Ervaringen met Cerazette (minipil)

desogestrel

acne

14-08-2019 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Geswitcht op aanraden van de hormoonspecialist van de combinatiepil naar de minipil ivm hoge bloeddruk en menstruele migraine door de combinatiepil. De eerste 3,5 maand moest ik erg wennen en was het echt even doorzetten, maar nu ben ik heel tevreden. Ik heb 20 jaar de combinatiepil geslikt dus mijn lichaam moest echt even wennen aan deze pil. Ik kreeg veel last van puistj[lees meer...]es, ook op mijn decolleté, schouders en rug. Mijn huid werd ook veel vetter. Mijn borsten waren 3,5 maand erg pijnlijk. Af en toe hoofdpijn. In de eerste maand een paar dagen erg labiel en emotioneel. Nu geen menstruele migraine meer, bloeddruk is verlaagd, bijna niet meer ongesteld, geen pijnlijke borsten meer. Tot nu toe erg tevreden. Enige minpuntjes: ik moet de vetheid van mijn huid meer onder controle houden met producten, het innemen van deze pil komt nauwer qua tijdstip dan de combinatiepil.

14-06-2019 | Vrouw | 24
desogestrel (0,075mg)
Nu inmiddels 8 weken aan deze pil. Ik heb heel veel soorten anticonceptie gehad en helaas is dit het ook niet voor mij. Ik heb last van Acne (kleine puistjes en bultjes) op mn rug, armen en gezicht, ben echt heel moe dagelijks, heb doorbraakbloedingen elke twee weken voor een paar dagen, alsof ik ongesteld ben. Ik heb heel veel stress en paniekaanvallen. En erop letten d[lees meer...]at je elke avond hetzelfde tijdstip de pil inneemt. Ik ga terug naar de Evra pleister, deze beviel mij iets beter.

11-06-2019 | Vrouw | 34
desogestrel (0,075mg)
Ik gebruikte de Cerazette ruim een jaar, in het begin waren de bloedingen zeer hevig, daarna wisselde het heel erg. Maar wat ik vooral negatief vind is dat ik mezelf niet meer herken. Het libido is werkelijk tot ver onder het nulpunt gedaald, ik voelde mij continue opgejaagd en had het idee dat alles op mij aankwam. We zijn een gezin van 5 en voor de kinderen doe ik [lees meer...]alles omdat ze echt van mij zijn. Maar voor m’n man is/was het gevoel ook echt naar nul gedaald. Nu ik 3 maanden ben gestopt met de minipil vraag ik mij af wat mij heeft bezielt. Het gevoel komt weer terug, het gestress voelt minder en het libido komt weer op gang. Voor mij dus nooit meer deze pil. De zware menstruatie neem ik voorlopig maar weer even voor lief.

02-04-2019 | Vrouw | 40
desogestrel (0,075mg)
na heel wat jaren van alles uit proberen .van spiraal tot implanon tot allerlei pillen .ben ik nu sinds een week begonnen met deze pil tot nu toe so far so good .geen migraine tot nu .ik had die paar per week .mijn gevoel begint weer normaal teworden .ik hoop dat het zo blijft 😁

28-03-2019 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Ik kreeg Lueva, hetzelfde als Cerazette na overgevoelig te reageren op de combinatiepil, en het proberen van het hormoonspiraaltje Kyleena. Op alles reageerde ik niet goed. Nu met de minipil heb ik zware hoofdpijn de hele dag en vaak migraine aanvallen met misselijkheid. 6maanden proberen moet ik van mn gyn. Bloedingen zijn onregelmatig en langdurig.

11-02-2019 | Vrouw | 31
Premenstrueel syndroom (PMS)
In 1 woord: WAUW! Ik heb in het verleden al vrij veel pillen gehad maar keer op keer had ik heel veel last van de bijwerkingen (stemmingswisselingen, acné, hoofdpijn) totdat ik daar helemaal klaar mee was. Toen ben ik overgestapt naar de koperspiraal, helaas was dit ook geen succes omdat hier hele heftige menstruaties van kreeg. Daarna heb ik een aantal jaar geen anti-con[lees meer...]ceptie gebruikt omdat ik er even klaar mee was maar omdat mijn menstruaties heel heftig bleven kreeg ik de mirena. Wederom geen succes (heel erg veel buikpijn/krampen) omdat deze werd afgestoten door mijn lichaam. Toen weer een tijdje niets gebruikt maar vanwege oestrogeendominantie en alle bijbehorende klachten (o.a. hevige stemmingswisselingen/PMS/Gewichtstoename-slecht afvallen) ben ik een paar maand terug op aanraden van de gynaecoloog met de mini-pil (cerazette) begonnen en wat een verademing! Al na een week merkte ik verschil! Ik had altijd gedurende de dag piek- en hele down momenten, dit is gewoon weg en dat is zo fijn! Ik voel mij zo goed! Ik heb weer zin om te werken, om te sporten, om sociale dingen te ondernemen. Tevens viel ik eindelijk weer af! Een bijwerking waar ik in de eerste weken wel last van had was lichte hoofdpijn (ong. 3-4 dagen per week) maar goed op te lossen met paracetamol. Verder heb ik gelukkig nergens last van gehad! Een nadeel kan ook zijn dat je deze pil elke dag om dezelfde tijd moet innemen.. al heb ik hier geen probleem mee want ik zet gewoon de wekker op mijn telefoon en als ik niet thuis ben neem ik hem mee, de pil is zo klein dat niemand het opvalt. Voor mij is deze pil echt de oplossing geweest!

17-01-2019 | Vrouw | 34
desogestrel (0,075mg)
Ik ben anderhalf jaar geleden gestart met de minipil, op aanraden van de huisarts. Voorheen had ik 5 jaar de prikpil gebruikt, welke mij prima beviel op het enorme aankomen na. Het ontpillen van de prikpil was echter verschrikkelijk en duurde ruim 2 jaar, dus die wilde ik niet meer gebruiken. Volgens de huisarts was deze pil licht, heeft het net als de prikpil maar 1 hormo[lees meer...]on en heb je geen last met ontpillen. De eerste 3 maanden vanaf gebruik van de minipil was mijn cyclus wat onregelmatig en na 3 maanden stopte het helemaal. Ik ben er zeer tevreden over. Geen menstruatiekrampen, geen stemmingswisselingen, geen zere borsten, geen menstruatie en ik ben er niet van aangekomen (ietwat vollere borsten, maar niet in gewicht). Het enige nadeel aan deze pil is dat je het elke dag op hetzelfde tijdstip moet innemen, maar vanwege andere medicatie heb ik daar geen problemen mee.

01-01-2019 | Vrouw | 50
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Met Cerazette begonnen als voorbereiding op myomectomie. Geen bijwerkingen, totdat ik hevige doorbaakbloeding kreeg en 1 week stopte. Daarna weer begonnen met Cerazette en binnen een week heftige bijwerkingen, waaronder symptomen vergelijkbaar met subarachnoïdale bloeding. Gelukkig niks te zien op CT-scan. Met cerazette gestopt en binnen 24 uur nauwelijks nog klachten.

30-12-2018 | Vrouw | 32
desogestrel (0,075mg)
Op eigen vraag begonnen met Cerazette omdat ik toch te veel klachten had met andere behandelingen. In het begin (week of 2) nergens last van en ongesteld geworden zonder enige pijn of krampen. Daarna zeker 2 maanden iedere dag bruine afscheiding gehad. Dit kan blijkbaar tot 6 maanden aanhouden zoals bij mirena spiraal (staat niet in de bijsluiter) Daarbij ook totaal gedemo[lees meer...]tiveerd en zin in niets. Meest vervelende toch wel de snelle boosheid, tot op het randje van agressie. Bovenstaande lijkt allemaal te stabiliseren na iets meer dan 2 maanden gebruik. Ik neem de pil wel op gezette tijden zoals andere gebruikers hadden aangeraden. Pijnklachten ondanks bovenstaande absoluut minder!

20-10-2018 | Vrouw | 26
desogestrel (0,075mg)
3,5 jaar geleden begon ik baarmoederklachtennte krijgen. Mn menstruatie klachten waren dusdanig heftig (kotsen, flauwvallen, hevige pijn) dat ik 2 dagen plat moest liggen op bed. Naar de HA gegaan. Daar6 maanden gekwakkeld met aller medicijnen. Geen oplossing. Toen naar de gyno.. uitsruikje positief pap 2B. HPV test positief; 6 hoogrisico varianten. Er werden 2 lagen verw[lees meer...]ijderd in de baarmoeder hals en er werd een spiraal geplaatst. 6 maanden lang gebloed, hevige baarmoederkrampen en heel veel pijn. De gyno nam mij als 25 jarige dan ook niet echt heel serieus. Een jaar door gelwakkeld verschillende keren terug gegaan. Weer terug naar de HA en mn beklag gedaan. Door verwezen naar een gyno geneticus. 3 weken later al de diagnose adenomyose. Ik moest direct aan Cerazetta beginnen en de spiraal moest er direct uit omdat ik geen mannelijke hormonen mag en mijn cyclus stopgezet moest worden. Na een week verdwenen mn klachten. Het enige wat ik ervoor moet over hebben is misselijkheid, winderig en borrelnde darmen. Ik ben zo blij met dit middel!

05-08-2018 | Vrouw | 25
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik heb veel verschillende anticonceptiepillen gebruikt en ik stond op punt een spiraal te laten steken, maar omdat dit blijkbaar de kans op zwangerschap verkleint heb ik nog eens een andere pil voorgeschreven gekregen. Ik had de laatste maanden voor Cerazette verschrikkelijke last van een onregelmatige menstruatiecyclus en soms tot 9 weken durende maandstonden. Ik werd er [lees meer...]enorm ziek door en blijkbaar bleek het te zijn dat ik niet zo goed tegen het oestrogeen in de andere anticonceptie kon. Ze schreven mij Cerazette voor en sindsdien geen last meer van onregelmatige cycli. Ik heb wel enorme last van acne en kleine bultjes op mijn schouders, borst en rug. Mijn huid is ook vetter. Maar ondanks die kleine bijwerkingen ben ik zeer tevreden met Cerazette!

28-07-2018 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Voorgeschreven door huisarts ivm geven van borstvoeding. De tweede week herkende ik mezelf niet meer, ik leek wel een kwade heks! Ook last van zeer vette huid, haaruitval en acne. Meteen gestopt met deze troep, hopelijk krijgt het leven weer snel zijn glans terug voor mij.

06-06-2018 | Vrouw | 21
desogestrel (0,075mg)
Ik heb van alles geprobeerd. Heb microgynon gehad in diversen sterktes en nog wat andere combinatie pillen maar hier had ik heel erg last van de hormonen tot een punt dat ik mezelf niet meer was. Toen overgestapt op de mirena, werd heel erg onregelmatig ongesteld, stemmingswisselingen bleven en had veel buikpijn. Na een half jaar deze laten verwijderen en een koperspiraal [lees meer...]erin. Echter toen werd ik zwanger door het koperspiraal heen. Na het verwijderen hele heftige bloeding gehad. Toen overgestapt naar de nuvaring. Beviel me heel erg goed, geen stemmingswisselingen etc en kreeg geen doorbraakbloedingen. Mee gestopt omdat ik terugkerende schimmelinfecties kreeg. Nu over gestapt op de cerazette. Heb totaal geen doorbraak bloedingen. Ben alleen wat sneller geïrriteerd en een wat lager libido. Maar na alle ellende hier boven is dit het beste wat ik gehad heb!!

25-05-2018 | Vrouw | 28
desogestrel (0,075mg)
Anderhalve week geleden begonnen met de minipil i.c.m. borstvoeding. Voor het gebruik van de pil een goede productie, tevreden baby (4,5 maand). Nu al na een ruime week een ontevreden baby door het teruglopen van de productie. Verder merk ik ook dat ik zelf veel sneller moe ben, minder energie heb en ook niet lekker in mijn vel zit. Snel prikkelbaar en geirriteerd. D[lees meer...]e verwachte bloeding blijft tot nu toe uit.

19-03-2018 | Vrouw | 40
desogestrel (0,075mg)
In het begin samen met borstvoeding was cerazette perfect. Nauwelijks bijwerkingen enz. Na het stoppen met bv zei de ha dat de pil te licht was en moest ik overstappen van m’n (niet goed geïnformeerde) huisarts. Toen begon de pil ellende. Ik heb er zeker 7 geprobeerd, de een maakte me nog zieker dan de ander. Ook van de mirena werd ik niet goed. Vol met acne en ik voelde h[lees meer...]et ding zitten. Toen waren er maar twee opties over: koperspiraal of toch weer cerazette. Omdat ik bang was van de mirena gekozen boor cerazette. Helaas bleek deze nu inderdaad niet meer goed te werken. Waarschijnlijk doordat m’n hormoonhuishouding helemaal verstoort was. Doorbraakbloeding, contactbloeding, migraine, enz. Uit nood over naar koperspiraal van flexi-t en dat lijkt tot nu toe te werken.

27-02-2018 | Vrouw | 39
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Rond 2000 al begonnen met slikken van deze pil omdat ik enorme bloedingen had. Soms wel 6 weken aan een stuk. Gestopt ivm kinderwens. Daarna toch weer moeten beginnen omdat operaties aan baarmoederslijmvlies niet het gewenste resultaat hadden. Vanaf het moment dat ik de cerazette ben gaan slikken geen bloedingen meer gehad . Enige bijwerkingen waren acne (vooral op rug)[lees meer...] en gewichtstoename ( 5 kg) verder nooit ergens last van gehad . Ondertussen kunnen stoppen door baarmoederverwijdering anders had ik deze pil nog vele jaren doorgeslikt.