YAZ 24+4

ethinylestradiol / drospirenon

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

23-01-2020

YAZ 24+4 (ethinylestradiol / drospirenon)
Premenstrueel syndroom (PMS)

Ik had enorm last van PM(D)S. Elk jaar en elke maand werden de klachten heviger en langduriger. Ik was minstens 13 dagen per maand depressief, nerveus, prikkelbaar, serieus 'van de kaart' en had last van overmatig zweten, krampen, opgeblazen buik, opvliegers en ijskoude rillingen. Het was zo erg dat ik echt de helft van de tijd mezelf niet was en PMS meer weg had van een p[lees meer...]sychose. Dankzij yaz is het leven weer draaglijk. Ik slik de pil door en heb geen cyclus en nauwelijks klachten meer. Voor mij echt een wondermiddel. De eerste 3 maanden waren zwaar, met helse krampen en hoofdpijn, maar dat zakte uiteindelijk weg en nu blijven al m'n klachten al een half jaar voor 99% WEG! (Nu ik dit schrijf kan ik haast niet geloven dat het pas een half jaar is. Het voelt echt alsof ik m'n leven terug heb.)
21-01-2015

YAZ 24+4 (ethinylestradiol / drospirenon)
Premenstrueel syndroom (PMS)

Al jaren erg veel pms-klachten; hevige buikpijn tijdens eisprong en menstruatie, somberheid, moeheid, opgeblazen buik. Na start Yaz zijn de klachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik menstrueer nu 2 dagen ipv 5 en heb geen pijn meer. Somberheid tijdens pms-week is helemaal uitgebleven in de 4 maanden dat ik de pil nu slik. Handig dat je de menstruatie kunt uitstellen o[lees meer...]f juist bespoedigen als dat beter uitkomt door iets langer door te slikken of juist eerder te stoppen. Geen gewichtstoename. Had ik dit maar jaren eerder ontdekt!!!

Thyrax Duotab (845) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (525) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (489) - Antibiotica - penicillines breedspectrum