ethinylestradiol / levonorgestrel

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (589 meningen)
Yasmin (209 meningen)
YAZ 24+4 (140 meningen)
Zoely (53 meningen)
Marvelon (52 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

18-09-2015 | Vrouw | 29
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/125ug)
Ik heb de pil jarenlang geslikt. Maar de laatste jaren merkte ik een duidelijk verband tussen de pil en mijn stemmingswisselingen. Dit doordat als ik een aantal maanden stopte ik nergens last van had en zodra ik weer begon was ik onverklaarbaar emotioneel en ook vaak last van een nerveus/zenuwachtig gevoel (zonder reden). De strips zelfs zijn wel fijn in gebruik en zel[lees meer...]f nam ik het altijd netjes op tijd in en dus nooit ongewenst zwanger geweest ofzo.

05-07-2015 | Vrouw | 29
Endometriose
Microgynon 30 voorgeschreven gekregen van gynaecoloog vanwege endometriose. Bij endometriose wordt doorslikken vd pil geadviseerd, dus geen stopweken meer. Toen ik dit bij mijn vorige pil deed, de diane 35, kreeg ik teveel last van bijwerkingen, omdat dit een zware pil is. Daarom naar Microgynon overgestapt.... 6mnd continu in gebruik en sinds 3 mnd last van veel verv[lees meer...]elende bijwerkingen: forse gewichtstoename, elke maand doorbraakbloedingen, meer buikkrampen, terugkeer Acne, geïrriteerde ogen, waardoor lensdragen zeer onprettig is. Ik ga in overleg met de gynaecoloog een andere pil gebruiken

10-12-2019 | Vrouw | 30
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/125ug)
Eerste maanden merkte ik niet zoveel van. Maar hoe langer ik nam hoe meer ik bijwerkingen kreeg. Ik kreeg last van stemmingswisseling, duizelig, hoofdpijn, somber, geen zin in, kutgevoel, soms niet lekker, moe, migraine aanvallen. Nu ben ik 1 week gestopt met de pil. Nu gaat wel wat beter. Ik kijk hoe over een maand is.

14-08-2018 | Vrouw | 30
Uitstellen van menstruatie
Jaren deze pil gebruikt , hele erge hoofdpijn en migraine aanvallen (daarvoor veel onderzoek gehad en van alles geprobeerd) somber, stemmingswisselingen en had enorm trek in eten. ivm kinderwens gestopt en weg hoofdpijn! Toen ik weer aan de pil begon , begon ook de hoofdpijn/migraine weer, toen viel het kwartje.... nooit meer de pil voor mij!

02-11-2015 | Vrouw | 30
Acne/puistjes
Ik heb jaren de diane 35 geslikt (of de verzekerde versie, Cyproteronacetaat/ Ethinylestradiol) omdat ik last had van acne. Vanwege alle trombose ellende in het nieuws samen met mijn huisarts besloten om te stoppen met de diane en over te stappen op de microgynon 30 (ethinylestradiol/ levonorgestrel). Inmiddels was ik 30 en heus wel over de acne-leeftijd heen zou je zeggen[lees meer...]. Niet dus. Wat een ellende met de microgynon, binnen een maand zat ik helemaal onder. Op mijn rug, mijn borst en in mijn gezicht. Niet alleen kleine pukkeltjes maar ook onderhuidse ontstekingen. Na wat onderzoek op internet had ik het vermoeden dat het misschien zou liggen aan de 'verzekerde variant' en heb ik om de 'echte' (Bayer) microgynon gevraagd (dus wel zelf betalen dan), helaas zonder resultaat. De huisarts schreef me benzoylperoxide en inderm applicatievloeistof voor. Dat hielp wel om de plekken plaatselijk te laten verminderen, maar het voorkwam niks dus het kwam met dezelfde gang weer terug. Allerlei producten geprobeerd, van Clinique tot meer natuurlijk (met tea tree bijvoorbeeld), behandelingen bij de schoonheidsspecialiste, niets hielp. Tot ik (ook op internet) las dat Levonorgestrel een relatief hoge intrinsieke androgene werking heeft en bij patiënten met acne vermeden dient te worden. Ik ben dus terug gegaan naar de huisarts met dit verhaal en kreeg op mijn eigen verzoek de Yasmin voorgeschreven. Binnen twee weken werd mijn huid weer mooier en binnen twee maanden was heel mijn acne verdwenen, ook op mijn rug. Als reiniging gebruik ik Dr. Brandt - pores no more en mijn huid is in heel mijn leven nog nooit zo mooi geweest als dat 'ie nu is, ik ga maanden door zonder ook maar één pukkeltje. En dat voor iemand die een behandeling met roaccutane overwoog.

09-09-2019 | Vrouw | 31
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/150ug)
Anticonceptie is vreselijk. Door deze pil alsnog zware menstruatie met kramp en hoofdpijn. Door de pil extra last van PDS met winderigheid en een opgeblazen gevoel. Gestopt met de pil en sinds kort weer begonnen. Spijt ervan! Ga naar wat anders op zoek.

27-01-2017 | Vrouw | 31
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/150ug)
Deze voorgeschreven na bevallen te zijn 6 weken geleden. Slikte vroeger (5 jaar geleden gestopt) de diane35 zonder problemen, generieke versie daarvan leidde binnen een dag al tot zware hoofdpijn gevolgd door migraine attacks. Met deze hoopvol gestemd begonnen maar na de eerste zware hoofdpijn de volgende dag, fijn met een pasgeborene. Vandaag misselijk, apathisch, lustelo[lees meer...]os, duizelig, depri en nog steeds enorme koppijn neigende naar migraine. Zorg voor m'n dochter is vandaag zo goed als onmogelijk, durf haar door de duizeligheid amper uit bed te halen om te verschonen en vanwege de hoofdpijn is elk huiltje te veel (en ze heeft krampjes dus huilen is gegarandeerd) ik kijk dit geen 3 maanden meer aan, in overleg met m'n man kap ik hier mee. Wat een zooi, dan maar alleen condooms!

17-05-2013 | Vrouw | 31
Hoofdpijn
Ik slik deze pil nu 3 jaar, daarvoor heb ik ook af en aan de pil geslikt. Ik vind het allereerst irritant dat je steeds weer een andere pil krijgt bij de apotheek, ze zeggen dat het dezelfde pil is maar soms heb ik een beetje mijn twijfels of het precies hetzelfde is. Ik ben nu, na mijn stopweek, gestopt met de pil. Ik heb diverse klachten en ga nu kijken hoe dat is zon[lees meer...]der de pil te slikken. Klachten zijn o.a hoofdpijn, veel slapen, soms een beetje depri, gewichtstoename etc. Geen idee of dit inderdaad door de pil komt, maar ik lees er veel klachten over dus ik ga er wel een beetje van uit. Ik slik te pil voornamelijk voor mijn acne, wat nu eigenlijk best goed gaat, en voor de regelmatige ongesteldheid. Ik ga het nu even zonder pil proberen en dan kijken wat de voor en nadelen zijn van de pil en dan beslissen of ik de pil weer ga slikken.

18-01-2018 | Vrouw | 32
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/150ug)
Altijd goed geweest bij de pil, ik vergeet alleen wel eens een pil, waardoor de effectiviteit minder kan zijn.

11-09-2017 | Vrouw | 32
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/150ug)
Microgynon 30 gebruik ik al sinds mijn 12e en kan me geen bijwerkingen objectief herinneren. Heel fijn in gebruik, alleen vergeet ik wel eens een pilletje te pakken, maar mijn doel is een lichtere menstruatie en niet anticonceptie. Ik ben erg tevreden over deze pil.

06-02-2016 | Vrouw | 32
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/150ug)
Jaren met goede ervaringen gebruikt (had het hiervoor al een jaar of 10 geslikt). Gewoon nonstop doorgeslikt, geen bloedingen of krampen. Ik had maar 1 bijwerking, maar die was wel direct zeer ernstig en het had zelfs dodelijk af kunnen lopen. Ik kreeg namelijk een dubbele longembolie ervan.

13-10-2015 | Vrouw | 32
ethinylestradiol / levonorgestrel (20/100ug)
Nooit bijwerkingen ondervonden.

30-10-2014 | Vrouw | 32
Menstruatiepijn
Ik ben vanwege toenemende menstruatieklachten doorverwezen naar de gynaecoloog. Na een aantal onderzoeken was vanbinnen alles in orde, maar was mijn hormoonspiegel uit balans. Op aanraden van haar ben ik Microgynon 30 gaan gebruiken. Overigens niet vanwege anticonceptie, omdat mijn man al gesteriliseerd is. In het verleden, toen ik net begon te menstrueren, gebruikte ik M[lees meer...]arvelon. En daarna heb ik twee keer een Mirena spiraal gehad. Waar ik overigens ook nogal wat problemen mee had. Nu dus sinds drie weken deze vreselijke pil. Morgen heb ik weer een afspraak staan bij de huisarts, omdat ik dit middel niet langer wil slikken. Ik ben letterlijk in drie weken tijd veranderd van een liefhebbende, zorgzame, aanhankelijke, vrolijke vrouw en mama in een depressief, neerslachtig, chagrijnig, opvliegend, vreselijk vermoeid monster!! Zo ben ik helemaal niet. Ken mezelf dus ook niet terug. Het zit me vreselijk dwars en ik wil mijn man en kinderen dit ook niet aan doen. Bij het minste of geringste ben ik woest, zeer kort lontje, libido? Wat is dat!! Gewoon dag in dag uit ronduit chagrijnig en vreselijk vermoeid. Dit wil ik dus echt niet meer!! Rotspul! En dat weet ik nog niet eens of het een positief effect heeft op mijn menstruatieklachten, maar deze bijwerkingen wil ik echt niet!

18-12-2013 | Vrouw | 32
ethinylestradiol / levonorgestrel
Ik heb de afgelopen jaren verschillende pillen geprobeerd. Echter bij alle vormen had ik last van gewichtstoename en hoofdnadeel migraine tijdens de stopweek. Waarbij ik vaak minimaal 1 dag niet kon functioneren. Juiste migraine medicatie helpt inmiddels redelijk, maar ook daar heb ik veel last van de bijwerkingen. Er is een middel waarbij ik daarvan geen last heb, maar de[lees meer...]ze zijn onwijs duur en worden niet meer vergoed door de verzekering. En als iedere keer migraine mij dan 20 euro kost dan ben je snel geneigd om een andere manier van anti-conceptie te zoeken omdat ik zonder pil geen last heb van deze vorm van migraine.

18-11-2019 | Vrouw | 33
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/125ug)
Met de jaren steeds meer last van acne, diepe grote onderhuidse ontstekingen met name op kin. Verder stemmingswisselingen, af en toe depressief, emotioneel gevoel en woede uitbarstingen. Dit heeft mijn leven negatief beïnvloed.

22-10-2016 | Vrouw | 33
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/150ug)
Prima pil! Nooit bijwerkingen gehad, nu op de generiek overgestapt, omdat dat moest van de apotheek en vreselijke bijwerkingen.