar uur na inname van het eerste tablet al enorm veel verlichting. Ik kon weer normaal zitten en liggen. Rond bedtijd bijna pijnvrij. Het is nu ochtend en heb een uur geleden mijn 2e tablet genomen. Deze snelle pijnstilling heb ik alleen meegemaakt toen mijn kolieken zo erg waren dat ik een infuus kreeg in het ziekenhuis. Voor mij zijn deze pillen een godsgeschenk en ik kan die onvriendelijke dokter van gisteren nu wel zoenen (mét mondmaskertje uiteraard). Qua bijwerkingen heb ik alleen Last van een weeë maag. Ik heb enkele horror verhalen hier gelezen maar ben er gelijk mee gestopt, ik ben er nogal vatbaar voor en als ik iets lees ga ik het ook voelen, maar mijn pijn was zo ondraaglijk dat ik er nog wel een paar extra bijwerkingen voor over heb. Moesten die er komen, dan zal ik dit verslag updaten.

25-11-2016 | Vrouw | 41
Nierbekkenontsteking
Heb deze medicijnen voor nierbekkenontsteking. Heb ze nu 3 dagen en ze beginnen te werken, minder pijn maar wel hoofdpijn en ontzettend moe. Heb er na 2 dagen een maagbeschermer bij gekregen, want had heel erge maagpijn van de Ciprofloxacine 500.

04-09-2014 | Vrouw | 42
ciprofloxacine
Nierbekkenontsteking
Hevige pijn bij een nierbekkenontsteking. Eerst 2x per dag 1 tablet, na enkele dagen werd de dosis verdubbeld. 10 dagen lange kuur. Er is nog wat pijn van de blaas. Steeds latent aanwezig. De bijwerkingen zijn echter minstens zo storend; spierpijn, nekpijn, oorsuizen, grieprig gevoel, opgezette lymfen. Algehele malaise en niet een beetje energie meer.

15-07-2021 | Vrouw | 44
Nierbekkenontsteking
eerst Monuril gekregen voor blaasontsteking/nierbekkenontsteking. toen mijn toestand verslechterde heb ik Citrofloxacine gekregen. dag 1 prima...dag 2 merkte nix, dag 3 de Hel broke loose..... chemisch totaal ontregeld. hartkloppingen, trillen, zere spieren, nekpijn, moe, traag lopen, zwak, duf, harde buik... dag erna gebeld met de huisarts. mag stoppen, maar de ontsteking[lees meer...] was nog niet weg....toch doorzetten. 2 dagen later was de ontsteking weg maar de bijwerkingen nog niet. gister mijn laatste tablet gehad, zojuist gebeld met de huisarts... hoe lang het duurt voordat dit uit me lijf is, ik ben compleet onderuit geschopt, kilo afgevallen ( ik woog 43,5) mentaal een oude dame geworden... assistente wist niet precies hoe lang, toen de apotheek gebeld, kan 3 tot 4 dagen duren voordat de antibiotica uit het lijf is..... ik weet van voor niet meer hoe ik van achter leef. hou het in de gaten wordt er gezegd.... de bijsluiter is 11 pagina's en google geeft ook geen positieve reacties. kijk goed als je dit wil gebruiken, wat het met je doet....het is écht een heel heftig middel.... (bloeddruk is goed, saturatie is goed, hartslag is goed...) maar het lichaam is echt compleet van slag..