desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

22-07-2016 | Vrouw | 34
desogestrel (0,075mg)
Ben nu 4 maanden geleden met deze pil begonnen..eerste 2 maanden ging goed. 2x kleine doorbraakbloeding maar daarna heerlijk niks meer! Vanaf de 2e maand langzaamaan weer last van hyperventilatie, stemmingswisselingen, down, depressief, en zo ontzettend moe dat ik er ziek van word. Normaal super veel energie..nu 0 sinds 1.5 maand. Heel veel zwangerschapsklachten.. terwijl [lees meer...]ik niet zwanger ben, pijnlijke borsten, misselijk, overgeven, hartkloppingen, darmen die rommelen en steken ga zo maar door...7.5 kilo aangekomen, terwijl mijn eetgewoonte niks veranderd is. Haaruitval, niet sexy voelen, maar zwaar dik en lelijk.. nee..ik ga vanaf vandaag stoppen met deze troep en ik hoop me heel snel weer fijn te voelen, want dit belemmert zelfs mijn dagelijkse leven al die klachten. Zware troep, dan geef mij maar 1 week fobie menstruatie met buikpijn en hoofdpijn, dan deze pil, durf ook haast niks anders te proberen!!!

12-05-2016 | Vrouw | 17
Endometriose
Bij de gynaecologe heb ik deze pil voorgeschreven gekregen, nadat de microgynon 30 en 50 niet hielpen (ik had nog steeds erg veel buikpijn en stemmingswisselingen ondanks doorslikken). De specialist dacht aan endometriose, en schreef daarom deze pil voor. Echter, de werkingen van deze pil had ik niet verwacht. Binnen een paar dagen voelde ik me ontzettend down en was mijn [lees meer...]hele eetlust verdwenen. Ik was echt bijna depressief. Na een week ben ik ook meteen weer gestopt, en een of twee dagen daarna waren die klachten (gelukkig) meteen verdwenen. Deze pil raad ik dus echt aan niemand aan. Mocht je het wel gaan gebruiken; hou jezelf en laat anderen je goed in de gaten houden!

24-01-2016 | Vrouw | 17
desogestrel (0,075mg)
Ik heb deze pil 4 maanden geslikt en na de derde maand kreeg ik vreselijke slapeloosheid 's nachts, overdag was ik erg vermoeid en had ik heel erg constante hoofdpijn. Verder verdween mijn hongergevoel en libido. Ik ben nu net 1 dag gestopt en hoop dat de bijwerkingen snel voorbij zijn, aangezien het mijn dagelijks leven nogal limiteert.

04-03-2014 | Vrouw | 25
desogestrel
Ik gebruik de Cerazette omdat ik borstvoeding gaf. Ben nu gestopt met de borstvoeding en ga ook stoppen met de Cerazette. Ik hem 2 maanden gebruikt en vanaf het begin heb ik bijna elke dag buikpijn gehad en nu ben ik al 1,5 week aan het menstrueren. Ook mijn libido is behoorlijk verminderd. Verder voelde ik me ook niet lekker in me vel zitten en snel boos. Ik ga er per dir[lees meer...]ect mee stoppen!

09-09-2013 | Vrouw | 33
Jeuk
Een paar dagen na de start van Cerazette kreeg ik ontzettende jeuk over mijn hele lichaam, met name mijn handpalmen en hoofdhuid en het gebied van mijn vagina jeukten enorm. Ook kreeg ik her en der jeukende bultjes. Ik werd er helemaal gek van en maakte me ook zorgen: zou dit door het hormoon in Cerazette komen? Ik heb juist voor deze minipil gekozen omdat ik erg gevoelig [lees meer...]voor hormonen ben en last heb van depressies. Ik hoopte met Cerazette een goed anticonceptiemiddel gevonden te hebben, maar naast de jeuk en bultjes werd ik er ook erg labiel van. Ik ben na een paar weken gestopt en toen zijn de klachten weer verdwenen. Voor mij nooit meer deze pil in ieder geval.

03-05-2021 | Vrouw | 50
desogestrel (0,075mg)
Wegens constante buikpijn en ciste en dik baarmoederslijmvlies op aanraden vd gynaecoloog gestart met deze minipil. Eerste 3 maanden constant menstruatie, minder dan ervoor. Ciste na 6 maanden weg en menstruatie ook,en geen buikpijn meer. Nu ongeveer na 9 maanden weer bruin bloedverlies en veel buikpijn en pijnlijke borsten. Ook veel kg bijgekomen. Misschien er toch mee[lees meer...] stoppen?

03-05-2021 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Ik heb deze pil zes maanden geslikt. Klachten op gebied van humeur etcetera had ik niet. Wel zijn er de laatste tijd andere klachten op zijn plaats gevallen. Ik kreeg last van acne op mijn haarlijn, en bij mijn borsten extreem jeukerige plekjes (bruin, schilferig). Omdat ik hoorde dat de onregelmatigheid in de ongesteldheid na ongeveer 3 maanden zou moeten verdwijnen heb i[lees meer...]k door gebeten. Enkel nu , na zes maanden, heb ik nooit een periode van niet-ongesteld zijn gehad langer dan 2 weken, en zijn mijn bloedingen heviger geworden en langduriger. Het komt erop neer dat ik elke maand langer bloed, dan niet. Dit zijn echter wel bekende klachten, had gehoopt dat ik bij het gelukkig overgrote deel hoorde die helemaal niet meer ongesteld wordt, want wat was ik blij om nog maar zo weinig hormonen te gebruiken. Dus de zoektocht naar het perfecte anticonceptiemiddel gaat door, helaas...

20-04-2021 | Vrouw | 28
desogestrel (0,075mg)
Aangezien ik een verhoogd kans heb op trombose moest ik stoppen met mijn pil die ik als jaren slikte (helaas). Toen overgestapt op de kylena spiraal, dat was echt een ramp.. heb mezelf nog nooit zo ellendig gevoeld, na een aantal paar maanden toch laten verwijderen. (opluchting) Nu sinds 3 weken geleden begonnen met de Cerazette.. ik voel mezelf wel gewoon prima, alleen[lees meer...] ik ben begonnen met slikken op mijn laatste menstruatie dag, maar ben nu 3 inmiddels weken later nog steeds ongesteld, ik heb hier eigenlijk geen zin in en vraag mezelf af hoelang dit blijft aanhouden? Want ik lees verhalen dat mensen maanden ongesteld zijn? iemand hier ervaring mee? :(

22-10-2020 | Vrouw | 47
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Omdat ik lang (10-tal dagen) en veel (heel vaak doorlekken zelfs bij grootste tampon en nachtmaandverband) menstrueer, wou ik op aanraden van de gynaecoloog, na puur natuur, combinatiepil, spiraal de minipil ook eens proberen. Ik heb ze nu net een maand genomen en heb vaak last van jeuk over mijn hele lichaam (zonder bultjes) laatst bij de kapper werd ik bijna gek van de [lees meer...]jeuk op mijn hoofd wat ik nooit eerder had! Na lang nadenken kwam ik bij deze pil uit hoewel het niet zo expliciet in de bijsluiter staat! Dus na hier een gelijkaardig verhaal gelezen te hebben, denk ik echt dat het door die pil komt en stop ik er maar mee!

03-10-2020 | Vrouw | 45
Overgang
Ben nu 2 weken bezig met dit medicijn. Maar heb veel last van duizelingen, erg moe , snel overprikkeld en slapen gaat ook minder. Lig lang wakker eer ik in slaap val. Ervaar nu alleen maar flinke verergering van mijn klachten Herkent iemand deze klachten? En is het daarna toch overgegaan door langer gebruik van dit medicijn?

01-10-2020 | Vrouw | 27
desogestrel (0,075mg)
Ik ging 3 maanden geleden naar de gynaecoloog omdat ik al jaren problemen heb rondom mijn menstruatie, ik voel me namelijk ontzettend ziek als ik ongesteld ben. Algehele malaise en moet vaak s'middags gaan liggen. Dit elke maand een week lang wilde ik graag van af. Ze adviseerde me daarom de minipil, dit ging 2,5 maand eigenlijk heel goed. Ik merkte wel wat verschil in mn [lees meer...]humeur maar daar hebben we allemaal wel eens last van (dacht ik) maar dat werd eigenlijk steeds erger, zelfs tegen mijn kind van 4 viel ik erg uit en was ik erg chagrijnig. De laatste 3 weken is dramatisch, ik slaap heel slecht/ licht en ben overdag dus heel erg moe. Volgens de gyn kan dit niet in verband staan met de pil maar ik kan geen andere reden bedenken. Het enige wat ik veranderd heb is de pil, daarvoor heb ik 4 jaar geen pil gebruikt. Ik ben benieuwd of meerdere mensen dit ervaren hebben door de cerazette? Met name het slechte slapen.

28-09-2020 | Vrouw | 46
Longembolie
Eind april 2020 ernstige longembolie. Onmiddellijk moeten stoppen met pil. Vervolgens 2 keer zeer hevige menstruatie gehad. Heel veel bloedverlies, grote stolsels (ter grootte van een appel), en lang (11 dagen). Bloedarmoede tot gevolg. Gestart met cerazette. Vrij onmiddellijk na start sterke haaruitval en constante lichte bloeding. Nog 1 keer menstruatie gehad. Die heeft [lees meer...]3 weken geduurd. En nu constant dagelijks bloedverlies. Nu al 6 weken. In totaal dus na de start al meer dan 3 maanden dagelijks bloedverlies. Stoppen is echter geen oplossing. Door bloedverdunners is de menstruatie heel hevig. Het is dus kiezen tussen letterlijk leegbloeden of dagelijks een beetje bloeden. Een andere pil ( met oestrogenen) is omwille van longembolie niet mogelijk. Ik hoopte dat het bloedverlies tijdelijk was, maar 3 maanden is nu toch wel lang. Ik zou deze pil nooit nemen als ik een andere keus had. Als ik bloedverdunners levenslang moet nemen, is er nog maar 1 oplossing en dat is de baarmoeder verwijderen.

19-07-2020 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Sinds dag 1 dat ik het innam..paniekkerig/opgejaagd gevoel, emotioneel, huilerig, gevoel dat er een abces of brok in keel zit, hartkloppingen, soms buikkrampen-gevoel zwanger te zijn- gerommel buik alsof je een baby voelt schoppen. 1ste 2 weken deze pil i.c.m met condoom gebruikt uit angst/ voor de zekerheid.daarna zonder condoom. Omdat ik ivm wisselende slaap tijden door[lees meer...] de baby wakker werd en dan niet helemaal strak op tijd de pil innam( speling van ongeveer 2 uur), had ik een enorme gevoel weer bevrucht te zijn. Ik heb een zwangersch.test gedaan en die was gelukkig NEG. Ik gebruik het nu 2 maanden omdat ik borstvoeding geef. 1 keer ongesteld geworden. Ik denk er aan om er mee te stoppen en over te gaan naar condoom voorlopig icm borstvoeding. Enige nadeel daarvan is scheurkans . Maarja even geen gedoe meer in mijn lijf.

10-05-2020 | Vrouw | 30
Aften
Gestart na mijn bevalling met anticonceptie. Niet vanwege de anticonceptie zelf, maar omdat ik rond mijn ovulatie steevast aften krijg. Deze zijn afgelopen 1,5 maand weggebleven. Helaas ben ik wel enorm prikkelbaar, snel boos en hou ik vocht vast. Ik heb dan liever maandelijks aften. Ik denk erover om met de minipil te stoppen.

09-12-2019 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
1 week aan deze pil en ervaar nu vervelende bijwerkingen. Als zit na volgende maand nog is, stop ik met deze pil.

14-06-2019 | Vrouw | 24
desogestrel (0,075mg)
Nu inmiddels 8 weken aan deze pil. Ik heb heel veel soorten anticonceptie gehad en helaas is dit het ook niet voor mij. Ik heb last van Acne (kleine puistjes en bultjes) op mn rug, armen en gezicht, ben echt heel moe dagelijks, heb doorbraakbloedingen elke twee weken voor een paar dagen, alsof ik ongesteld ben. Ik heb heel veel stress en paniekaanvallen. En erop letten d[lees meer...]at je elke avond hetzelfde tijdstip de pil inneemt. Ik ga terug naar de Evra pleister, deze beviel mij iets beter.

Amoxicilline / Clavulaanzuur (422) - Antibiotica - penicillines breedspectrum