ethinylestradiol / levonorgestrel

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585 meningen)
Yasmin (209 meningen)
YAZ 24+4 (139 meningen)
Marvelon (52 meningen)
Zoely (52 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

30-03-2015 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/125ug)
Ik heb ongeveer zes jaar lang Microgynon geslikt (2006-2012) en had er in het begin weinig last van. Na een tijd begon ik echter te merken dat mijn libido afnam etc, maar toen ben ik nog een hele tijd doorgegaan. Uiteindelijk - voortschrijdend inzicht - toch gestopt in 2012. Na een aantal maanden nam mijn libido zienderogen weer toe, ik 'voelde' weer veel meer, etc en de k[lees meer...]lachten tijdens de menstruatie namen ook ontzettend toe. Toen ik de pil nog slikte, had ik eigenlijk nergens last van. Toen ik stopte kreeg ik na een paar maanden heel gevoelige borsten, buikpijn etc. Ik twijfelde de afgelopen tijd of ik weer moest beginnen, maar jullie ervaringen lezende en die van mezelf weer eens terughalend en opschrijvend, denk ik dat ik het niet doe. Dan maar de onregelmatigheid, maar blijkbaar zit er zoveel in zo'n pilletje wat zoveel met je lichaam doet. Nee, toch maar niet. En ik deel dit verhaal omdat ik hoop dat anderen er misschien ook iets aan hebben. Jullie reacties hebben mij iig geholpen!

03-06-2013 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / levonorgestrel
zonder problemen genomen, geen bijwerkingen ervaren. Via de huisarts vanwege recidiverende blaasontstekingen overgestapt naar modicon wat ik nu nog steeds gebruik.

08-05-2013 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / levonorgestrel
Ik heb al 4 keer verschillende soorten pillen geprobeerd afgelopen acht jaar, maar ik reageer er steeds zeer slecht op. Zwakkere weerstand (eerder ziek), schimmelinfecties, en emotioneel erg wiebelig (somber gevoel, depressief-achtig, zomaar huilen). Ook maak ik mij meer zorgen dan normaal en ben ik minder vrolijk. Alsof er voortdurend een zwaar gevoel in mij zit. Deze bij[lees meer...]werkingen maken dat ik nu definitief ga stoppen met de pil en voor een alternatief ga kiezen.

12-10-2012 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / levonorgestrel
Gewoon de pil. werkte voor mij goed. Alleen door mijn zeer wisselvallige werktijden was het erg onpraktisch geworden en vergat er nogal eens 1... Nu over gegaan op de pleister Evra. Iedere week (3 weken lang) een nieuwe pleister en daarna gewoon de reguliere stopweek. Ik heb geen last gehad van bijwerkingen toen ik overstapte, dat was erg fijn!

07-05-2019 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik gebruikte bijna 10 jaar de Diane 35 pil, vanwege hartnekkige acne. Alleen vanwege het verhoogde risico heeft mijn dokter gevraagd of ik wilde overwegen over te gaan op een andere pil. Ik was al eens gestopt met de Diane 35 en alle acné kwam terug. Dat heb ik ook dit keer gezegd, als ik zou overstappen op microgynon 30. Maar ik moest het niet zo negatief inzien was het[lees meer...] advies. Maar ik wist dondersgoed al wat er zou gebeuren. Het resultaat na 4 maanden. Acné over mijn gehele romp, armen en nek. Minder op mijn gezicht (gelukkig). Maar wel de helft van mijn haar kwijt en enorm vet haar. 's-Ochtends haar gewassen, in de loop van de middag wordt het alweer vet en enorme klitten. De volgende ochtend kan ik het weer gaan wassen. En dat voelt heel raar, gedurende de dag dat je haar is gewassen, het nog een keer te willen/moeten doen. Dit is een waardeloze pil.

25-01-2017 | Vrouw | 27

17-03-2014 | Vrouw | 27
Endometriose
Vroeger deze pil van de huisarts gehad, toen ik erge humeurs schommelingen kreeg en me depri voelde gevraagd voor een nieuwe pil. Nu jaren later een kinderwens en endometriose ontdekt, tot nader onderzoek weer microgynon voorgeschreven gekregen door gynaecoloog. Dit heb ik 3 maanden volgehouden, maar na weer erge stemmingswisselingen, onzekerheid, down, depressie, toch wee[lees meer...]r bij de huisarts het verzoek ingediend voor de pil die ik wel goed verdroeg. Nu afwachten wat de specialist ervan vind, maar ik trok het niet meer. Het voordeel was dat ik grotere borsten kreeg van microgynon, maar dat was ook het enige voordeel.

03-05-2013 | Vrouw | 27
ethinylestradiol / levonorgestrel
Na 2 jaar gestopt te zijn vorige maand weer begonnen met deze pil. 2 jaar terug gebruikte ik dezelfde pil, toen nergens last van. Maar sinds afgelopen maandag voel ik mij ontzettend neerslachtig, tegen het depressieve aan, emotioneel, diaree, misselijk en hoofdpijn. Las eerder vandaag op internet dat in de stopwerk deze bijwerkingen van de pil erger kunnen zijn. Laat dit [lees meer...]nu bij mij het geval zijn, nee voor mij is alles nu duidelijk. Vanavond moest ik weer beginnen maar ik slik hem niet meer nu.

20-01-2013 | Vrouw | 27
ethinylestradiol / levonorgestrel
Deze pil kreeg ik toen ik als tiener last had van hevige menstruatie. 3 weken ongesteld en een paar dagen niet en dan weer 3 weken ongesteld. Ging gepaard met hevige krampen en flauwvallen. Zweet brak me uit. In eerste instantie was ik blij met de pil. In die tijd begon ik depressief te worden. Dat werd toegeschreven aan de puberteit en jeugdtrauma. Jarenlang heb ik rond g[lees meer...]elopen met depressiviteit en emotionele labiliteit. Gebeurtenissen kon ik op geen enkele wijze verwerken en ik was constant moe. Ik belandde daardoor in de ziektewet. Ik trouwde op een gegeven moment en na 5 jaar huwelijk besloten wij te stoppen met de pil. Mijn stemming verbeterde binnen twee weken! Ik was een ander mens, emotioneel stabiel, had geen last meer van vermoeidheid of depressieve gevoelens. Gebeurtenissen kon ik verwerken, ik bleef niet zo zwaar tillen eraan. Op dat moment dacht ik nog niet dat die verbetering kwam door het stoppen met de pil. Ik was gewoon blij dat ik er eindelijk overheen was. Het was alsof een grijze wolk die jaren boven mijn hoofd had gehangen was verdwenen. Door bepaalde gebeurtenissen besloten wij de kinderwens met een jaartje uit te stellen en ik ging dus na bijna een jaar weer aan de pil. Binnen enkele dagen was ik weer depressief en labiel. Ik zei tegen mijn man dat dit kennelijk gewoon bij mij hoorde, dat het gewoon een gelukje was geweest dat het even over was en dat ik me zo goed voelde. Mijn man zei toen wat hij vermoedde wat de oorzaak was. Hij zei tegen me dat hij dacht dat het aan de pil lag. Ik stopte weer om het uit te proberen. Binnen 1 week had ik weer mijn energie was ik emotioneel weer stabiel en kon ik me over gebeurtenissen heen zetten. Ik kreeg weer zin in dingen zoals ik tijdens de 1e pilloze periode had gehad. WE hebben toen besloten dat ik nooit meer de pil zou slikken, ook niet een ander, Deze had mijn leven jaren lang verpest, ik liep erdoor in de ziektewet! Het ging zonder pil ineens zo goed weer dat ik besloot een opleiding te gaan doen, want ik wilde inhalen wat ik door de pil had gemist. Nu, na 3 heerlijke jaren waarin ik bekend sta als emotioneel stabiel, energiek en optimistisch, heb ik een papiertje op zak en ben ik zwanger. Mijn leven is zo anders geworden sinds ik van de pil af ben! Het is vreselijk van al die jaren die ik ben verloren, mijn jonge jaren, 13 jaar van mijn leven, maar wat ben ik blij dat ik er nu alsnog achter ben gekomen en niet tot de overgang heb geslikt!! De alternatieven zijn zo goed: condooms en kalender methode. Maar ik geen hormonaal middel meer.

04-07-2019 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/50ug)
Ik had er niet genoeg aan. Zwanger met de pil (zeer correct gebruik, geen ziekte), gewichtstoename, slechte huid, zware menstruatie nog steeds en dus overgestapt naar mirena (ook hier niet tevreden over en gereviewed).

23-05-2018 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/125ug)
Ik ben vanaf mijn 18e een anticonceptiepil beginnen slikken. Ik heb er eerst enkele geprobeerd en de definitieve was Microgynon 30. Ik heb deze geslikt van maart 2011 tot juli 2013. In het begin verliep dit allemaal heel goed, maar naarmate er maanden en dan 2 jaar voorbijgingen, werd ik enorm depressief, ik was ook ongeveer 10 kg bijgekomen ook al sportte ik toen, terwijl[lees meer...] ik van mezelf eerder een slank persoon ben met een snel metabolisme die bij wijze van spreken niets moest doen om een slanker figuur te behouden. Ook kreeg ik van deze pil enorme zware acne en een vette huid, hiervoor had ik daar ook nooit erg last van en was ik ook 'gezegd' met een redelijk goede huid. Ik voelde me met deze pil een opgeblazen, depressieve en lelijke walrus, een wandelende ton. Tijdens mijn stopweek voelde ik me enorm goed en tijdens het slikken heel slecht. Tot ik me dat begon te realiseren, ben ik gestopt in juli 2013. Enkele maanden na het stoppen was ik al 5 kg vermagerd en bleef alles wat ik at er ook al niet meer aanplakken. Ik voelde mij mentaal op slag beter, een andere en positievere persoon, terwijl ik bij de pil bleef hangen in heel erg negatieve emoties. De acne is eigenlijk altijd gebleven, ook nu moet ik nog zien wat ik doe. Ik heb pas sinds dit jaar goede producten gevonden die het een beetje in toom weten te houden, antibiotica ook geprobeerd en ik ben 26 met een vette huid. In 2016 heb ik besloten om een koperspiraal te laten zetten, omdat ik het echt gehad had met hormonen. Ik moet zeggen dat ik met de koperspiraal wel beter af ben op vlak van me goed voelen, niets bijkomen, maar ik had zonder pil mijn menstruatie nooit enorm enorm erg, wat ik nu met de koperspiraal wel heel heftig heb, zo heftig dat ik soms moet thuisblijven. Vandaag bij de gynaecoloog geweest, het probleem uitgelegd van mijn enorm heftige menstruaties (grootste tampon + groot maandverband en na een uur al doorlekken), zij heeft mij aangeraden om ondanks mijn schrik toch misschien dan terug over te schakelen op hormonale anticonceptie (mirena of minipil wegens minder hormonen), maar na het lezen van enorm veel reviews, heb ik toch beslist dat ik liever mezelf blijf met heftige menstruaties dan een persoon met minder of geen menstruatie die bijna zelfmoordneigingen heeft.

20-10-2017 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/125ug)
2 maanden deze pil gebruikt. Voelde me er in eerste instantie goed bij, werd ook wat stabieler en geen last van ernstige bijwerkingen. Maar mijn huid! 2 maanden later en ik lijk wel een 16 jarige puber onder de acne. Ik vind het verschrikkelijk, want heb normaal best een gladde huid zonder al te veel puistjes. Nu heb ik gewoon rode vlekken in mijn gezicht en zit onder de p[lees meer...]uisten... Sinds deze week dus overgestapt op de Yasmin, en hoop dat mijn huid snel weer de oude is.

07-05-2015 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/150ug)
Heb deze pil jarenlang geslikt, maar werd er enorm somber van. Op de ergste dagen elke maand was ik praktisch suïcidaal. Geen fijne bijwerking. Verder uiteraard een prima anticonceptiemiddel.

03-05-2015 | Vrouw | 26

06-01-2013 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / levonorgestrel
Ik vergat de pil vaak in te nemen. Desondanks nooit zwanger geraakt. Verder bijwerkingen; puistjes, chagrijnig en elke maand gewoon ongesteld. Nu met Mirena niet tot nauwelijks nog ongesteld en kan hem niet vergeten.

25-10-2012 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / levonorgestrel
Zeer gemakkelijk zeer tevreden over Ik had altijd veel klachten tijdens mijn menstruatie. Hevige krampen veel bloedverlies duizeligheid hoofdpijn. Zelfs zo erg dat ik soms niet naar school kon of halverwege de dag ziek naar huis moest. Sinds ik de pil slik zijn die klachten veel minder geworden. ze zijn niet helemaal weg maar het belemmert me niet meer. Enigste nadeel is [lees meer...]dat ik sinds 2 jaar regelmatig om de +/- 3 maanden een bloeding krijg die blijkbaar door de pil heen komt. Ik twijfel hierdoor wel eens of de werking nog wel voldoende is.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum