ethinylestradiol / drospirenon

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

13-05-2020 | Vrouw | 35
ethinylestradiol / drospirenon (20ug/3mg)
Premenstrueel syndroom (PMS)
Sinds de pubertijd kamp ik al met hevige pms-klachten, de mentale klachten zoals: depressiviteit, slapeloosheid, onrust etc. De pil (microgynon) zorgde ervoor dat de klachten afnamen. Na mijn bevalling van de 2e startte ik 2 maanden later weer met de microgynon, maar dit pakte niet goed uit. Ik voelde me depressief en kreeg zelfs paniekaanvallen. Iets waar ik nog nooit eer[lees meer...]der last van heb gehad. Ik stopte met de pil en de paniekaanvallen verdwenen vrijwel direct. Echter de pms-klachten bleven. Ik bezocht een specialist van Care for Woman en zei gaf aan dat ik pmdd had, aangezien ik maar 1 week per 4 weken klachtenvrij was. Ik probeerde een aantal homeopathische middelen. Gezond eten en elke dag een half uur wandelen/fietsen deed ik al. Maar dit zorgde niet voor een oplossing. Op advies van mijn specialist startte ik met Prozac. Ook dit hielp niet. Uiteindelijk toch weer gaan verdiepen in de pil en toen kwam ik bij de Yaz24+4-pil uit. Al in de eerste week dat ik deze pil slikte kwam ik tot rust. Waar ik eerst 5 uurtjes sliep, kon ik nu opeens 11 uur slapen op een dag. De vermoeidheid kwam er echt uit. Na een week kreeg ik weer meer energie en sindsdien voel ik me echt stukken beter, het is een wereld van verschil. Ik slaap beter, ben positiever en heb weer meer energie. Nog steeds zit ik rond mijn menstruatie minder goed in mijn vel, ben ik prikkelbaar en slaap ik onrustiger, maar ik zak niet meer zo diep in de put als eerst. Plus dat ik met dat weekje per maand gewoon rekening kan houden, omdat ik nu weet wanneer het komt. Qua bijwerkingen had ik in het begin wat lichte misselijkheid en mijn huid is erg droog geworden. Ik had al een droge huid van mezelf, dus moet nu wat extra smeren. Als je pms-klachten hebt en je wilt aan de pil, dan is deze pil zeker de moeite waard om te proberen. En start je na een bevalling weer met de pil, wacht dan even. 2/3 maanden na de bevalling is blijkbaar (hoorde ik achteraf van mijn specialist) een extra kritieke periode qua stemming. Extra hormonen toevoegen kan dan verkeerd uitpakken. Beter om dan nog even te wachten tot bijvoorbeeld 4-6 maanden na de bevalling als je klachten krijgt. Dit alles uiteraard in overleg met een specialist zoals een psychiater. Het lastige met deze klachten is dat bij iedereen weer iets anders werkt en dat je soms verschillende medicijnen moet uitproberen tot je klachten echt afnemen. Mij heeft het erg geholpen om me er zelf in te verdiepen, zodat ik actief mee kon denken met mijn specialist. Een huisarts is namelijk geneigd om anticonceptie voor te schrijven in deze situatie, waar een psychiater al snel met antidepressiva start.

23-01-2020 | Vrouw | 30
ethinylestradiol / drospirenon (20ug/3mg)
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik had enorm last van PM(D)S. Elk jaar en elke maand werden de klachten heviger en langduriger. Ik was minstens 13 dagen per maand depressief, nerveus, prikkelbaar, serieus 'van de kaart' en had last van overmatig zweten, krampen, opgeblazen buik, opvliegers en ijskoude rillingen. Het was zo erg dat ik echt de helft van de tijd mezelf niet was en PMS meer weg had van een p[lees meer...]sychose. Dankzij yaz is het leven weer draaglijk. Ik slik de pil door en heb geen cyclus en nauwelijks klachten meer. Voor mij echt een wondermiddel. De eerste 3 maanden waren zwaar, met helse krampen en hoofdpijn, maar dat zakte uiteindelijk weg en nu blijven al m'n klachten al een half jaar voor 99% WEG! (Nu ik dit schrijf kan ik haast niet geloven dat het pas een half jaar is. Het voelt echt alsof ik m'n leven terug heb.)

21-01-2015 | Vrouw | 45
ethinylestradiol / drospirenon
Premenstrueel syndroom (PMS)
Al jaren erg veel pms-klachten; hevige buikpijn tijdens eisprong en menstruatie, somberheid, moeheid, opgeblazen buik. Na start Yaz zijn de klachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik menstrueer nu 2 dagen ipv 5 en heb geen pijn meer. Somberheid tijdens pms-week is helemaal uitgebleven in de 4 maanden dat ik de pil nu slik. Handig dat je de menstruatie kunt uitstellen o[lees meer...]f juist bespoedigen als dat beter uitkomt door iets langer door te slikken of juist eerder te stoppen. Geen gewichtstoename. Had ik dit maar jaren eerder ontdekt!!!

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (549) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (503) - Antibiotica - penicillines breedspectrum