desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

13-03-2016 | Vrouw | 31
Premenstrueel syndroom (PMS)
dit is de laatste pil welke ik kon/kan proberen. Pil is voorgeschreven om pms en rug/bekkenpijn te verminderen. Sinds de start van de pil ineens migraine met aura. van de 28 dagen nu 22 dagen al aan het bloeden. Veel pukkels, extreem maar dan ook extreem moe, rugpijn door de continu menstruatie krampen, te weinig bloeden in combi met een droge vagina waardoor een tampon [lees meer...]onmogelijk is. Libido 0. depressief uit het niks. Gevoel hebben in coma te zijn...Alles horen en meemaken maar te moe en teveel pijn hebben om ook maar iets te kunnen. Zijn er meer mensen die deze klachten hadden en waarbij het na 3 maanden toch is verbeterd?

09-03-2016 | Vrouw | 54
Menopauze
Slik sinds september Cerazette na een afstoting van het spiraaltje. Had in de eerste drie maanden nog steeds veel en lang bloedverlies. Dan was het drie maanden beter maar nu weer 24 dagen en letterlijk ' van mijn benen aflopend' ondanks een tampax van het grootste formaat! Gan nu maandag naar de gynaecoloog en op aanraden van de huisarts voor echografie.

27-02-2016 | Vrouw | 35
desogestrel (0,075mg)
Na bijna 5 jaar gebruik van de Mirena spiraal moest ik opnieuw een keuze maken voor anticonceptie. Ondanks een sterke allergische reactie op Mirena in het eerste jaar, was ik er hierna erg tevreden over. In verband met een mogelijke kinderwens, wilde ik liever anticonceptie waar ik makkelijker mee kon stoppen. Ik heb alle middelen op de markt op een rijtje gezet en kwam ui[lees meer...]t bij Cerazette. Ik ben hier erg tevreden over. Het gebruik is eenvoudig, vanaf de eerste maand had ik geen menstruatie meer. Ik heb ook geen enkele doorbraakbloeding gehad. Iets wat ik zelf erg prettig vind. Ik heb het idee iets meer acné te hebben op mijn kin/kaaklijn, maar dit is goed onder controle te houden. Af en toe wat last van gevoelige borsten (eens in de 3 maanden ongeveer). Ook merk ik dat mijn libido wat minder is, maar of dat echt aan de pil te wijten is, vind ik moeilijk om te zeggen. Ik ben positief en zou het middel aanraden.

24-01-2016 | Vrouw | 17
desogestrel (0,075mg)
Ik heb deze pil 4 maanden geslikt en na de derde maand kreeg ik vreselijke slapeloosheid 's nachts, overdag was ik erg vermoeid en had ik heel erg constante hoofdpijn. Verder verdween mijn hongergevoel en libido. Ik ben nu net 1 dag gestopt en hoop dat de bijwerkingen snel voorbij zijn, aangezien het mijn dagelijks leven nogal limiteert.

10-01-2016 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Extreme vermoeidheid, duizeligheid (zo erg dat ik bij tijd en wijle geen auto durfde te rijden), gewichtstoename (hangt samen met vermoeidheid), soms misselijk. Vaak schimmelinfectie door droogheid vagina. Bij vergeten van pil of te laat innemen extreme misselijkheid/overgeven. Klachten lijken op zwangerschap, heb hierdoor over 3 maanden vier tests gedaan die negatief ware[lees meer...]n.

20-11-2015 | Vrouw | 30
desogestrel (0,075mg)
De eerste twee à drie maanden was het vervelend om deze minipil te nemen: constant bloedingen, ook wat hoofdpijn, slecht humeur enzovoort. Sindsdien heb ik geen enkele bijwerking meer en ondertussen heb ik al zes maanden geen enkel bloedverlies. Het enige wat een beetje vervelend is, is dat je het elke dag op hetzelfde tijdstip moet nemen, maar daaraan ben ik ondertussen o[lees meer...]ok gewend.

02-11-2015 | Vrouw | 27
desogestrel (0,075mg)
Na jaren de implanon gebruikt te hebben (naar grote tevredenheid) het hormoon oraal gaan slikken ivm kriebelende kinderwens. In het begin merkte ik weinig verschil met de implanon waar in verhouding minder hormonen in zitten aangezien deze in je lichaam zit. Echter na een maand begonnen de hoofdpijnklachten, misselijkheid en lusteloos gevoel. Zo fanatiek dat ik eerst was i[lees meer...]n het sporten, zo veel moeite kreeg ik nu met mijn lijf. Ben nu sinds een aantal weken gestopt met de pil vanwege de kinderwens, maar 2 negatieve zwangerschapstesten later nog steeds niet van de klachten af. Ik lees nu steeds meer hoeveel uitwerking deze pil heeft op anderen en heb spijt dat ik eraan begonnen ben.

22-07-2015 | Vrouw | 21
desogestrel (0,075mg)
Ik heb deze pil ongeveer drie maanden geslikt, deze werd mij aangeraden omdat ik teeeeeveel bijwerkingen kreeg van de combinatiepil. Ik vond dat deze pil redelijk goed z'n werk deed, op wat doorbraakbloedingen en wat kilo's aankomen na. Maar nu ik deze verhalen lees, kom ik erachter dat wat kleine lichamelijke klachten waar ik last van had pas gaan spelen sinds deze pil. O[lees meer...]ok ik was erg moe de hele tijd, en regelmatig misselijk. Ik voelde me lelijk en dik ook omdat ik minstens 5 kilo ben aangekomen, terwijl ik juist de suikers liet staan! Ik was hardcore aan het sporten, maar er gebeurde bijna niks. Ik ben nu 1,5 week gestopt en ben nog steeds niet ongesteld geworden, maar voel me wel een stuk beter. Heb duidelijk meer energie. En hopelijk voel ik me ook weer een beetje sexy binnenkort. Overall experience is dus niet zo positief. Wel deed deze pil veel goeds voor mijn huid! Al mijn puistjes verdwenen als sneeuw voor de zon. Ook die komen nu ik gestopt ben terug helaas😔

20-07-2015 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Ik heb hier al eerder mijn ervaring gedeeld over dit medicijn, maar ik heb er nog iets aan toe te voegen wat ik toch te belangrijk vind om niet te melden. Ik voel mij nu veel beter sinds ik 1,5 week gestopt ben met deze pil (o.a. meer energie, nog maar weinig vermoeidheid en libido stijgt weer). En ik was deze pil gaan gebruiken vanwege de combinatie met borstvoeding. Nu g[lees meer...]eef ik nog steeds borstvoeding, maar sinds ik gestopt ben met deze pil is de melk die ik kolf veel vetter geworden! De pil heeft dus wel degelijk invloed op de kwaliteit van de moedermelk! Want er wordt beweerd dat dit niet zo is. Ik vind dat hier opnieuw wetenschappelijk onderzoek naar moet worden gedaan.

11-07-2015 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Mijn ervaring met Desogestrel; Ik ging deze pil gebruiken als anticonceptiemiddel bij de borstvoeding. In het begin een paar dagen ongesteld geweest, hierna geen enkele bloeding meer. Na ongeveer 2 maanden kwamen de klachten. Ik wordt elke dag heel misselijk, waardoor je telkens denkt dat je zwanger bent maar een test wijst uit dat ik niet zwanger ben. Het is ook bijna ni[lees meer...]et mogelijk want je libido wordt zo laag dat je amper nog iets aan sex doet. Ook ben ik elke dag heel moe, wat erger wordt aan het eind van de dag en in de avond. Mijn benen (vooral kuiten) en armen voelen erg zwaar, slap en moe en heb er telkens pijnlijke steken in. Ook doen de spieren in mijn buik en rug steeds vaker pijn. Ik heb ook steeds vaker hoofdpijn terwijl ik daar normaal gesproken bijna nooit last van heb en ben regelmatig duizelig. Je denkt op z'n minst dat je ernstig ziek bent ofzo. Maar dat komt gewoon door deze pil! Ik ben er nu een paar dagen mee gestopt en begin me eindelijk steeds een beetje beter te voelen. Nooit meer deze pil! Ik heb het na al die jaren anticonceptiemiddelen ook wel gehad met de hormonen. Ik ga nu een koperspiraal uitproberen, hopelijk bevalt deze goed.

02-06-2015 | Vrouw | 25
desogestrel (0,075mg)
Na heel wat combinatie pillen te hebben gebruikt (jaar of 7 Diane), kreeg ik de cerazette voorgeschreven. Mijn klachten (hoofdpijn, neerslachtigheid, depri buien, vermoeidheid) verdwenen als sneeuw voor de zon! Helaas werd mijn huid wel een stuk vetter, meer haargroei (niet op plekken waar je het zou willen) en had ik na 3 pil strippen elke dag een doorbraakbloeding. Dat v[lees meer...]ind ik heel erg jammer, want ik voelde me erg goed bij deze pil. Nu de Yasmin uitproberen.

26-05-2015 | Vrouw | 18
desogestrel (0,075mg)
Ik ben ongeveer een half jaar geleden met de cerazette begonnen. De reden hiervoor was dat ik altijd al overgevoelig ben geweest voor hormonen. Ik heb veel last gehad van migraine met aura (bijna elke dag met de microgynon), misselijkheid, stemmingswisselingen, angststoornis, depressieve gevoelens, libido weg, etc. Ik hoopte dat dit met deze pil minder zou worden. De eerst[lees meer...]e paar weken ging het erg goed; klein beetje bloedverlies maar dat hinderde niet vreselijk. Echter na ongeveer een maand kon ik vrijwel niks meer doen door een mysterieuze misselijkheid. Heb hier toen niet de cerazette achter gezocht, aangezien men zei dat dit een hele lichte pil was waarbij je dit niet zou moeten merken. Na vele ziekenhuisbezoeken is er geen oorzaak gevonden, terwijl ik niks meer kon doen zonder misselijk te worden. Na ongeveer 3.5 maand, veel zwangerschapstesten later en 7 kilo lichter zwakte dit gevoel eindelijk af. nooit gehad dat zo'n minipil zo een invloed op je lichaam kon hebben! Migraine is echter wel bijna verdwenen. Daarvoor in de plaats zit ik nu helaas wel onder de puistjes. Daarbij ben ik een stuk labieler dan voordat ik de pil slikte. Deze pil is ivm mijn overgevoeligheid niet de juiste pil en ga nu over op de Mirena spiraal!

07-05-2015 | Vrouw | 21
desogestrel (0,075mg)
Twee jaar lang deze pil gebruikt. Eerste drie maanden bijna continu heel licht ongesteld geweest, maar daarna helemaal niet meer: heerlijk. Twee maanden geleden besloten er even mee te stoppen om te kijken of bepaalde klachten bijwerkingen van de pil waren (met name labiliteit). Dit nam na het stoppen niet noemenswaardig af, ik kreeg gevoelige borsten en werd na 5 weken op[lees meer...] een natuurlijke manier ongesteld. Aan het wel en niet gebruiken zitten voor- en nadelen, vandaar dat ik er nu weer mee begonnen ben. Niet ongesteld zijn weegt toch zwaarder dan de andere wat kleinere bijwerkingen.

14-04-2015 | Vrouw | 28
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik gebruik Cerazette nu anderhalve maand. Ik heb sindsdien geen normale maandstonden meer gehad, wel regelmatig wat bloedverlies maar zeer weinig. Op zich vind ik dit niet erg vervelend, behalve dat het zo onverwachts komt telkens dat ik al enkele keren bloed in mooie lingerie had. Ik heb wel nog een heel vervelende bijwerking i.v.m. bloedverlies. Mijn vriend en ik wonen n[lees meer...]iet samen en ik slaap 1 maal per week bij hem. Wij hebben dan altijd enkele keren betrekking met elkaar. Sinds ik die pil gebruik, heb ik ALTIJD de eerste keer dat we betrekking hebben bloedverlies. Ik vind dit enorm vervelend. Voor de rest merk ik ook meer acné op. Geen andere bijwerkingen tot nu toe. Mijn libido is niet afgenomen, waar ik me het meeste zorgen over maakte toen ik met deze pil startte.

26-03-2015 | Vrouw | 35
desogestrel (0,075mg)
Ik ben deze pil direct na mijn bevalling gaan slikken, omdat ik borstvoeding geef en niet weer zwanger wilde worden. Het iedere dag innemen op dezelfde tijd vond ik geen probleem. Helaas kreeg ik al heel snel last van bijwerkingen, bloedingen die lang aanhielden, de hele dag door hoofdpijn, ik viel niet af, maar kwam alleen maar aan (ben nu zelfs zwaarder als net na mijn b[lees meer...]evalling!), chagrijnig en totaal geen libido meer. Ik ben er dus mee gestopt, na een week had ik geen hoofdpijn meer...

11-03-2015 | Vrouw | 27
desogestrel (0,075mg)
Ik ben deze pil gaan gebruiken na overleg met de huisarts ivm extreme pijn bij mijn vorige pil. In het begin was ik niet meteen enthousiast over deze pil, maar wilde het toch een kans geven omdat ik al op korte periode voor de 2e keer was veranderd van pil omdat deze geen succes waren. Inmiddels zit ik nu iets meer dan een jaar aan deze pil, maar sinds vorige week ben ik h[lees meer...]ier mee gestopt. Ik heb zoals vele al beschrijven ook het libido probleem, die is gewoon gezakt naar onder de 0, ik voel me totaal niet lekker, knap, sexy etc terwijl ik in principe een normaal bmi heb. Dit doet onze relatie ook zeker niet ten goede, we krijgen er steeds vaker ruzie om. Ook ben ik de nodige kilo`s aangekomen +/- 9 kg, in een jaar tijd terwijl ik zelden ongezond eet. We eten altijd mager vlees (bv kip), altijd vers en bijna alles word met kokosolie of olijfolie klaargemaakt en frisdrank drink ik bijna niet, voornamelijk thee en melk en soms eens sapje maar niet dat je zegt dat ik ongezond leef. Tevens kwam de klacht van pijn in mijn linker onderbuik ook steeds vaker opsteken en na een bezoek aan de gyneacoloog ben ik erachter gekomen dat 1 eierstok niet actief zou zijn en er een cyste (zou vaker voorkomen door deze pil) zat als ik me goed heb laten informeren. (anti biotica kuur gehad) Kortom ik ben zeer ontevreden over deze pil en heb het echt de kans gegeven maar ik ben het enorm zat me zo slecht te voelen en vind het enorm vervelend dat mijn lichaam zo enorm veranderd is. Ik waag me er nu dus op het een tijd zonder pil te proberen om te kijken hoe ik me dan ga voelen en om te zien of de pijn waarvoor ik van pil veranderd is hetzelfde is gebleven. Het enige voordeel wat ik kan noemen aan deze pil is dat ik enorm lang niet ongesteld ben geweest en dus geen extreme menstruatie pijn heb hoeven ervaren.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (556) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (511) - Antibiotica - penicillines breedspectrum