Ervaringen met Cerazette (minipil)

desogestrel

acne onregelmatige menstruatie

18-04-2024 | Vrouw | 30

onregelmatige menstruatie

Van de microgynon kreeg ik altijd migraine aanvallen, bijna altijd einde strip. Bij de minipil is dit helemaal weg. Alleen de eerste maanden onregelmatig ongesteld, daarna niet meer ongesteld. Heerlijk!

29-03-2024 | Vrouw | 37
desogestrel (0,075mg)
Na veel anticonceptie pillen geprobeerd te hebben i PMS, deze gaan gebruiken op advies van de gynocoloog. Dit, ivm PMS. Veel geprobeerd door de jaren, niets bood verlichting. Omdat ik van andere pillen meer klachten kreeg (waar oestrogeen in zit) dacht de arts aan een progestoron tekort en zodoende deze pil gaan slikken. Geen huilbuien meer. Depressieve & boze gevoelens zi[lees meer...]jn als sneeuw voor de zon verdwenen. In de eerste weken al. Lichamelijke klachten & hersenmist tijdens "stopweek" nog wel aanwezig maar dat ik eindelijk van de mentale hormonale klachten af ben (pms) is mij alles waard. Geen bijwerkingen van deze pil.

14-02-2024 | Vrouw | 25

acne

Ik was overgestapt na 9 jaar de combinatiepil te hebben gebruikt (zonder bijwerkingen) omdat ik minder hormonen in mijn lijf wilde. Ik heb de minipil 3 maanden geprobeerd en het is echt de hel geweest qua bijwerkingen. Ik was alleen in de eerste week van het gebruik ongesteld geworden, maar ik heb extreme stemmingswisselingen gehad, veel huilen zonder aanleiding etc. Daarn[lees meer...]aast heb ik extreme acne gekregen, dit heb ik niet eens in de puberteit gehad. Het begon op mijn gezicht maar zat later ook op de borst. Ik stop ermee en raad het absoluut af

14-10-2023 | Vrouw | 47
Premenstrueel syndroom (PMS)
3 maanden geslikt, in het begin snel geïrriteerd dat ging later beter. Door deze pil veel minder zin om iets te ondernemen, me overal toe moeten zetten, terwijl ik dat normaal niet heb. Veel meer last van mijn gewrichtspijn. Had niet meer maar niet minder last van mijn migraines. Ben er mee gestopt, voel me niet prettig bij deze pil. Ga nu de zoelypil proberen

04-10-2023 | Vrouw | 38
desogestrel (0,075mg)
3 weken na de bevalling begonnen. Eerste 3 maanden bijna continu bruine afscheiding gehad. Na overleg met de huisarts toch doorgegaan om mijn lijf de kans te geven te wennen. Helaas na 4 maanden nog steeds niet tevreden. Nu ongeveer om de week een flinke menstruatieachtige bloeding (incl. Krampen) die heftiger is langer duurt dan normaal een menstruatie. Dit alles heeft mi[lees meer...]j doen besluiten om te stoppen met de minipil.

28-09-2023 | Vrouw | 33
desogestrel (0,075mg)
Sterke stemmingswisselingen, alle emoties voelen veel intenser aan. Ik ben sneller boos en heb vaker ruzie met mijn partner. Tranen in de ogen zonder specifieke aanleiding. Ik heb ook vaker last van hoofdpijn. Geen doorbaakbloedingen gehad en menstruatie is direct gestopt, dus dat is fijn! Wel vanaf maand 3 insomnia klachten, kan s nachts geen enkel lawaai verdragen en kan[lees meer...] de slaap niet vatten. Ik slaap dus vaak alleen nu om toch wat te kunnen slapen.. op den duur twijfel je ook welke klachten van de pil komen en welke niet. Ik zie er al naar uit om te kunnen stoppen met deze pil. Ik neem de pil nu op niet zwanger te worden maar ook om verschillende cysten te doen verkleinen op mijn eierstokken.

26-09-2023 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Heel snel na mijn bevalling begon ik met de minipil. Dit is nu ruim 14 maanden. Over het algemeen heel tevreden erover. Geen tussentijdse bloedingen (in het begin), Geen zwangerschap, Geen last meer van mijn pms, Geen teruglopende borstvoeding enz enz. Soms wat lastig om elke dag op het zelfde tijdstip een pil te moeten nemen, maar prima. Sinds ruim 2 maanden krijg ik to[lees meer...]ch een menstruatie. En niet zo'n klein beetje ook! Heel heftig (gelukkig wel zonder de heftige menstruatie pijnen) en voor minimaal 11 dagen.... Dit stoort mij enorm. Ook ben ik nu bang of ik dan nu wel zwanger zou kunnen raken!? Want hier zit ik totaal niet op te wachten! Nu is het zelfs zo, dat ik 12 dagen ongesteld was, 8 dagen niks en nu weer een menstruatie op komst. Als dit zo doorgaat, ga ik serieus overwegen om te stoppen met deze pil.

23-09-2023 | Vrouw | 43
Endometriose
Ik slik nu ruim 18 maanden Cerazette de minipil tegen ernstige endometriose klachten. Het werkt werkelijk fantastisch. Geen stopweek. Dat mocht wel, maar hoefde niet zei de huisarts. Heel af en toe heb ik nog lichte pijn, rondom waar normaal gesproken de menstruatie maar ook eisprong zou plaatsvinden. Maar niet noemenswaardig vervelend. Kan iedereen met endometriose de[lees meer...]ze pil aanraden. Het werkte ook direct, dus zeg maar nadat de eerste menstruatie gelijk uitbleef.

19-09-2023 | Vrouw | 28
desogestrel (0,075mg)
Eerste 2 maanden elke 2 weken spotting, na 3 maanden telkens na 21 dagen lange menstruatie?! En nu na 5 maanden nog steeds hetzelfde. Tevens ook extreem bloedverlies tijdens menstruaties en duren nog langer dan zonder pil (8-9 dagen). Ik ga er mee stoppen.

02-09-2023 | Vrouw | 43
desogestrel (0,075mg)
Ik had vanaf mijn 18e zware migraine aanvallen iedere keer rond mijn menstruatie. Ik slik nu ongeveer 8 jaar de minipil en heb geen migraine aanvallen meer! Echt bizar.. ik heb zolang zoveel pijn gehad en het werd van kwaad tot erger omdat ik de triptanen voorgeschreven kreeg. Ik heb sporadisch dus misschien 1 a 2x per jaar een migraine aanval maar dat is dan vanwege [lees meer...]een voedsel trigger en/of vanwege het weer. Wat een geluk en een opluchting niet meer ongesteld.. geen migraine meer! Liefst slik ik niets.. van alles geprobeerd maar cerazette heeft echt mijn levenskwaliteit verbeterd!

20-08-2023 | Vrouw | 25
desogestrel (0,075mg)
Bijwerkingen en ernst: vaginale droogheid (zeer ernstig), opgeblazen buik (regelmatig), gewichtstoename (ernstig), onvoorspelbare bloedingen (neutraal) Tevreden over: geen acne, geen pijn bij ongesteldheid, gemakkelijk gebruik (geen stopweek). Omdat mijn eerste spiraal (Jaydess) geen succes was vanwege afstoting en zware buikpijn ben ik overgegaan naar de minipil. Mijn v[lees meer...]oorkeur gaat steeds naar lage doseringen van hormonen en liefst zo natuurlijk mogelijk die het lichaam zelf aanmaakt. Ondertussen zijn we 4 maanden verder en merk ik enkele bijwerkingen. Het eerste dat mij opviel na een 1,5 maand is de vaginale droogheid die ermee gepaard gaat. Hierdoor heb ik pijn bij het vrijen en plassen, jeuk en irritatie. Dit beïnvloedt voor een groot deel mijn seksleven, dus daarom heb ik besloten om hiermee te stoppen. Misschien dat het terug verbetert door oestrogeen crème aangezien mijn oestrogeen levels te laag zijn (daardoor de vaginale droogheid!). Daarnaast heb ik zeer vaak last van een opgezwollen/opgeblazen buik, zelfs wanneer ik niet veel gegeten heb. Mijn gewichtstoename is zeker ook een grote factor. Het is opmerkelijk hoeveel gewicht ik bijkom en niet meer wegkrijg, zelfs door voeding drastisch aan te passen. Ik kijk toch eens verder naar anticonceptie die lage hormoongehalte heeft.

10-07-2023 | Vrouw | 43
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik heb de minipil iets langer dan 1 maand gebruikt. De eerste paar weken ging goed. Ik ben met de minipil begonnen op de 3e dag van mijn menstruatie. In het begin had ik wat last van gevoelige borsten en slapen ging minder goed. Ik werd elke nacht een paar keer wakker. Na 3 weken gebruik kreeg ik wat voor mij voelde als een menstruatie. 10 dgn lang bloeden en krampen met l[lees meer...]age rugpijn. Ik begin nu ook te merken dat ik iets wisselvalliger aan het worden was qua emoties. Dit icm met het slechte slapen maakt het voor mij niet te doen. Ze zeggen dat je 3 mnd moet volhouden maar dit kan ik niet volhouden op deze manier. Ik ben ermee gestopt. Ik had het voor pms en laag progesteronwaarde.

26-05-2023 | Vrouw | 22
desogestrel (0,075mg)
Omdat ik van de combinatiepil depressieve klachten krijg, deze pil gekozen. Eerst ben ik 1,5 jaar pilvrij geweest, en dat beviel mij goed. 5 maanden geleden begonnen met de minipil, en heel vaak ongesteld geweest. Daarbij komen ook vaak buikkrampen, zere borsten, rugpijn. Ook is mijn stemming heel erg veranderd, en ben ik ontzettend prikkelbaar. Sinds het gebruik van[lees meer...] de pil een terugval in angstklachten, niet duidelijk of het gelinkt kan zijn. Daarom ga ik toch weer met de pil stoppen, helaas.

16-05-2023 | Vrouw | 15
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik ben met deze pil begonnen omdat ik altijd last had van hevige bloedingen tijdens mijn menstruatie. Ik ben best jong dus ik gebruik de pil niet als anticonceptie maar puur als middel om men menstruatie te bedrukken. Ik heb de pil nu iets meer dan 3 maanden geslikt, en het was wel even doorzetten. Ik ben de eerste 2 maanden bijna continu ongesteld geweest, niet superveel [lees meer...]bloed maar wel constant. Vanaf maand 3 is dit weggenomen ik ben nu al 3 weken niet meer ongesteld geweest en dit gaat ook niet meer komen. Voor de rest heb ik wel wat bijwerkingen gehad: agressie, hoofdpijn, buikpijn en misselijkheid. Ook hier ben ik nu vanaf. Ik heb besloten om de minipil door te zetten omdat dit mijn menstruatie vele makkelijker maakt.

26-03-2023 | Vrouw | 20
desogestrel (0,075mg)
Ik zit nu 3 maanden aan de minipil en ben de 2e maand van inname ongesteld geweest. Maar nu ben ik niet meer ongesteld geworden, heb wel klachten zoals: misselijk, pijn in onderbuik, pijn in rug, lijkt op menstruatie klachten. Mijn libido was al hoog, maar is nog veel hoger geworden. Ook heb ik snel vet haar en lichte acne.

19-02-2023 | Vrouw | 29
Menstruatiepijn
Ik heb 10 jaar lang de 'normale pil' geslikt, met oestrogenen. Ik ben tijdens corona in het crisiscentrum opgenomen en daar bleek dat mn leverwaarden verhoogd waren. Aangezien oestrogenen worden gelinkt aan leveradenomen ben ik er gelijk mee gestopt. Helaas heb ik een zeer pijnlijke menstruatie waardoor ik elke maand doodziek ben. Echo gemaakt en er is geen sprake van endo[lees meer...]metriose, gewoon pure pech. Ik wilde dus weer aan de anticonceptie, maar wist niet welke. Deze pil heeft maar één hormoon en dus sprak deze me aan. Beste keuze ooit! Tijdens de tweede strip ben ik nog 1 keer flink ongesteld geweest voor een week lang. Nu bij de 3e strip een beetje een doorbraakbloeding maar verder geen last. Geen pijn meer, geen PMS meer en ook geen andere bijwerkingen! Helemaal gelukkig met deze pil!!