Ervaringen met Cerazette (minipil)

desogestrel

acne

11-10-2022 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Ik ging aan de minipil om na mijn zwangerschap iets anders te proberen. Eerste maanden had ik vaak hoofdpijn. Dit was een bekende bijwerking dus ik hield vol. Dit verdween inderdaad weer. Ik begon me langzaam aan wat somber te voelen zonder reden. Daardoor had ik veel huilbuien waar geen verklaring voor was. Op de gekste momenten ook. Het sombere gevoel werd erger en h[lees meer...]et neigde naar depressieve gevoelens. Ik zag de zin ook niet meer om leuke dingen te ondernemen met mijn kinderen terwijl ik hier altijd vrolijk van word. Ook werd ik om de 2 weken ongesteld. Ik koppelde mijn sobere gevoelens nog niet eens aan de minipil. Ik ben nu 2 weken geleden overstapt naar de combinatie pil vanwege die bloedingen. En wat voel ik mij weer goed! De donkere wolken zijn volledig verdwenen en ik word weer vrolijk van leuke dingen doen. Ik besef mij achteraf ook pas hoe emotioneel in disbaland is was door die pil. Voor mij nooit meer.

09-10-2022 | Vrouw | 34
desogestrel (0,075mg)
Omdat ik de gewone pil niet meer kan slikken heb ik na mijn zwangerschap voor de minipil gekozen. Ik had vooraf gelezen over bijwerkingen in de eerste 3 maanden, dus ik was enigszins voorbereid. Vooral het bijna continu ongesteld zijn was erg vermoeiend. Haaruitval was ook geen pretje, maar met wat extra vitamines werd het na een tijdje beter. Na de eerste 4 maanden werd i[lees meer...]k nog maar eens in de 2 maanden ongesteld en na een maand of 8 helemaal niet meer. Op zich heel handig, maar ik vraag me af of daardoor m'n libido zover onder het nulpunt is gedaald. Het was al nooit hoog (misschien door de pil?), maar nu heb ik echt helemaal geen zin meer. Wellicht iets om in de gaten te houden als je aan deze pil begint.

25-09-2022 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Jaren geleden ben ik moeten stoppen met de pil, (Microgynon 30) omdat deze Oestrogeen bevatte. Hierdoor groeide er een goedaardige tumor op mij lever (grootte van een tennisbal!!) Jaren zonder pil goed gefunctioneerd. Echter na 2 zwangerschappen en hevigere stemmingswisselingen na die zwangerschappen, op zoek gegaan naar anticonceptie. De gynaecoloog stelde de minipil[lees meer...] voor, aangezien mijn klachten cyclus gerelateerd waren (hormoonschommelingen/stemmingswisselingen/pms achtige klachten) De minipil bevat alleen Progesteron, deze zou dan ook niet schadelijk zijn m.b.t. verdere groei van het leveradenoom (tumor). Inmiddels slik ik de minipil 8 weken en wat ik voornamelijk merk is dat ik; ontzettend snel van 0 naar 100 schiet, agressief ben, kook vanbinnen, mijzelf niet weet te beheersen, onrustig ben, hartkloppingen en slapeloosheid heb ervaren de eerste weken, dit is voor nu over. Ook heb ik ontzettend pijnlijke borsten soms. Heel veel moeite moeten doen om de vreetbuien de baas te zijn. Verder heb ik regelmatig een opgeblazen buik, mijn idee is dat dit meer door de stress komt die ik ervaar door het slikken van de minipil. Ik lees dat ik het slikken van de minipil eigenlijk moet volhouden tot zeker 6 maanden, wil ik daadwerkelijk kunnen zeggen dat ik het heb geprobeerd. Maar stiekem ben ik wel een beetje ten einde raad en heeft de minipil al een aantal keren in de prullenbak gelegen. Ik hoop echt heel snel op stabiliteit. Voor de anticonceptie werkt de minipil goed. Ik slik de pil elke dag op hetzelfde tijdstip, eet gezond, beweeg en slaap genoeg, wetende dat dit factoren zijn die mee kunnen spelen m.b.t. je gemoedstoestand.

08-09-2022 | Vrouw | 18
Onregelmatige menstruatiecyclus

31-08-2022 | Vrouw | 34
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik heb deze pil 4 en een halve maand geslikt en daarvan ben ik maar twee weken niet ongesteld geweest, daarnaast lig ik uren wakker, heb ik haar uitval, veel last van acne echt dikke bulten. Nog nooit heb ik mij zo slecht gevoeld

29-07-2022 | Vrouw | 40
Vleesboom
Vleesboompje in wand baarmoeder en zusje van endometriose in wand baarmoeder

26-07-2022 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Ik ben door deze pil heen zwanger geworden…

10-07-2022 | Vrouw | 38
Endometriose
Nu bijna 6 maanden gebruikt. Eerste weken sliep ik er goed op. Toen kwam de slapeloosheid opzetten. Ik slaap nu nog maar max 3 uur per nacht en merk dat m'n lijf op is maar m'n hoofd blijft wakker. Ik heb last van netelroos, en rode vlekken en bulten op m'n wangen die branden. Het lijkt rosacea te zijn en doet pijn. Nooit eerder gehad. Ook heb ik vaker hoofdpijn. En ben he[lees meer...]lemaal afgevlakt. Ik heb nergens meer zin in. Alles is me teveel. Ik voel mij continu nerveus. En daarnaast bloed ik iedere dag oud bloed. Een echte menstruatie komt niet. Ik voel me niet mezelf. Ook heb ik heel veel last van m'n spieren. Wel stopt deze pil m'n endometriose symptomen. Geen menstruatie meer, geen buikpijn en lage rugpijn/beenpijn meer en de opgezette buiken zijn afgenomen. Ze zijn er nog steeds maar zeker minder. Ik ben nu gestopt met deze pil en het lijkt wel of ik aan 't afkicken ben. Ik voel mij heel ziek, hoofdpijn, m'n haar is snel spekvet, m'n huid en poriën van gezicht zijn zeer onrustig en de buikpijn is er meteen weer. Mede de lage rugpijn. Ik wist niet dat dat zo snel terug zou zijn. Ook ben ik na het stoppen continu licht ongesteld. Maar er is 1 heel groot verschil.. En dat is dat ik weer helder ben, het afgevlakte gevoel is weg! De zon schijnt weer! Ik ben niet meer geïrriteerd en ik kan weer lachen. Dit kwam gelukkig snel terug. Het is kiezen tussen 2 kwaden. En misschien had ik deze pil langer moeten gebruiken maar na 5 maanden kan je er toch wel over oordelen. Deze bijwerkingen begonnen pas na 1 maand ongeveer. De eerste maand ging prima. Ik hoop dat ik dit met 'n andere pil niet ervaar. De insomnia is zo ernstig dat ik soms tril en moet overgeven van 't slaapgebrek.

06-06-2022 | Vrouw | 39
Menstruatiepijn
1,5 jaar deze pil gebruikt omdat ik heftig bloedverlies had tijdens de menstruaties. Naast lichamelijke klachten tijdens de menstruatie had ik ook erg last van emoties welke alle kanten op gingen. Daardoor aan de minipil gegaan. Emoties waren hierdoor in balans/ afgevlakt en in 1.5 jaar tijd slechts 2 x licht ongesteld geweest met amper bloedverlies. Helaas werden niet [lees meer...]alleen de slechte emoties afgevlakt maar ook de goede/ prettige emoties ervaarde ik meer oppervlakkig. Lichamelijk grote nadelen. Mijn rug en gezicht kwamen vol met acne met veel onderhuidse ontstekingen. Daarnaast 10 kg aangekomen terwijl ik niet meer ben gaan eten als voor het pilgebruik. Sporten en diëten hielpen niet en ik raakte het gewicht niet meer kwijt. Ook hield ik veel vocht vast en had ik af en aan last van een opgezette buik. Ik leek soms wel 4 maanden zwanger. Nu 3 maanden gestopt. Acne is helemaal weg en geen onderhuidse ontstekingen meer. Ik ben inmiddels zonder sporten of dieet 4 kg afgevallen. Daarnaast was mijn libido op standje vriespunt maar deze is inmiddels ook weer aardig op peil Helaas wel weer zware menstruaties met meer bloedverlies en veel last van negatieve emoties en angsten. Hiervoor ben ik nog zoekende naar een oplossing.

16-05-2022 | Vrouw | 37
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Na bloedarmoede te hebben gekregen van mijn hevige menstruatie Ben ik op deze pil gegaan Delamonie . In het begin 3maanden lang bloedverlies heel erg lastig maar nog altijd beter dan hevig.Naar pas 3maanden kwam langzaam de boel tot rust .De op vliegers en hevige bloedingen waren eindelijk over.de ijzer tabletten hebben de bloedarmoede ook weg gekregen.Ben erg blij met dez[lees meer...]e pil omdat ik geen hevige bloeding meer heb er is wel niet veel regelmaat maar daar is prima me te leven.

10-02-2022 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Dankzij deze pil heb ik veel minder last van migraine.

11-01-2022 | Vrouw | 35
desogestrel (0,075mg)
Ik slik de minipil nu 5 maand en ik ben erg tevreden! Ik heb ook alle ervaringen hier gelezen en wat mij opvalt is dat veel vrouwen veel te snel weer stoppen, je kan niet na 1 week al denken dat het voor jou niet werkt. Je lichaam moet wennen! De HA gaf dat bij mij ook aan dat je het minimaal 3 maand, het liefst 6 maand moet proberen. Het is ook enorm belangrijk dat je beg[lees meer...]int op de eerste dag of tijdens je menstruatie! En elke dag rond hetzelfde tijdstip innemen. Dan heb je minste kans op bijwerkingen. Ik ben begonnen op dag 1 en ik ben ongeveer 2,5 week ongesteld geweest (eerste week zoals normaal, daarna werd het bloedverlies steeds iets minder) en daarna stopte het. Tot nu toe heel af&toe een paar druppels bloedverlies gehad maar niet noemenswaardig. De eerste maand had ik wel een vettere huid maar ook dat is nu niet meer zo, verder had ik de eerste 2-3 weken last van de hormonen (stemmingswisselingen) omdat ik moest wennen. Ook daar heb ik nu geen last meer van. Ik voel mij zelfs beter! De pil is, net als veel medicijnen, ook verkrijgbaar onder een andere (goedkopere) naam maar ik wil echt de merkvariant. Dat kan ook veel schelen en voor mij is deze pil echt top.

24-12-2021 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Fijne pil met voor mij erg weinig bijwerkingen. Ik lijdt al jaren aan migraines rondom mijn menstruatie. Sinds ik deze pil slik bijna geen last meer van migraine. Zo een opluchting. In het begin wel last van bloedingen vooral de eerste 2 maanden. Maar nu in mijn 3 de maand bijna geen bloedingen meer. Voor mij is deze pil een wondermiddel. Na jaren migraine te hebben[lees meer...] gehad 2 keer per maand.nu zo goed als migraine vrij.

04-12-2021 | Vrouw | 22
desogestrel (0,075mg)
Hiervoor slikte ik al jaren een andere pil en voor elke stopwerk was het raak en de gehele week hoofdpijn niet lekker in m’n vel zitten en die week van m’n menstruatie ook. Toen slikte ik de pil een paar keer door en had ik alsnog last van doorbloedingen.. Totdat ik laatst iemand op facebook iets zag delen over de minipil, ik heb mijzelf erin verdiept en een afspraak gemaa[lees meer...]kt bij de huisarts. Ik slik de pil nu al vanaf eind september / begin oktober de minipil en voel mezelf zo anders. Zit zoveel lekkerder in m’n vel, geen last van migraine door menstruatie en de 2 hormonen die in de andere pil zitten, geen menstruatie meer. Echt een top pil!

08-11-2021 | Vrouw | 44
desogestrel (0,075mg)
Van combinatiepil veel bijwerkingen, daarom gekozen voor minipil. 1e 4 a 5 maanden continu bloedverlies.... Erg vervelend, maar toch doorgezet omdat ik pertinent geen spiraal of iets dergelijks wil. Nu heb ik ongeveer om de 5 weken wat bloedverlies, maar dit is bruin ipv rood. Het is niet veel wat ik verlies, maar ziet er raar uit en ik weet nooit hoelang t duurt voor t we[lees meer...]er stopt. T stopt soms ook een dag en dan denk ik dat t klaar is maar dan begint t weer. Niet echt handig. Heb ook last van slechte huid, acne.

04-10-2021 | Vrouw | 48
desogestrel (0,075mg)
Ik neem Cerazette ongeveer 10 jaar, mijn migraines zijn zo goed als verdwenen, nog 3 per jaar misschien. Maandstonden zijn ook helemaal verdwenen. Cerazette voelt na enkele jaren als een echte aanslag op mijn vrouwelijkheid, libido is volledig verdwenen wat de eerste jaren niet zo was, ik was nog steeds sexueel heel actief, maar er veranderde iets met de jaren. Ik ben n[lees meer...]og lang niet in de menopauze, daarvoor ben ik nog te jong. Op dit moment voel ik niets meer die mij vrouw maakt.