desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

27-07-2017 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Daar ik absoluut niet goed tegen hormonen kan werd mij, in overleg met mijn dokter, de minipil voorgeschreven. Deze pil zou veel minder hormonen bevatten en dus zou ik er minder last van hebben. In de eerste instantie ging dit goed tot ik na een week ongesteld werd en deze ruim 3 weken duurde, dit terwijl ik met de pil begon tijdens mijn menstruatie. Verder heb ik ve[lees meer...]el depressieve buien en enorme stemmingswisselingen. Mijn libido is tot een nulpunt gedaald wat erg jammer is aangezien ik de pil wilde tegen een ongewenste zwangerschap. Al met al een dramatische ervaring en ben er dan ook na een maand direct mee gestopt!

30-03-2017 | Vrouw | 50
Overgang
Al bijna een maand aan het bloeden, na 4 maanden nergens last van gehad te hebben. Ik nam deze pil vanwege veelvuldige ongesteldheid en krampen. Maar continu bloeden is helemaal waardeloos! Ik ben vandaag gestopt! Voor mij geen oplossing bij overgangsklachten!

18-02-2017 | Vrouw | 25
desogestrel (0,075mg)
Begin Januari begonnen met deze pil, mijn laatste 'hoop'. Ik kan totaal niet tegen te veel hormonen in mijn lichaam, had van elke soort pil onwijs veel stemmingswisselingen. deze pil is de laatste die ik probeer voordat ik over ga op een koperspiraal. Ben hem 1 avond vergeten te slikken, en sindsdien ben ik al zo'n 5 weken lang echt ontzettend ongesteld. Ik word er gek van[lees meer...]! Verder geen bijwerkingen gemerkt, ben vrij veel afgevallen zelfs. Alleen zo lang ongesteld zijn is echt een drama.

31-01-2017 | Vrouw | 28
desogestrel (0,075mg)
Na 8 jaar zonder enige bijwerkingen op combinatiepil, heb ik cerazette voorgeschreven gekregen wegens een verhoogde bloeddruk. (Nieuwe dokter wegens verhuis naar ander land). Heb deze voor een totaal van 6,5 maanden ingenomen en ben er dan mee gestopt wegens de vele bijwerking. Gedurende deze maanden geen enkele bloeding gehad, last van acne, gewichtstoename terwijl mijn e[lees meer...]etgewoonten dezelfde waren gebleven (+7kg in de eerste maand, en nog enkele kg bij de maanden erop), mood swings, kort lontje, heel emotioneel, depressief, geen libido, ik voelde mezelf echt niet meer. Na enkele maanden ben in naar de dokter geweest vanwege de symptomen, voor de gewichtstoename hebben ze bloedtesten gedaan waar dan niets is uit gekomen, ze vroegen mij om het nog even langer de tijd te geven. Uiteindelijk gestopt want ik voelde me zo slecht. Nu 4 jaar gestopt met cerazette en de extra kilo's ben ik nog steeds niet kwijt en ook mijn cyclussen zijn nooit meer dezelfde geweest. Heb het gevoel dat het mijn lichaam helemaal op zijn kop gezet heeft.

25-11-2016 | Vrouw | 33
desogestrel (0,075mg)
Ongeveer 5 jaar geleden ben ik gestopt met het gebruik van de microgynon anticonceptiepil, omdat ik er elke maand een week migraine met aura door kreeg, waarna ik werkelijk niks inspannends kon ondernemen door vermoeidheid en duizeligheid en ik ruim een week per maand gedwongen thuis moest blijven zitten. In de tussentijd heb ik de koperen spiraal geprobeerd. Deze heb ik n[lees meer...]u een paar maanden geleden laten verwijderen, omdat ik uiteindelijk zo'n 3 weken per maand last kreeg van allerlei klachten omtrent de menstruatiecyclus, wat mijn dagelijkse leven enorm belemmerde. Toen toch maar de minipil geprobeerd met de gedachte dat de hormoonhuishouding van ieders lichaam om de zoveel jaar veranderd, en wellicht mijn lijf nu anders zou reageren op de progestagenen die de pil bevat (en de migraine kunnen veroorzaken). Mijn arts zei dat dit na 2 weken wel duidelijk zou moeten worden, wat ik persoonlijk erg kort vond, maar okee zij is de arts en zal het dus wel beter weten.. Zo werd ik na 2 weken blij gemaakt met een dode mus, want ik kreeg er geen migraine door, en de pijnklachten waren veel minder dan normaal gesproken. Na de eerste maand echter werd ik er steeds meer duizelig van en voelde me opmerkelijk steeds depressiever worden. Ik werd ook in no time zo rond als een tonnetje. Nu bijna 2 maanden later kreeg ik er een migraine aanval bovenop en ben sindsdien acuut gestopt weer met de rotzooi. Condooms zijn voor mij nog de enige optie, prima.

22-07-2016 | Vrouw | 34
desogestrel (0,075mg)
Ben nu 4 maanden geleden met deze pil begonnen..eerste 2 maanden ging goed. 2x kleine doorbraakbloeding maar daarna heerlijk niks meer! Vanaf de 2e maand langzaamaan weer last van hyperventilatie, stemmingswisselingen, down, depressief, en zo ontzettend moe dat ik er ziek van word. Normaal super veel energie..nu 0 sinds 1.5 maand. Heel veel zwangerschapsklachten.. terwijl [lees meer...]ik niet zwanger ben, pijnlijke borsten, misselijk, overgeven, hartkloppingen, darmen die rommelen en steken ga zo maar door...7.5 kilo aangekomen, terwijl mijn eetgewoonte niks veranderd is. Haaruitval, niet sexy voelen, maar zwaar dik en lelijk.. nee..ik ga vanaf vandaag stoppen met deze troep en ik hoop me heel snel weer fijn te voelen, want dit belemmert zelfs mijn dagelijkse leven al die klachten. Zware troep, dan geef mij maar 1 week fobie menstruatie met buikpijn en hoofdpijn, dan deze pil, durf ook haast niks anders te proberen!!!

12-05-2016 | Vrouw | 17
Endometriose
Bij de gynaecologe heb ik deze pil voorgeschreven gekregen, nadat de microgynon 30 en 50 niet hielpen (ik had nog steeds erg veel buikpijn en stemmingswisselingen ondanks doorslikken). De specialist dacht aan endometriose, en schreef daarom deze pil voor. Echter, de werkingen van deze pil had ik niet verwacht. Binnen een paar dagen voelde ik me ontzettend down en was mijn [lees meer...]hele eetlust verdwenen. Ik was echt bijna depressief. Na een week ben ik ook meteen weer gestopt, en een of twee dagen daarna waren die klachten (gelukkig) meteen verdwenen. Deze pil raad ik dus echt aan niemand aan. Mocht je het wel gaan gebruiken; hou jezelf en laat anderen je goed in de gaten houden!

24-01-2016 | Vrouw | 17
desogestrel (0,075mg)
Ik heb deze pil 4 maanden geslikt en na de derde maand kreeg ik vreselijke slapeloosheid 's nachts, overdag was ik erg vermoeid en had ik heel erg constante hoofdpijn. Verder verdween mijn hongergevoel en libido. Ik ben nu net 1 dag gestopt en hoop dat de bijwerkingen snel voorbij zijn, aangezien het mijn dagelijks leven nogal limiteert.

04-03-2014 | Vrouw | 25
desogestrel
Ik gebruik de Cerazette omdat ik borstvoeding gaf. Ben nu gestopt met de borstvoeding en ga ook stoppen met de Cerazette. Ik hem 2 maanden gebruikt en vanaf het begin heb ik bijna elke dag buikpijn gehad en nu ben ik al 1,5 week aan het menstrueren. Ook mijn libido is behoorlijk verminderd. Verder voelde ik me ook niet lekker in me vel zitten en snel boos. Ik ga er per dir[lees meer...]ect mee stoppen!

10-07-2022 | Vrouw | 38
Endometriose
Nu bijna 6 maanden gebruikt. Eerste weken sliep ik er goed op. Toen kwam de slapeloosheid opzetten. Ik slaap nu nog maar max 3 uur per nacht en merk dat m'n lijf op is maar m'n hoofd blijft wakker. Ik heb last van netelroos, en rode vlekken en bulten op m'n wangen die branden. Het lijkt rosacea te zijn en doet pijn. Nooit eerder gehad. Ook heb ik vaker hoofdpijn. En ben he[lees meer...]lemaal afgevlakt. Ik heb nergens meer zin in. Alles is me teveel. Ik voel mij continu nerveus. En daarnaast bloed ik iedere dag oud bloed. Een echte menstruatie komt niet. Ik voel me niet mezelf. Ook heb ik heel veel last van m'n spieren. Wel stopt deze pil m'n endometriose symptomen. Geen menstruatie meer, geen buikpijn en lage rugpijn/beenpijn meer en de opgezette buiken zijn afgenomen. Ze zijn er nog steeds maar zeker minder. Ik ben nu gestopt met deze pil en het lijkt wel of ik aan 't afkicken ben. Ik voel mij heel ziek, hoofdpijn, m'n haar is snel spekvet, m'n huid en poriën van gezicht zijn zeer onrustig en de buikpijn is er meteen weer. Mede de lage rugpijn. Ik wist niet dat dat zo snel terug zou zijn. Ook ben ik na het stoppen continu licht ongesteld. Maar er is 1 heel groot verschil.. En dat is dat ik weer helder ben, het afgevlakte gevoel is weg! De zon schijnt weer! Ik ben niet meer geïrriteerd en ik kan weer lachen. Dit kwam gelukkig snel terug. Het is kiezen tussen 2 kwaden. En misschien had ik deze pil langer moeten gebruiken maar na 5 maanden kan je er toch wel over oordelen. Deze bijwerkingen begonnen pas na 1 maand ongeveer. De eerste maand ging prima. Ik hoop dat ik dit met 'n andere pil niet ervaar. De insomnia is zo ernstig dat ik soms tril en moet overgeven van 't slaapgebrek.

03-05-2021 | Vrouw | 50
desogestrel (0,075mg)
Wegens constante buikpijn en ciste en dik baarmoederslijmvlies op aanraden vd gynaecoloog gestart met deze minipil. Eerste 3 maanden constant menstruatie, minder dan ervoor. Ciste na 6 maanden weg en menstruatie ook,en geen buikpijn meer. Nu ongeveer na 9 maanden weer bruin bloedverlies en veel buikpijn en pijnlijke borsten. Ook veel kg bijgekomen. Misschien er toch mee[lees meer...] stoppen?

03-05-2021 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Ik heb deze pil zes maanden geslikt. Klachten op gebied van humeur etcetera had ik niet. Wel zijn er de laatste tijd andere klachten op zijn plaats gevallen. Ik kreeg last van acne op mijn haarlijn, en bij mijn borsten extreem jeukerige plekjes (bruin, schilferig). Omdat ik hoorde dat de onregelmatigheid in de ongesteldheid na ongeveer 3 maanden zou moeten verdwijnen heb i[lees meer...]k door gebeten. Enkel nu , na zes maanden, heb ik nooit een periode van niet-ongesteld zijn gehad langer dan 2 weken, en zijn mijn bloedingen heviger geworden en langduriger. Het komt erop neer dat ik elke maand langer bloed, dan niet. Dit zijn echter wel bekende klachten, had gehoopt dat ik bij het gelukkig overgrote deel hoorde die helemaal niet meer ongesteld wordt, want wat was ik blij om nog maar zo weinig hormonen te gebruiken. Dus de zoektocht naar het perfecte anticonceptiemiddel gaat door, helaas...

20-04-2021 | Vrouw | 28
desogestrel (0,075mg)
Aangezien ik een verhoogd kans heb op trombose moest ik stoppen met mijn pil die ik als jaren slikte (helaas). Toen overgestapt op de kylena spiraal, dat was echt een ramp.. heb mezelf nog nooit zo ellendig gevoeld, na een aantal paar maanden toch laten verwijderen. (opluchting) Nu sinds 3 weken geleden begonnen met de Cerazette.. ik voel mezelf wel gewoon prima, alleen[lees meer...] ik ben begonnen met slikken op mijn laatste menstruatie dag, maar ben nu 3 inmiddels weken later nog steeds ongesteld, ik heb hier eigenlijk geen zin in en vraag mezelf af hoelang dit blijft aanhouden? Want ik lees verhalen dat mensen maanden ongesteld zijn? iemand hier ervaring mee? :(

22-10-2020 | Vrouw | 47
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Omdat ik lang (10-tal dagen) en veel (heel vaak doorlekken zelfs bij grootste tampon en nachtmaandverband) menstrueer, wou ik op aanraden van de gynaecoloog, na puur natuur, combinatiepil, spiraal de minipil ook eens proberen. Ik heb ze nu net een maand genomen en heb vaak last van jeuk over mijn hele lichaam (zonder bultjes) laatst bij de kapper werd ik bijna gek van de [lees meer...]jeuk op mijn hoofd wat ik nooit eerder had! Na lang nadenken kwam ik bij deze pil uit hoewel het niet zo expliciet in de bijsluiter staat! Dus na hier een gelijkaardig verhaal gelezen te hebben, denk ik echt dat het door die pil komt en stop ik er maar mee!

03-10-2020 | Vrouw | 45
Overgang
Ben nu 2 weken bezig met dit medicijn. Maar heb veel last van duizelingen, erg moe , snel overprikkeld en slapen gaat ook minder. Lig lang wakker eer ik in slaap val. Ervaar nu alleen maar flinke verergering van mijn klachten Herkent iemand deze klachten? En is het daarna toch overgegaan door langer gebruik van dit medicijn?

01-10-2020 | Vrouw | 27
desogestrel (0,075mg)
Ik ging 3 maanden geleden naar de gynaecoloog omdat ik al jaren problemen heb rondom mijn menstruatie, ik voel me namelijk ontzettend ziek als ik ongesteld ben. Algehele malaise en moet vaak s'middags gaan liggen. Dit elke maand een week lang wilde ik graag van af. Ze adviseerde me daarom de minipil, dit ging 2,5 maand eigenlijk heel goed. Ik merkte wel wat verschil in mn [lees meer...]humeur maar daar hebben we allemaal wel eens last van (dacht ik) maar dat werd eigenlijk steeds erger, zelfs tegen mijn kind van 4 viel ik erg uit en was ik erg chagrijnig. De laatste 3 weken is dramatisch, ik slaap heel slecht/ licht en ben overdag dus heel erg moe. Volgens de gyn kan dit niet in verband staan met de pil maar ik kan geen andere reden bedenken. Het enige wat ik veranderd heb is de pil, daarvoor heb ik 4 jaar geen pil gebruikt. Ik ben benieuwd of meerdere mensen dit ervaren hebben door de cerazette? Met name het slechte slapen.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum