Ervaringen met Microgynon '30'

Candida-infectie

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (622 meningen)
Yasmin (219 meningen)
YAZ 24+4 (148 meningen)
Zoely (84 meningen)
Marvelon (53 meningen)

14-08-2018 | Vrouw | 30
Uitstellen van menstruatie
Jaren deze pil gebruikt , hele erge hoofdpijn en migraine aanvallen (daarvoor veel onderzoek gehad en van alles geprobeerd) somber, stemmingswisselingen en had enorm trek in eten. ivm kinderwens gestopt en weg hoofdpijn! Toen ik weer aan de pil begon , begon ook de hoofdpijn/migraine weer, toen viel het kwartje.... nooit meer de pil voor mij!

02-11-2015 | Vrouw | 30
Acne/puistjes
Ik heb jaren de diane 35 geslikt (of de verzekerde versie, Cyproteronacetaat/ Ethinylestradiol) omdat ik last had van acne. Vanwege alle trombose ellende in het nieuws samen met mijn huisarts besloten om te stoppen met de diane en over te stappen op de microgynon 30 (ethinylestradiol/ levonorgestrel). Inmiddels was ik 30 en heus wel over de acne-leeftijd heen zou je zeggen[lees meer...]. Niet dus. Wat een ellende met de microgynon, binnen een maand zat ik helemaal onder. Op mijn rug, mijn borst en in mijn gezicht. Niet alleen kleine pukkeltjes maar ook onderhuidse ontstekingen. Na wat onderzoek op internet had ik het vermoeden dat het misschien zou liggen aan de 'verzekerde variant' en heb ik om de 'echte' (Bayer) microgynon gevraagd (dus wel zelf betalen dan), helaas zonder resultaat. De huisarts schreef me benzoylperoxide en inderm applicatievloeistof voor. Dat hielp wel om de plekken plaatselijk te laten verminderen, maar het voorkwam niks dus het kwam met dezelfde gang weer terug. Allerlei producten geprobeerd, van Clinique tot meer natuurlijk (met tea tree bijvoorbeeld), behandelingen bij de schoonheidsspecialiste, niets hielp. Tot ik (ook op internet) las dat Levonorgestrel een relatief hoge intrinsieke androgene werking heeft en bij patiënten met acne vermeden dient te worden. Ik ben dus terug gegaan naar de huisarts met dit verhaal en kreeg op mijn eigen verzoek de Yasmin voorgeschreven. Binnen twee weken werd mijn huid weer mooier en binnen twee maanden was heel mijn acne verdwenen, ook op mijn rug. Als reiniging gebruik ik Dr. Brandt - pores no more en mijn huid is in heel mijn leven nog nooit zo mooi geweest als dat 'ie nu is, ik ga maanden door zonder ook maar één pukkeltje. En dat voor iemand die een behandeling met roaccutane overwoog.

18-09-2015 | Vrouw | 29
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/125ug)
Ik heb de pil jarenlang geslikt. Maar de laatste jaren merkte ik een duidelijk verband tussen de pil en mijn stemmingswisselingen. Dit doordat als ik een aantal maanden stopte ik nergens last van had en zodra ik weer begon was ik onverklaarbaar emotioneel en ook vaak last van een nerveus/zenuwachtig gevoel (zonder reden). De strips zelfs zijn wel fijn in gebruik en zel[lees meer...]f nam ik het altijd netjes op tijd in en dus nooit ongewenst zwanger geweest ofzo.

05-07-2015 | Vrouw | 29
Endometriose
Microgynon 30 voorgeschreven gekregen van gynaecoloog vanwege endometriose. Bij endometriose wordt doorslikken vd pil geadviseerd, dus geen stopweken meer. Toen ik dit bij mijn vorige pil deed, de diane 35, kreeg ik teveel last van bijwerkingen, omdat dit een zware pil is. Daarom naar Microgynon overgestapt.... 6mnd continu in gebruik en sinds 3 mnd last van veel verv[lees meer...]elende bijwerkingen: forse gewichtstoename, elke maand doorbraakbloedingen, meer buikkrampen, terugkeer Acne, geïrriteerde ogen, waardoor lensdragen zeer onprettig is. Ik ga in overleg met de gynaecoloog een andere pil gebruiken

03-04-2024 | Vrouw | 28

Candida-infectie

Ik ben begonnen met lichtelijke spanning aan dit middel vanwege de hoeveelheid aan slechte ervaringen. Maar na een aantal maanden gebruik kan ik stellen dat ik geen tot nauwelijks bijwerkingen heb. De eerste 2/3 dagen was ik licht misselijk en dit is ook daarbij gebleven. Daarnaast heb ik vaker last van een candida infectie (ook zonder dit middel), en heb hier weer last va[lees meer...]n gehad. Ik durf alleen niet met zekerheid te zeggen dat het echt komt door microgynon. Wel is het belangrijk om op te noemen dat ik niet ben gegaan voor een generiek variant. Ik heb specifiek gevraagd om het originele merk, en hier iets meer voor betaald. De meningen over het verschil tussen de twee zijn verdeeld, maar ik geloof zelf wel dat het daarom beter is gegaan bij mij.

12-09-2016 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/50ug)
Heeft jarenlang mijn ernstige migraine veroorzaakt. Nooit meer deze anticonceptie voor mij!!nu gestopt en geen één keer migraine gehad... Ik heb mijn leven weer terug.

30-03-2015 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/125ug)
Ik heb ongeveer zes jaar lang Microgynon geslikt (2006-2012) en had er in het begin weinig last van. Na een tijd begon ik echter te merken dat mijn libido afnam etc, maar toen ben ik nog een hele tijd doorgegaan. Uiteindelijk - voortschrijdend inzicht - toch gestopt in 2012. Na een aantal maanden nam mijn libido zienderogen weer toe, ik 'voelde' weer veel meer, etc en de k[lees meer...]lachten tijdens de menstruatie namen ook ontzettend toe. Toen ik de pil nog slikte, had ik eigenlijk nergens last van. Toen ik stopte kreeg ik na een paar maanden heel gevoelige borsten, buikpijn etc. Ik twijfelde de afgelopen tijd of ik weer moest beginnen, maar jullie ervaringen lezende en die van mezelf weer eens terughalend en opschrijvend, denk ik dat ik het niet doe. Dan maar de onregelmatigheid, maar blijkbaar zit er zoveel in zo'n pilletje wat zoveel met je lichaam doet. Nee, toch maar niet. En ik deel dit verhaal omdat ik hoop dat anderen er misschien ook iets aan hebben. Jullie reacties hebben mij iig geholpen!

03-06-2013 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / levonorgestrel
zonder problemen genomen, geen bijwerkingen ervaren. Via de huisarts vanwege recidiverende blaasontstekingen overgestapt naar modicon wat ik nu nog steeds gebruik.

08-05-2013 | Vrouw | 28
Depressiviteit
Ik heb al 4 keer verschillende soorten pillen geprobeerd afgelopen acht jaar, maar ik reageer er steeds zeer slecht op. Zwakkere weerstand (eerder ziek), schimmelinfecties, en emotioneel erg wiebelig (somber gevoel, depressief-achtig, zomaar huilen). Ook maak ik mij meer zorgen dan normaal en ben ik minder vrolijk. Alsof er voortdurend een zwaar gevoel in mij zit. Deze bij[lees meer...]werkingen maken dat ik nu definitief ga stoppen met de pil en voor een alternatief ga kiezen.

07-05-2019 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik gebruikte bijna 10 jaar de Diane 35 pil, vanwege hartnekkige acne. Alleen vanwege het verhoogde risico heeft mijn dokter gevraagd of ik wilde overwegen over te gaan op een andere pil. Ik was al eens gestopt met de Diane 35 en alle acné kwam terug. Dat heb ik ook dit keer gezegd, als ik zou overstappen op microgynon 30. Maar ik moest het niet zo negatief inzien was het[lees meer...] advies. Maar ik wist dondersgoed al wat er zou gebeuren. Het resultaat na 4 maanden. Acné over mijn gehele romp, armen en nek. Minder op mijn gezicht (gelukkig). Maar wel de helft van mijn haar kwijt en enorm vet haar. 's-Ochtends haar gewassen, in de loop van de middag wordt het alweer vet en enorme klitten. De volgende ochtend kan ik het weer gaan wassen. En dat voelt heel raar, gedurende de dag dat je haar is gewassen, het nog een keer te willen/moeten doen. Dit is een waardeloze pil.

25-01-2017 | Vrouw | 27

17-03-2014 | Vrouw | 27
Endometriose
Vroeger deze pil van de huisarts gehad, toen ik erge humeurs schommelingen kreeg en me depri voelde gevraagd voor een nieuwe pil. Nu jaren later een kinderwens en endometriose ontdekt, tot nader onderzoek weer microgynon voorgeschreven gekregen door gynaecoloog. Dit heb ik 3 maanden volgehouden, maar na weer erge stemmingswisselingen, onzekerheid, down, depressie, toch wee[lees meer...]r bij de huisarts het verzoek ingediend voor de pil die ik wel goed verdroeg. Nu afwachten wat de specialist ervan vind, maar ik trok het niet meer. Het voordeel was dat ik grotere borsten kreeg van microgynon, maar dat was ook het enige voordeel.

03-05-2013 | Vrouw | 27
Depressiviteit
Na 2 jaar gestopt te zijn vorige maand weer begonnen met deze pil. 2 jaar terug gebruikte ik dezelfde pil, toen nergens last van. Maar sinds afgelopen maandag voel ik mij ontzettend neerslachtig, tegen het depressieve aan, emotioneel, diaree, misselijk en hoofdpijn. Las eerder vandaag op internet dat in de stopwerk deze bijwerkingen van de pil erger kunnen zijn. Laat dit [lees meer...]nu bij mij het geval zijn, nee voor mij is alles nu duidelijk. Vanavond moest ik weer beginnen maar ik slik hem niet meer nu.

20-01-2013 | Vrouw | 27
ethinylestradiol / levonorgestrel
Deze pil kreeg ik toen ik als tiener last had van hevige menstruatie. 3 weken ongesteld en een paar dagen niet en dan weer 3 weken ongesteld. Ging gepaard met hevige krampen en flauwvallen. Zweet brak me uit. In eerste instantie was ik blij met de pil. In die tijd begon ik depressief te worden. Dat werd toegeschreven aan de puberteit en jeugdtrauma. Jarenlang heb ik rond g[lees meer...]elopen met depressiviteit en emotionele labiliteit. Gebeurtenissen kon ik op geen enkele wijze verwerken en ik was constant moe. Ik belandde daardoor in de ziektewet. Ik trouwde op een gegeven moment en na 5 jaar huwelijk besloten wij te stoppen met de pil. Mijn stemming verbeterde binnen twee weken! Ik was een ander mens, emotioneel stabiel, had geen last meer van vermoeidheid of depressieve gevoelens. Gebeurtenissen kon ik verwerken, ik bleef niet zo zwaar tillen eraan. Op dat moment dacht ik nog niet dat die verbetering kwam door het stoppen met de pil. Ik was gewoon blij dat ik er eindelijk overheen was. Het was alsof een grijze wolk die jaren boven mijn hoofd had gehangen was verdwenen. Door bepaalde gebeurtenissen besloten wij de kinderwens met een jaartje uit te stellen en ik ging dus na bijna een jaar weer aan de pil. Binnen enkele dagen was ik weer depressief en labiel. Ik zei tegen mijn man dat dit kennelijk gewoon bij mij hoorde, dat het gewoon een gelukje was geweest dat het even over was en dat ik me zo goed voelde. Mijn man zei toen wat hij vermoedde wat de oorzaak was. Hij zei tegen me dat hij dacht dat het aan de pil lag. Ik stopte weer om het uit te proberen. Binnen 1 week had ik weer mijn energie was ik emotioneel weer stabiel en kon ik me over gebeurtenissen heen zetten. Ik kreeg weer zin in dingen zoals ik tijdens de 1e pilloze periode had gehad. WE hebben toen besloten dat ik nooit meer de pil zou slikken, ook niet een ander, Deze had mijn leven jaren lang verpest, ik liep erdoor in de ziektewet! Het ging zonder pil ineens zo goed weer dat ik besloot een opleiding te gaan doen, want ik wilde inhalen wat ik door de pil had gemist. Nu, na 3 heerlijke jaren waarin ik bekend sta als emotioneel stabiel, energiek en optimistisch, heb ik een papiertje op zak en ben ik zwanger. Mijn leven is zo anders geworden sinds ik van de pil af ben! Het is vreselijk van al die jaren die ik ben verloren, mijn jonge jaren, 13 jaar van mijn leven, maar wat ben ik blij dat ik er nu alsnog achter ben gekomen en niet tot de overgang heb geslikt!! De alternatieven zijn zo goed: condooms en kalender methode. Maar ik geen hormonaal middel meer.

10-11-2022 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/150ug)
Na 4 jaar een koperspiraal gehad te hebben wou ik toch weer terug aan de pil. Ik slik nu zo’n 5 maanden desorelle 30, maar heb enorm veel last van acné, neerslachtigheid, haaruitval en men libido zit onder het vriespunt. Goed middel tegen zwangerschap, maar als deze strip op is toch maar weer een koperspiraal laten plaatsen.

04-07-2019 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/50ug)
Ik had er niet genoeg aan. Zwanger met de pil (zeer correct gebruik, geen ziekte), gewichtstoename, slechte huid, zware menstruatie nog steeds en dus overgestapt naar mirena (ook hier niet tevreden over en gereviewed).